Kokemuksia liiton lakimiehistä?
Ovatko liittonne lakimiehet aktiivisesti ajaneet asioitanne työnantajaan päin?
Mietin vain, että onko kohdalleni osunut vain laiska ja saamaton lakimies, vai tätäkö on meininki yleensä.
Vai onko liitoissa eroa lakipalvelun tason suhteen?
Minulla olisi vahvat perusteet vaatia korvausta laittomasta irtisanomisesta. Ja keissini ei liene mitenkään harvinainen - irtisanominen johtui äitiyslomasta, mutta maskeerattiin näyttämään joltain muulta.
Olen ihan uuvuksissa, kun joudun jäsenmaksuja maksavana kuitenkin itse tekemään kaiken työn riitauttamisessa. Olen etsinyt itse perusteita juuri omasta näkökulmasta, koska lakimies copy pastaa vain lainkohdat, ei lähde esimerkiksi avaamaan, mihin seikkoihin kannattaisi vaatimuksissa nojata.
Hän oli myös hyvin vastahankainen ottamaan itse yhteyttä työnantajaan. Ja sovittelutilaisuuteen hän on käskenyt ottamaan mukaan luottamusmiehen, eli juristia ei sinne ilmeisesti helposti irtoa. Mutta luottamusmies on nuori nainen, joka ei selkeästi ole tarpeeksi asiantunteva tai vahva ajamaan näin isoja asioita. Näin hänet itkemässä käytävällä, kun YT-neuvottelut ovat hänelle liian kova paikka.
Ovatko liiton lakimiehet sellaisia, jotka ovat siirtyneet liittoon yritysjuristin tehtävistä siksi, että liitossa pääsee helpommin ja vähemmällä paineella? Sellainen olo tuli tämän juristin tekemisen meiningistä.
Joten kantapään kautta olen todennut:
-Valitse liittosi hyvin esim. lakipalvelun kattavuuden suhteen. Niissä on selvästi eroja. Riitatilanteet ovat ehkä se keskeisin syy kuulua liittoon. Ansiosidonnaista saat jo työttömyyskassan jäsenenä.
-Luottamusmiehen valinnalla on todellakin merkitystä. Katsokaa omalla työpaikallanne, että joku sellainen, joka oikeasti uskaltaa nostaa kissan pöydälle tulee valituksi.
-Kerää energiaa, ennen kuin lähdet vaatimaan korvauksia. Tämä on todella rankka prosessi henkisesti, ja juuri irtisanottuna itsetunto muutenkin murskana. Jos olisin tajunnut, ettei asia vanhene ihan heti, olisin kerännyt voiman ja hankkinut uuden työn, ennen kuin ryhtynyt tähän hommaan.
Kommentit (21)
Liiton juristit puolustaa vain varmoja juttuja. Sun casea pidetään liitossa epävarmana
Liiton juristit puolustaa vain varmoja juttuja. Sun casea pidetään liitossa epävarmana
Köyhällä liitolla ei oo varaa turhiin kuluihin. Liitot on myös paljon hävinneen juttuja.
Ovat nihkeitä ajamaan juttuja, tosi nihkeästi nostavat persettä penkistä jotain tehdäkseen.
No kertokaas, mihin liittoihin kuulutte, ja oletko saanut hyvää palvelua vai et.
Ottaa päähän, että 13 vuotta olen maksanut liiton maksuja, ja käytännössä tämä on ainoa, mitä sieltä olen saanut. Kun voisin hyvin maksaa maksuja työttömyyskassaan.
Kyllä juristin kannattaisi nyt aktivoitua asiasi suhteen. Jos on kiireinen niin edes ilmoittaa, että olet jonossa. Ota yhteyttä myös liiton toiminnanjohtajaan ja varatoiminnanjohtajaan.
Juuri sinua ja muita jäseniä vartenhan he ovat töissä liitossa.
Itse vein työnantajan oiekuteen ja sain hyvää apua liiton lakimieheltä. Voitimme jutun, mutta totta kai mun piti huolella miettiä se juttu itse, ja tuoda sopivat asiakirjat yms. todisteeksi.
Kyseessä Akavalainen liitto.
Ensin pitää todellakin itse lukea lainkohdat ja miettiä kriittisesti millä perusteella syyttää työnantajaa ja sitten onko siihen hyvät todisteet. Juttua ei kannata lähteä häviämään, tosin monilla liitoilla on myös oikeusturvavakuutus, joten jos häviää, niin siitä voi olla jotain apua tapauksesta riippuen. Mutta paras siis miettiä huolella oma keissinsä, sitten esittää syyte todisteineen lakimiehelle, joten hän varmaan osaa arvioida kannattaako juttu viedä eteenpäin.
Käyttäisit tuonkin energian työn hakemiseen, etkä vinkuisi kostonhimoissasi.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisit tuonkin energian työn hakemiseen, etkä vinkuisi kostonhimoissasi.
Kuule, juuri sitä olen tehnytkin. Kuukauden sisällä ollut 5-6 haastattelussa, ja jopa yhden työtarjouksenkin saanut. Mutta järjetöntähän se olisi hyväksyä laiton kohtelu työnantajalta.
Jatkavat menoa jälkeenikin, jos joku ei pistä stoppia sille.
Ei mun kokemuksen mukaan liittojen lakimiehet näitä hoida. He antavat jonkin verran puhelinneuvontaa ja tukevat luottamusmiehiä sekä osallistuvat TES neuvotteluihin, mutta eivät toimi edunvalvojana yksittäisissä tapauksissa. Tätä varten sun on otettava oma juristi jostain. Onhan sulla kotivakuutuksessa joku suoja oikeustoimien varalle?
Akavalaisen liiton lakimiehistä myös hyviä kokemuksia. Kaikki irtisanomiseen liittyvät dokumentit käytiin läpi ja selvitettiin mitkä ovat työntekijän lailliset oikeudet erilaisissa tilanteissa. Tarvittaessa olisivat olleet yhteydessä työnantajaan, mutta sitten kävikin niin, että ettei koko keissiä tarvittu.
Millä perusteilla sinut irtisanottiin? Naisilla on edelleenkin ihmeellinen käsitys siitä, että nainen ei voi saada kenkää paksuna/äitiyslomalla ollessaan.
Mä oon soimannut itseäni liittoon kuulumattomuudesta, mutta keskusteluja lukeneena on tullut se fiilis, että se ei ehkä olisi ollutkaan ratkaisu tilanteeseeni. Tietenkään en voi tietää varmaksi, mutta moni tuntuu pettyneen liiton tukeen.
Tsemppiä aloittajalle! Itsellä myös työriitatilanne päällä: hirveästi vie energiaa ja itsetunto kovilla. Välillä tuntuu, että antaa hel**tti olla, kyllä mä tästä yli pääsen, mutta sitten nousee kiukku ja vahva oikeudenkaipuu, että ei näin voi ihmistä jumalauta kohdella.
Minulla oli perätysten neljä AEK:n lakimiestä hoitamassa samaa asiaa.
Lakimies 1 keskusteli kanssani laittomasta irtisanomisestani ja kertoi, kuinka prosessi etenee; varoitti myös, että kun asiaa lähdetään viemään eteenpäin, hyvästä ja kivastakin työnantajasta kuoriutuu pirulainen ja ruma prosessi on odottamassa. Hänestä ei kuulunutkaan tuon jälkeen mitään.
Lakimies 2 otti kuukausien jälkeen minuun yhteyttä ja kertoi perineensä tapaukseni Lakimies 1:ltä. Myös tämä tyyppi katosi kesken kaiken.
Lakimies 3 otti minuun yhteyttä ja kertoi, että hänen pitäisi toimittaa vastine työnantajani laatimaan asiakirjaan, joka oli ihan yhtä ruma kuin Lakimies 1 oli kertonut. Kun olin laatinut vastineen, hän totesi sen olevankin niin kattava, ettei hänen tarvinnut tehdä asialle mitään.
Lakimies 4 otti minuun yhteyttä hyvin pitkän ajan jälkeen ja kertoi, että olin voittanut juttuni virkamieslautakunnassa ja että korvaukset oli päätetty näin ja näin. Kerroin, että olin jo kuullut päätöksestä muualta. Otin parin viikon kuluttua yhteyttä tähän lakimieheen ja kysyin, miten edetään, kun työnantajani huijasi korvausten maksamisessa. En koskaan saanut vastausta, ja tuosta alkaa olla viitisentoista vuotta, joten en tulle saamaankaan.
Kaikkia neljää lakimiestä yhdisti se, että heitä ei koskaan saanut kiinni puhelimella eikä sähköpostilla. Heille sai kyllä jättää viestejä, mutta niihin ei vastattu. Tiedän kyllä, että heillä on paljon töitä, mutta ei työmääräkään ihan mihin tahansa lepsuiluun oikeuta. Jos ei kiinnosta, työ pitää siirtää heti sille, jota kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
No kertokaas, mihin liittoihin kuulutte, ja oletko saanut hyvää palvelua vai et.
Ottaa päähän, että 13 vuotta olen maksanut liiton maksuja, ja käytännössä tämä on ainoa, mitä sieltä olen saanut. Kun voisin hyvin maksaa maksuja työttömyyskassaan.
Meto. Ei hurraamista, lähinnä palvelevan puhelimen tasoisia puhelinneuvoja sain.
Itsellä on myös erittäin huonot kokemukset liiton lakimiehestä. Selitteli koko ajan asiat työnantajan näkökulmasta katsoen työnantajaa puolustaen eikä katsonut minun asiaani lainkaan asiakkaansa eli työntekijän näkökulmasta. Toiminta oli hyvin outoa ja paistoi lävitse miten lakimies ei halunnut paneutua asiaani lainkaan. Lisäksi lakimies ignoorasi kaikki keräämäni kirjalliset näytöt suullisesta näytöstä puhumattakaan. Olen kuulunut pitkään (yli 10 vuotta) tradenomiliittoon enkä ainakaan oman kokemukseni perusteella voi millään muotoa suositella kyseisen liiton lakipalveluita.
Yksityissektorin lakimieheltä olen sen sijaan saanut erittäin hyvää ja ammattitaitoista apua. Yksityissektorin lakimies ihmetteli suuresti tradenomiliiton lakimiehen toimintaa, sillä hän piti keräämääni kirjallista ja suullista näyttöä työnantajan lain vastaisesta toiminnasta hyvin vahvana kun taas liiton lakimies ignoorasi nämä näytöt täysin ja puolusteli koko ajan entistä työnantajaani.
Minun kokemukseni mukaan liitossa eivät valitettavasti ole töissä ne kaikkein terävimmät ja ammattitaitoisimmat lakimiehet.
Niin, onhan siinä ero millä innolla liiton lakimies ja yksityinen asianajaja lähtee juttua ajamaan. Liitossa mietitään mahdollisuuksia menestyä koska oikeudenkäyntikulut hävitessä ovat helposti kymmeniä tuhansia euroja pelkästä käräjäoikeuskäsittelystä. Yksityinen lähtee ajamaan epävarmaakin asiaa koska voi laskuttaa kokoajan sen vähintään 200 euroa tunti, myös jokaisesta lähettämästäsi turhastakin s-postista johon tutustuu. Sitten kun häviät se sanoo että voi, voi, mutta valitetaan toki hoviin. Sinä vastaat kustannuksista niin mikäs siinä prosessatessa vaikka olisi perusteeton irtisanominen vain päämiehen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
No olet aika paljon muutakin saanut, kuten työehtosopimukset ja koko työlainsäädännön. Soita liiton asiamiehelle ja kerro juristista. Lakimies saa palkan siitä että neuvoo. Näinä aikoina juristit hukkuvat töihin. Luottamusmies on lähin liiton edustaja, mikset hänen puoleensa käänny?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olet aika paljon muutakin saanut, kuten työehtosopimukset ja koko työlainsäädännön. Soita liiton asiamiehelle ja kerro juristista. Lakimies saa palkan siitä että neuvoo. Näinä aikoina juristit hukkuvat töihin. Luottamusmies on lähin liiton edustaja, mikset hänen puoleensa käänny?
En ole ap mutta vastaavassa tilanteessa, liitto sanoo hoitavansa kiistatonta työnantajan tekemää laittomuutta mutta aikaa ja intoa ei tunnu löytyvän.
Hieman korni kommentti tuo jälkimmäinen, pitäisikö tosiaan olla vaan kiitollinen, että saa maksaa liiton maksuja siitä hyvästä, että työlainsäädäntö on olemassa? Tuo ajatus pidemmälle vietynä olisi aivan sietämätön, kaikki vaan keskittyy olemaan kiitollisia eikä töitään tarvitse kenenkään kummemmin hoitaa liitossa tai muualla.
Lakimiespalvelut on erikseen maksullisena joissain liitoissa eikä se tosiaan tarkoita pelkästään yhteiskunnallista tasoa olevien asioiden hoitoa. Toisissa liitoissa niiden sisältyminen maksuun on perusteena korkeammalle kk maksulle.
On sellainen kokemus, että sain sellaiselta satiaisia.