Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

JÄRKYTTÄVÄÄ! Kukaan ei pysähtynyt auttamaan tajutonta.

Vierailija
09.09.2016 |

Kävelin äsken töistä kotiin, ja törmäsin matkalla maassa makavaan mieheen. Hän oli tajuissaan mutta kuitenkin niin huonossa kunnossa ettei osannut puhua. Ei siinä mitään, laitoin kylkiasentoon, ilmoitin hätäkeskukseen ja jäin odottamaan.
Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on pulsun näköinen niin en todellakaan mene tökkimään. Niitä näkyy päivittäin täällä Helsingin Itäkeskuksessa. 

Pulsun näköisilläkö ei ole ihmisarvoa? Ihan sama, vaikka kuolisi keskelle katua sairauskohtaukseen, koska näyttää pulsulta?

Vierailija
42/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla tomera. Mä törmäsin kerran puukotettuun pultsariin, ja ihan reippaasti käskemällä otin siitä pari ohikulkijaa avuksi. Ihmiset on niin lampaita, että kyllä ne napakkaa käskyä tottelee. 

Auto-onnettomuuden uhria jäi useampi kymmenen ihmistä toljottamaan kauempaa. Minä ja pari muuta hoitoalan ihmistä käytiin auttamaan. Uskoisin, että tässä kohtaa kyse oli siitä, että tilanne näytti pahalta ja monia pelotti, ettei osaa toimia oikein ja pahentaa tilannetta. Monille on esim. iskostunut jostain sairaalasarjoista päähän se, että isompaa vammaa saanutta ei saisi siirtää, jos onkin joku kaularankavamma ja sitten se halvaantuu. Tosiasia on, että jos henki pelastetaan siirtämällä loukkaanunut (esim. kääntämällä oksenteleva tai kovasti suusta verta vuotava kylkiasentoon tai siirtämällä tajuton pois keskeltä vilkaasti liikennöityä motaria), niin sitten siirretään, henki on siinä kohtaa kuitenkin tärkein. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jokaisesta spurgusta alettaisiin soittamaan ambulanssi niin siinä vietäisiin vain resursseja oikeasti apua tarvitsevilta.

Vierailija
44/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää olla tomera. Mä törmäsin kerran puukotettuun pultsariin, ja ihan reippaasti käskemällä otin siitä pari ohikulkijaa avuksi. Ihmiset on niin lampaita, että kyllä ne napakkaa käskyä tottelee. 

Auto-onnettomuuden uhria jäi useampi kymmenen ihmistä toljottamaan kauempaa. Minä ja pari muuta hoitoalan ihmistä käytiin auttamaan. Uskoisin, että tässä kohtaa kyse oli siitä, että tilanne näytti pahalta ja monia pelotti, ettei osaa toimia oikein ja pahentaa tilannetta. Monille on esim. iskostunut jostain sairaalasarjoista päähän se, että isompaa vammaa saanutta ei saisi siirtää, jos onkin joku kaularankavamma ja sitten se halvaantuu. Tosiasia on, että jos henki pelastetaan siirtämällä loukkaanunut (esim. kääntämällä oksenteleva tai kovasti suusta verta vuotava kylkiasentoon tai siirtämällä tajuton pois keskeltä vilkaasti liikennöityä motaria), niin sitten siirretään, henki on siinä kohtaa kuitenkin tärkein. 

En koskisi ällöttäviin puliukkoihin vaikka kuinka käskisit. 

Vierailija
45/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jokaisesta spurgusta alettaisiin soittamaan ambulanssi niin siinä vietäisiin vain resursseja oikeasti apua tarvitsevilta.

Miksei se spurgu ole oikeasti apua tarvitseva?

Vierailija
46/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, että siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?

Olen aina aiemminkin pysähtynyt tajuttoman kohdalla, mutta enää en mieti kahta kertaa k katso että auttaako joku muu ensin.

No tarvitseeko sen teinin tai siitä vanhemmankaan kiskoa olutta jos siitä seuraa ongelmia? Alkoholi ei ole mikään välttämättömyys. 

Ai että teinille on ihan oikein maksaa siitä virheestä sitten hengellään vai?

