JÄRKYTTÄVÄÄ! Kukaan ei pysähtynyt auttamaan tajutonta.
Kävelin äsken töistä kotiin, ja törmäsin matkalla maassa makavaan mieheen. Hän oli tajuissaan mutta kuitenkin niin huonossa kunnossa ettei osannut puhua. Ei siinä mitään, laitoin kylkiasentoon, ilmoitin hätäkeskukseen ja jäin odottamaan.
Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelin äsken töistä kotiin, ja törmäsin matkalla maassa makavaan mieheen. Hän oli tajuissaan mutta kuitenkin niin huonossa kunnossa ettei osannut puhua. Ei siinä mitään, laitoin kylkiasentoon, ilmoitin hätäkeskukseen ja jäin odottamaan.
Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?No jos odotit siinä vieressä, niin ehkä katsottiin, että tilanne on jo hoidossa?
Siitä on ennen ap:ta varmaan mennyt aika moni ohi. Ja jopa nähnyt sen kaatumisen. Veikkaan ap:n tarkoittaneen heitä.
Vierailija kirjoitti:
Vastapään kaupan omistajan mukaan mies oli maannut siinä tunnin.
Miten sinä hänen kanssaan juttusille ryhdyit?
Poliisit muuten potkii ensin kengän pohjiin maassa makaavia juoppuja eikä ryntää ravistelemaan. Kerkee ottamaan askeleen taakse jos onkin agressiivinen tyyppi. Noin niin kuin vinkiksi vain.
Vierailija kirjoitti:
Oli känniläinen tai ei, aina pitää pysähtyä tsekkaamaan tarvitseeko apua. Humalassakin voi saada sairaskohtauksen ja ihan tavalliset ihmisetkin juovat joskus liikaa. Se on heitteillejättö joka tapauksessa, jos ei pysähdy tarkistamaan. Miettikääpä, jos teille jossain annettaisiin tyrmäystippoja tms ja sekavana kaatuisitte jonnekin tukehtumaan oksennukseenne ja kaikki vaan kulkisivat ohi ajatellen, että taas joku juoppo/nisti siinä makoilee.
Taas kerran. Onko spurgu vai ei. Tämän näkee korttelinpäähän. Siististi pukeutunut saa aina apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, että siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?
Olen aina aiemminkin pysähtynyt tajuttoman kohdalla, mutta enää en mieti kahta kertaa k katso että auttaako joku muu ensin.
No tarvitseeko sen teinin tai siitä vanhemmankaan kiskoa olutta jos siitä seuraa ongelmia? Alkoholi ei ole mikään välttämättömyys.
Ai että teinille on ihan oikein maksaa siitä virheestä sitten hengellään vai?
Voi opettaa arvostamaan itseään ja huolehtimaan itsestään. Jos "muutaman oluen" (joka kuulostaa jo aika määrältä) ottamisesta voi seurata hengenvaarallinen tila, niin onko sitä olutta silloin pakko vetää? Tyytyköön yhteen tai olkoon kokonaan juomatta ja hankkikoon sellaista seuraa, jossa kännit eivät ole cool. Toisaalta, onhan tuokin luonnonvalintaa. Ihminen joka ei ymmärrä rajojaan häviää pelistä ennen muita.
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?
Mikä tajuton tajuissaan oleva sitten on? Ihan ok silti, että pysähdyit auttamaan.
Minä kaaduin Helsingin keskustassa, kun olin todella heikko syöpähoitojen vuoksi.
Useampi ihminen auttoi minua, nosti tavaroitani jne.
Valtaosa ihmisistä oikeasti auttaa, jos joku tarvitsee apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävintä koko jutussa oli ettei kukaan, *KUKAAN*, muu pysähtynyt auttamaan tai tarjonnut apuaan kun odotin. Mitä ihmettä ihmisiä vaivaa nykyään?No jos odotit siinä vieressä, niin ehkä katsottiin, että tilanne on jo hoidossa?
Siitä on ennen ap:ta varmaan mennyt aika moni ohi. Ja jopa nähnyt sen kaatumisen. Veikkaan ap:n tarkoittaneen heitä.
Tai entä jos kyse olikin juuri niin tuoreesta tapauksesta että ap ehti paikalle ekaksi. Mutta onhan se hienompaa kiilotella kilpeään ja syytellä muita. Joka tapauksessa ap voisi opetella kirjoittamaan selvemmin jos tarkoitti tuota mitä ehdotit, koska nyt hän selvästi kirjoitti ettei kukaan pysähtynyt auttamaan kun hän odotti. Siitäkin tuli kaksi eri versiota, oliko sairas tajuissaan vai ei.
Jos soitan 112, joudun jäämään siihen odottamaan, pahimmassa tapauksessa pari tuntia. Kysyvät, että hengittääkö, lyökö sydän, haiseeko viina. Kun vastaa kaikkiin, että kyllä, niin kiirettä ei ole enää, mutta minun pitää jäädä vierelle, koska muuten se on heitteillejättö.
Todellakaan en jää odottamaan, että ambulanssi saapuu ja todetaan, että ei hätää, pelkkä sammuminen.
Vierailija kirjoitti:
Noin mäkin aattelin kun maalla asuin. Sitten muutin isoon kaupunkiin. Joka päivä torin liepeillä näkee näitä samoja juoppoja sammuneena. Ymmärrän ettei kukaan paikallinen jaksa toimia heille peräänkatsojana ja pelastajana päivästä toiseen. Joku vastuu pitäs ihmisellä itselläänkin olla. Kerran soitin yhdelle tämmöselle kestojuopolle lanssin ja sieltä käskettiin odottamaan vieressä. Odotin liki tunnin, kunnes poliisi tuli korjaamaan talteen. Mites tommosia joka päivä tai edes viikko pomolle selittelee? " Sori, myöhästyn taas tänään pari tuntia töistä, kun olen vielä täällä torilla oottelemassa poliisia yhden juopuneen kanssa ja myöhästyn omasta bussista - viisi kertaa! ".
Tottakai tilanne on ongelmallinen, eikä se kellekkään kivaa ole tai helppoa.
Tää on just se syy miksi minä en pysähdy. Jospa vois vaan soittaa anonyymisti ja sanoa että sen ja sen kadun kulmassa on tajuton mies, hengittää, käänsin kylkiasentoon. Mutta kun ei. Ja jos meet kääntämään niin siitä on sit vaikea lähteä soittamatta apua, sit sua voidaan jo syyttää heitteillejätöstä jos poliisi tms sattuu näkemään (ok, pieni riski).
Oikeasti, viimeisen 2 viikon aikana olisin jo saanut 3 kertaa jäädä. Ja kun mä lähden töistä on jo oikeasti kiire että ehtii päiväkodille ennen viittä. Siispä valitsen saman strategian kuin 90 prosenttia tai yli kanssakulkijoistanikin - katson kiireisesti suoraan eteenpäin enkä näe. Minkä voi jos ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, ettmä siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?
Olen aina aiemminkin pysähtynyt tajuttoman kohdalla, mutta enää en mieti kahta kertaa k katso että auttaako joku muu ensin.
No tarvitseeko sen teinin tai siitä vanhemmankaan kiskoa olutta jos siitä seuraa ongelmia? Alkoholi ei ole mikään välttämättömyys.
Eipä tarvitse, ei. Jos valta olisi minun käsissäni, niin lapsi pysyisi aina kotona äidin silmän alla. Mutta en kuvittele olevani kaikkivoipa tai edes niin huippu, että voisin määrätä tulevaa aikuista lastani. Kommentit kylmäävät; se spurgugin on tunteva ihminen ja jos huonosti käy se voin olla minä tai vaikka toinen lapseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, että siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?
Ai että teinille on ihan oikein maksaa siitä virheestä sitten hengellään vai?
Ei tietenkään. Teinillä on oikeus juoda ihan niin monet persekännit kuin haluaa vaikka kroppa ei kestäisi, ja aina tulee joku pelastamaan. Jos pelastaminen ei joskus onnistu niin kannattaa haastaa pelastajat oikeuteen, koska teinillä on oikeus juoda persekännit, vaikka se voi olla hänelle vaarallista. Samoin sinulla on oikeus lihottaa itsesi liikuntakyvyttömäksi ja olettaa saavasi kaikki tarpeelliset hoidot itse aiheuttamiisi sairauksiin. Miksi ennaltaehkäistä, koska teinillä ja sinulla on oikeus?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran mennyt auttamaan tajuttoman oloista puliukkoa ja katsomaan pitääkö soittaa lanssi. Tajuton tarrasi mun laukkuun ja yritti viedä sen ja kun vedin laukkua takaisin, tyyppi otti mua toisella kädellä nilkasta. Ei saanut laukkua, mutta oksensi kuitenkin jaloilleni. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menen yhdenkään maassa makaavan lähelle auttamaan tai mitään muutakaan. Maatkoon siinä mihin ovat päätyneet, en puutu.
Ootpa hirveä. 😕
Itse juuri tällä viikolla rojahdin hissin lattialle tajuttomana, koska olin juuri murtanut jalkani kaatuessa pari minuuttia aiemmin.
Olen erittäin iloinen, että sain apua! En olisi päässyt ylös kun päässä ja silmissä heitti niin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Poliisit muuten potkii ensin kengän pohjiin maassa makaavia juoppuja eikä ryntää ravistelemaan. Kerkee ottamaan askeleen taakse jos onkin agressiivinen tyyppi. Noin niin kuin vinkiksi vain.
Tuo ohjeistetaan myös ensiapukurssilla.
Minä huomasin joskus helsinkiläisessä kivijalkaliikkeessä (oli myöhä ja liike oli kiinni) tuupertuneen miehen. Pyysin ohikulkevaa pariskuntaa soittamaan hätänumeroon, koska minulla ei ollut puhelinta lenkillä mukana. Keskuksesta neuvottiin potkimaan ovea niin kauan, että mies virkoaa. Ja noinhan se oli muutaman potkun jälkeen räyhäämässä siinä ovella, että "mitä vttua häiritään sen elämää". Olipa mukava auttaa sitäkin alkoholistia -.-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua hirvittää tämä diabeetikon äitinä. Mitä jos lapsi teininä ottaa muutaman oluen ja saakin hypoglykemian? Katsovatko kaikki, ettmä siinä teinijuoppo? Matalat verensokerit voivat valitettavasti aiheuttaa myös aggressiivisuutta. Tai entä kun lapsi on 40?
Eipä tarvitse, ei. Jos valta olisi minun käsissäni, niin lapsi pysyisi aina kotona äidin silmän alla. Mutta en kuvittele olevani kaikkivoipa tai edes niin huippu, että voisin määrätä tulevaa aikuista lastani. Kommentit kylmäävät; se spurgugin on tunteva ihminen ja jos huonosti käy se voin olla minä tai vaikka toinen lapseni.
Sitten kannattaa varmaan panostaa siihen kasvatuspuoleen. Jotain terveysvalistusta teinin sairaudesta että ymmärtää seuraukset ja kasvatusta hyvään itsetuntoon ja alkoholin käyttöön, niin ei tarvitse perseillä kavereiden kanssa. Opeta lapselle että aivoja saa käyttää. Ja ketjussa on jo todettu, että asialliset saavat kyllä yleensä apua, joten uhriutuminen on turhaa. Ole huoleti, saat varmasti apua ja luultavasti saa teinisikin, ellei roiku jossain gangstajengissä ja haise kilometrin päähän kiljulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kerran mennyt auttamaan tajuttoman oloista puliukkoa ja katsomaan pitääkö soittaa lanssi. Tajuton tarrasi mun laukkuun ja yritti viedä sen ja kun vedin laukkua takaisin, tyyppi otti mua toisella kädellä nilkasta. Ei saanut laukkua, mutta oksensi kuitenkin jaloilleni. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta kun menen yhdenkään maassa makaavan lähelle auttamaan tai mitään muutakaan. Maatkoon siinä mihin ovat päätyneet, en puutu.
Ootpa hirveä. 😕
Itse juuri tällä viikolla rojahdin hissin lattialle tajuttomana, koska olin juuri murtanut jalkani kaatuessa pari minuuttia aiemmin.
Olen erittäin iloinen, että sain apua! En olisi päässyt ylös kun päässä ja silmissä heitti niin pahasti.
No onneksi sinä olet niin hyvä ihminen, että autat aina kaikkia laukunryöstäjiä, jalkojenpäälleyrjöäjiä ja muita ällötyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootpa hirveä. 😕
No onneksi sinä olet niin hyvä ihminen, että autat aina kaikkia laukunryöstäjiä, jalkojenpäälleyrjöäjiä ja muita ällötyksiä.
Eiköhän ole parempi auttaa kuin riskata jonkun kuolema. Minäkin olisin jonkun silmiin varmaan näyttänyt narkkarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten kannattaa varmaan panostaa siihen kasvatuspuoleen. Jotain terveysvalistusta teinin sairaudesta että ymmärtää seuraukset ja kasvatusta hyvään itsetuntoon ja alkoholin käyttöön, niin ei tarvitse perseillä kavereiden kanssa. Opeta lapselle että aivoja saa käyttää. Ja ketjussa on jo todettu, että asialliset saavat kyllä yleensä apua, joten uhriutuminen on turhaa. Ole huoleti, saat varmasti apua ja luultavasti saa teinisikin, ellei roiku jossain gangstajengissä ja haise kilometrin päähän kiljulta.
Opeta tosiaan, äläkä siunaile.
Autetaankohan naisia helpommin. Ite kaaduin kerran pyörällä ja joka suunnasta alkoi tulla ihmisiä kysymään, kävikö pahasti.
Sitten olen myös nähnyt kauempaa, kun mies lysähti maahan kaupassa. Lähelle kerääntyi joukko pällistelijöitä, kukaan ei mennyt auttamaan tai kysymään mitään. Minä menin. Mutta veti kyllä sanattomaksi.