pyöräilijät, soittakaa kelloa
On niin itsekästä luulla että kyllä minä havaitsen kaikki. Ettehän voi ennakoida milloin jalankulkija ylittää tien. Eli soittakaa kelloa, kun pyörässä sellainen on. Ei jalankulkija suutu.
Kommentit (22)
Sinun tulisi tienkäyttäjänä seurata ympärilläsi olevaa liikennettä. Eihän siitä tulisi mitään jos pyöräilijä soittaisi jatkuvasti kelloa. Muutenkin jos kelloa soittaa, niin jalankulkijan ensimmäinen reaktio on katsoa taakseen, jolloin hän tulee keskemmäs tietä. Koira ja lapsikin kääntyy katsomaan ja tulee pyörän eteen yms.
Parasta vain ohittaa jalankulkija mahdollisimman kaukaa ja hiljaa, jolloin hän todennäköisimmin ei tee mitään ennakoimatonta.
Suuttuuhan ne, tai alkavat muuten vain hepulin vallassa hortoilla sinne tänne täysin ennalta arvaamattomasti. Ihan vahingossa löysin oivan ratkaisun tähän: pyöräni jarrut alkoivat jostain syystä kirskua äänekkäästi, ja kun huomasin voivani tällä kirskunnalla varoittaa jalankulkijoita lähestymisestäni ilman tuota suuttumisreaktiota, en tehnyt asialle mitään, vaan anna kirskua!
Mä olen kyllä tuon kellonsoiton kannalla ja olen lapsillekin sen opettanut, ja vaikka sitä kelloa soittaa, mennään silti hiljaksiin ohi. Harvemmin näitä näkee. Joko ei soiteta kelloa ja mennään rakettina ohi tai kelloa soitetaan ja rakettina ohi. Hmm.
Anteeksi nyt vain, mutta minun pyöräni kello ei toimi. Ja edellesistäkin pyörästä taisi joko tippua tai varastettiin.
Fiksu kävelijä katsoo takaviistoon aina siirtyessään sivusuunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta minun pyöräni kello ei toimi. Ja edellesistäkin pyörästä taisi joko tippua tai varastettiin.
Pyydä äitiä tai isiä ostamaan sulle uusi kello.
Kävelijän kuuluu huomioida muu liikenne. Suurimmalla osalla on vielä musiikkikuulokkeet korvissa. Jos ei pysty kävelemään liikenteen seassa, niin kannattaa ottaa osaava kaveri mukaan. Mitään ongelmaa ei ole, jos kävelee reunassa ja katsoo taakse kun siirtyy toiseen reunaan. Lapset pitää opettaa siihen myös, vaikka se vaivalloista onkin. Kokemuksesta puhun.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä tuon kellonsoiton kannalla ja olen lapsillekin sen opettanut, ja vaikka sitä kelloa soittaa, mennään silti hiljaksiin ohi. Harvemmin näitä näkee. Joko ei soiteta kelloa ja mennään rakettina ohi tai kelloa soitetaan ja rakettina ohi. Hmm.
Minä lähestyn jalankulkijaa hidastaen jo kaukaa. Poljen kuitenkin jatkuvasti kevyesti, jotta pyöräni ei päästäisi mitään ääntä. Sitten, kun olen seurannut jalankulkijan liikehdintää riittävästi ja olen riittävän lähellä, niin polkaisen itseni kovaan vauhtiin ja kiidän ohi. Pyöräilijä reagoi minuun vasta kun olen mennyt jo hänen ohitseen ja silloin hänen poukkoilunsa ei enää haittaa. Se, että jalankulkija huomaa pyöräilijän aiheuttaa liikenneturvallisuuden kannalta yleensä ainoastaan vain negatiivisen reaktion ellei sitä kelloa soita todella kaukaa.
Eikö? Pari tuntia sitten: Kaksi naista kävelee sellaisella pyörätien jalkakäytävän yhdistelmällä, missä pyöräilijöille on merkitty liikennemerkein oma puoli. Toinen työntää lastenvaunuja siinä pyöräilijöiden puolella, niin ettei reunasta pääse ohi. Toinen taluttaa koiraa niin että on ihan siinä vaunuja kuljettavan vieressä ja koira fleksissä tien toisessa reunassa, pari metriä fleksiä menee jalkakäytävän poikki toiseen reunaan. Eli vapaata tilaa ei ollut lainkaan, suht. leveällä kevyen liikenteen väylällä. Soitin kelloa jo hyvissä ajoin, koska oli alamäki. Kun olin mennyt ohi, takaa kuului "perkele herätti vauvan".
Vierailija kirjoitti:
Kävelijän kuuluu huomioida muu liikenne. Suurimmalla osalla on vielä musiikkikuulokkeet korvissa. Jos ei pysty kävelemään liikenteen seassa, niin kannattaa ottaa osaava kaveri mukaan. Mitään ongelmaa ei ole, jos kävelee reunassa ja katsoo taakse kun siirtyy toiseen reunaan. Lapset pitää opettaa siihen myös, vaikka se vaivalloista onkin. Kokemuksesta puhun.
Muistathan tämän ohjeen myös kun seuraavan kerran uutisoidaan auton alle jääneestä jalankulkijasta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Pari tuntia sitten: Kaksi naista kävelee sellaisella pyörätien jalkakäytävän yhdistelmällä, missä pyöräilijöille on merkitty liikennemerkein oma puoli. Toinen työntää lastenvaunuja siinä pyöräilijöiden puolella, niin ettei reunasta pääse ohi. Toinen taluttaa koiraa niin että on ihan siinä vaunuja kuljettavan vieressä ja koira fleksissä tien toisessa reunassa, pari metriä fleksiä menee jalkakäytävän poikki toiseen reunaan. Eli vapaata tilaa ei ollut lainkaan, suht. leveällä kevyen liikenteen väylällä. Soitin kelloa jo hyvissä ajoin, koska oli alamäki. Kun olin mennyt ohi, takaa kuului "perkele herätti vauvan".
Minulla ei ole maantiepyörässäni kelloa, joten pitää huutaa jos eivät muuten väistä.
Kelloa soitetaan tarvittaessa,ei joka ohituksessa. Pikkulapsen ei saa antaa soittaa kelloa huvikseen, vaikka se niiden mielestä niin kivaa onkin.
"Vittuako siinä kilistelet?! Kyllä mä tässä saan kävellä! Pitäiskö mun muka väistää, saatana! Mee vittuun sen pyöräs kanssa! Saaks tässä edes ajaa pyörällä?!"
Että käin kauniisti pyöräilijää välillä kiitetään, kun kellon soitolla ilmoittaa tulostaan. Toki useammat kävelijät vain soiton kuullessaan aloittavat arpomisen siitä, kummalle puolen väistäisivät, ja pitäisikö kahden tai useamman kävelijän väistää samalle puolelle vai mieluummin jättää väliinsä pyöräilijälle hieman liian ahdas rakonen. Sikäli kun nyt musiikilta tai Pokemoneilta mitään soittoa huomaavatkaan, ennen kuin tien puolelta toiselle seilaava koiransa alkaa kiskoa hihnaa pyöräilijän suuntaan.
Ihan sama. Soitan silti.
Itse en koskaan käytä kelloa, koska siihen tosiaan suhtaudutaan väliin hyvinkin nuivasti. Itselläni etu jarru vinkuu juuri sopivasti, joten käytän sitä signaalina sille, että täältä ollaan tulossa, saisinko hieman tietä kiitos. Teen siis sen hyvissä ajoin ja sehän kertoo siitä, että jarrutan, eli se on signaali kävelijälle, että vois varmaan vähän väistää.
Jotkut ihmiset ottavat vain kaikki muiden kanssakulkijoiden tekemiset ja kommentit henkilökohtaisena vittuiluina. Vaikka pyöräilijä soittaisi kelloa vain varmistaakseen että kävelijä tietää pyöräilijän olevan tulossa, jotkut yksilöt kokevat tämän henkilökohtaisena loukkauksena. Itse liikun paljon koiran kanssa ja koirahan on aina siellä tien syrjässä pusikossa. Ja olen äärimmäisen kiitollinen jokaisesta kelloa hyvissä ajoin soittavasta pyöräilijästä. Minä en pelästy, koira ei pelästy ja tajuan varmuudeksi siirtyä lähemmä koiraa.
Vähän sama kun toteaa jollekin kadulla "Anteeksi sulta tippui jotain". Suurin osa ihmisistä ilahtuu ja kiittää, sitten on näitä jotka mulkaisevat pahasti ja jatkavat matkaansa. No en ala sellaisten perään juoksuttamaan sitä hansikasta tai bussikorttia.
Hyvin harva pyöräilijä hiljentää vauhtia. Ohi viiletetään soittamatta kelloa..:|
Mä kiittäisin muuten ääneen jokaista hyvissä ajoin kelloa soittavaa pyöräilijää, mutten viitsi, koska se voitaisiin tulkita ilkeilyksi. Yritän sitten hymyllä kiittää siitä. Se taas säpsähdyttää, jos kelloa kilistetään just siinä vaiheessa kun ollaan jo ohittamassa.
Willy Loman kirjoitti:
"Vittuako siinä kilistelet?! Kyllä mä tässä saan kävellä! Pitäiskö mun muka väistää, saatana! Mee vittuun sen pyöräs kanssa! Saaks tässä edes ajaa pyörällä?!"
Että käin kauniisti pyöräilijää välillä kiitetään, kun kellon soitolla ilmoittaa tulostaan. Toki useammat kävelijät vain soiton kuullessaan aloittavat arpomisen siitä, kummalle puolen väistäisivät, ja pitäisikö kahden tai useamman kävelijän väistää samalle puolelle vai mieluummin jättää väliinsä pyöräilijälle hieman liian ahdas rakonen. Sikäli kun nyt musiikilta tai Pokemoneilta mitään soittoa huomaavatkaan, ennen kuin tien puolelta toiselle seilaava koiransa alkaa kiskoa hihnaa pyöräilijän suuntaan.
Ihan sama. Soitan silti.
Kannattaa tehdä noin kuin ylempänä sanoin. Lähesty mahdollisimman äänettömästi, jotta jalankulkija ei reagoi. Seuraa samalla hänen liikehdintäänsä, niin näet kuinka paljon hän heiluu. Jos hän pysyy reunassaan ja ohittamiseen on reilusti tilaa, niin hän tuskin juuri kohdallasi pomppaa yhtäkkiä niin paljon sivuun. Sitten kun lähestyt kuuloetäisyydelle, niin hanat auki ja vauhdilla ohi, niin hän ehtii näkemään ainoastaan sinun viuhahtavan ohitseen, kun kääntää päänsä.
Tietenkin jos tilaa on vähän ja kauemmas väistäminen on mahdotonta esimerkiksi tien tai aidan takia, niin silloin ei auta kuin hidastaa ja lipua ohi.
haha näytän ammattitappajalta joten en viitsi pelotella ellei ole aihetta. joskus soitin kelloa kun aviopari ajoi leveästi. mies kääntyi vihaisena , mutta nähdessään minut sanoi, että anteeksi kun ollaan näin leveästi ja komens vaimoaankin :D .... oikeasti olen tosi kiltti , mutta ulkonäkö auttaa tälläisissä tlanteissa.
Taidat olla vähän sinisilmäinen, monet suuttuvat ja lkavat huutelemaan, osa käy kiinni. Jotkut alkavat osoittamaan mieltä menemmällä tahallaan vielä enemmän eteen. Helpoimmalla pääsee kun hiljentää jalankulkijan kohdalla vauhtia ja sujahtaa hiljakseen ohi. Jos jalankulkija vaihtaa yhtäkkiä tienpuolta katsomatta taakseen tai muuten vainpoukkoilee puolelta toiselle, niin silloin on jalankulkijan oma syy.