Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Magneettikuvaus, varjoaine ja imetys?

Vierailija
09.09.2016 |

Oletteko käyneet magneettikuvissa ja teihin on laitettu varjoainetta sekä vauva / taapero on ollut imetyksellä? Miten toimitte imetyksen suhteen tutkimuksen jälkeen?

Mulla olisi aika yhteen tutkimukseen, mutta ei pitäisi olla mistään pahanlaatuisesta asiasta kyse ja toisaalta se voisi ehkä odottaa siihenkin, kun imetys on loppunut kokonaan. Mutta toisaalta voisi olla ihan hyvä saada se tehtyä jo piakkoin. Lapsi on siis vähän yli 1-v., mutta imetys on vielä tosi tärkeää hänelle eikä ihan vielä ole osoittanut mitään lopettamisen merkkejäkään.

Oon ehkä vähän hassu, kun mua epäilyttää toi mahdollinen varjoaine. Lääkäri sanoi, ettei siitä ole lapselle haittaa, vaikka sitä vähän erittyykin maitoon, mut kuulemma niin pieniä pitoisuuksia, ettei siitä mitään aiheudu. Silti mua arveluttaa ajatus, että juottaisin lapselleni jotain varjoainemaitoa... Vaikkei siitä varsinaista haittaa tulisi, niin ei kai se nyt ihan terveellistäkään voi olla? Ja onko asiaa edes tutkittu tarpeeksi?

Soitin vielä kuvantamisyksikön hoitajalle (papereissa oli puh.nro lisätietoja varten) ja hän sanoi myös, että ei pitäisi olla haittaa. Lisäsi kuitenkin, että itse olisi jonkin aikaa imettämättä tutkimuksen jälkeen ihan varmuuden vuoksi ja pumppaisi maitoa pois. Painotti kuitenkin, että se oli hänen henk.koht. mielipiteensä, miten itse tekisi.

En huomannut kysyä, kauanko sit olisi hyvä olla imettämättä? Entä miten paljon ja kuinka pitkään pitäisi saada pumpattua? Ja miten voi olla varma, että saa kaikki varjoainemaidot pois rinnoista?

t. Ylihysteerinen äiti? :-D

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esim. alkoholi poistu tietyn ajan kuluttua maidosta ns. itsestään eli ei tarvi erikseen lypsää pois? En kyllä tiiä, kauanko siihen menee, kun en juo. Varjoaine tietysti eri tavaraa, mutta voiskohan toimia samalla lailla? Jollain tietoa?

Vierailija
2/12 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun munuaiset toimii normaalisti niin varjoaineet on varmasti poistunut 3 päivän sisään.

Vierailija
4/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama tilanne jokin aikaa sitten, tosin imetys kohdallani päättyikin muista syistä ennen kuin menin tutkimukseen. Joka tapauksessa otin asioista selvää, koska oletin imettäväni tutkimuksen aikana. Sisätautilääkäri oli konsultoinut röntgenlääkäriä, ja minulle sanottiin että voi imettää varjoaineesta huolimatta. Soitin kuitenkin röntgeniin hoitajalle (joka vielä kysyi toisenkin hoitajan mielipidettä), ja päädyttiin siihen että vuorokausi voisi olla hyvä olla imettämättä ja kannattaa pumppailla maitoa pois. Googletin myös tietoa varjoaineista, sielläkin mainittiin tämä 24h, jos haluaa pelata varman päälle.

5/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin sairaalassa aikanaan, että pitää pumpata ekan vuorokauden maidot pois. Tästä tosin on aikaa jo 12 vuotta. Tämän päivän käytännöt varmasti noi, miten aloituksessakin on ohjeistettu.

Vierailija
6/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippunee varjoaineesta. Varmaa tietoa saat Teratologisesta tuetopalvelusta (googlaa numero ja soita). Varjoaineen nimen tarvitset toki myös.

Vierailija
7/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla sanotaan, että on turvallista niin kyllä sen pitäisi olla turvallista. Tosin 1v syö jo muutakin ruokaa, joten voisit yrittää saada kuvauksen jälkeen vähän pidempää imetysväliä. Viimeistään niin ettet mene suoraan kotiin tms.

Imetyksen tuki-ryhmästä voi myös kysellä facebookissa, varmasti muillakin on kokemuksia varjoainekuvauksesta.

Vierailija
8/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Prototyyppi kirjoitti:

Mulle sanottiin sairaalassa aikanaan, että pitää pumpata ekan vuorokauden maidot pois. Tästä tosin on aikaa jo 12 vuotta. Tämän päivän käytännöt varmasti noi, miten aloituksessakin on ohjeistettu.

Kun noita varjoaineitakin on erilaisia. Eli ihan älytöntä käydä tätä keskustelua jollain yleistasolla. Pitäisi tietää mikä aine.

9/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Prototyyppi kirjoitti:

Kun noita varjoaineitakin on erilaisia. Eli ihan älytöntä käydä tätä keskustelua jollain yleistasolla. Pitäisi tietää mikä aine.

Aaa. Tätä en tiennyt. Kiitos korjauksesta. :)

Vierailija
10/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai katos. Mä en muistanut varoa tätä yhtään.

Voisin kuvitella että magneettikuvauksia tehdään vauvoillekin, jolloin se sama varjoaine on siellä vauvan verisuonissa, laimentamattomana.

Saattaapa tuo olla että tälle meidän vauvelille kasvaa sarvi otsaan, mutta kovasti epäilen.

Vierailija
11/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Enpä minäkään tiennyt, että niitä on erilaisia varjoaineita. Täytyykin kysyä, mitä se on ja soittaa tonne teratologiseen.

Lääkärin sanaan en nyt niin luota tällä kertaa, kun se ei ollut järin vakuuttava: "Jaaa, tuota noin... Tämäpä onkin muuten hyvä kysymys, hmmm. Eiii siitä varmaankaan haittaa ole... Tai voisit soittaa hoitajalle ja kysyä." :-D Luulen, että sillä ei ollut harmainta aavistustakaan asiasta.

Lisää saa toki ilomielin vastailla, jos jollain vielä on kokemuksia tai kunnon tietoa?

Täytynee harjoitella tuota poissaoloa enemmän ja olla sit tarvittaessa vaikka se päivä pois maisemista. Lapsi kyllä syö aika hyvin muita ruokia, mut jos oon kotona niin ainakin muutaman kerran tulee hyvin kova tarve saada "mammam".

Vierailija
12/12 |
10.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista! Enpä minäkään tiennyt, että niitä on erilaisia varjoaineita. Täytyykin kysyä, mitä se on ja soittaa tonne teratologiseen.

Lääkärin sanaan en nyt niin luota tällä kertaa, kun se ei ollut järin vakuuttava: "Jaaa, tuota noin... Tämäpä onkin muuten hyvä kysymys, hmmm. Eiii siitä varmaankaan haittaa ole... Tai voisit soittaa hoitajalle ja kysyä." :-D Luulen, että sillä ei ollut harmainta aavistustakaan asiasta.

Lisää saa toki ilomielin vastailla, jos jollain vielä on kokemuksia tai kunnon tietoa?

Täytynee harjoitella tuota poissaoloa enemmän ja olla sit tarvittaessa vaikka se päivä pois maisemista. Lapsi kyllä syö aika hyvin muita ruokia, mut jos oon kotona niin ainakin muutaman kerran tulee hyvin kova tarve saada "mammam".