Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

:D Naapuri taivuttaa poikansa (Eetu) nimen muodoissa Eedun, Eedulle, Eedulta :D

Vierailija
07.09.2016 |

Eetu oli leikkimässä meillä, niin naapuri tuli kysymään ovelle, että "jäikö meidän Eedun lippis teille"? :D Kyllä oli naurussa piteleminen. :D HAhahaah, EEDUN! :D

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Joonas ja kaverini taivuttaa Joonaan, Joonaalle!

Vierailija
22/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käy Joonaan tai Joonaksen. Samoin Tuomaan tai Tuomaksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisit vastannut "Ei, meillä on naulakossa vain meidän Aatan ja Valdderin lippikset"

Vierailija
24/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hänelle, että Eetu-nimi ei osallistu astevaihteluun vaan taipuu Eetu : Eetun.

"Etunimet, joissa nimen keskellä on yksi k-, p- tai t-kirjain, eivät osallistu astevaihteluun (Outi : Outin). Ne siis eroavat vastaavanlaisista yleisnimistä (vouti : voudin)." http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=taivutus

Toimi nopeasti. Jos tuon antaa jatkua, poika on pian kiusattu ja hyljeksitty äitinsä tonttuilun takia. Päätyy katuojaan.

Miksi ihmiset sitten vääntää Satu - Sadun? Se on kuulostanut mun korvaan aina tosi oudolta, mut suurinosa ihmisistä sanoo niin. 

Itse asiassa se kerrotaan tuossa linkissä:

Nimet, joilla on yleisnimivastine. Jotkin tällaisista etunimistä taipuvat samalla tavalla kuin vastaava yleisnimi (Satu : Sadun vrt. satu : sadun), mutta useimmat poikkeavat yleisnimen taivutuksesta (Tuuli : Tuulin vrt. tuuli : tuulen). Tämän ryhmän etunimien taivuttamiseen vaikuttaa moni seikka, joten suositukset on määritetty tapauskohtaisesti. Yhtä yleissääntöä ei ole mahdollista antaa.

Vierailija
25/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yksi ei osannut taivuttaa Leoa vaan sanoi: Katsopa meidän Leota.

Vierailija
26/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Joonas ja kaverini taivuttaa Joonaan, Joonaalle!

Eli ihan kuten kuuluukin. Vrt. Tuomas - Tuomaan, Luukas - Luukkaan

Vierailija
27/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eetu oli leikkimässä meillä, niin naapuri tuli kysymään ovelle, että "jäikö meidän Eedun lippis teille"? :D Kyllä oli naurussa piteleminen. :D HAhahaah, EEDUN! :D

Alat vaan kutsua sitä lasta Eeduksi.

Vierailija
28/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro hänelle, että Eetu-nimi ei osallistu astevaihteluun vaan taipuu Eetu : Eetun.

"Etunimet, joissa nimen keskellä on yksi k-, p- tai t-kirjain, eivät osallistu astevaihteluun (Outi : Outin). Ne siis eroavat vastaavanlaisista yleisnimistä (vouti : voudin)." http://kaino.kotus.fi/etunimientaivutus/index.php?s=taivutus

Toimi nopeasti. Jos tuon antaa jatkua, poika on pian kiusattu ja hyljeksitty äitinsä tonttuilun takia. Päätyy katuojaan.

Olen vaan kuullut Outiakin taivutettavan Oudin.

Ou Dille

Vierailija
29/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmat käy Joonaan tai Joonaksen. Samoin Tuomaan tai Tuomaksen.

Mutta ei Joonatan -> Joonattaan eikä varsinkaan Joonataksen 😁

Vierailija
30/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän Aappo-pojan, jonka nimen äitinsä taivuttaa Aappon, Aappolle jne. Minusta se toinen p-kirjain häviäisi siitä taivutettaessa, mutta eipä asia minulle kuulu.

Vierailija
31/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset sitten vääntää Satu - Sadun? Se on kuulostanut mun korvaan aina tosi oudolta, mut suurinosa ihmisistä sanoo niin. 

Itse asiassa se kerrotaan tuossa linkissä:

Nimet, joilla on yleisnimivastine. Jotkin tällaisista etunimistä taipuvat samalla tavalla kuin vastaava yleisnimi (Satu : Sadun vrt. satu : sadun), mutta useimmat poikkeavat yleisnimen taivutuksesta (Tuuli : Tuulin vrt. tuuli : tuulen). Tämän ryhmän etunimien taivuttamiseen vaikuttaa moni seikka, joten suositukset on määritetty tapauskohtaisesti. Yhtä yleissääntöä ei ole mahdollista antaa.

Jännä, itse kyllä oon ajatellu että sekin sanotaan Satun, Satulle, enkä muista kuulleeni muunlaista väännöstä. No, kertoopa ainakin sen että eivät ole mitään kiveen hakattuja nämä nimienväännökset, vaikka joku poikkeava taivutustapa saattaakin hassulta kuulostaa. 

Vierailija
32/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muakin naurattaa ja vähän säälittää, millaiset kielioppitaidot tämä lapsi tulee myöhemmin oppimaan :D Siis jos oman lapsen nimeä ei oo lausua ja käyttää lauseessa, on lapsellakin aika huonot lähtökohdat elämälle. Miksi piti ees alun alkaen antaa tuollainen nimi lapselle vai eikö kukaan ole koskaan tälle tyypille huomauttanut asiasta? Onko yh ja eikö isällä ollut mitään sananvaltaa tätä nimeä valitessa?

Tämä aloitus ja etenkin tämä kommetti kertoo kyllä tämän palstan tasosta ja keskustelijoiden ajattelukyvystä. Välillä ihan pelottaa ajatella että millaista porukkaa täällä minun lisäkseni oikein pyörii...itse olen kuitekin ihan koulutettu ihminen mutta jostain syystä tuhlaan aikaani täällä kirjoittelemassa.

Ovelasti naamioitunut "olen palstan ainoa sivistynyt kirjoittaja teidän moukkien seassa" -viesti.

Vierailija
33/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ärsyttää, kun Aamulehti itsepintaisesti taivuttaa: Orpo, Orvon.

Vierailija
34/34 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eedun ja Joonataksen äideissä on wt vahvana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme