Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä dyykkasin tänään - kannustusviesti muille, joilla ei rahaa :)

Vierailija
07.09.2016 |

Lähde: Yhden Koon marketti pk-seudulla.

Sikana lanttuja ja juuriselleriä. (mä en syö perunaa, ja kasvissosekeittoni perusta on aina lanttu. Suosittelen kokeilemaan lanttua, tulee niin paljon parempi kuin perunasta)
Paprikoita ja salottisipulia.
Sikana omenoita ja limeä. (aamusmoothien puristan mehun näistä loppuviikon)
salaatteja (smoothien ja lounaalle) limestä tulee suorastaan ylellinen mehu kun sitä lisää omppuun.)
viinirypälerasioita
toinen bio oli täynnä paistopisteen tuotteita. otin vaan sellaisia lohilättysiä. (uusi tuote kai) en yleensä syö viljaa mut otin. pullaa, pitkulasämpylöitä, pasteijoita ja karjalanpiirakoita on aina)

banaaneja siel on aina. en syö niitä. samoin oli ruisleipäpusseja vaik kuinka ja valkosta leipää.

mul oli mukana vaan yks iso Pirkka-kassi ja pyörän etukori. enempää ei mahtunu kyytiin

Palkkapäivänä ostan oliiviöljyn, luomuvoin, luomumunia ja viherjauheet ja vitamiinit.
kun alkaa dyykkaa, niin asettuu aivan eri valoon kaupassa käynti. leipä on ylirahastettua vehnäjauhoa ja miksi ostaa kun just ne tuotteet joita esim. on tarjoukses, on kuitenkin runsain miton biossa myöhemmin.
jokainen joka valittaa ettei oo rahaa ruokaan. lopettakaa valitus ja etsikää dyykkipaikka. ne kaikki ei oo lukkojen takana.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut eikö sua inhota yhtään että ne ruoat on sielä roskissa? En nyt puhu mistään leipäpusseista, onhan niissä se pussi suojana, mutta esimerkiksi nuo paistopisteen tuotteet, eikös ne ole ihan paljaaltaan sielä biojäteastiassa?

2/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oishan se järkevää ja ihan kelpo ruokaa sais varmasti, mutta oon sen verran laiska ja rahaakin on riittävästi ettei tarvitse. Lisäksi ahdistais tunkeilla johonkin kaupan alueelle, tuntis itsensä murtovarkaaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dyykkaus on hyvä asia!

Mä yläasteella siivosin kauppaa ja jätin tietyt asiat roskiksen ulkopuolelle. Jos eivät olleet hävinnyt työvuoron aikana, niin vein himaan.

Upea edistys, että tämäkin härö on vapautumassa, että sen "päivittyneen" ruuan saa jakaa eteenpäin ilman roskistakin.

En käytä sosekeitossa ikinä perunaa ja vielä vähemmän lanttua. Mun pyhäkolminaisuus on sipuli, purjo, valkosipuli.. massaa tulee kauden kasviksista. Viimeksi oli porkkanaa, parsakaalta ja kesäkurpitsaa. Pari omenaakin meni.

Vierailija
4/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun dyykkaat ja aikamoisen saaliin sait! :)

Kaikki keinot vähentää tuhlausta ja ruokahävikkiä on hyviä. Samalla lisääntyy ruoan kunnioitus. 

Kiitos myös lanttuvinkistä. Rakastan perunaa (loputtoman monipuolinen) ja lanttuakin kuluu, mutta en ole ajatellut sitä sosekeiton pohjana sen vahvan maun takia. Kokeillaan!

Vierailija
5/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo mitään tietoa mistä näitä lähteä etsimään? Mielellään menisin! Lähi s-marketin roskikseen lienee niin piilotettu ettei ole asiaa dyykkareille.

Vierailija
6/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mikäs siinä. Tiedän vaan aika hyvin kaupassa vuosia opiskeluaikana duunia puskeneena, missä kondiksessa esim. vihannekset ja hedelmät on, kun ne heitetään roskiin. Ok, banaanit menee oikeastaan parhaimmillaan ollessaan roskiin, koska suomalaisilla on perverssi tapa ostaa banaanit raakana, ja kypsä, ruskeapilkullinen banaani mielletään pilaantuneeksi.

Mutta muuten en kyllä paljoa melttoaisi nahistuneista salaateista ja paprikoista. Ei kelpais mulle. (juu, ja nyt ap rientää selittämään kuinka kasteenrakkaita HÄNEN löytämänsä olivat, mutta jokainen ymmärtänee, että ei sinne biojätteeseen priimaa tavaraa panna)

Juureksetkin on kyllä melkoisia "kinder yllätysmunia" jo siinä vaiheessa, kun ne pannaan biojätteeseen markerista.

Leipomopisteestä menee kyllä aika hyvää tavaraa biojätteeseen, koska niitä ei enää seuraavan päivänä pääsääntöisesti myydä, paitsi joissakin liikkeissä. Tämä on tosin myymäläkohtaista, yleensä pyritään lopettamaan leipominen hyvissä ajoin ennen liikkeen sulkeutumista, jotta ei mene hävikkiin.

Pakattu leipä sen sijaan on aika kovaa ja kuivaa siinä vaiheessa, kun menee biojätteeseen.

Vierailija
7/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kiersin monta kertaa lähi M-kaupan iltaisin sulkemisajan jälkeen ja koitin selvittää mihin ne laittaa ruokahävikin, jotta voin alkaa dyykkaamaan. Sitten mulle selvisi, että he lahjoittaa kaiken järjestölle, joka jakaa sen paikallisille vähävaraisille. Ehdottomasti parempi näin! :D

Vierailija
8/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siellä jäteastiassa on hyvää ruokaa, kun kaupan hyllyssäkin on usein nahistunutta ja pilaantunutta tavaraa?

Minä kyllä kunnioitan ruokaa, mutta säästän muilla tavoin. En heitä mitään ruokaa roskiin, ellei se sitten ole pilalla jo kaupasta kotiin tuodessa, äskettäin ostin vahingossa homeisen juuston. Kasvatan omassa puutarhassa juureksia ja vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Kerään luonnosta ilmaista ruokaa, marjoja, sieniä ja villivihanneksia. Maidon ja lihat ostan suoraan luomutilalta. Leipää en itse syö, mutta muu perhe syö vähän ja sen leivon itse. Mies kalastaa ja paikallisilta metsästäjiltä ostetaan hirvenlihaa. Muuten ruoka ostetaan lähinnä ruokapiirin kautta. Säästetään näin aika paljon, lisäksi ruoka on puhdasta ja laadukasta, eikä huvita lihottaa jotain S- tai K-ketjua.

Mutta me asutaankin maalla, jolloin tämä kaikki on helppoa. Hyvähän se on kun jollekin kelpaa kauppojen ylijäämäruuat. Ruskeapilkulliset banaanit on kamalia, hyi, haiseekin pahalta. Banaani on parhaimmillaan kun se on ihan keltainen, ei vihreä eikä runsaasti ruskeapilkullinen. Parhaita on Lidlin luomubanaanit. Makuasia.

Vierailija
9/9 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä banaani on kypsä, kun se on lievästi rusehtava. Ei nyt tietenkään ihan ruskea.