Keräykset työpaikalla ärsyttää.
Joo, ei ole pakko osallistua enkä aina osallistukaan mutta silti ärsyttää.
Pärstäkertoimen mukaan menee pitkälti. Esim. toisille kerätään lahjaan rahaa nimipäivän takia tai jos tyyppi on ollut tyyliin poistattamassa tikun sormesta. Toisille ei kerätä vaikka täyttäisi 50v tai olisi ollut isossa leikkauksessa ja pitkällä sairaslomalla.
Ainakin kerran viikossa joku keräys jonkun syyn takia.
Kommentit (31)
Meillä on sovittu, että kerätään 50v, 60v, eläkkeelle jääminen, vauvalahjat sekä lasten valmistujaislahjat. Keräyksiä keskimäärin n. viisi vuodessa ja laitan 3-5euroa niihin.
Muakin ne ärsyttää. Meillä on iso työyhteisö, eli usein on näitä keräyksiä. Joskus pomo vielä supatti seläntakana ihmisistä, että "Ja se Mirkkukin laittoi vain kympin keräykseen." Mulle vitonenkin on ihan maksimi. Olen pienipalkkaisten kerhossa meidän työpaikalla ja tuntuu tyhmältä laittaa rahaa mua parempipalkkaisten keräyksiin, jotta niille saadaan hieno ja näyttävä lahja. Ite oon tainnu saada koko aikana kerran kukan... Joskus pomo on myös mulle ehdottanut, että käyn omalla rahalla (ja ajalla) hakemassa lahjan ja muut sit maksaa mulle jälkikäteen. Niitä rahoja saikin sitten aina pyydellä ja muistutella ja silti aina joku ei koskaan maksanu.
No niinpä. Olen osallistunut kymmeniin lahjoihin ja sitten kun itse lähdin talosta, en saanut edes läksiäisiä. Kaiken maailman kesäharjoittelijat kyllä saivat ravintolalahjakortteja ja kukkia.
Meillä myös toimii pärstäkertoimen mukaan. Itse jättäydyin keräysten ulkopuolelle ihan kylmästi. Joka viikko pitäisi syytää jonnekin rahaa, ja kun ne tosiaan eivät mene yhtään tasaisesti. Yhden työkaverin lapsen syntymä ja toisen avioliitto ja yhden 50v jätettiin huomioimatta, koska kyseessä ei suositut työntekijät. Heidänkin rahat kelpasi kyllä muiden lahjoihin.
En osallistu tuollaisiin. Maksakoon työnantaja.
Meillä työnantaja maksaa 50-vuotislahjat, mutta vauvalahjat ja muut muistamiset kerätään itse. Annan euron, max. kaksi euroa.
Meillä ei kerätä juurikaan ja onneksi
Minua ärsyttää kaupunginjohtajan joulukukkaan keräys, Leena lopeta kukkaraharuinaus, kukin ostakoon kukkansa itse.
Kiitos!
Hyvää joulua kaikille!
Varsinkin kun jos joku pomo ostaa työntekijöille kakun tms. niin ei hän sitä omillaan osta vaan firman rahoilla.
Tyopaikoilla olisi hyvä olla sääntö, että ainoastaan eläkkeelle jäävälle voidaan kerätä joku lahja, ja heillekin pelkästään samalta osastolta. Muutenhan noi keräykset on ihan hölmöjä, toisille kerätään joka kissanristiäisiin, toisille ei koskaan.
Noi keräykset on varman nykyään muutenkin aika hankalia, kun monet ei pidä enää käteistä rahaa mukanaan.
Sinä varmasti ystävällisesti keräät niille, joiden keräystä laiminlyödään?
Ystävällistä ja huomaavaista.
Meillä jokainen tuo aina vuoden alussa 20e yhteiseen lahjakassaan, josta ostetaan kaikki muistamiset. Mielestäni todella kätevää verrattuna siihen, että pitäisi jatkuvasti olla käteistä mukana, että saa sen 2,50e maksettua jonkun eläkelahjaan. Siitä puhumattakaan, kuinka ärsyttävää on sillä lahjan ostajalla, joka joutuu joko maksamaan jonkun 50 euron lahjakortin hiluilla, tai vaihtoehtoisesti maksamaan omalta tililtä ja ottamaan ne hilut itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jokainen tuo aina vuoden alussa 20e yhteiseen lahjakassaan, josta ostetaan kaikki muistamiset. Mielestäni todella kätevää verrattuna siihen, että pitäisi jatkuvasti olla käteistä mukana, että saa sen 2,50e maksettua jonkun eläkelahjaan. Siitä puhumattakaan, kuinka ärsyttävää on sillä lahjan ostajalla, joka joutuu joko maksamaan jonkun 50 euron lahjakortin hiluilla, tai vaihtoehtoisesti maksamaan omalta tililtä ja ottamaan ne hilut itselleen.
Kuulostaapa fiksulta käytännöltä!
Sain edellisessä työpaikassa hienon läksiäislahjan. Nykyisessä työpaikassa minua ei ole muistettu kertaakaan yli kahdenkymmenen vuoden aikana. Vituttaa osallistua keräyksiin. Ne pitäisi kieltää työpaikoilta. Samoin ottaa päähän pikkuriikkisen pääsiäismunan tuojat, jotka luulee että sillä on kuitattu hänen puolestaan tehdyt lukuisat työt.
Mä olen myös tosi kyllästynyt noihin keräyksiin. Ei siinä mitään. Onhan tuokin tapa muistaa ja välittää, mutta itse olen vähän sitä tyyppiä, että koen lahjojen antamisen ja vastaanottamisen hieman vaivaannuttavana. Kyllästyttää, kun aina on kahvihuoneen pöydällä joku keräys meneillään. Mielestäni työpaikka saisi maksaa esim. tasavuosikymmeniä töissä olleille lahjan jonkun PIENEN lahjan tyyliin 2 käsipyyhettä.
Olen myös törmännyt sellaiseen suhtautumiseen, että keräykseen osallistumattomia pidetään itsekkäinä ja piheinä. Itselläni ei ole kysymys siitä vaan periaatteesta, jossa ei ruokita tuollaista materialismin kulttuuria. Lahjat harvoin muuten ovat meillä ainakaan mitään tyyliin jalkahoito tai hieronta vaan usein jotain tyhjän roinaa.
Meillä yhdelle kerättiin läksiäislahjarahat kahdesti: ensin kun se lähti opintovapaalle ja toisen kerran kun se lähti lopullisesti. Joo, se oli narsisti
Vierailija kirjoitti:
Meillä myös toimii pärstäkertoimen mukaan. Itse jättäydyin keräysten ulkopuolelle ihan kylmästi. Joka viikko pitäisi syytää jonnekin rahaa, ja kun ne tosiaan eivät mene yhtään tasaisesti. Yhden työkaverin lapsen syntymä ja toisen avioliitto ja yhden 50v jätettiin huomioimatta, koska kyseessä ei suositut työntekijät. Heidänkin rahat kelpasi kyllä muiden lahjoihin.
Minä kyllästyin lopullisesti noihin keräyksiin kun kolme työkaveria täytti samoihin aikoihin 60v ja kerääjä ilmoitti, että hän aikoo kerätä kaikille saman verran rahaa ja 'Liisalle' hän ei enää ota rahaa vastaan, mutta muille tarvittiin. Tuo 'Liisa' oli ainoa, jonka keräykseen olisin halunnut osallistua, mutta niinpä jäi osallistumatta
Välillä tekee mullekin hyvää lukea näitä juttuja. Silloin ei niin paljon ärsytä pienessä työpaikassa oleminen. Eräässä valtion virastossa muuten kerättiin jokaiselle tukityöllistetyllekin, kun työsuhde loppui, siinäkin tapauksessa, että sama tuli uudestaan ja heitä kiersi siellä paljon. Sitten ne muut vielä lisäksi.
Joo muakin ärsyttää. Osallistun mielelläni jos on mulle läheinen työkaveri mutta meillä on talossa kymmeniä ihmisiä enkä kaikkia edes tunne. Meillä on ollut oikeastaan kerran viikossa tai parissa joku keräys, olen antanut 0-2 euroa niihin. Tämä on mulle ihan uusi juttu, siirryin kesällä nykyiseen työpaikkaan paljon pienemmästä yksiköstä eikä siellä ollut tällaista samanlaista keräyskulttuuria.
Paras oli, kun meillä n. vuosi aiemmin eläkkeelle jääneen ent. pomon iäkäs äiti kuoli, niin tälle eläkeläiselle kerättiin sitten osanottorahaa.