Voi opettaa arvostamaan itseään ja huolehtimaan itsestään. Jos "muutaman oluen" (joka kuulostaa jo aika määrältä) ottamisesta voi seurata hengenvaarallinen tila, niin onko sitä olutta silloin pakko vetää? Tyytyköön yhteen tai olkoon kokonaan juomatta ja hankkikoon sellaista seuraa, jossa kännit eivät ole cool. Toisaalta, onhan tuokin luonnonvalintaa. Ihminen joka ei ymmärrä rajojaan häviää pelistä ennen muita.

Entä jos kyseessä on sinun lapsesi? Ai niin, mutta sehän on tietysti täydellinen eikä koskaan tee virheitä.

(puistattaa miten kylmiä ihmisiä voikaan olla olemassa)

Vierailija
47/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pulsut on hankkineet itsensä siihen tilaan missä ovat ja sama meininki jatkuu seuraavana päivänä vaikka olisitkin tarjonnut apua. En riskeeraa itseäni näiden vuoksi.

Vierailija
48/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pukeutua siististi ja muutenkin miettiä miltä näyttää ja minkälaisia päätöksiä elämässään tekee. Kyllä normaalilta näyttävää ihmistä autetaan.

Vierailija
49/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastapään kaupan omistajan mukaan mies oli maannut siinä tunnin.  

Miten sinä hänen kanssaan juttusille ryhdyit?

Tuli paikalle kun näki minun kyykistelevän miehen vieressä maassa ja puhuvan puhelimeen. Auttoi laittamaan miestä kylkiasentoon, muttei kuitenkaan ollut itse soittanut ambulanssia tuon tunnin aikana. Oli katsonut vaan. 

Vierailija
50/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ettei kukaan paikallinen jaksa toimia heille peräänkatsojana ja pelastajana päivästä toiseen. Joku vastuu pitäs ihmisellä itselläänkin olla. Kerran soitin yhdelle tämmöselle kestojuopolle lanssin ja sieltä käskettiin odottamaan vieressä. Odotin liki tunnin, kunnes poliisi tuli korjaamaan talteen. Mites tommosia joka päivä tai edes viikko pomolle selittelee? " Sori, myöhästyn taas tänään pari tuntia töistä, kun olen vielä täällä torilla oottelemassa poliisia yhden juopuneen kanssa ja myöhästyn omasta bussista - viisi kertaa! ".

Juu mä olen funtsaillut samaa. Olen itse sellainen että ehdottomasti pysähdyn katsomaan mikä ihmisellä on jos maassa makaa. Olen tosi pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja sitten muutin Helsinkiin ja hyvänen aika kun näitä maastoutuneita näkyy ihan oikeasti useita tietyillä kulmilla tiettyyn aikaan! Mä saisin alkaa soitella joka yövuoron jälkeen häkeen PÄIVITTÄIN. Joku yllä osuvasti sanoikin että joku saisi siitä itselleen ihan kokopäiväisen työn.

Vierailija
51/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelin äsken töistä kotiin, ja törmäsin matkalla maassa makavaan mieheen. Hän oli tajuissaan mutta kuitenkin niin huonossa kunnossa ettei osannut puhua. Ei siinä mitään, laitoin kylkiasentoon, ilmoitin hätäkeskukseen ja jäin odottamaan.

Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?

No jos odotit siinä vieressä, niin ehkä katsottiin, että tilanne on jo hoidossa?

Siitä on ennen ap:ta varmaan mennyt aika moni ohi. Ja jopa nähnyt sen kaatumisen. Veikkaan ap:n tarkoittaneen heitä.

Tai entä jos kyse olikin juuri niin tuoreesta tapauksesta että ap ehti paikalle ekaksi. Mutta onhan se hienompaa kiilotella kilpeään ja syytellä muita. Joka tapauksessa ap voisi opetella kirjoittamaan selvemmin jos tarkoitti tuota mitä ehdotit, koska nyt hän selvästi kirjoitti ettei kukaan pysähtynyt auttamaan kun hän odotti. Siitäkin tuli kaksi eri versiota, oliko sairas tajuissaan vai ei.

Jos henkilö oli jo maassa, niin ap ei todellakaan ollut ensimmäinen paikalle ehtinyt. Järkeä saa käyttää.

Vierailija
52/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverini sai aivoinfarktin 35-vuotiaana työpaikan bileissä. Kaikki olettivat, että sammaltava puhe ja horjahtelu olivat känniä. Selvisi ihmeen kaupalla koska miehensä tajusi jotain olevan pielessä kun vaimo raahautui kännissä kotiin taksilla. 

On nykyään iloinen viisikymppinen mummi, oikea puoli edelleen heikko, mutta toimii. 

Harvemmin kenellekään tulee mieleen että noin nuori timmi nainen voisi saada vakavan sairauskohtauksen. Puhumattakaan niistä ihmisistä, joilla ei ole sitä läheistä, joka tajuaa ettei kyseessä ole vaan känni, vaan jotain muuta. 

Jos ihminen on avuton, vaarassa, tai muuten haavoittuvassa tilassa, soitetaan edes häkeen. Kerrotaan tilanne. Ammattilaiset saavat sitten arvioida mitä tapahtuu seuraavaksi. Ketään ei saa jättää ilman apua. 

Vierailija
53/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, ettmä siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?

Olen aina aiemminkin pysähtynyt tajuttoman kohdalla, mutta enää en mieti kahta kertaa k katso että auttaako joku muu ensin.

No tarvitseeko sen teinin tai siitä vanhemmankaan kiskoa olutta jos siitä seuraa ongelmia? Alkoholi ei ole mikään välttämättömyys. 

Eipä tarvitse, ei. Jos valta olisi minun käsissäni, niin lapsi pysyisi aina kotona äidin silmän alla. Mutta en kuvittele olevani kaikkivoipa tai edes niin huippu, että voisin määrätä tulevaa aikuista lastani. Kommentit kylmäävät; se spurgugin on tunteva ihminen ja jos huonosti käy se voin olla minä tai vaikka toinen lapseni.

Sitten kannattaa varmaan panostaa siihen kasvatuspuoleen. Jotain terveysvalistusta teinin sairaudesta että ymmärtää seuraukset ja kasvatusta hyvään itsetuntoon ja alkoholin käyttöön, niin ei tarvitse perseillä kavereiden kanssa. Opeta lapselle että aivoja saa käyttää. Ja ketjussa on jo todettu, että asialliset saavat kyllä yleensä apua, joten uhriutuminen on turhaa. Ole huoleti, saat varmasti apua ja luultavasti saa teinisikin, ellei roiku jossain gangstajengissä ja haise kilometrin päähän kiljulta.

Opeta tosiaan, äläkä siunaile.

Niin joo, jos vauvapalstalla ilmaisen pahimman pelkoni, sehän toki tarkoittaa etten muuta teekään, vaan ajattelen sen riittävän.

Vierailija
54/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pukeutua siististi ja muutenkin miettiä miltä näyttää ja minkälaisia päätöksiä elämässään tekee. Kyllä normaalilta näyttävää ihmistä autetaan.

Tämä on jotenkin kamalan surullista. Ne kaikki deekutkin on jonkun lapsia, isiä, äitejä, siskoja, veljiä. Ihmisiä hekin, mutta muiden silmissä arvottomia.

Vierailija
55/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli känniläinen tai ei, aina pitää pysähtyä tsekkaamaan tarvitseeko apua. Humalassakin voi saada sairaskohtauksen ja ihan tavalliset ihmisetkin juovat joskus liikaa. Se on heitteillejättö joka tapauksessa, jos ei pysähdy tarkistamaan. Miettikääpä, jos teille jossain annettaisiin tyrmäystippoja tms ja sekavana kaatuisitte jonnekin tukehtumaan oksennukseenne ja kaikki vaan kulkisivat ohi ajatellen, että taas joku juoppo/nisti siinä makoilee.

Kyllä sen erottaa onko kyseessä alkoholisti/nisti vai ei. Vaatetus, iho, hiukset etc. Ja asun kanssa Itäkeskuksessa ja maassa makaavien auttaminen olisi kokopäivätyö, ja hehän vain häiritsevät muiden elämää ja ovat itse syypää tilaansa.

Vierailija
56/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en mitään nistiä tai puistokemistiä mene auttamaan. Niistä on jo aivan tarpeeksi haittaa normaaleille ihmisille kun meluavat kerrostaloissa, varastelevat ja kesäisin valtaavat kaikki puistot. Lisäksi todella suuri kuluerä valtiolle.

