Liikunnanopetus ei ole kehittynyt vuosikymmenissä.
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Ei! "Huonot" on mahdollista saada liikkeelle. On muitakin opetusmenetelmiä kuin nöyryyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Ei! "Huonot" on mahdollista saada liikkeelle. On muitakin opetusmenetelmiä kuin nöyryyttäminen.
Kaikkihan siellä liikkeelle laitetaan. Miten voit opastaa huonoa oppilasta ilman, että muiden huomio kiinnittyy tähän? Automaattisesti moni nauraa katsoessaan huonon räpellystä. Tuskin sentään yksityisopetusta ehdotat.
Johtuu varmaan siitä että liikuntatieteelliseen valikoituvat ne hyvät jotka eivät voi ymmärtää huonoja.
Eli ne temput oppii varmaan simpanssikin. Psykologiaa tarvittaisiin koulutukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Ei! "Huonot" on mahdollista saada liikkeelle. On muitakin opetusmenetelmiä kuin nöyryyttäminen.
Kaikkihan siellä liikkeelle laitetaan. Miten voit opastaa huonoa oppilasta ilman, että muiden huomio kiinnittyy tähän? Automaattisesti moni nauraa katsoessaan huonon räpellystä. Tuskin sentään yksityisopetusta ehdotat.
Sinussa on ministeriainesta! Olit varmaan koulun kiusaajakuningatar.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu varmaan siitä että liikuntatieteelliseen valikoituvat ne hyvät jotka eivät voi ymmärtää huonoja.
Eli ne temput oppii varmaan simpanssikin. Psykologiaa tarvittaisiin koulutukseen.
Oppiminen vaatii yleensä hurjan määrän toistoja jos ei ole lapsesta asti treenannut motoriikkaansa. Olisi olennaisen tärkeää, että vanhemmat laittaisivat lapsensa liikkumaan ja nimenomaan motivoisivat liikkumaan. Ei siinä liikunnanopettaja voi mitään tehdä jos lapsella itsellään ei ole motivaatiota harjoitella vapaa-aikanaan. Esimerkiksi itse olen liikunnallisesti lahjakas ja tiedän miten asiat tulee tehdä, mutta jos yritän tehdä samaa asiaa vasemmalla kädellä, niin se ei yksinkertaisesti onnistu. Minulla ei ole liikeradat hallussa tuolta puolelta, eikä ne tule muuta kuin toistoilla.
Ja nyt cooperin tilalle keksitty vielä vittumaisempi testihässäkkä. Ei varmaan rohkaise niitä heikoimpia liikunnallisuuteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Onko koululiikunnan tavoite se, että lapset saavat kehittyä liikuntalajeissa? Minusta se tavoite pitäisi olla tutustuttaa ja innostaa lapset liikkumaan ja löytämään omat lajinsa. Siis kansanterveydellinen näkökulma.
Niin valitettavan totta minun kouluaikoinani ja ilmeisesti maailman tappiin. Oikeasti kukaan ei ole huono kehittymään omalla tasollaan ja nauttimaan liikunnasta. Mutta on lapselle varmaan musertavaa kohdata nykyinen kilpailuun perustuva systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".
Kuinka monta kertaa sä olet luokallesi jäänyt, kun olet saanut liikunnanopetusta kokea vuosikymmeniä ja vielä vaan jatkuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Onko koululiikunnan tavoite se, että lapset saavat kehittyä liikuntalajeissa? Minusta se tavoite pitäisi olla tutustuttaa ja innostaa lapset liikkumaan ja löytämään omat lajinsa. Siis kansanterveydellinen näkökulma.
Yksi tärkeä tavoite on motooristen taitojen kehittyminen http://www.edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_opetuksen_tavoitteet
Arviointi kai nykyisin pitäisi keskittyä siihen miten oppilaan omat taidot kehittyy ei niinkään siihen mitä ne on verrattuna jonkun toisen taitoihin.
Onneksi musiikissa ja kielissä keskitytään niihin jotka eivät osaa, eli heidät pistetään luokan eteen laulamaan ja lukemaan.
Kyllä oon ap:n kanssa samoilla linjoilla. Oma lapsi 8:lla ja nyt on ollut siis 4 liikuntatuntia. Kolme ekaa oli keskipitkänmatkan (kilpa)juoksua, tänään on karsinnat koulun futisjoukkueeseen. Että aika kilpailullista touhua, jossa ne jotka liikuisivat vaan omaksi ilokseen, on unohdettu aika tehokkaasti.
Ja ennen kuin joku älähtää, oma poika juoksi koulun kovimman ajan 1000m ja toiseksi kovimman ajan 1500m ja sanotaanko että 10v jalkapalloilutaustalla on 99,9% juokkueessa mukana, että siitä mulla tässä ei ole kyse, että oma Nico-Petteri ei pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Onko koululiikunnan tavoite se, että lapset saavat kehittyä liikuntalajeissa? Minusta se tavoite pitäisi olla tutustuttaa ja innostaa lapset liikkumaan ja löytämään omat lajinsa. Siis kansanterveydellinen näkökulma.
Yksi tärkeä tavoite on motooristen taitojen kehittyminen http://www.edu.fi/ops2016_tukimateriaalit/liikunnan_opetuksen_tavoitteet
Arviointi kai nykyisin pitäisi keskittyä siihen miten oppilaan omat taidot kehittyy ei niinkään siihen mitä ne on verrattuna jonkun toisen taitoihin.
Miten pirussa joku piip-testi EI tee tuota vertailua?
Vastausten perusteella yleinen käsitys siis on että nöyryyttäminen on paras ja ainoa opetuskeino.
Olen eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli opettajat keskittyvät niihin "hyviin", jotka jo osaavat. Tavikset saavat olla sivussa ja "huonoja" nöyryytetään niin että hyvä jos kolmekymppisinä seuraavan kerran kokeilevat liikuntaa.
Pitäisi olla juuri päinvastoin, eli keskittyä niihin "huonoihin".Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.
Juuri tämä, että lähtötasoltaan huonolle lyödään "ei halua oikeasti kehittyä"-leima persiiseen, on aivan väärin.
Ei meille kyllä liikuntatunnilla paljon mitään opetettu. Pistettiin vain kylmiltään suorittamaan ja mitattiin, miten sujui.
Tanssi poikkeuksena, niitä jopa opetettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meille kyllä liikuntatunnilla paljon mitään opetettu. Pistettiin vain kylmiltään suorittamaan ja mitattiin, miten sujui.
Tanssi poikkeuksena, niitä jopa opetettiin.
Juuri niin, mitään ei opetettu! Esim. pelien säännöistä ja tekniikoista ei sanottu sanaakaan. Siellä me huonot sitten olimme osaavien tiellä.
Harmittaa, kun sitä muka uudistettiin ja annettiin enemmän valinnanvaraa, että silti mennään samalla kaavalla kuin ennen. Olen nähnyt sen saman listan jo 12 vuotta joka syksy, mitä tehdään liikuntatunneilla.
Minimaalisen vähän jalkapalloa ja pesäpalloa, joka olisi monien mielestä hauskaa ja sitten taas valtavasti hiihtoa ja muuta juoksunhölkötystä, joka on tylsää.
"Tässä teille tennismailat ja pallot, tossa on kenttä, pärjäilkää.." Osa porukasta pitää tennismailaa ekaa kertaa elämässään kädessään, toiset ei ole nähneet tennistä edes telkkarissa, toiset on liikunnallisia monilahjakkuuksia ja alkavat heti pelaamaan. Näin se on joka liikuntalajissa, mitä koulussa "opetetaan". Heikkolahjaisten simputus on opettajan mielipuuhaa. Olen vakaasti sitä mieltä, että liikunnanopettajaksi hakeutuvat (entiset) koulukiusaajat.
Huonoihin keskittyminenhän olisi nimenomaan heidän esille nostamista ja mielestäsi nöyryyttämistä. Antaa huonon tehdä suorituksensa kaikessa hiljaisuudessa, niin tämä välttyy nöyryytykseltä. Ohjataan niitä, jotka haluavat oikeasti kehittyä.