Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat, kuinka paljon teihin vaikuttaa oppilaan vanhemman status?

ghgh
07.09.2016 |

Onko tämä tilanne vain meidän koulussamme? Parhaiten pukeutuneet, siisteimmät, vaikutusvaltaisissa asemissa olevat, varakkaimmat ja koulutetuimmat perheet kiinnostavat selvästi opettajaa eniten, heidän lapsilleen jaetaan "opettajan valitsemia, ei arvosanoihin perustuvia" stipendejä (jos ei perustu arvosanoihin, voiko perustua muuhun kuin pärstäkertoimeen)? Naapurikoulun rehtorin tytär saa aina jonkun stipendin vaikka häntä parempia arvosanoja saaneet eivät saa. Vanhempainillassa opettaja myötäilee näiden perheiden vanhempien sanomisia, eikä ole kiinnostunut esimerkiksi hieman murtaen suomea puhuvasta äidistä, joka ei ole pukeutunut viimeisimmän muodin mukaan. Nyt opettajat, rehellinen vastaus, turvaatteko jotenkin omaa asemaanne sillä, että haluatte olla hyvissä väleissä ns paremman väen kanssa, vai onko tämä tiedostamatonta. Väsyneen näköiselle yh:lle tai hieman epäsiististi pukeutuneelle lapselle ei suoda mitään huomiota, mutta sirkutus vain lisääntyy, kun vaikutusvaltaisen perheen jälkikasvu purjehtii vanhempi perässään luokkaan.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko rehellisen vastauksen vai sen vastauksen joka tällaiseen kysymykseen kuuluu antaa, jotta vaikuutaisi vähintäänkin reilulta ja hyvältä opettajalta.  

Vierailija
42/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisopettajana en ole yleensä edes tiennyt oppilaitten vanhempia. Hyvä kun edes omat oppilaani olen ehtinyt oppia näöltä ja nimeltä tuntemaan!

Niiden harvojen vanhemmat eivät ole vaikuttaneet mihinkään suuntaan, mikä se sitten onkaan ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varmaan joku kanslisti ne lukee, muttei opettaja. Luuletko oikeasti, että opettaja jaksaa esim yläkoulussa ottaa selvää 200-500 oppilaan vanhemman ammatit. Ei todellakaan jaksa."

- uskoisin, että niitä ei yleensä tarvitsekaan erikseen ottaa selville.  Kyllä ne hyvin usein tiedetään syksyn kuluessa opettajien huoneessa muutenkin. - Tai ainakin ne ääripäät.    

Vierailija
44/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai opettajatkn on ihmsiä, ja varmaan voivat tunnistaa oppilaan vanhemmat, jos ne on julkusuuden hnkilöitä. Mutta ei isommissa kaupungeissa ihmiset toisten ammatteja tiedä. Mutta ei se ope siitä mitään hyödy, joten ei sillä ole merkitystä,

Vierailija
45/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän alakoulussa on ollut vastaavaa havaittavissa. Tosin ei ehkä niinkään varsinaisesti ammatin perusteella, vaan sen, että ovat pienehkön paikkakunnan "kermaa" ainakin olevinaan ja tuovat sen myös julki. Ovat jatkuvasti opettajaan yhteydessä jos jonkin asian tiimoilta ja kaveeraavat kovasti opettajien kanssa. Samoin opettajakollegoiden lapset saavat erityiskohtelua (esim. stipendejä). Noita stipendejä ollaan usein ihmtelty isommallakin porukalla, kun viime vuosina niitä ovat saaneet enimmäkseen kaikkein kieroimmat lapset. Pärjäävät kyllä ihan hyvin koulussa (niin kuin moni muukin,) mutta käytös on sitä luokkaa, että muut pienetkin lapset ihmettelevät kovasti, varsinkin kun stipendien perusteet ovat reiluus, kaveruus, yms. ylisanoja, jotka eivät koske noita kyseisiä lapsia alkuunkaan. 

Tämä suosiminen ei tietenkään koske kaikkia opettajia. Ja kyllä joskus stipendit menevät oikeaankin osoitteeseen, mutta enenevissä määrin noita epäreiluja jakoja.  

Vierailija
46/53 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko mitenkään olla opettaja- ja/tai paikkakuntakohtaisia eroja eli täysin yksilöllistä?

Normaali opettaja on kiinnostunut lapsen osaamisesta eikö vanhemmista - jopa pikkupaikkakunnilla. 

Jotenkin tästä keskustelusta tulee mieleen "kukaan ei arvosta kauniiden lasten kuvia Facebookissa" -kirjoitukset. Ts. MINUN lapseni on kaunis, mutta sinun lapsesi ei ole...

