Mikä on virallinen kuumeen raja? Ystävä sanoo, että 37.5
Minun mielestäni se on 37. Oikeastaan oma ruumiinlämpöni on yleensä hieman alhaisempi, joten jos minulla on vaikkapa 37.2 niin olen kyllä jo ihan kunnolla sairaana.
Kommentit (31)
Riippuu kai ihmisestäkin. Itsellä on aina noin 36,7 ja 37,1 ei vielä tunnu oikein missään. Sitten olen kipeä jos menee yli 38 asteen.
37,2 sanoi mulle lääkäri. Tosin normilämpöni on 36,2 paikkeilla.
Riippuu mistä mittaa. On myös yksilöllistä, joillekin 37 astetta on jo kuume ja joillekin tuo 37,5.
Meillä töissä 37,5 on "lämpöä" ja 38 kuumetta. Saikkua ei saa jos ei ole vähintään 37,5.
Riippuu mistä mittaa. On myös yksilöllistä, joillekin 37 astetta on jo kuume ja joillekin tuo 37,5.
Vierailija kirjoitti:
37,5
37,5 on kuumeen raja peräsuolesta mitattuna. Kainalosta mitatessa lämpö on alhaisempi, joten jos kainalosta mitattuna lämpö on 37,5 niin peräsuolessa se on n. 38,5.
37,5 astetta on mielestäni lämpöä, yli 38 kuumetta, mutta tämä on henk. koh. mielipiteeni. Riippuu myös siitä, mistä olen ruumiiinlämmön mitannut? Peräsuolesta mitattuna tulos on kaikista tarkin, kainalosta epätarkin.. Kainalomittaus voi heittää 0,5-1 celsiusastetta suuntaansa, yleensä alaspäin.
Mulla sairaalassa leikkauksen jälkeen mitattiin lämpöä aamuisin. Yhtenä aamuna lämpö oli 37,2,hoitsu sano, että mittari näyttää aina 2 astetta yli ja et mulla ei ollut kuumetta enää.
Olen 35,5-asteinen, joten jos nousee 37 asteeseen, olen jo kipeä.
37.5.
Normaali lämpö minulla 36.2n, joten 37.2 tuntuu jo. 37.6 ja olen jo ihan petipotilas. Esim. angiinan tunnistan tietyntyyppisestä kurkkukivusta. Edes silloin ei kuume nouse vaan on lämpöilyä. Joudun usein vaatimaan streptokokki A pikatestiä. Nyt on jo sen verran angiinamainintoja lääkärin tietokannassa, että ottavat pikatestin helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sairaalassa leikkauksen jälkeen mitattiin lämpöä aamuisin. Yhtenä aamuna lämpö oli 37,2,hoitsu sano, että mittari näyttää aina 2 astetta yli ja et mulla ei ollut kuumetta enää.
Olikohan mittari rikki?
Vierailija kirjoitti:
Meillä töissä 37,5 on "lämpöä" ja 38 kuumetta. Saikkua ei saa jos ei ole vähintään 37,5.
Tuokin on kyllä typerää, voihan ihminen olla kipeä ilman kuumettakin tai pienellä lämmöllä.
Terv se joka tuntee itsensä kuumeiseksi vasta 38 asteen ylittyessä.
Minulla pyörii normaali ruumiinlämpö 35,4-36,2 välillä, joten jos miittan kainalosta 37, niin olen jo kipeä. Minulla muuten todella harvoin nousee lämmöt yli 37 asteen. Kaikki influenssat, sikainfluenssat, ymso n menny ilman 37:n rikkoutumista.
Meillä sairaalan ohjeen mukaan yli 38 astetta on vasta kuumetta. Ainakin leikkauspotilaiden potilasohjeissa ohjeistetaan näin.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/375-ei-ole-viela-kuumeen-raja/59…
Kuumeen raja on 38.0 astetta.
Te joilla on alle 36 normaali lämpö, ette vaan osaa mitata kuumetta tai mittarinne ovat rikki. Pistäkääpä peräreikään se mittari vartiksi ja palataan sitten asiaan.
Mulla kuumeinen olo tarkoittaa sitä, että kehon lämpötila on noin 0.5 astetta tavallisen kainalosta mitatun iltalämmön (37.7) yläpuolella. Tuo lienee lievää lämmönnousua mutta mulla riittää vetämään olon aivan ventiksi. Sama höntti olo jos lämpötila on normaaliin nähden 0.5 astetta liian alhaalla flunssan vuoksi.
Jos on 1 aste yli normaalin lämpötilan niin en ole enää ollenkaan toimintakunnossa.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=skl00…
Mikä on kuumetta?
Kuumeella ei ole virallisesti hyväksyttyä raja-arvoa. Kehon lämpötila vaihtelee vuorokauden ajan, ympäristön lämpötilan, vaatetuksen ja liikkumisen mukaan melkoisesti, yleensä välillä 36,0–37,5 °C. Kehon lämpö on korkeimmillaan iltapäivällä ja matalimmillaan yöllä. Nyrkkisääntönä voi pitää, että levossa olevalla lapsella yli 38,0 °C:een lämpö merkitsee kuumetta. Kuume on kuitenkin vain yksi merkki tulehduksesta ja lapsen muut oireet – kuinka pirteä lapsi on, kuinka syöminen sujuu, onko kipuja, kuinka lapsi reagoi lohdutteluun – ovat yhtä tärkeitä voinnin mittareita kuin kehon lämpötila.
http://yle.fi/uutiset/miten_kipeana_voi_viela_tulla_toihin/6461420
37,5