Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

osaatko laulaa nuoteista? Miten vaikeaa on oppia nuotit?

Vierailija
07.09.2016 |

pystyykö niitä ihan itsekseen opiskelemaan? Entä mitä olet mieltä, voiko olla hyvä laulaja vaikka ei osaa nuotteja?

Sellaisia kysymyksiä :)

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarkoituksesi on laulaa muutakin kuin melodiaa (moniäänisesti laulavassa ryhmässä jotain toista tai kolmatta ääntä), niin teet harrastuksestasi todella vaikeaa, jos et opettele nuotteja. Jos olet selvinnyt peruskoulun kunnialla läpi, niin opit ihan varmasti nuottien perussysteemin maksimissaan parissa tunnissa, jos joku selittää sen sinulle hyvin. Sujuvan nuotinlukutaidon oppiminen vaatiikin sitten paljon enemmän harjoittelua, mutta jo pelkästään perussysteemin tajuamalla olet paljon paremmassa asemassa kuin silloin, jos et osaa nuotteja lainkaan.

Kokonaan toinen asia on sitten oppia laulamaan suoraan nuoteista kappale, jota ei ole koskaan kuullut. Se vaatii yleensä jo pitkän harjoittelun. Kuorossa pärjää useimmiten jo paljon vähäisemmällä taidolla eli jo pelkästään nuottien ymmärtäminen auttaa pitkälle, kun näkee, onko melodia menossa ylös- vai alaspäin, kuinka pitkiä säveliä lauletaan jne. Ja jos käytössä on kosketinsoitin, niin nuotit tajuava voi aina sen avulla tapailla, miten kappale menee, vaikka ei osaisikaan laulaa suoraan nuoteista.

Vierailija
22/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no herranjestas, kai mä nyt nuoteista näen onko sävel menossa alas- vai ylöspäin :D ! Niin, siis ap tässä. Jos minulle laittaa biisin sanat ja nuotit eteen, kyllä mä siitä suurinpiirtein hahmottelen miten kappale kulkee, vaikken osaakaan nuotteja.

Enkä muuten halua laulaa toista enkä kolmatta ääntä, vaan sitä varsinaista melodiaa. Tuossa ryhmässä me laulamme sellaisia tunnettuja kappaleita, ei ole mikään kirkkokuoro. Nyt muutamalla harjoituskerralla olen osannut ne kaikki biisit ulkoa, sävelet ja sanat, kun ovat niin tuttuja lauluja kaikki.

Siitä huolimatta pohdin pitäiskö alkaa opetella - ja tietty pitäis, ainahan oppiminen kannattaa, en vain tiedä miten :O

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no herranjestas, kai mä nyt nuoteista näen onko sävel menossa alas- vai ylöspäin :D ! Niin, siis ap tässä. Jos minulle laittaa biisin sanat ja nuotit eteen, kyllä mä siitä suurinpiirtein hahmottelen miten kappale kulkee, vaikken osaakaan nuotteja.

Enkä muuten halua laulaa toista enkä kolmatta ääntä, vaan sitä varsinaista melodiaa. Tuossa ryhmässä me laulamme sellaisia tunnettuja kappaleita, ei ole mikään kirkkokuoro. Nyt muutamalla harjoituskerralla olen osannut ne kaikki biisit ulkoa, sävelet ja sanat, kun ovat niin tuttuja lauluja kaikki.

Siitä huolimatta pohdin pitäiskö alkaa opetella - ja tietty pitäis, ainahan oppiminen kannattaa, en vain tiedä miten :O

Tuosta yksinkertaista (ja sivun ulkonäöstä päätellen ikivanhaa :D) musiikin teoriaa: http://mattij.mbnet.fi/

Ja täältä puolestaan pääset kuuntelemaan (ja näkemään nuoteista) miltä eri intervallit ja soinnut näyttävät, englanniksi tosin. https://www.iwasdoingallright.com/tools/ear_training/online/

T. 8 &13 & 20

Vierailija
24/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs sun ongelma sitten on? Jos osaat kappaleen, alat vain laulaessasi seurata sen melodian kulkua nuoteista. Samalla sisäistät, miltä millaisetkin intervallit kuulostavat, ja harjoituksen myötä alat hahmottaa miten oudommatkin kappaleet menevät.

Perusasiat, kuten eri sävellajit, tahtilajit ja nuottien keston kun opettelet siinä samalla, sitä mukaa kun niitä tulee vastaan, homma alkaa olla harjoittelua vaille hallussa.

Vierailija
25/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä verran AP tunnet nuotteja? Ilmeisesti jotain kuitenkin, jos pystyt avustavasti seuraamaan, miten melodia kulkee.

Käy lainaamassa kirjastosta musiikin teorian alkeisoppikirja. Tärkeintä on oppia perusnuottien sijainti viivastolla (pari oktaavia G-avaimella riittänee), ylennykset & alennukset sekä nuottien ja taukojen aika-arvot. Intervallien opettelussa auttaa, jos on jokin soitin käytettävissä.

Vierailija
26/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuosta yksinkertaista (ja sivun ulkonäöstä päätellen ikivanhaa :D) musiikin teoriaa: http://mattij.mbnet.fi/

Ja täältä puolestaan pääset kuuntelemaan (ja näkemään nuoteista) miltä eri intervallit ja soinnut näyttävät, englanniksi tosin. https://www.iwasdoingallright.com/tools/ear_training/online/

T. 8 &13 & 20

Niiin ja se piti vielä sanoa, että lainaa vaikka kirjastosta nuotteja, joissa on noita tuntemiasi hittejä, ja tarkastele niitä. Miten melodia näyttää kulkevan, miten merkitään eri pituiset nuotit (kun tiedät ulkoa jo, minkä pituisiä ääniä biisissä suurinpiirtein on). Sitten voit vaikka katsoa vähän että minkälainen tahtilaji biisissä on, yksinkertaisesti siis, lasketaanko siinä yykaakoonee yykaakoonee vai yykaakoo yykaako (valssi). Tämä auttaa sua hahmottamaan niiden nuottien pituuksia ja tahteja (pystyviivoja nuoteissa). Sitten voit vaikka pohdiskella, onko kyseinen biisi duurissa vai mollissa menevä.

Vierailija
27/27 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta kiitos! Siis kiitos näistä pragmaattisista neuvoista! Minäpäs syvennyn asiaan. ap