Haluaisin erota, mutta minua pelottaa ajatuskin siitä
että sitten lapset joutuisivat keskenään olemaan isänsä kanssa joka toinen viikonloppu ja ehkä useamminkin.
Mies on alkoholisti, mutta ei tietenkään itse myönnä ongelmaansa. Omasta mielestään ottaa vain pari kolme saunakaljaa päivässä.
Lisäksi hänellä ei ole kovin hyvät hermot eikä hän osaa hoitaa lapsia tai kantaa vastuuta.
Minua pelottaa, että lapset joutuvat kärsimään isänsä kanssa ollessa kun paikalla ei ole ketään muuta joka voisi soittaa apua ja lapset ovat vielä pieniä.
Mitä jos mies lähtee ajamaan autolla kännissä?? Hänestä pari saunakaljaa ei vaikuta mihinkään ja lisäksi hänestä lapsia voi hyvin kuljettaa ilman turvaistuimiakin, kunhan laittaa turvavyöt.
Mitä jos mies jättää lapset pihalle keskenään, kun hänelle tulee joku juttu mieleen? Hän saattaa yhtäkkiä unohtaa lapsien olemassaolon ihan tuosta vaan kun vaikka joku kaveri soittaa.
Lisäksi mies ei tiedä mitä vaatteita pihalle pitää pukea, hän ei tiedä mitä lapset syövät ja milloin syövät, hän ei osaa kerätä vaarallisia tavaroita pois lasten leikeistä, hän ei tajua että alle kolmevuotiaita ei voi jättää keskenään sisälle nukkumaan kun menee käymään naapurissa, hän ei tajua että lapsia pelottaa kun kotona on humalaisia...
Hän ei yksinkertaisesti osaa hoitaa lapsia kunnolla. Lapset ovat välillä suorastaan hengenvaarassa hänen kanssaan, mutta en voi sitä mitenkään todistaa. (Paitsi ehkä asentamalla turvakameroita taloomme ja jättämällä lapset hänen armoilleen.)
Olen miettinyt miten tapaamiset saisi järjestettyä, mutta mistään valvotusta tapaamisesta taitaa olla turha haaveilla. Hänet tunnetaan kaveripiirissä mukavana ja rentona kaverina ja hän löytää helposti ihmisiä vakuuttamaan, että hän on hyvä ja vastuullinen isä.
Lapset rakastavat isäänsä ja hyvä isä hän onkin, silloin kun ei juo. Mutta viina vie miestä ja siinä jäävät lapset jalkoihin.
Osaako kukaan antaa vinkkejä tähän tilanteeseen? Onko olemassa mitään testiä, jolla lääkäri voisi tutkia onko henkilö alkoholin suurkuluttaja? Voiko tapaamisehtoihin kirjata, että etävanhemman on oltava selvänä koko tapaamisen ajan? (mies ei tähän suostu)
Kommentit (8)
Voisikohan lastenvalvoja sitten takoa hänelle järkeä päähän, miten tapaamisissa pitää käyttäytyä? Minäkään en ole vielä eronnut.
eli ei saa tavata lapsia kuin tukitalossa tms.
Osoita erotilanteessa sossuille mikä on todellinen tilanne, pelkosi ja miehesi käytös.
Älä pelkää lähteä pois! Kyllä nämä syyt jotka kerroit riitävät aivan varmasti valvottuihin tapaamisiin. Itse myös lähtenyt huonosta suhteesta pois aikoinaan, nyt myös isän ja lasten välit kunnossa.
Tein tuon linkin testin miehen tiedoilla ja tulokseksi tuli:
" Testin mukaan alkoholin käyttösi on erittäin runsasta tai siihen liittyy tavoiltaa riskialtista juomista. Kiinnitä huomiota alkoholinkäyttöösi, voit lukea sivuiltamme kohtuukäyttöön liittyviä artikkeleita."
Nyt tarkoitin kuitenkin sellaisia testejä, joilla lääkäri voisi osoittaa jonkun ihmisen olevan alkoholisti vaikka hän itse sen kieltäisi. (eli tyyliin tutkitaan maksan kunto tms.) Tuskin sossussa otetaan todesta tuollaisten nettitestien tuloksia, vai mitä luulette?
Minä en yksinkertaisesti voi erota jollen saa jotenkin turvattua lasten ja miehen tapaamisia. Keskenään heitä ei voi viikonlopuksi jättää.
Millä perusteilla voi vaatia valvottuja tapaamisia? Onko kenelläkään tällaista sopimusta? Saako sen vaan jos perheessä on ollut lapsiin kohdistuvaa väkivaltaa?
Parisuhdeterapiasta voisi olla apua, mutta mies ei suostu menemään. Ja jos saisinkin hänet lähtemään, hän vain valehtelisi siellä ja siitä ei olisi silloin mitään hyötyä.
On niin voimaton olo kun ei keksi mitään ulospääsyä tästä tilanteesta.
Oma mielipiteeni on se että alkoholistin kanssa tuollaiset neuvottelut ja sovitteluyritykset vain pidentävät kärsimyksiä. Voimia, tiedän miten ahdistaa.
On vain minun sanani miehen sanaa vastaan ja se tuskin riittää. Asumme pienellä paikkakunnalla ja täällä mies tunnetaan mukavana seuramiehenä ja hyvänä kaverina. Hänen runsas alkoholin käyttönsä ei ole mikään salaisuus, mutta kukaan ei tiedä kuinka vakavasta ongelmasta on kyse ja jotenkin kaikki ajattelevat että hän nyt on sellainen eikä se haittaa. Eikä miehellä tosiaan ole mitään ongelmia hankkia bussilastillista kavereita ja sukulaisia todistamaan, että hän on moitteeton isä.
Minä en voi ottaa riskiä, että isä saisikin täydet tapaamisoikeudet.
Ei kukaan muu ole kokenut samaa?