Fuerman: älä keskustele kasvatuksen erimielisyydestä lapsen kuullen, kun lapsella on kaksi kotia. Miksi ei?
Iltiksessä on Furmanin ohjeet, kun lapsella on kaksi kotia. Yksi on ylläoleva sääntö. Miten niin ei lapsi saa kuulla, jos vanhemmat ovat eri mieltä?
Minusta hänen täytyy tietää. Kyllähän se ero kasvatuksessa näkyy arjessa. Lapsellehan pitää sanoittaa, että kyse on mielipide-eroista, äiti ja isä ovat eri mieltä näistä asioista, ei sen kummempaa. Ädin kotona noudatetaan äidin sääntöjä, isän kotona isän sääntöjä.
Jos lapselle ei sanoita näitä eroja, sittenhän pienessä päässä voi tapahtua vaikka mitä.
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika harva kun pystyy sen ex vanhempansa keskustelemaan rakentavasti vaikka siitä kasvatuksesta. Kyllä se usein yltyy riidaksi, huutamiseksi ja toisen syyttelemiseksi.
Ei meillä ainakaan ole koskaan yltynyt. Ei eroaminen tee kaikista ihmisistä itsehillintää vailla olevia raivopäitä.
Etkä osannut lukea lainaamastasi viestistä edes kolmea ensimmäistä sanaa...
"No aika harva"? Siinä on siis esimerkki, että ei välttämättä ihan kauhean harva, kun heti löytyy poikkeus. Tuota ex vanhempi - juttua en kyllä oikeasti ymmärrä, kun nyt uudestaan luin - onko kyseessä siis lapsi joka haluaisi keskustella edesmenneen vanhempansa kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Koululainen: "Isän luona saa valvoa myöhään!". Tähänkö sitten vastauksena syvä hiljaisuus tai aha? Eihän siinä ole mitään järkeä, lapsi on huomannut eroavaisuuden kasvatuksessa ja ottaa sen esille ja vanhempi ohittaa asian olankohautuksella. Minä ainakin tuollaisissa tilanteissa olen sanonut, että isä ei nyt ehkä ole huomannut ajatella asiaa ja että pitää varmaan jutella hänen kanssaan tästä, koska riittävä uni on ihmisen terveyden kannalta välttämätöntä.
Täysin erilainen asia.
Satunnainen vanukkaan ei esim haittaa koulunkäyntiä.
Ja se vanukas oli syöty jo. Turhaa siitä on räyhätä enää siinä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koululainen: "Isän luona saa valvoa myöhään!". Tähänkö sitten vastauksena syvä hiljaisuus tai aha? Eihän siinä ole mitään järkeä, lapsi on huomannut eroavaisuuden kasvatuksessa ja ottaa sen esille ja vanhempi ohittaa asian olankohautuksella. Minä ainakin tuollaisissa tilanteissa olen sanonut, että isä ei nyt ehkä ole huomannut ajatella asiaa ja että pitää varmaan jutella hänen kanssaan tästä, koska riittävä uni on ihmisen terveyden kannalta välttämätöntä.
Täysin erilainen asia.
Mistä nämä vanukasjutut nyt oikein kumpuaa? Eihän tuossa kyseisessä lainatussa kommentissa mainittu mitään vanukkaista, kuten ei myöskään alkuperäisessä lehtijutussa. Jos joku on jossain välissä maininnut esimerkkinä vanukkaat, niin yhtäkkiä koko keskustelu käsitteleekin vanukkaiden syönnin sopivuutta lastenkasvatuksen näkökulmasta. Aika turhauttavaa keskusteluseuraa täällä, täytyy kyllä sanoa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin erilainen asia.
Mistä nämä vanukasjutut nyt oikein kumpuaa? Eihän tuossa kyseisessä lainatussa kommentissa mainittu mitään vanukkaista, kuten ei myöskään alkuperäisessä lehtijutussa. Jos joku on jossain välissä maininnut esimerkkinä vanukkaat, niin yhtäkkiä koko keskustelu käsitteleekin vanukkaiden syönnin sopivuutta lastenkasvatuksen näkökulmasta. Aika turhauttavaa keskusteluseuraa täällä, täytyy kyllä sanoa!
Aloittajalta. Jotenkin loogista keskustella aloittajan aloittamista asioista. Eikö?
Minä olen saanut lasten (nyt jo isoja) väliset riidat loppumaan sillä, että sanon, että tuo on veljen mielipide, hän saa pitää oman mielipiteensä eikä hänen tarvitse olla samaa mieltä sinun kanssasi. Eikä sinun tarvitse olla samaa mieltä veljesi kanssa.
Muistan, kun tuo kilpailuhenkinen poika koki tästä ahaa-elämyksen. Ja aina kun häntä harmittaa, hän puhuu itsekseen, että tuo on nyt tuon mielipide.
Minusta on siis tärkeää opettaa lapselle se, että ihmiset nyt ajattelevat eri tavalla, eikä siinä sen kummosempaa ongelmaa ole. Siksi ajattelen, että se sama ahaa-elämys voisi tulla myös vanhempien erimielisyyksiä kohdatessa.
Ap
Minä olen kasvanut ns ydinperheessä jossa isä ja äiti tappelivat kasvatuserimielisyytensä aina lasten kuullen.
Isä halusi pitää jotain järkeä, äiti ei.
Se oli oikeasti sairaan turvatonta. Muistan kun rupesin pieenä itsekin laatimaan kaikenlaisia sääntöjä. Rakastin kun ruoka katettiin pöytään ja yövaatteissa ei hilluttu koko päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin erilainen asia.
Aloittajalta. Jotenkin loogista keskustella aloittajan aloittamista asioista. Eikö?
Se oli aloittajan myöhemmässä viestissä mainitsema esimerkki. Koko keskustelu käsitteleekin nyt siis tuota yhtä esimerkkiä, vaikka aloitus itsessään koski paljon laajempaa asiaa? Ok.
Vierailija kirjoitti:
No ehkä se tarkoittaa sitä, ettei toisen kasvatusta pidä arvostella.
Toisaalta jos isällä syödään hampurilaisia ja suklaavanukasta, niin sanoisin kyllä aika napakasti että niin voidaan tehdä isän luona, mutta se on huono tapa. Mutta vaikka tiukkaa tekisi, niin en pitäisi jatkopohdinnot omanani.
Ei se mikään huono tapa ole, joten miksi arvostella isää lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ajatuksena on, että vanhemmilla pitäisi olla yhteinen linja lasten kasvatuksessa. Tämä ei tosin toteudu aina ydinperheissäkään ja moni lapsi on oppinut, kannattaako jotain asiaa kysyä isältä vai äidiltä. Jos lapsi kuulee, mitkä ovat hänen vanhempiensa käsitykset eri asioista, niin lapselle on tietysti paljon helpompaa tietää, kummalta kysyy lupaa johonkin. Toisaalta myös vanhemmat voivat käyttää näitä mielipide-eroja hyväkseen päästäkseen helpommalla. Mä olen eräänkin kerran sanonut pojalle, että jos saat isältäsi luvan, niin ok. Olen sanoessani tiennyt, että isänsä ei ikimaailmassa anna lupaa :D
Ajatuksena on se että jos isällä syödään hampurilaisia ja äidin luona ei niin tästä ei keskusteltaisi lapsen kuullen.
Jos lapsi kysyy että miksi en saa hampurilaista ja vanukasta kun isänkin luona saan niin äidin kuuluu sanoa että isällä ja äidillä on eri käsitys hyvästä ja terveellisestä ruuasta siksi äiskä ei osta hampurilaista.
Aka helppoa jos on hyvää tahtoa.
Vierailija<br />
Minusta on siis tärkeää opettaa lapselle se, että ihmiset nyt ajattelevat eri tavalla, eikä siinä sen kummosempaa ongelmaa ole. Siksi ajattelen, että se sama ahaa-elämys voisi tulla myös vanhempien erimielisyyksiä kohdatessa.
</p>
<p>Ap[/quote kirjoitti:Kasvatukseen liittyviin asioihin kummiskin liittyy usein arvoasetelmia, vaikka "minun mielestäni teidän yöunet on tärkeitä, isän mielestä ei" ei ole mitenkään neutraalisti sanottu. Mielipiteisiinhän kuuluu että kaikki eri mielipiteet on yhtä hyviä. Tässä liene kyse kasvatukseen liittyvistä erimielisyyksistä joihin ap haluaisi isän puolelta muutosta eikä niinkään mielipiteistä?
Olen sitä mieltä, että esim. isän kanssa pitäisi puhua jos lapset valvovat siellä liian pitkään mutta edelleen ei lasten kuullen! Lapsille sanoisin vain että ai jaa, jos kertovat isän luona valvotun hirveän pitkään. Nielisin tilanteessa kiukkuni ja sitten ottaisin yhteyttä isään. Tarvittaessa olisin sitten kiukkuinen sinne päin suoraan :-)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten pitää olla lapseen nähden yhdessä rintamassa. Mieluiten myös niiden isoäitien, kummien ja tätien. Ainakin suurissa kysymyksissä.
Se luo lapselle turvallisuudentunteen, kun hänen ei tarvitse olla ohjaimissa vaan voi luottaa aikuisiin.