Vierailija
47/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, tämänkö takiako niitä vanhempien ammatteja aina kyselläänkin ala-asteella.

Mä olen aina jättänyt ammatin ilmoittamatta koska mun ammattini ei kuulu koululaitokselle  pätkääkään.

Vierailija
48/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei, minulla ei ole hajuakaan oppilaideni vanhempien ammateista tai asemasta (no, muutamista on, kun on tullut eri yhteyksissä ilmi). Ap:n kuvailemaa tilannetta en ole koskaan nähnyt, vaikka olen useissa kouluissa opettanut. Tällaista on varmaankin ollut menneinä vuosikymmeninä ja varsinkin pienemmillä paikkakunnilla, mutta nykyaikana vaikea uskoa. 

Vierailija
49/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisten juttujen on pakko olla aika pitkälle ap:n ja hänen kaltaistensa päässä. Itse olen paitsi ope myös äiti, enkä ole kyllä missään omien lasten vanhempainilloissa kyennyt enkä ehtinyt havaitsemaan mitään erilaisia suhtautumisia. Sitä paitsi en ole todellakaan tiennyt juuri kenenkään lapseni luokkakaverin huoltajan ammattia tai taloudellista tilannetta, joten siksikään en olisi voinut tällaisia korrelaatioita havaita, vaikka olisin eroja huomannutkin. Missä ihmeen tuppukylässä tällaista voi edes tapahtua?

Opettajana tilanne on ihan sama: missä välissä ehtisin kohdella ketään mitenkään? Yksi vanhempainilta on yleensä vuodessa ja ihan samalla tavalla siellä kaikkien kanssa puhutaan. Kolmikantakeskusteluissa yritän jutella lähinnä oppilaan kanssa, en ole vanhemmista sinänsä lainkaan kiinnostunut enkä tiedä heidän tilanteistaan yleensä juuri mitään.

Suoraan sanottuna minua ei lainkaan kiinnosta vanhemmat. Minulla on noin 200 oppilasta ja heillä on 400 huoltajaa. Joka vuosi sata pentua ja 200 huoltajaa putoaa pois ja toinen mokoma tulee lisää uusia ihmisiä. Minulla on ihan riittävästi hommia tutustua oppilaisiin. Ei edes aivokapasiteetti riittäisi pohtia, keitä heidän huoltajansa ovat. Ihan sama minulle.  

Noh, jotkut ap:n kaltaiset kai elävät harhassa, että muita kauheasti kiinnostaa. Minulle on ihan hohhoijaa, onko joku siivooja vai pappi vai juristi. Mutta sen verran olen havainnut, että jos ihminen lopettaa Wilma-viestinsä mainitsemalla koulutuksensa ja tittelinsä, niin kyseessä on kilipää.

Vierailija
50/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun 15-vuotisen opettajaurani aikana ei ole ollut työpaikoillani kaavakkeita, joissa kysyttäisiin vanhempien ammatteja. Aika jännä, jos jossain kysytään. Mitä he sillä tiedolla tekevät?

Sama! Yhtä pitkä ura on takana, enkä ole nähnyt moista. En ole myöskään omien lasten kouluun joutunut itse ammattiani ilmoittamaan. On ihan urbaanilegenda, että tällaisia kysellään. Ainakin se on poikkeus.

Vierailija
51/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lapsia ollut nyt neljässä koulussa, aina on kysytty ammatit. Jopa vaihtarimme lukiossa!

Olen kotoisin pikkukaupungista ja kyllä todellakin siellä oli ranking oppilaille vanhempien mukaan. Luokan priimus vuodesta toiseen terveyssisaren tytär, ope lapsen kummitäti...

Lääkäri/ope-pariskunnan häirikköpoika palkittiin mm. Reilusta toveruudesta, vaikka hän oli kusipäinen kiusaaja.

Ja niin edelleen.

Vierailija
52/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että mitä näin opena voisin hyötyä siitä, että kohtelen oppilaita epäoikeudenmukaisesti esim. sen perusteella, keitä heidän vanhempansa ovat? Mitä iloa tästä voisin itselleni saada? Muistavatko nämä rikkaat sitten minua testamentissaan vai mitä voin odottaa?

Vierailija
53/53 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkutaajamassa joku opettajanhuoneen juoruämmäkunnanvaltuutettu kyllä tiedottaa kuka on kuka ja kellä on statusta jne.

Isommissa kaupungissa saattaa löytyä muutakin virikettä kun miettiä muiden statuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi