Appiukko nöyryytti teinipoikaa joka ei osannut paikata polkupyörän rengasta
En ollut kuulolla vaan jälkeenpäin kuulin.
Appiukolla on taipumus osata ihan kaikki/tietää ihan kaikki. Kun poika ei osannut paikata polkupyörän rengasta, kommentti oli etkö sinä tätäkään osaa. Tämä ei ole ensimmäinen kerta eikä poika ole halukas mihinkään kanssakäymiseen appiukon kanssa enkä yhtään ihmettele.
Mua niin sieppas kun kuulin asiasta. Meillä on lapset kasvatettu käyttäytymään kohteliaasti mutta tässä kohtaa sanoin pojalle että olis jättänyt vaarin paikkaamaan ihan itse sitä fillarinsa rengasta. Äijänkäppänä itse ei osaa tekstivietejään lukea joten poika vois seuraavalla kerralla kommentoida samoin kun vaari pyytää neuvoja peruskännykän käytössä.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vaari olisi tehnyt viisaasti, jos olisi nähnyt tilanteessa mahdollisuuden opettaa taitonsa, viettää aikaa pojan kanssa ja nähdä se oppimisen ilo. Ikävä asenne tuollainen, kuulostaa aika vaikealta ihmiseltä. Ei kai kukaan ihan itsestään opi erilaisia kädentaitoja, vai kuvitteleekohan appiukkosi, että se on jotenkin myötäsyntyinen ominaisuus jos sattuu omistamaan Y-kromosomin. Mutta jotkut ihmiset ovat tuollaisia, tunnistan tyypin.
Kyllä, juuri näin.
Näin myös tapetaan aika tehokkaasti kaikki into tarttua mihinkään uuteen/outoon/itselle tarpeettomaan hommaan.
Onneksi olen saanut miehen ymmärtämään ettei näin toimita lasten kanssa.
No kyllähän tuo kieltämättä pitäisi osata. Mutta kyllä meilläkin joudutaan avustamaan. Vielä 17-vuotiastakin.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla aika tumpelo poika jos ei tollasta toimenpidettä osaa tehdä. Kyllä minun nuoruudessa pojat opetteli korjailemaan laitteita.
Nykyään lapsista kasvatetaan sellaisia vässyköitä jotka ei uskalla ottaa kantaa mihinkään asiaan eivätkä koskea mihinkään laitteeseen ettei mene rikki. Kyllä ihmisen on tervettä vähän tietää ympärillään olevien laitteiden toiminnasta ja olla vähän kiinnostunut siitä miten niitä voi korjata.
Sinun lapsuudessasi hiihdettiin kouluun kesät talvet?
Vierailija kirjoitti:
..................... kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista nuorista miehistä / pojista ei esim. pääkaupunkiseudulla osaa käytännössä ollenkaan vuolla puukolla mitään. Siis oikealla tekniikalla ja turvallisesti.
Vuosi, pari sitten oli lehtiartikkeli jossa järkyttynyt teknisen työn opettaja taivasteli sitä kun 12-vuotias yksinhuoltajan poika ei tiennyt miten puukkoa pidetään kädessä. Hän siis yritti vuolla sillä puukon hamarapuolella... Syy tähän oli, että hän ei ollut saanut koska puukkoihin ja vastaaviin, koska ne olivat äiskän mielestä liian vaarallisia.
Ja sinä yrität esittää, että jos olisit nuori tässä ajassa, niin osaisit kaikki kuten ennen ollessasi nuori.
"Voi pyhä yksinkertaisuus" :)
No kyllä minä osaisin, jos isäni opettaisi minua tänä päivänä, kuten hän opetti kun olin nuori. Hakkaamaan halkoja, sahaamaan kunnolla, käyttämään poraa, korjaamaan sen pyörän sisäkumin jne. Kun minä oli nuori aikuinen isäni oli jo kuollut. Silti opettelin sitten itsekseni huoltamaan kalliin maastopyöräni, alkaen jarrujen ja vaihteiden asentamisesta ja säätämisestä, edeten sitten jopa joustokeulan huoltoon ja öljynvaihtoon.
Suurin osa suomalaisista nuorista miehistä / pojista ei esim. pääkaupunkiseudulla osaa käytännössä ollenkaan vuolla puukolla mitään. Siis oikealla tekniikalla ja turvallisesti.
Vuosi, pari sitten oli lehtiartikkeli jossa järkyttynyt teknisen työn opettaja taivasteli sitä kun 12-vuotias yksinhuoltajan poika ei tiennyt miten puukkoa pidetään kädessä. Hän siis yritti vuolla sillä puukon hamarapuolella... Syy tähän oli, että hän ei ollut saanut koska puukkoihin ja vastaaviin, koska ne olivat äiskän mielestä liian vaarallisia.
Joopa joo, ihan varmasti joku yritti vuolla hamarapuolella. Ja toisaalta miksi kaupungissa asuvan ihmisen pitäisi välttämättä osata vuolla? Mihin moista taitoa tarvitsee, jos ei ole joku tietty harrastus tai työ.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kyllä olla aika tumpelo poika jos ei tollasta toimenpidettä osaa tehdä. Kyllä minun nuoruudessa pojat opetteli korjailemaan laitteita.
Nykyään lapsista kasvatetaan sellaisia vässyköitä jotka ei uskalla ottaa kantaa mihinkään asiaan eivätkä koskea mihinkään laitteeseen ettei mene rikki. Kyllä ihmisen on tervettä vähän tietää ympärillään olevien laitteiden toiminnasta ja olla vähän kiinnostunut siitä miten niitä voi korjata.
Kyllä minäkin sillon vuonna -54 korjasin niittokoneen terän ihan ite niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meno- ja paluumatkalla oli molemmilla koko ajan ylämäki.
Vierailija kirjoitti:
Jumalauta, appiukko on opetellut käyttämään tietokonetta.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi teininä nyt tuon verran osata. Appiukko oli tässä tapauksessa kyllä ihan oikeassa. Ehkä äiti kasvattaa uutta puppelipoikaa.
Tiedän aika monta aikuista, jotka eivät osaa paikata sisäkumia. Ei voi vaatia, jos ei ole opetettu. Niin se meni armeijassakin.
Meillä oli intissä kaksi kaveria joille piti opettaa perunankuoriminen koska äiti oli aina kuorinut. Jätkät oli 20-v. Kyllä nyt joitain perustaitoja pitäisi kakarana opetella ihan itse.
Noin sitä lapsen itsetuntoa "kasvatetaan"! Tai sit ei?!
On kyllä semmoinen vaari että ennenvanhaan vaarin postilaatikkoon oltaisiin laitettu viimeistään uudenvuodenaattona pommi, ja vaari olisi hakenut kiltisti uuden postilaatikon itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi teininä nyt tuon verran osata. Appiukko oli tässä tapauksessa kyllä ihan oikeassa. Ehkä äiti kasvattaa uutta puppelipoikaa.
Tiedän aika monta aikuista, jotka eivät osaa paikata sisäkumia. Ei voi vaatia, jos ei ole opetettu. Niin se meni armeijassakin.
Meillä oli intissä kaksi kaveria joille piti opettaa perunankuoriminen koska äiti oli aina kuorinut. Jätkät oli 20-v. Kyllä nyt joitain perustaitoja pitäisi kakarana opetella ihan itse.
Miten tää nyt liittyy sisärenkaan paikkaamiseen? perunankuoriminen?
Tollanen perusteini kyllä purkaa tietokoneen atomeiksi ja kasaa sen takaisin, joten vaari voi vain haaveilla tositaidoista mitä aika vaatii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaari olisi tehnyt viisaasti, jos olisi nähnyt tilanteessa mahdollisuuden opettaa taitonsa, viettää aikaa pojan kanssa ja nähdä se oppimisen ilo. Ikävä asenne tuollainen, kuulostaa aika vaikealta ihmiseltä. Ei kai kukaan ihan itsestään opi erilaisia kädentaitoja, vai kuvitteleekohan appiukkosi, että se on jotenkin myötäsyntyinen ominaisuus jos sattuu omistamaan Y-kromosomin. Mutta jotkut ihmiset ovat tuollaisia, tunnistan tyypin.
Näin myös tapetaan aika tehokkaasti kaikki into tarttua mihinkään uuteen/outoon/itselle tarpeettomaan hommaan.
Toinen, melkein yhtä tehokas keino on vanhemman kärsimättömyys saada homma valmiiksi tai halu näyttää kuinka hyvin itse sen osaa, jolloni lapsi ei saa itse yrittää ja järkeillä kuinka homma hoidetaan.
Vierailija kirjoitti:
Joopa joo, ihan varmasti joku yritti vuolla hamarapuolella. Ja toisaalta miksi kaupungissa asuvan ihmisen pitäisi välttämättä osata vuolla? Mihin moista taitoa tarvitsee, jos ei ole joku tietty harrastus tai työ.
Pitääkö tämäkin nyt sitten vääntää rautalangasta. KYSEESSÄ OLI ESIMERKKI. Ei se vuoleminen ole tässä nyt se pääasia. Se helvetin pointti on se, että 12-vuotias SUOMALAINEN poika ei ollut koskaan pitänyt puukkoa kädessään. Tämä siksi, koska yksinhuoltajaäiti oli KIELTÄNYT PUUKKOON KOSKEMISEN LIIAN VAARALLISENA. Tarina ei todellakaan ole keksitty, vaan luin sen osana isompaa artikkeli
Ja edelleen: minä en todellakaan ole "elämäni ehtoopuolella", vaan olen neljäkymppinen akateeminen mies. Mies joka osaa laittaa ruokaa, siivota ja tarvittaessa rakentaa vaikka sofistikoituneen kuusijalkaisen robotin. Mies joka tietää keitä esimerkiksi David Foster Wallace ja Aila Meriluoto ovat.
Ketjun palstamammat varmaan opettaa tyttölapsilleenkin vaikka väkisin pullapitkon letityksen, nappien ompelemisen, kodinhoidon aakkoset ja sen kuinka miehelle kannetaan tohvelit eteiseen, kun se tulee töistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hiihtänyt koulumatkaa kertaakaan. Pyörällä, mopolla, autolla, kävellen ja juosten olen kyllä kouluun kulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tää nyt liittyy sisärenkaan paikkaamiseen? perunankuoriminen?
Oletko todella noin tyhmä? tietyt taidot pitäisi opetella ihan itse. Esim. renkaan korjaaminen ja perunankuoriminen. Ei ihme että pennut on avuttomia kun aikuiset on imbesillejä.
Opetin pojan vuolemaan 5vuotiaana, n. 8vuotiaana opetin pyöränkumin vaihdon, 10v vaihtoi jo itse, n. 13 vuotiaana opetin auton renkaiden vaihdon. Tytär opetellut nuo samat asiat mutta hieman vanhempana.
Olen opettanut tietysti pojalle myös napin ompelun, yms.