Meillä tämä ei kyllä sitten onnistunut mummon kanssa ollenkaan... Joka ikiseen asiaan piti lapselle marmattaa meidän päätöksistämme.[/quote
Kyse ei ole yhteisestä lijasta vaan juurikin tuosta mummon typerästä käytöksestä että arvosteli muiden päätöksiä lapsen kuullen. Jos hän olisi ollut kypsä aikuinen niin olsi vain sanonut että heillä sääntö on erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten pitää olla lapseen nähden yhdessä rintamassa. Mieluiten myös niiden isoäitien, kummien ja tätien. Ainakin suurissa kysymyksissä.
Se luo lapselle turvallisuudentunteen, kun hänen ei tarvitse olla ohjaimissa vaan voi luottaa aikuisiin.
Meillä tämä ei kyllä sitten onnistunut mummon kanssa ollenkaan... Joka ikiseen asiaan piti lapselle marmattaa meidän päätöksistämme.[/quote
Kyse ei ole yhteisestä lijasta vaan juurikin tuosta mummon typerästä käytöksestä että arvosteli muiden päätöksiä lapsen kuullen. Jos hän olisi ollut kypsä aikuinen niin olsi vain sanonut että heillä sääntö on erilainen.
Kyllä kyse on juurikin yhteisestä linjasta suurissa kysymyksissä. Että koululaisen odotetaan käyvän asiallisesti koulua, menevän ajoissa nukkumaan, ruoka ei voi olla pelkkää mässyä jne.
Meillä mummo sekaantui jopa päiväkodin valintaan, päätti mihin kouluun lapsi menee, koulussa sai lyödä lekkeriksi koska mitään ei saa vaatia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän ihmiset riitelee, miksi lapsi ei saa nähdä vanhempien riitelevän? Juuri sanoittaminen eri mielipiteistä estää lasta syyllistymästä.
Ja tuotahan se eri kodeissä on, että isällä syödään eri ruokaa, ja sekin on mielipide-ero.
Ap
Säästä nyt vähän niitä lapsiasi. Sitä paitsi, kun vanhemmat riitelevät lapseen liittyvistä asioista, lapsi kokee olevansa syyllinen. Eikä riitely osoita kykyä hoitaa asioita kypsästi.
Kyllä! Ja kuinkahan usein se "keskustelun" sävy on riitaisaa, tai sävyisää. Kasvatuksen tulee olla johdonmukaista. Mikä on kiellettyä isällä on myös kiellettyä äidillä jne.
Minusta tämä on selkeää.[/quote
Jos on erottu niin miten kenellekkään tulee mieleen vaatia eri koteihin samoja sääntöjä.
Kaikki mitä hyvä kasvatus odottaa on se että ei riidellä lapsen kuullen ja sanoo lapselle että on eri käsitys asioista ja siksi meillä tehdään näin ja isän luona toisella lailla.
Lapsi hämmentyy ja ahdistuu. Koettu itse, kun oikaistiin kaikki mitä sanoin. Joku yhteinen linja oltava. Kun tunteita ei saa ilmaista, joskus purkautuu.
Kahta kotia ei voi olla, vain yhden mieltää kodiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kyse on juurikin yhteisestä linjasta suurissa kysymyksissä. Että koululaisen odotetaan käyvän asiallisesti koulua, menevän ajoissa nukkumaan, ruoka ei voi olla pelkkää mässyä jne.
Meillä mummo sekaantui jopa päiväkodin valintaan, päätti mihin kouluun lapsi menee, koulussa sai lyödä lekkeriksi koska mitään ei saa vaatia jne.
Teidän olisi pitänyt lempata mummo lapsista eroon. Olisitte ottaneet lastensuojeluun yhteyttä että mummo sekaantuu kasvatukseen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi hämmentyy ja ahdistuu. Koettu itse, kun oikaistiin kaikki mitä sanoin. Joku yhteinen linja oltava. Kun tunteita ei saa ilmaista, joskus purkautuu.
Ei lapsi hämmenny eri säännöistä vaan siitä että lapsen kuullen aletaan riitelemään säännöistä tai haukkumaan lapsen kuulleen toisen sääntöjä huonommaksi kuin toisen tai kun lapsi tulee isän luota niin kuulustelut lapselta että onko syöty hampurilaista ja vanukasta ja mihin aikaan on menty nukkumaan ja ottiko iskä kaljaa saunan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän olisi pitänyt lempata mummo lapsista eroon. Olisitte ottaneet lastensuojeluun yhteyttä että mummo sekaantuu kasvatukseen.
Lempattinkin. Mutta lapsen vanhempaahan ei pysty lemppaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt menee puurot ja vellit sekaisin. Eihän silloin tarvitse mitään oikaista, jos ei ole oikeaa eikä väärää. Kun sanoo, että olemme vain eri mieltä. Eikä tässä mitään puhuta siitä, että tunteita ei saisi ilmaista.
Etkä osannut lukea lainaamastasi viestistä edes kolmea ensimmäistä sanaa...