Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Järkyttävä huoli syntymättömän lapsen terveydestä

Vierailija
09.09.2016 |

Sain tietää raskaudestani myöhään, ja tottakai tämä myöhään huomattu raskaus toi huolta siitä jos alkuraskaudessa on tullut elettyä kehnosti raskauden kannalta sun muuta. Kaikkien tutkimuksien mukaan asiat ovat kuitenkin hyvin, mutta nyt olen saanut huolenaiheekseni kaikki mahdolliset tarttuvat virukset yms jotka voivat olla lapselle vaaraksi. Kävin esimerkiksi tokson testaamassa vaikka terkkari oli varma että olen sen joskus sairastanut kun koko ikäni möyrinyt kissojen kanssa pitkin peltoja. No eipä ole koskaan tuota minulla ollut. Sytomegalovirus testattiin myös epämääräisen oireilun vuoksi, ja tuostakin oltiin 99% varmoja että se on minulla jo ollut ettei hätää, mutta enpä sitäkään ole koskaan sairastanut.

Olen alkanut aivan hysteerisesti vältellä ihmisiä ja tiettyjen asioiden syömistä tartuntojen pelossa. Tänään vietin päivän kaupungilla asioita hoidellen, ja tämän järkyttävän flunssaepidemian myötä sain ainakin kymmenet pärskeet päälleni ihan vauvalta vaariin. Päiväkotilaisia tuli iso ryhmä tietenkin vielä samalla bussilla ja viereeni istui pikkumies joka aivasteli ja yski hirveätä limayskää päälle. :-) Miksei ihmiset yhtään tunnu ajattelevan muita näiden kanssa, näin YHDEN ihmisen yskiessään laittavan kätensä eteen, muut pärskivät menemään joka suuntaan ettei varmasti kukaan jää tänä vuonna ilman räkätautia. Kaikista eniten pelkään tuota sytomegalovirusta, kun ilmeisen suuri osa väestöstä sitä kantaa veressään ja pärskeiden sun muiden eritteiden avustuksellahan tuo leviää.. Pitääkö mun tässä ihan tosissaan linnottautua kaiken kiireen ja tärkeiden asioiden keskellä linnottautua kotiin, vain jotta säästyisin tartunnalta? Juu, viruksia ja pöpöjä on liikkeellä vaikka kuinka mutta eipä tuota oireiltaankaan perus flunssasta useinkaan erota :( Olin ensin melko iloinen kun negat tuli testeistä, mutta sitten iski pelko että eihän mulla ole sitten mitään vasta-aineita.. On tässä ollut useita päiviä jo hieman flunssainen olo ja kurkku kipeä, sekös laittaakin rauhoittumaan.

Kuinka todennäköistä sytomegalotartunta oikeasti on saada vaikkapa tuolleen pärsketartuntana kaupungilla? Hygieniasta pidän aina hyvää huolta, eli olen rehellisesti sanottuna huolissani vain ja ainoastaan siitä jos joku omaa ajattelemattomuuttaan tartuttaa tautiansa ympäri kyliä..

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä täällä tullaan hulluksi haukkumaan? Juupajuu, teille en viitsi sanoa edes mitään. Ja sinä viimeisin kommentoija, nuo sun luettelemat on pikkaisen harvinaisemmassa luokassa täällä suomenperällä, että ehkä mä huolehdin hieman enemmän tuosta viruksesta jota täällä kantaa jo lähes kaikki nuoreen aikuisikään mennessä :-) Ja sehän tässä laittoi huolestumaan kun ihan lääkäri mut passitti kokeeseen tästä asiasta, koska epäilys oli vahva ja siinä sitten selitti mitä mahdollisuuksia on jos sieltä tartunta löytyy.

Kukaan tässä ole mitään desinfioimassa, pidän itsestäni hyvää huolta ja vastustuskykyni on hyvä ja kipeänä olen tooodella harvoin. Ketäpä ei raskauden aikana huolestuttaisi kun kyse on muustakin kun pelkästä omasta terveydestä? Kaippa olen sitten ainoa ihminen jota ärsyttää se kun ihmiset eivät välitä kuin itsestään ja pärskivät menemään tautejaan ympäriinsä yhtään välittämättä muiden terveydestä. Eipä itselle tule kipeänä mieleen aivastella suoraan muiden naamalle ja lähteä vessasta paskaisin käsin ynnä muuta, koska pitää ajatella vähän muitakin kun itseään :-)

Vierailija
22/23 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, tänne olikin tullut muutama muu kommentti välissä. Onneksi sentään jotain vähän mukavampaakin :-)

Tosiaan siksi tässä se stressi suuri onkin, kun multa ei löytynyt vasta-aineita ollenkaan eli jos nyt pamahtais tartunta niin se olis nimeomaan se sikiölle mahdollisesti vaarallinen. Vielä kun lääkärin kanssa juttelin tästä viruksesta josta en myöskään aikaisemmin ollut kuullut mitään, tietty heti google laulamaan ja aika kamalaa tekstiä sieltä löytyi. Enemmänkin juuri näitä tapauksia että lapsi olisi vammautunut tai virus olisi aiheuttanut keskenmenon, ihan muutama vain niitä jossa olisi selvitty ongelmitta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista asioista stressasin itsekin raskaana, nyt tuntuu ihan hullulta. Raktion suuruuteen vaikuttaa varmaankin osaltaan hormonit jne. Minua helpotti ajatus siitä, että kaikkialla maailmassa hirveissäkin oloissa naiset saavat terveitä lapsia ja usein vielä liiankin kanssa.Raskaana ollessani katsoin dokumentin etelä-amerikkalaisen slummin huumeäideistä, jotka synnyttivät terveen pulleita lapsia sinne kaduille. Se pisti jotenkin asioita oikeaan mittakaavaan. Ihmiskunta olisi kuollut jo sukupuuttoon,jos pelkkä pärskiminen tappaisi yleisesti. Toki surullisia asioita tapahtuu,mutta missä mittakaavassa? Pelkäätkö esim. autoilua, koska kolareita sattuu?

Voit pelätä ja kroppasi erittää paljon stressihormoneja (mikä ei ole myöskään hyväksi) tai sitten voit yrittää tietoisesti rauhoitella itseäsi. Vaikka stressaisit/surisit ennalta kuinka, se ei kuitenkaan teitä suojele kaikelta maailman pahalta. Asiat menee niin kuin menee ja esim.tuo sytomegalon aiheuttama keskenmeno tai kehityshäiriö on kuin negatiivinen arpavoitto.