Vierailija
57/65 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan joskus muksuna kun mentiin siskon kanssa kirjastoon (meillä oli ikää kait joku 7-8v.) ja kauempana maassa makasi joku mies. Noh, sillä suunnalla ei sinällään harvinainen näky mutta mies makasi meidän tullessa takaisin edelleen samassa kohtaa. Ihan liki kulki aikuisia ja kukaan ei oikeastaan edes vilkaissut tyyppiä. Me sitten päätettiin siskon kanssa mennä tarkemmin katsomaan tyyppiä (ehkä enemmän uteliaisuudesta) ja pelästyttiin tosi pahasti kun huomattiin että maa oli ihan veressä pään kohdalta. Yritettiin pysäytellä aikuisia mutta kukaan ei pysähtynyt syyllä "antaa juopon nukkua, pikku naarmu sillä vain on".

Onneksi lähellä oli puhelinkioski ja sisko kipaisi nopeasti sinne ja soitti hätänumeroon.

Silloin minua ekan kerran järkytti ihmisten välinpitämättömyys. Toinen makaa pää veressä liikumatta (tai no, mitä välillä vähän vaikersi) ja ihmiset vain kulkevat ohi.

Vierailija
58/65 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä siististi pukeutuneita normaaleja kaduntallaajiakaan auteta. Vuosi sitten kaveri lensi alamäessä pyöränsä kanssa, ja kaatui sen verran rajusti, että taju meni. Kauan se oli maannut, ison tien varrella! josta ajaa ohi minuutin aika kymmeniä autoja ja ihmisiä kulkee kävellen tai pyörällä. No, suht pitkän tajuttomuuden jälkeen kaveri virkosi, sai kurkotettua puhelimeen ja soitti isälleen (koska noin 17-18 vuotias pääiskun saanut ei nyt välttämättä toimi kaikista järkevimmin). Isä sitten soitti ambulanssin ja tyttö pääsi hoitoon. Iso sisäinen verenvuoto, murtuneita luita ja paha aivotärähdys (onneksi ei kallonmurtumia tai ym.). Siinä, oli ihmisten välinpitämättömyys huipussaan. Varmasti nähdään, että toiselle on käynyt vahinko/onnettomuus, ja ihmiset kulkee ohi. En todellakaan luota ihmisiin, niistä on tullut ihan uusavuttomia.

Vierailija
59/65 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä siististi pukeutuneita normaaleja kaduntallaajiakaan auteta. Vuosi sitten kaveri lensi alamäessä pyöränsä kanssa, ja kaatui sen verran rajusti, että taju meni. Kauan se oli maannut, ison tien varrella! josta ajaa ohi minuutin aika kymmeniä autoja ja ihmisiä kulkee kävellen tai pyörällä. No, suht pitkän tajuttomuuden jälkeen kaveri virkosi, sai kurkotettua puhelimeen ja soitti isälleen (koska noin 17-18 vuotias pääiskun saanut ei nyt välttämättä toimi kaikista järkevimmin). Isä sitten soitti ambulanssin ja tyttö pääsi hoitoon. Iso sisäinen verenvuoto, murtuneita luita ja paha aivotärähdys (onneksi ei kallonmurtumia tai ym.). Siinä, oli ihmisten välinpitämättömyys huipussaan. Varmasti nähdään, että toiselle on käynyt vahinko/onnettomuus, ja ihmiset kulkee ohi. En todellakaan luota ihmisiin, niistä on tullut ihan uusavuttomia.

No ootkos nyt aivan varma että siitä juuri silloin käveli massoittain ihmisiä ohi... kovin vaikea on uskoa tarinaasi. Autoilu taas on sellainen juttu, etenkin jossain isoilla maanteillä huomio keskittyy siihen itse ajamiseen ja mitä on edessä, jos joku on kaatunut vähänkin johonkin ojanpenkalle kasvillisuuden taakse, saatikka jos vielä on hämärää, niin voi olla hyvin vaikea havaita sellaista.

Vierailija
60/65 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pariin otteeseen mennyt auttamaan tajutonta. Kummallakin kerralla kysymyksessä oli juoppo. Ensimmäisessä olin vähän kiusaantuneensa, kun ihmiset katselivat tyhmänä kävellen ohi. Ambulanssin tultua minulta kysyttiin "miksi olet vielä siinä?"

Toisella kerralla soitin ambulanssin, kun mies oli 30 pakkasella sammunut puiston penkille ja äänteli epämääräisesti. Ambulassikuski sai hirveän skitsoraivarin "siis mitä XXX teet taas täällä säikyttelemässä viattomia ihmisiä???" No se deeku lähti sitten kuitenkin jonnekin päivystykseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi