Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen työhakemus luovalle alalle - palkkaisitko?

Vierailija
06.09.2016 |

Löysin netistä julkisen työhakemuksen ja kun itsekin rustaan usein työhakemuksia, niin luin tämän mielenkiinnolla. Poistin kaikki tunnistetiedot sekä myös viittaukset sukupuoleen ja asuinpaikkaan vaikka tämä julkinen ja avoin hakemus onkin. Mitä ajatuksia herättää, palkkaisitko?

"Hei kaikki luovan alan yrittäjät ja luotettavaa työntekijää palvelukseenne haluavat!
Nimeni on xxx, xx-vuotias iloinen ja elämänmyönteinen avioxxx ja pikkuxxx xxxxx. Yhdentoistavuoden ajan olen toiminut asiakaspalvelutyössä, joista suurimman osan aikaa myyjän tehtävissä. Vaikka olenkin aina pitänyt työstäni ja saanut toteuttaa siinä joitain visioitani, nyt minua kuitenkin kiehtoo alan vaihto luovalle alalle. Luovuudessa minua motivoi visuaalisuus, esteettisyys, verbaalisuus ja omien innovatiivisten ideoiden rohkeasti esille tuominen. Näen kauneutta joka paikassa ja mielestäni tällaisen kauneuden vangitseminen esimerkiksi valokuvien kautta on paitsi myös itselle palkitsevaa niin parhaassa tapauksessa myös toisia inspiroivaa. Olen kokenut tämän positiivisen ketjureaktion myös blogiani tehdessä; on ihana tunne kun onnistuu luomaan kuvien ja tekstien muodossa jotain sellaista, mistä itse saa mielihyvää ja mikä voi ilahduttaa olemassaolollaan lukijoita. Tämä onkin blogin pitämisessa mielestäni palkitsevinta ja iloa tuottavaa.
Mieliharrastukseni tällä hetkellä on valokuvaaminen ja koen valtavaa tunteen paloa siinä kehittymisessä. Jo pikkutyttönä haaveilin omasta kamerasta ja kun sen viimein noin kaksi vuotta sitten puolisoltani sain lahjaksi, ilolla ei ollut rajaa. Haluan jatkuvasti haastaa itseäni parempaan kameran käyttöön ja koenkin kehitykseni ottaneen tässä suuria harppauksia. Pidän myös jonkinlaisena harrastuksena kotimme sisustamista ja sen kodikkaaksi laittamista; mielestäni kaunis koti tuo arkeen mielekkyyttä mutta silti sen ei tarvitse olla laitettu kalliilla maulla. Käytännölliset ratkaisut sopivan sävyisillä tekstiileillä ja huonekaluilla luovat harmoniaa ja ilahduttavat silmää siitä nauttivia.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonteeltani olen rauhallinen mutta silti spontaani ja helposti uusista asioista innostuva. Puolisoni joutuukin minua tässä kohtaa välillä rauhoittelemaan, koska uusien mielekkäiden ideoiden edessä haluaisin päästä toteuttamaan visioitani heti! Toisaalta, tämän vuoksi alan vaihto minua juuri kiinnostaakin; vapaana virtaavasta tajunnanmerestä kiinni ottaminen ja sen toteuttaminen olisi unelmani!

Rauhallisen luonteen omaavana olen myöskin ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen, lempeä, toiset huomioon ottava ja rehellinen. Työntekijänä en esimerkiksi koskaan halua varastaa työnantajaltani rahaa tai aikaa vaan pyrin aina tekemään työni niin tunnollisesti kuin osaan. Minulle on myöskin hyvin tärkeää, että toisilla alaisilla on turvallista olla seurassani ja että he kokevat minut helposti lähestyttäväksi. Uskon, että hyvällä työilmapiirillä on suoranainen vaikutus yrityksen tulokseen ja näin ollen toimeentulon säilyvyyteen.

Haen tällä hetkellä osapäiväistä työtä noin 25 tuntia viikossa kolmena päivänä viikossa mieluiten säännöllisellä työajalla. Hakemani työ voi olla mitä tahansa toimistosiivouksesta (kyllä, koen sen myös luovaksi) aulatyöhön tai blogin pitämisestä valokuvauksen harrastamisen sopivaan alaan. Olen avoin monille työehdotuksille, joten mikäli näet minussa potentiaalia alaisekseksi, saat minuun helposti yhteyden sähköpostitse xxx@xxx.com tai xxx@xxx.com. Mikäli mielenkiinto on molemminpuolista, lähetän sinulle tarkemmat tietoni, CV:ni ja suosittelijoideni nimet.

Koska uskon, että elämä kantaa, otin rohkean askeleen uutta haavetyötäni kohti ja irtisanoin itseni nykyisestä työstäni. Minulla on vahva luottamus, että heittäytymiseni elämän siiville palkitaan ja näin ollen olen valmis aloittamaan uudessa työssä xx.xx.xxxx. Ehkä saan aloittaa juuri sinun palveluksessasi ja yhdessä voimme rakentaa molempia kiehtovaa ja siitä innostunutta luovuutta!"

Vierailija
2/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen esimerkki huonosta työhakemuksesta. Kerrotaan pitkästi mitä halutaan, vaikka työhakemuksen pääfokus pitäisi olla mitä pystyt työantajalle tarjoamaan. Ominaisuudet työntekijänä ovat vain lista adjektiiveja ilman perusteluja. Työhakemukseen ei ole tarpeen tuoda mitään negatiivisia asioita, lienee itaestään selvää että ei aio varastaa työnantajalta rahaa joten typerää mainita tälläistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista näyttää se blogi. Mutta ihmettelen kyllä, että onko sulla koulutusta? Osaamista vaikka taitto-ohjelmista?

Vierailija
4/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja piti vielä lisätä että puolison ja perheen mainitseminen työhakemuksessa useaan otteeseen on piiitkä miinus. Se on itsestään selvää että perhe on kaikille se ykkösprioriteetti, mutta että ei pysty edes itsestään kertomaan ilman heitä ei anna positiivista kuvaa varsinkaan työntekijänä.

Vierailija
5/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unelmia on kiva jakaa, mutta faktaa ei ole yhtään. Ei jatkoon. Paskanpuhuminen on raskasta.

Vierailija
6/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että joku uskaltaa tehdä noin. Valokuvaajana työskennellään useimmiten kuitenkin freelancerina, eikä se ole tuntityötä. Se vaatii myös koulutuksen ja sisältää paljon teknistä tietämystä. Sisustussuunnittelijoilla on myös koulutus. Toki on tärkeää (ja ehdotonta) että näissä ammateissa on visuaalista silmää ja innostusta tehdä työtä, mutta se ei valitettavasti usein yksinään riitä. Pitää olla tietotaitoa myös esimerkiksi väriopista yms.

En ihan ymmärtänyt, millaista työtä tarkalleen etsit. Aina saa yrittää ja kannattaa ehkä tuoda vielä tarkemmin esille sitä.

Vierailija
7/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa ovat avioxxx ja pikkuxxx xxxxx???

Aviovaimo, pikkupi**u, pikkusisko, pikkuperse, pikkuisen pimee... mitä ihmettä?

Vierailija
8/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, mitä taloudellista hyötyä mahdollinen työnantaja ko. haaveilijasta saisi. Hän haluaa tehdä jotain luovaa, mutta mitään koulutusta tai tarvittavaa työkokemusta ei tunnu olevan. Epärealistisia kuvitelmia.

Vierailija
9/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin netistä julkisen työhakemuksen ja kun itsekin rustaan usein työhakemuksia, niin luin tämän mielenkiinnolla. Poistin kaikki tunnistetiedot sekä myös viittaukset sukupuoleen ja asuinpaikkaan ...

Ymmärsin että ei ole ap:n oma hakemus?

En palkkaisi. Tuntuu ettei tiedä itsekään mitä haluaa. Jos pitää siivoajankin työtä luovana alana, niin miksi myyjän työ ei sitä olisi? Työnantajana minua ei kiinnosta miten hän kotiaan sisustaa joten miksi kirjoittaa siitä työhakemukseen yhden kappaleen verran. Päällimmäiseksi jäi tunne että hän uskoo saavansa useita työtarjouksia joista sitten valitsee rusinat päältä niistä mitkä sattuu kiinnostamaan. Toivottavasti löytää töitä eikä joudu karenssille.

Vierailija
10/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En palkkaisi. Ymparipyoreaa kirjoittelua omista haaveista. Tormasin kyseiseen kirjoitukseen itsekin netissa ja olin aika ihmeissani sen luettuani... Sanotaan nyt viela taustatietona se, etta en ole koskaan ollut Suomessa toissa ja oma kokemukseni on siis vain tyonhausta ulkomailla. Mutta ei, kyseinen hakemus ei saisi huomiota taallakaan.

Vierailija
11/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaajia varmaan usein palkataan sillä perusteella, että pikutyttönä jo haaveili kamerasta ja kaksi vuotta sitten vihdoin sai puolisolta sen kameran, kun itse ei ole osannut edes kameraa hankkia, vaikka tunteen palo on niiin kova.

Vierailija
12/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt, jos olet tosissasi, mutta aika huono ja holtiton työhakemus.

Se on ihan liian pitkä. Ja siinä pituudessa on ihan vääriä asioita työnantajan näkökulmasta. Luovan työn ihmiset arvostavat ihan samalla tavalla osaamista ja oman alansa asiantuntijuutta kuin muidenkin alojen.

Luovan työn tekijöiltä vaaditaan itseasiassa kurinalaisuutta ja paineensietokykyä kestää kritiikkiä ja epävarmuutta omasta taloudellisesta asemasta. Usein he haluavat ympärilleen samankaltaisia vahvoja ihmisiä, jotka eivät ole ensummäisinä menossa sieltä, missä aita on matalin.

Kukaan ei halua tehdä töitä wannabee- taiteilijoiden kanssa.

T. elokuva-alalla pitkään työskennellyt

Vierailija
13/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole kovin vaikeaa löytää googlella tuota blogia. Sen kun laittaa pätkän tuosta vuodatuksesta hakuin, niin pääsee blgiin kuvineen kaikkineen.

Vierailija
14/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan ollaan todellisuudesta irrallaan.

Vierailija
15/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ainakaan hyvää kuvaa anna, että sanoutui työpaikastaan irti, vaikka mitään muuta kuin haaveilua ei ole tiedossa.

Vierailija
16/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helkkarissa jonkun työhakemus on päätynyt aloittajan nähtäville? En taatusti hae töihin, jos mun hakemukset on jossain kenen tahansa nähtävillä!

Vierailija
17/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus? Mitä tarjottavaa ja osaamista konkreettisesti on? Pitkät löpinät, miten haluaa totuttaa itseään luovassa työssä, mutta hakeekin siivoojaksi tai aulatyöhön. Aika monilla riittää ideoita kodin sisustamiseen, ei se kerro mitään.

Vierailija
18/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helkkarissa jonkun työhakemus on päätynyt aloittajan nähtäville? En taatusti hae töihin, jos mun hakemukset on jossain kenen tahansa nähtävillä!

Luetteko te ollenkaan näitä viestejä :D Ensimmäiset sanat: törmäsin netissä julkiseen työhakemukseen. Itse näin sen linkattuna facebookiin.

Vierailija
19/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla työnhakijalla ja hakemuksella ei ole mitään tekemistä ammatillisen työskentelyn kanssa. Se, että on kova palo tehdä visuaalisia juttuja ja omasta mielestä silmää kauneudelle ei korreloi millään tavalla sen kanssa, millaista konkreettista hyötyä pystyy tuottamaan työnantajalle. Kukaan ei maksa palkkaa harrastelusta. Kannattaa pitäytyä vain siinä kodin sisustamisessa ja bloggailussa omaksi iloksi, tai sitten määrätietoisesti hakeutua alan ammatilliseen koulutukseen johonkin tunnettuun oppilaitokseen (huom! maksulliset koulut ja kurssit eivät anna pätevyyttä, vaan ovat keino rahastaa juuri tuollaisia wannabe-puuhailijoita). 

T. designer, 15 vuotta alalla, ylempi korkeakoulututkinto

Vierailija
20/63 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ainakaan hyvää kuvaa anna, että sanoutui työpaikastaan irti, vaikka mitään muuta kuin haaveilua ei ole tiedossa.

Niin mutta kun on vahva luottamus, että heittäytyminen elämän siiville palkitaan ja päästään yhdessä rakentamaan kiehtovaa ja siitä innostunutta luovuutta! Mitä sitten tarkoittaakaan. Ja sentään bloggari eli merkkihenkilö kyseessä, kuka ei tähän tilaisuuteen tarttuisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme