Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Appiukko nöyryytti teinipoikaa joka ei osannut paikata polkupyörän rengasta

Vierailija
06.09.2016 |

En ollut kuulolla vaan jälkeenpäin kuulin.
Appiukolla on taipumus osata ihan kaikki/tietää ihan kaikki. Kun poika ei osannut paikata polkupyörän rengasta, kommentti oli etkö sinä tätäkään osaa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta eikä poika ole halukas mihinkään kanssakäymiseen appiukon kanssa enkä yhtään ihmettele.
Mua niin sieppas kun kuulin asiasta. Meillä on lapset kasvatettu käyttäytymään kohteliaasti mutta tässä kohtaa sanoin pojalle että olis jättänyt vaarin paikkaamaan ihan itse sitä fillarinsa rengasta. Äijänkäppänä itse ei osaa tekstivietejään lukea joten poika vois seuraavalla kerralla kommentoida samoin kun vaari pyytää neuvoja peruskännykän käytössä.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaan että alkaa kommentoimaan samaan malliin esimerkiksi noiden tekstiviestien kanssa eikä auta enää niiden kanssa. En jaksaisi olla tuollaisen henkilön kanssa tekemisissä.

Vierailija
42/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

.................. kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..................... kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista nuorista miehistä / pojista ei esim. pääkaupunkiseudulla osaa käytännössä ollenkaan vuolla puukolla mitään. Siis oikealla tekniikalla ja turvallisesti.

Vuosi, pari sitten oli lehtiartikkeli jossa järkyttynyt teknisen työn opettaja taivasteli sitä kun 12-vuotias yksinhuoltajan poika ei tiennyt miten puukkoa pidetään kädessä. Hän siis yritti vuolla sillä puukon hamarapuolella... Syy tähän oli, että hän ei ollut saanut koska puukkoihin ja vastaaviin, koska ne olivat äiskän mielestä liian vaarallisia.

Joopa joo, ihan varmasti joku yritti vuolla hamarapuolella. Ja toisaalta miksi kaupungissa asuvan ihmisen pitäisi välttämättä osata vuolla? Mihin moista taitoa tarvitsee, jos ei ole joku tietty harrastus tai työ.

Pitääkö tämäkin nyt sitten vääntää rautalangasta. KYSEESSÄ OLI ESIMERKKI. Ei se vuoleminen ole tässä nyt se pääasia. Se helvetin pointti on se, että 12-vuotias SUOMALAINEN poika ei ollut koskaan pitänyt puukkoa kädessään. Tämä siksi, koska yksinhuoltajaäiti oli KIELTÄNYT PUUKKOON KOSKEMISEN LIIAN VAARALLISENA. Tarina ei todellakaan ole keksitty, vaan luin sen osana isompaa artikkeli

Ja edelleen: minä en todellakaan ole "elämäni ehtoopuolella", vaan olen neljäkymppinen akateeminen mies. Mies joka osaa laittaa ruokaa, siivota ja tarvittaessa rakentaa vaikka sofistikoituneen kuusijalkaisen robotin. Mies joka tietää keitä esimerkiksi David Foster Wallace ja Aila Meriluoto ovat.

Miksi 12-vuotiaan kaupunkilaisen pitäisi osata käyttää puukkoa? Toki tuo liian vaarallista syy on hölmö, mutta eiköhän se ole ole aika pienessä vähemmistössä. Noin yleisesti näen asian niin, että nykyisin elämän perustaidot on aika erilaiset kuin aikaisemmin, eikä esim puukon käsittely niihin välttämättä kuulu. Ja jos haluaa oppia, niin se teknisen työn opettaja varmaan voi opettaa. Sehän se pointti taitaa oppitunneissa olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkia kiinnosta kaikki eikä kaikkea tarvitse osata.

Mä en vaihda mun auton renkaita, en katso öljyjä, en pese enkä vahaa. Ei vaan kiinnosta, varmaan oppisin jos haluaisin mut ei kiinnosta.

Mut mä osaan paljon muita asioita ja oon monessa asiassa hyvä.

Että semmosta tänään täältä!

Vierailija
44/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi teininä nyt tuon verran osata. Appiukko oli tässä tapauksessa kyllä ihan oikeassa. Ehkä äiti kasvattaa uutta puppelipoikaa.

Tiedän aika monta aikuista, jotka eivät osaa paikata sisäkumia. Ei voi vaatia, jos ei ole opetettu. Niin se meni armeijassakin.

Meillä oli intissä kaksi kaveria joille piti opettaa perunankuoriminen koska äiti oli aina kuorinut. Jätkät oli 20-v. Kyllä nyt joitain perustaitoja pitäisi kakarana opetella ihan itse.

Miten tää nyt liittyy sisärenkaan paikkaamiseen? perunankuoriminen?

Oletko todella noin tyhmä? tietyt taidot pitäisi opetella ihan itse. Esim. renkaan korjaaminen ja perunankuoriminen. Ei ihme että pennut on avuttomia kun aikuiset on imbesillejä.

Tässä ketjussa sinä ole imbesilli. Imbesilli opettaa lapsensa paikkaamaan renkaan vaikka tällä ei edes ole fillaria =)

Sun vanhempas olis voineet opettaa sut käyttäytymään.

Vierailija
45/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuutosen kertomus hamarapuolella vuolevasta 12-vuotiaasta ei oikein uppoa. Eiköhän tuon ikäinen syö jo veitsellä haarukalla, joten tietää kyllä, mikä reuna veitsestä leikkaa ja mikä ei. Täytyy olla täysi pölvästi, jos ei osaa siirtää tuota tietoa koskemaan myös puukkoa.

Valitettavasti on noita aikuisia, jotka kuvittelevat, että kaikki pitäisi osata opettelematta, ikään kuin kaikki taidot olisivat periytyneet jo geeneissä. Minä olen kasvanut perheessä, jossa vanhemmilla oli juuri tuo asenne: "Kyllähän nyt tuon verran pitää osata neuvomattakin"  oli varsin tavallinen lausahdus hommaan kuin hommaan. Isäpuolen kanssa otettiin yhteen joitakin kertoja, kun kieltäydyin tekemästä joitakin töitä, joita äiti oli aikanaan tehnyt, mutta joita minä en osannut. Isäpuoli oli sitä mieltä, että tietysti nainen osaa synnynnäisesti kaikki ns. naistentyöt. Jos ja kun teki jotakin, niin hän oli kyllä kärkäs "neuvomaan", miten muka pitäisi tehdä, vaikka hänen tekemisestään ei taatusti olisi tullut mitään.

Onneksi minulla oli ihana pappa eli isoisä, joka halusi ja jaksoi opastaa ja neuvoa tyttärentytärtään monissa eri askareissa aina puukolla vuolemisesta pyöränkumin paikkaukseen ja saappaiden rasvaukseen. Jotkut aikuiset eivät tykänneet, kun pappa muka opetti minua kuin poikaa! Me vain papan kanssa naureskelimme. Näistä papan opettamista taidoista on minulla ollut hyötyä koko elämäni ajan. Olen saanut lamput kattoon ja taulut seinälle eivätkä uudet huonekalutkaan ole jääneet pelkiksi lautakasoiksi, vaan olen koonnut niin kirjahyllyt kuin ruokapöydät ja senkitkin. Ai niin, mutta minähän elikin lapsuuttani pula-aikana, jolloin kaikki mahdollinen tehtiin itse.

Vierailija
46/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat näitä omien vanhempien, appivanhempien ja isovanhempien nöyryyttämää sukupolvea, jotka ovat aikoinaan nuorina vanhempina vannoneet tekevänsä toisin ja tehneetkin omia lapsiaan kohtaan. Mutta kun ikää ja katkeruutta on kertynyt tarpeeksi, niin pikkupiru sisällä herää. Lapsenlapsista ja aikuisista lapsista tulee sylkysankoja, päsmäröinnin ja kontrollin kohteita.

Meidän sukupolven tehtävä onkin katkaista kierre. Se on hankala tehtävä, sillä se vaatii sopivaa etäisyyttä isovanhempiin. Mikä on vaikeaa, sillä kulttuurissamme elää vahva kultainen ja viisas isovanhempi -myytti.

Vierailija
47/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuutosen kertomus hamarapuolella vuolevasta 12-vuotiaasta ei oikein uppoa. Eiköhän tuon ikäinen syö jo veitsellä haarukalla, joten tietää kyllä, mikä reuna veitsestä leikkaa ja mikä ei. Täytyy olla täysi pölvästi, jos ei osaa siirtää tuota tietoa koskemaan myös puukkoa.

Intissä tapasin kaksi kundia jotka eivät osanneet solmia kenkiä.

Tarhaan tuli 7 vuotias lapsi joka ei osannut syödä. Oli aina syötetty.

näitä riittää.

Minusta pyöränpaikkaus pitää oppia noin 10 vuotiaana.

Omat poikani olen opettanut mm hitsaamaan 8 vuotiaana

m42

Vierailija
48/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

..................... kirjoitti:

Suurin osa suomalaisista nuorista miehistä / pojista ei esim. pääkaupunkiseudulla osaa käytännössä ollenkaan vuolla puukolla mitään. Siis oikealla tekniikalla ja turvallisesti.

Vuosi, pari sitten oli lehtiartikkeli jossa järkyttynyt teknisen työn opettaja taivasteli sitä kun 12-vuotias yksinhuoltajan poika ei tiennyt miten puukkoa pidetään kädessä. Hän siis yritti vuolla sillä puukon hamarapuolella... Syy tähän oli, että hän ei ollut saanut koska puukkoihin ja vastaaviin, koska ne olivat äiskän mielestä liian vaarallisia.

Onhan se hamarapuoli turvallisempi, poika toimi miten oli opetettu.

Vierailija
49/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näitä riittää.

m42

No, meillä osaavat ajaa traktoria, käyttää traktorikaivuria, käyttää raivaussahaa, pyykinpesukonetta, tehdä ruokaa, hitsata,  koota oman tietokoneensa mutta eivät paikata polkupyörän sisäkumia. Kyllä on iso puute =)

Vierailija
50/50 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

näitä riittää.

m42

Kyllähä sen 10-vuotiaana varmasti oppii, jos joku on opettamassa. Samoin on hitsauksen kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme