Opiskelemaan sosiaali- ja terveysalalle viiltelyarvet käsivarressa?
Olen teini-iässä viillellyt toista käsivarttani toistuvasti ja siitä on jäänyt selkeät arvet käsivarteeni, jotka ovat helposti huomattavissa. Nuorempana nämä ei minua haitanneet, mutta nyt aikuisena huomaan tuntemattomien ihmisten katsovan minua eri tavalla, kun näkevät arpeni, eikä siis hyvällä mielellä eri tavalla. Ne aiheuttaa epäluuloisuutta minua kohtaan, näin luulisin. Kontrassi muun ulkokuoreni ja käsivarteni kanssa on myöskin ehkä kummastusta herättävä, ei minusta päälle päin uskoisi minun sellaista joskus tehneen, näytän terveeltä ja tavalliselta aikuiselta.
Olisin kiinnostunut sosiaali- ja terveysalan opinnoista, tarkemmin joko lasten parissa työskentelystä tai sairaanhoidosta. Nuorempana olen ollut työharjoittelussa päiväkodeissa ja siellä viiltelyarpeni eivät ole juurikaan nostattaneet meteliä. Ehkä siksi, kun olen ollut nuorempi, niin minulta ei ole vaadittu niin paljoa ja arvet ovat tällöinkin olleet jo ihan vaaleita arpia, eli mitään tuoreita jälkiä ei ole näkynyt, joka tietysti olisi sitten jo ihan asia erikseen ja osoitus siitä, ettei ole kelvollinen lasten pariin työskentelemään.
Lapsien joskus muistan kyselleen päiväkodissa näistä arvista ja heille kerroin, että olen lapsena kaatunut pahasti tai ollut jossain onnettomuudessa, jossa on käynyt sitten isompi pipi. Tämä meni aina hyvin läpi, eivätkä he sitä sen kummemmin sitten enää ihmetelleet.
Mietin miten minuun suhtaudutaan nyt aikuisena, jos haen opiskelemaan ja sitten joskus töitä tekemään ko. alalle. Koetaanko sen laskevan pätevyyttäni tai uskottavuuttani ammattilaisena? Voiko asiakkailla olla jotain voimakkaitakin ennakkoluuloja minua kohtaan? Voinko joutua työpaikallani työyhteisön toimesta syrjityksi tämän vuoksi? Voinko joutua todistelemaan työpaikoilla kovemmin pätevyyttäni "kunnollisesta ihmisyydesta" näiden vuoksi?
Ihon siirtoon minulla ei ole varaa ja kokisin sellaisen turhana rahan tuhlauksena. Minua itseäni nämä arvet ei haittaa. Ne ovat ihan siististi arpeutuneet ja minulla on muutoin kauniit käsivarret ja olen itse jo tosi tottunut noihin arpiin, en edes muista niitä normaalisti, ainoastaan silloin, kun joku huomauttaa niistä tai katsoo pitkään niitä. Ja muutenkin tuntuisi väärältä, että joudun häpeämään sitä, että minulle ollaan lapsena tehty pahaa, josta olen joutunut kärsimään ja jota en ole osannut muutoin käsitellä, kuin itsetuhoisuudella, koska malli siihen on tullut teini-iän kaveripiiristäni, eikä aikuiset ympärilläni ole osanneet auttaa minua pahan oloni käsittelyssä riittävän hyvin.
Enää en tosiaan ole ollut itsetuhoinen vuosiin. Päinvastoin, oppinut välittäväksi itseäni kohtaan. Ja olen käsitellyt menneisyyttäni useamman vuoden terapiassa.
Kommentit (23)
Tervetuloa alalle. Eivät arvet sinun tulevaan ammattitaitoosi vaikuta. Meillä jokaisella on menneisyytemme mutta elämme tätä päivää. Hienoa että olet saanut jalkasi kantamaan.
Sh71 kirjoitti:
Olen valitettavasti eri mieltä enemmistön kanssa.
Meillä jokaisella on menneisyys, risainenkin sellainen. Kuitenkin lähihoitaja työskentelee ihmisten kanssa, hoidettavien elämän tukena, apuna, kasvattajana jne. Huomio erilaisissa hoitosuhteissa on aina asiakkaassa. Vain asiakkaassa. Kun hoitajana näyttäydyt selkeästi viillellyissä käsissä, huomio siirtyy sinuun. Viiltely kertoo paljon, liikaa ihmisestä hoitajan roolin takana. Ahdistus ym. menneisyydessä on yksityisasia, joka ei kuulu hoitosuhteeseen eikä työpaikalle. Valehdella ei voi ( eikä pahoja viiltelyn jälkiä voi muutoin selittää), eikä niiden oikea syy kuulu potilaalle/asiakkaalle. Lapsille ja nuorille tämä voi myös olla pelottava/ ahdistava asia. Varsinkin pienille lapsille.
Olen itse elänyt rankan nuoruuden ja ymmärrän, että rankka tausta voi myös olla hyödyksi hoitoalalla. Mutta se on oma ”salainen” voimavarani, jonka jaan läheisten, ystävien ja joidenkin työkavereiden kanssa. En oikeastaan koskaan asiakkaiden. Koska työssäni olen heitä varten.
Itse olen psykiatrinen sairaanhoitaja, tehnyt töitä pääasiassa nuorten kanssa jo muutaman vuosiymmenen.
Ja höpö höpö. Minulla on pahoinpitelyn jäljiltä sekä viilto- että paloarpia kasvoissani mutta ne eivät millään tavalla ole olleet työnteon esteenä eivätkä siirtäneet huomiota yhtään minnekään. Joku muistisairas on niistä saattanut joskus kysyä ja jotakin olen hänelle vastannut. Sitä kutsutaan vuorovaikutukseksi.
Itselläni on näkyviä arpia, mutta en tiedä onko ne muiden silmiin miten huomattavissa koska kukaan ei ole koskaan kommentoinut niitä tai tuijotellut ainakaan niin että olisin huomannut. Uskallan siis väittää, että vaaleat arvet on yks ja sama. Tuoreet ja punaiset voivat olla kauhistuttavampia.