45v ja premenopaussi
Tähän saakka on tämä naisen elämä mennyt mallikkaasti, mutta nyt on alkanut tulla mutkia matkaan... välivuotoja, tihentyneitä kuukautisia, pitkittyneitä pms-oireita.. kohtalotovereita? Onko kukaan saanut apua Mirenasta?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä googlannut, mutta käsitteissä on ristiriitaa; esim tuossa linkissä sanotaan, että viimeiset kk tulevat perimenopaussin aikana.
Menopaussi = vaihdevuodet. Menopaussi EI ole yhtä kuin viimeiset kuukautiset. Menopaussiin kuuluu kolme vaihetta.
Ihan virallisesti menopaussi tarkoittaa juurikin niitä viimeisiä kuukautisia ja vaihdevuodet sitä ajanjaksoa ennen ja jälkeen menopaussin, jolloin hormonitoiminta alkaa hiipua ja lopulta lakkaa lähes kokonaan.
Sorry sekoan näihin määritelmiin. Englanti häiritsee, menopause kääntyy vaihdevuosiksi (joka on siis pidempi aika kuin viimeiset kk).
Yritän hahmottaa :-)
Mun oli pakko aloittaa eatrogeeni kun tuli järkyttävät kuumat aallot enkä enää pystynyt nukkumaan edes unilääkkeillä. Gyne sanoi että vaihdevuosioireet voi kestää koko loppuelämän! Osalla tulee voimakkaina, mulka varmaan kun hormonien tasossa pudotus niin iso, tasot olleet mulla luonnostaan tosi korkeat ja endometrioosia ja muitakin hormonisairauksia. En voisi olla ilman hormonihoitoa nyt, olisi yhtä tuskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahahhaa, vai että pre, kyllä se on ihan sitä itteensä.
Menopaussi tarkoittaa viimeisiä kuukautisia. Jos kuukautiset vielä tulevat, kyse on premenopaussista eli ajasta ennen kuukautisten loppumista. Ihan tiedoksesi. Mutta kiitos osallistumisesta. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki hyvästä yrityksestä.
Sallinet tyhmän kysymyksen: kun viimeiset kuukautiset ovat ohi niin onko sitten menopaussi eli vaihdevuodetkin ohi? Jos, niin eihän se menopaussi siis sitten kestä kuin yhden kierron ajan kelläkään, jos siis se edeltävä pitkään kestävä epäsäännöllinen aika on premenopaussi. Uskon kyllä määritelmääsi mutten tajua, että menopaussi on vaon yhdet (viimeiset) kuukautiset.
Vaihdevuodet alkavat viimeisistä kuukautisista (ever) ja ne kestävät keskimäärin 7 vuotta.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Vaihdevuodet
Linkissä lukee:
Vaihdevuodet eli menopaussi
JA
menopaussi eli viimeiset kuukautiset
Eli?!
VaihdevuosiOIREET voivat kestää loppuelämän ja niitähän lääkityksellä hillitään, terminologia on epäolennaista pilkunviilausta.
Johan on käsitteiden vääntämistä.
Menopaussi = viimeiset kuukautiset
Vaihdevuodet = premenopaussi, perimenopaussi, postmenopaussi.
Menopaussi on siis perimenopaussivaiheessa.
Puhekielessä nämä kaikki menopaussit yhdistyvät menopaussiksi eli vaihdevuosiksi, vaikka kirjaimellisesti se ei sitä tarkoita.
Minulla alkoi tiputteluvuoto jo 33v. toisen lapsen syntymän jälkeen. Kierto on 28pv mutta jo pari päivää ennen menkkoja tiputtelee. Mutta voi johtua myös myoonista.
Nyt olen 47v. ja 2 kertaa on ollut menkat 2 viikkoa myöhässä mutta muuten kierto aika tasainen.
Ei muita oireita.
Äidilläni alkoi vaihdevuosioireet jo 45v. Oli kuumia aaltoja, hikoilua ja univaikeuksia ym. Ei pärjännyt ilman lääkkeitä.
Toivottavasti itse pääsen vähemmällä koska en voi käyttää hormoneja kun minulla on verenhyytymishäiriö.
Ihan varoituksena, mulla alkoi lähteä hiukset hormonihoidon myötä, kun annosta on viilatyu. Kuulemma pienetkin muutokset annoksissa saavat hiukset irtoamaan, ja on vaikeaa löytää oikea tasainen annos. Tämä on kauheaa, puolet tukasta on lähtenyt parissa viikossa!
Luulin ennen vaihdevuosien olevan ns luonnollinen juttu, mutta se voi olla osalla hirveä kokemus, on kovin yksilöllistä. Tuntuu kuin olisi vanhentunut päivässä, yhyäkkiä alkoi rappeutua fyysisesti ja kaikki vaihtoehdot ovat jollain tavalla huonoja. Lääkäri sanoi, että vaihdevuodet ovat itseasiassa elimistön itsetuhomekanismin käynnistys ja sen kyllä huomaa. Meinaan itse ottaa hormonihoidon riskit, vaikka olen jo saanut pienen harmittoman veritulpan, luulen että en välttämättä eläisi kovin pitkään ilman niitä, kun ei enää voinut nukkuakaan ilman estrogeenia kuin tyyliin tunnin yössä. Masentavaa tämä vanheneminen varsinkin kun henkisesti tuntee itsensä ihan nuoreksi vielä.
N46
Premenopaussi, perimenopaussi ja postmenopaussi.
Itse kyllä olen pitänyt vaihdevuosia koko tänä aikana, joka alkaa ihan premenopaussin alusta , koska psykologisesti nainen tajuaa prosessin alkaneen silloin.