Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et jo kierrätä muovijätettä?

Vierailija
08.09.2016 |

Jätemääräsi roskiksessa puolittuu kun aloitat muovin kierrätyksen. Ainakin suuremmilla paikkakunnilla on jo useampia keräyspisteitä. Sinne sopii mm. jauhelihapaketit, jugurttipurkit, mehukattipullot, leikkelepaketit ja muovipussit. Kaikki se roina, mikä tavallisessa roskiksessa vie eniten tilaa.

Täältä voi katsoa oman paikkakunnan kierrätyspisteet:
http://rinkiin.fi/kotitalouksille/rinki-ekopisteet/

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin en muka jo kierrätä? Vein pari peräkärryllistä apulantasäkkejä ja muovipöniköitä just kierrätykseen.

Vierailija
2/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kierrätän. Asumme okt, nelihenkinen perhe. Täällä pakollista sekajäte ja energiajäte joka talossa. Sekajäte tyhjennetään 8 viikon välein, energia 2 kertaa vuodessa. Energiassa maksimityhjennysväli 12 vko mutta minä hain luvan pidemmälle tyhjennykselle juuri muovin kierrätyksen takia. Pönttö on ihan tyhjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki vaan samaan muovikassiin ja pihalle.

Vierailija
4/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki vaan samaan muovikassiin ja pihalle.

Aika ajattelematonta ja ällöttävää.

Vierailija
5/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apuva...! Alkaa mennä jo liian vaikeaksi.

Eikö jossakin voisi istua luukun takana ihan ihminen, joka ottaisi eri jätteet vastaan ja neuvoisi mikä mihinkin laitetaan?

Näin saisi moni töitä, ja veronmaksaja vastinetta rahoilleen.

Vierailija
6/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätän kaiken, minkä voin. Muoville ei meidän paikkakunnallamme ole talokohtaisia pönttöjä, joten sitä en erittele. Minulla ei ole autoa tai pyörää, jolla voisin muovijätteen viedä kaukana olevaan keräyspisteeseen. Tällä hetkellä muovi menee seka/energiajätteeseen.

Vierailija
7/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tiskata roskaa. En usko että siitä on edes mitään hyötyä, miten ne muka saisivat sen sekalaisen, likaisehkon muoviroskan hyödynnettyä..? Loppu se lasinkierrätyskin kun näin ohjelman niistä sammaloituvista lasivuorista. Ja polttoon menee energiajäte aka sekajäte kumminkin.

Lisäksi L&T käy kuitenkin väkisin vähintään kerran kuussa tyhjentämässä ton pöntön ja laittaa laskua perään. Muutenkin aina hyvä jos puoliksi täysi siinä vaiheessa. Mutta kyllä silti kierrättäisin jos uskoisin että siitä oikeasti on luonnolle jotain hyötyä. Metallit kyllä pyrin kierrättämään.

Vierailija
8/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole YHTÄÄN vaikeaa. Mulla on niitä Pampers-pahvilaatikoita keittiön alakaapeissa keräysastioina näille:

- pahvi

- muovi

- lasi

- metalli

- paperi

Pahvi- ja muovijätettä saa olla viemässä keräyspisteelle (Prismalla) viikottain, noita muita tosi harvoin. Saan ihan mieletöntä tyydytystä varsinkin tuosta muovinkeräyksestä, se kaikki muovi on kaatopaikalta pois kun viitsin viedä sen kauppareissullani sinne keräysastiaan enkä tunkea roskikseen. Hyvä minä!

Vierailija
9/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kierrätä mitään ennen kuin taloyhtiö järjestää pöntöt pihalle.

Eka tuli paperi ja pahvi, sitten biojäte. Nyt on lisäksi lasi ja metalli. Odottelen sitä muovia vielä. Lähikauppaan vien patterit.

Täällä lähin muovinkierrätys on niin kaukana että ilman autoa on hankala viedä. Saastuttaa ne autotkin eli kannattaako edes lähteä viemään?

Vierailija
10/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tilaa monelle eri lajitteluastialle kotona.

Vierailija
11/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole keräysastiaa, polttojätteeseen menee muovit täällä. Muuten kyllä kierrätän lasit, metallit, biot, pahvit ja paperit erikseen. En lähde roskia viemään autolla mihinkään, sori.

Vierailija
12/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole YHTÄÄN vaikeaa. Mulla on niitä Pampers-pahvilaatikoita keittiön alakaapeissa keräysastioina näille:

- pahvi

- muovi

- lasi

- metalli

- paperi

Pahvi- ja muovijätettä saa olla viemässä keräyspisteelle (Prismalla) viikottain, noita muita tosi harvoin. Saan ihan mieletöntä tyydytystä varsinkin tuosta muovinkeräyksestä, se kaikki muovi on kaatopaikalta pois kun viitsin viedä sen kauppareissullani sinne keräysastiaan enkä tunkea roskikseen. Hyvä minä!

Siis missä muovi menee kaatopaikalle. Eikö muovi mene sekajäteastiassa poltettavaksi ? Eihän kaatopaikkoja ole enää juuri olemassakaan?

Vierailija
13/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska poltan muovit takassa lämmittäessäni asuntoani.

Vierailija
14/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syystä etten osta mitään missä on muovilaatuja joita en voi polttaa, tai jotka eivät maadu.

Vierailija
15/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri kaupungeissa taitaa olla erilaiset systeemit. Täällä missä asun, muovi menee muiden roskien (poislukien bio-, lasi ym.) mukana poltettavaksi.

16/28 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jätteet menevät polttoon ei ole tarvetta muovijätteen erotteluun muusta poltettavasta materiaalista. Toimivaa eli säästää sekä kustannuksissa että vaivannäössä. Jos olisimme kaatopaikkaa käyttävällä alueella niin silloin erottelulle olisi perusteita.

17/28 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että kaikilla omakotitaloasukkailla on Suomessa  jäteastia jonka jäte menee poltettavaksi. Tämän lisäksi voi olla joku lisäastia.

Tämä on joku väärinkäsitys että olisi jäteastia jonka jätteet menee kaatopaikalle. Jäteasemille viedään erikseen kaatopaikkajätettä mutta kenelläkään ei ole pihassaan astiaa "kaatopaikkajäte".

Jotkut vievät jätettä eri paikkoihin ja jäte hyödynnetään mutta ellei vie mihinkään niin se päätyy omassa jäteastiassa poltettavaksi, mikä saattaakin olla se ympäristöystävällisin vaihtoehto.

Jos joku on eri mieltä niin ilmoittaa sen keräysalueen Suomessa missä kerätään kaatopaikkajätettä omakotitaloalueella omalla kiinteistökohtaisella jäteastialla ?

Vierailija
18/28 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähin muovinkeräyspiste on yli viiden kilometrin päässä suunnalla, jonne minulla ei muuten ole asiaa. Minulla ei ole autoa ja paikkakunnallani kulkee julkiset erittäin huonosti. Lasit, metallit, paperit yms. kyllä kierrätän, koska saan ne kierrätettyä kotipihassa. Tosin kierrättäminen on ärsyttävää, kun asuu pienessä yksiössä, jonka minikeittiössä on vain yksi pieni roskiskaappi, johon kaiken pitäisi mahtua. Tästä syystä saan olla viemässä purkkeja ja tölkkejä kierrätykseen lähes päivittäin. Olisi ihanaa, jos keittiööni mahtuisi joku järkevämpi "kierrätyskeskus" :)

Vierailija
19/28 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesalaisten lämmitykseen menee meiltä sekajäte joten sinne joutaa jauhelihapakkaus.

Vierailija
20/28 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuossa sellainen jätevoimala, johon menee lähes kaikki poltettavaksi. Muovien kierrätys on siis turhaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän