Mikä on virallinen kuumeen raja? Ystävä sanoo, että 37.5
Minun mielestäni se on 37. Oikeastaan oma ruumiinlämpöni on yleensä hieman alhaisempi, joten jos minulla on vaikkapa 37.2 niin olen kyllä jo ihan kunnolla sairaana.
Kommentit (31)
Normaali aamulämpöni kainalosta on 35,8 °C, illalla puolisen astetta korkeampi.
Minä mittaan kuumeen vaimoni pillusta Mittaan jokapäivä monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Millähän mittaat?
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kai ihmisestäkin. Itsellä on aina noin 36,7 ja 37,1 ei vielä tunnu oikein missään. Sitten olen kipeä jos menee yli 38 asteen.
Minun normaali ruumiinlämpöni on jokseenkin tasan 37 ja kun saan kuumetta sitä tulee heti yli 38 astetta.
En välttämättä edes tunne oloa kuumeiseksi jos sitä on 37,5
Yhdellä kaverilla normaali ruumiinlämpö on ainakin tämän omien sanojen mukaan 36,2 ja sillä 37,5 tarkoittaa jo sitä että se makaa sängyssä buranaa naamassa.
Vierailija kirjoitti:
37.5.
Normaali lämpö minulla 36.2n, joten 37.2 tuntuu jo. 37.6 ja olen jo ihan petipotilas. Esim. angiinan tunnistan tietyntyyppisestä kurkkukivusta. Edes silloin ei kuume nouse vaan on lämpöilyä. Joudun usein vaatimaan streptokokki A pikatestiä. Nyt on jo sen verran angiinamainintoja lääkärin tietokannassa, että ottavat pikatestin helpommin.
Diagnoosi luulosairaus.
Vierailija kirjoitti:
Käytkö vaan kastamassa vai upotatko syvälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kai ihmisestäkin. Itsellä on aina noin 36,7 ja 37,1 ei vielä tunnu oikein missään. Sitten olen kipeä jos menee yli 38 asteen.
Minun normaali ruumiinlämpöni on jokseenkin tasan 37 ja kun saan kuumetta sitä tulee heti yli 38 astetta.
En välttämättä edes tunne oloa kuumeiseksi jos sitä on 37,5
Yhdellä kaverilla normaali ruumiinlämpö on ainakin tämän omien sanojen mukaan 36,2 ja sillä 37,5 tarkoittaa jo sitä että se makaa sängyssä buranaa naamassa.
Mulla normaali ruumiinlämpö on 36,4 ja 37,5 tuntuu jo reilusti kuumeiselta. Mielellään pysyy pötköllään silloin.
Uskomatonta mutta totta:
Sekä tuota normaalin ruumiinlämmön rajaa että myös maksaentsymien tulehdusrajaa on vähän jouduttu nostamaan, koska niin monilla ihmisillä on pysyvästi kohonnut lämpö ja hienoinen maksatulehdus päällä koko ajan. Eihän nuo nyt vaarallisia määriä ole tietenkään mutta ylärajalla ehkä merkki siitä että jonkinlainen pienimuotoinen tulehdus on menossa.
Ylipaino aiheuttaa pientä tulehdusta. Ylipainoisella ihmisille on koko ajan pieni rasvamaksa ja hitunen kuumetta, mutta turhahan näitä on hoitaa ellei ruokatottumukset muutu.
Riippuu tosiaan ihmisestä. Itselläkin kun menee yli 37 asteen niin alkaa huomaamaan. 37.5 niin olisin ihan sippi.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta mutta totta:
Sekä tuota normaalin ruumiinlämmön rajaa että myös maksaentsymien tulehdusrajaa on vähän jouduttu nostamaan, koska niin monilla ihmisillä on pysyvästi kohonnut lämpö ja hienoinen maksatulehdus päällä koko ajan. Eihän nuo nyt vaarallisia määriä ole tietenkään mutta ylärajalla ehkä merkki siitä että jonkinlainen pienimuotoinen tulehdus on menossa.
Ylipaino aiheuttaa pientä tulehdusta. Ylipainoisella ihmisille on koko ajan pieni rasvamaksa ja hitunen kuumetta, mutta turhahan näitä on hoitaa ellei ruokatottumukset muutu.
No minulla ei sitten ainakaan ole rasvamaksa, vaikka olenkin ylipainoinen, koska normaalilämpöni on 36,4 ja 37, 5 tuntuu kuumeiselta.
🙄
https://www.hs.fi/tiede/art-2000002537267.html
Minulla nyt aamulla
35,6 kainalo
36.5 nivustaive
36,8 peräsuoli
Kainalolämpö vaihtelee eniten. Käden aiempi asentokin vaikuttaa.
Toissa yönä 38,3 suolesta mitattuna.
Jos olisin nainen, niin mittausin varmaan pimpsasta.