Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys työkkärin käytännöistä

Vierailija
07.09.2016 |

Aion keskeyttää työnhakuni hetkeksi. MInulle on tullut pari "työosoitusta". Tuleekohan minulle karenssia, jos en hae noita töitä. Työhönosoitukseen markattu viim. päivämäärä on vasta sen jälkeen, kun en enää ole työtön. Mitä siis tapahtuu parin kuukauden päästä, kun ilmoittaudun luultavasti taas työttömäksi?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
08.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteen aikaan, minun nuoruudessani tehtiin niin, että jäätiin pois työkkärin rahoilta syksyn tullen, vietettiin talvi goalla tai muualla aasiassa ja takas suomeen tullessa ilmottauduttiin taas työkkärin rahoja hakemaan.

Tästä otti työkkäri nokkiinsa. 

Uusi sääntö onkin nykyään, että jos on yli 6kk tiellä tietymättömillä ( eli ei sairaana, ei armeijassa, ei vankilassa ei missään mistä näkyisi viranomaismerkintä tai jokin todistus) tuleekin takaisin työkkäriin ilmottautuessa ODOTUSAIKA: Eli pitä olla ilmottautuneena, pitää tehdä kaikki työkkärin määräämät pakolliset infot ja työpaikkahaut, mutta korvauksia aletaan maksaa vasta 3 kk odotusajan jälkeen!

Aika källin tekivät. Moni minun tuttaviapiirissä oli aika vit-tunut. 

Asia on ratkaistu siten, että ollaan aurinkorannikolla/portugeesessa/balilla/laosissa 5kk ja 15 päivää. Sitten lennetään takas ja mennään ilmottautumaan. Saadaan korvauukset heti maksuun.

Ja irtisanotumsesta alka karenssi siitä päivästä kun loparit on otettu, EI siitä päivästä kun ilmottautuu työkkäriin. Järkevä ihminen, jolla omaakin rahaa ottaa loparit, antaa ajan kulua 3kk ja 1pvä, menee ilmottautumaan ja saa pienen paperisodan jälkeen lukea että karenssi on alkanut ja ehtinyt jo päättyä.

Nämä ovat näitä legendoja tai sitten olet melkoisesta pappa betalar -väestä lähtöisin. Sen ensimmäisen vuoden jälkeen ei paljon Goalla reissata, jos vuoden tulot ovat 6 kk nolla euroa ja toiselta 6 kk työttömyyskorvaus. Sen sijaan sitä tapahtuu edelleenkin kausiluonteisissa töissä, että esim. kesä painetaan asfalttihommia tukka putkella 70-80 h/vko ja siinä tienataan koko vuoden palkka, jonka lisäksi sitten saadaan työttömyyskorvausta talvella kun ei ole töitä ja ollaan Goalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla