Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia liiton lakimiehistä?

Vierailija
07.09.2016 |

Ovatko liittonne lakimiehet aktiivisesti ajaneet asioitanne työnantajaan päin?
Mietin vain, että onko kohdalleni osunut vain laiska ja saamaton lakimies, vai tätäkö on meininki yleensä.
Vai onko liitoissa eroa lakipalvelun tason suhteen?

Minulla olisi vahvat perusteet vaatia korvausta laittomasta irtisanomisesta. Ja keissini ei liene mitenkään harvinainen - irtisanominen johtui äitiyslomasta, mutta maskeerattiin näyttämään joltain muulta.
Olen ihan uuvuksissa, kun joudun jäsenmaksuja maksavana kuitenkin itse tekemään kaiken työn riitauttamisessa. Olen etsinyt itse perusteita juuri omasta näkökulmasta, koska lakimies copy pastaa vain lainkohdat, ei lähde esimerkiksi avaamaan, mihin seikkoihin kannattaisi vaatimuksissa nojata.
Hän oli myös hyvin vastahankainen ottamaan itse yhteyttä työnantajaan. Ja sovittelutilaisuuteen hän on käskenyt ottamaan mukaan luottamusmiehen, eli juristia ei sinne ilmeisesti helposti irtoa. Mutta luottamusmies on nuori nainen, joka ei selkeästi ole tarpeeksi asiantunteva tai vahva ajamaan näin isoja asioita. Näin hänet itkemässä käytävällä, kun YT-neuvottelut ovat hänelle liian kova paikka.

Ovatko liiton lakimiehet sellaisia, jotka ovat siirtyneet liittoon yritysjuristin tehtävistä siksi, että liitossa pääsee helpommin ja vähemmällä paineella? Sellainen olo tuli tämän juristin tekemisen meiningistä.
Joten kantapään kautta olen todennut:

-Valitse liittosi hyvin esim. lakipalvelun kattavuuden suhteen. Niissä on selvästi eroja. Riitatilanteet ovat ehkä se keskeisin syy kuulua liittoon. Ansiosidonnaista saat jo työttömyyskassan jäsenenä.

-Luottamusmiehen valinnalla on todellakin merkitystä. Katsokaa omalla työpaikallanne, että joku sellainen, joka oikeasti uskaltaa nostaa kissan pöydälle tulee valituksi.

-Kerää energiaa, ennen kuin lähdet vaatimaan korvauksia. Tämä on todella rankka prosessi henkisesti, ja juuri irtisanottuna itsetunto muutenkin murskana. Jos olisin tajunnut, ettei asia vanhene ihan heti, olisin kerännyt voiman ja hankkinut uuden työn, ennen kuin ryhtynyt tähän hommaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
05.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät tee mitään mikä ei johtaisi voittoon. Jos esim. työnantajan laiton käytös vaatisi esim. todistajanlausuntojen keräämistä, kerrotaan että näyttö ei riitä (siis kirjallinen).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi