Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä opiskelijalle tuparilahjaksi "kauppakassiin"?

Vierailija
06.09.2016 |

Ajattelin ostaa sukulaistytölle ja poikaystävälleen tuparilahjaksi ekaan omaan kotiin ns. kauppakassin, jossa on hyvin säilyviä elintarvikkeita, käyttötavaraa, hygieniatuotteita ja myös jotain luksusta. Mitä haluaisit, että kassi sisältäisi jos olisit opiskelija etkä kauhean varakas sellainen? Budjetti n. 70 e.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttötavara on vähän riski, jos ei tiedä mitä heillä jo on. Eli ostaisin heidän makunsa mukaan syötävää/juotavaa: viiniä, teetä/kahvia, suklaata, oliiviöljyä, pähkinöitä, hilloa/marmeladia, vähän parempia säilykkeitä (tomaatti, tonnikala, papu), hapankorppuja/varrasleipää, maustekastikkeita ja -tahnoja. Ehkä myös käsisaippuaa, kynttilöitä, leivinpaperia, tuorekelmua.

Vierailija
22/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä idea!

Mutta itse en lähtisi tuolle luxuslinjalle, mitä monet ehdottaa. Lahjan saajilla voi tulla mieleen, että tuollakin rahalla olisi saanut monta purkkia tavallista tuotetta. Plus, jos menee johonkin herkkukauppaan haahuilemaan, tulee helposti ostettua kaikkea erikoista (ehkä ei niin hyvää saajan mielestä, koskaan ei voi tietää) kauniin pakkauksenkin takia, eikä sitä tarkoituksenmukaisinta. En kyllä sitä halvintakaan lahjakasiin laittaisi, sellaiset keskihintaiset tuotteet ovat varmasti hyviä. Ja todellakaan en ostaisi mitään hajusaippuoita tai -kynttilöitä, jos en varmasti tietäisi saajan olevan juuri sen tuoksun ystävä.

Itse laittaisin kasiin: teetä / kahvia (tässä kyllä tekisin poikkeuksen, laittaisin jotain laadukasta tummaa paahtoa tai laadukasta irtoteetä), täysjyväpastaa (jos syövät pastaa), säilykkeitä: tonnikalaa, multi tomaattisäilykkeitä, papuja, kikherneitä, kuivattuja tavallisia herneitä (hernekeittoa varten), linssejä, oliiveja (näissä kans ehkä hieman kalliimmat olisi parempi), hapankorppuja, keksejä, näkkileipää (tylsää, mutta voi olla joskus tarpeen, koska säilyy pitkään), oliiviöljypullo, balsamikkopullo, vaalea viinietikkapullo.

Tarvikkeita: luuturulla, tiskiaine (fairy), tolu- tai muu desinfioiva yleispesuaine, ikkunalasta. Lisäksi voisin ostaa jotain kauniita servettejä pari pakkausta ja eiköhän siinä alkaisi kohta 70 euroa olla täynnä.      

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö, ovatko kokkaustaitoisia? Jotkut erikoisemmat herkut voi jäädä käyttämättä, jos osaa suunnilleen nuudelit keittää.

Kassiin voisi laittaa jotain kahvia tai teetä, juustoja, jotain leikkeleitä tai kinkkua, oliiviöljyä, kalaa, mausteita.

Ehkä myös perusleivonta- ja ruuanlaittotarpeita, jotka eivät sinällään paljon maksa, mutta unohtuvat helposti. Tyyliin leivinjauhe, kuivahiiva, vaniljasokeri, sooda, etikkaa (käy myös siivoukseen), tumma kaakaojauhe, sokeripussi, siirappi...

Vierailija
24/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat kokkaustaitoisia ja tunnen heidät niin hyvin että tiedän pyyhkeiden olevan turhia ja että liian erikoiset maut jäävät syömättä. :) Mutta sain täältä superpaljon ideioita, kiitos kaikille!

Vierailija
25/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi hyvä idea!

Mutta itse en lähtisi tuolle luxuslinjalle, mitä monet ehdottaa. Lahjan saajilla voi tulla mieleen, että tuollakin rahalla olisi saanut monta purkkia tavallista tuotetta. Plus, jos menee johonkin herkkukauppaan haahuilemaan, tulee helposti ostettua kaikkea erikoista (ehkä ei niin hyvää saajan mielestä, koskaan ei voi tietää) kauniin pakkauksenkin takia, eikä sitä tarkoituksenmukaisinta. ...

Itse laittaisin kasiin: teetä / kahvia (tässä kyllä tekisin poikkeuksen, laittaisin jotain laadukasta tummaa paahtoa tai laadukasta irtoteetä), täysjyväpastaa (jos syövät pastaa), säilykkeitä: tonnikalaa, multi tomaattisäilykkeitä, papuja, kikherneitä, kuivattuja tavallisia herneitä (hernekeittoa varten), linssejä, oliiveja (näissä kans ehkä hieman kalliimmat olisi parempi), hapankorppuja, keksejä, näkkileipää (tylsää, mutta voi olla joskus tarpeen, koska säilyy pitkään), oliiviöljypullo, balsamikkopullo, vaalea viinietikkapullo.

Tarvikkeita: luuturulla, tiskiaine (fairy), tolu- tai muu desinfioiva yleispesuaine, ikkunalasta. Lisäksi voisin ostaa jotain kauniita servettejä pari pakkausta ja eiköhän siinä alkaisi kohta 70 euroa olla täynnä.      

Tämä on aika hyvä lista. Pientä ylellisyyttä voi olla, kunhan varmasti on vastaanottajan mieleistä. Kovin "hyvässä" teessä ja kahvissa voi parasta olla se, että on varmasti vierasvarakahvi, jos vaikka sinä tulet kylään...

Erikoisherkuissa ja ylellisyyksissä on tosiaan se vika, että niistä tulee vain paha mieli jos ei ole vastaanottajan mieleisiä. Raha menee hukkaan, ja kaapissa on turhaa tavaraa. Osta ne ainakin mahdollisimman pienissä pakkauksissa, jotka tulee käytettyä kerralla.  Sen verran kannattaa selvittää etukäteen, että ei työnnä mitään suurta inhokkia ( haisevia kynttilöitä, erikoissäilykettä) ja mielellään lempiherkkuja. Suklaata vai marmeladia, ja eksoottisia mausteita vaiko suolaa ja pippuria.

Ei kannata ostaa sitä halvinta, mitä he ostavat itsekin kyllästymiseen asti ( nuudelia, riisiä, tonnikalaa ... ) vaan jotain muuta, jota ehkä eivät tule edes ajatelleeksi. Keittokirjakin voi olla tarpeen, jos eivät ole aiemmin erityisesti ruuanlaittoa harrastaneet.

Jos ovat tarpeeksi tuttuja, mene yhdessä heidän kanssaan kauppaan ja kerro, että nyt hankit heille sellaista tarpeellista, josta on hyötyä ja jota tarvitsevat, ja rahaa olet aikonut sijoittaa x euroa. Toisaalta tässä on taas se vaara, että tyytyvät halpaan, jotta saavat enemmän.

Elintarvikkeitten pitkä säilyvyysaika on tärkeintä, jotta ovat käytettävissä juuri silloin, kun niitä kipeimmin tarvitaan. 

Vierailija
26/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoiset maut eivät sinne kelvanneet mutta itse ostin aikoinaan wokkipannun ja siihen kaikenmaailman aasialaisjuttuja mitä ei itse välttämättä raskisi ostaa, siis mausteita, maustekastikkeita, öljyjä, syömäpuikot jne niin paljon että ne elintarvikkeet tulivat loppujen lopuksi reilusti kalliimmaksi kuin se pannu :)

Mutta kerran se vain kirpaisi ja toivottavasti on maistunut.

Vierailija
27/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuroriisejäja maitojauheita on jokaisella opiskelijalla varaa ostaa itsekin jos niitä tarvitsee. Tuollaiseen lahjakassiin kasaisin nimenomaan niitä luskusjuttuja mitkä jättää helposti korkean hinnan vuoksi kauppaan, kuten ylempänä mainitut hyvät balsamicot ja oliiviöljyt, sormisuolat, maustemyllyt, luksuskahvit, luomutuotteet jne.

Jos puuroa ja näkkäriä haluaa laittaa lahjakoriin, niin sitten vaikka Fazerin Alkua, joka on selvästi normipuuroa kalliimpaa (ja paremman makuista) ja norjalaista gourmet näkkäriä (järisyttävän hyvää). Näistä ilahtuisin itse kovasti, kun hyvin harvoin raaskin ostaa.

Vierailija
28/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikkunaskrapa

Vierailija
29/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva idea! Aika monenlaisia ruokia ja muita juttuja on tullutkin jo ehdotettua, joten en ehkä ala minä enää luettelemaan erilaisia pähkinöitä tai viinejä. Se kuitenkin voisi olla hyvä varotoimenpide, että jos valitut herkut tai ruoat eivät maistukaan pariskunnalle, niin ne olisivat sellaisia, joita voisi tarjoilla vieraille. Esimerkiksi nuo aurinkokuivatut tomaatit, mitä moni ehdottaa, eivät ehkä niin istu juhlapöytään, mutta kahvia voi aina tarjota, jos ei siitä niin itse välitä.

Jos harrastavat kokkausta, niin ehkä joku reseptikirja voisi myös olla kiva?

Vierailija
30/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea kyllä. Itse ilahtuiain teestä, erilaisista juustoista, kahvista, pastakastikkeista, pastasta, mausteista, erilasiaista jauheista puuron päälle, esim. tyrnijauhe, tuorejuustoista, maustetuista kermoista, valmispastapusseista, proteiinijauheista (voi laittaa smoothieheihin), pähkinöistä, manteleista ja muista leseistä, pesuaineesta, pyykinpesuaineesta, ketsupista, erilaisista säilykkeistä, kaakaosta, tuorepastasta, pepsi maxista ja karkista.

Vierailija
31/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tama on kylla hyva idea! Voisit myos esim. antaa 20 euroa lahjakorttina (esim. Stockan herkkuun tai jonnekin ruokakauppaan) ja loput 50 euroa antaa ruoka- ja keittiotavarana. Mulle olisi opiskelijana tullut tarpeeseen esim. leikkuulauta (joku sellainen kunnollinen), mittalusikat tai -kipot ja pari keittiopyyhetta. Ruokatavaroista jotain sailykkeita, esim. ihan perus tonnikala, oliivi, herkkusieni juttuja, pastaa, oliivioljya, jotain pastakastiketta yms. Kahvi, tee ja kaakao ovat myos kivoja, jos he niita juovat. Ja joku hyva suklaa tai salmiakki (maun mukaan). Tuon 20 euroa voisi sitten pariskunta saastaa pahanpaivan varalle, jos niin haluavat tai ostaa jotain oman maun mukaista.

Vierailija
32/32 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua opiskelijana ärsyttäis saada pussillinen kallista luomu-täysjyvä-pinaatti-stocka-pastaa josta riittää muutamaan annokseen, kun samalla rahaa saisi puolen vuoden tavalliset makaronit. Puhumattakaan jostain norjalaisesta erikoisluomunäkkäristä tai maustetuista E-koodi pussipuuroista. Kiitos vain, mutta tykkään ihan tavallisista jutuista ja Rainbown kaurahiutaleista ja vedestä tulee parempaa puuroa kuin yhdestäkään Alku-puurosta.

Sen sijaan hyvä kahvi, teet ja mausteet kelpais hyvin. Samoin pähkinät ja kokis. Hedelmät on kivoja myös (siis vaikka granaattiomenat tai tuore ananas mitä en raaski itse ostaa), mutta säilyvyyden takia ehkä huono tähän.

Krääsä opiskelija-asunnossa ei sitten oo kivaa! Moni meistä opiskelijoista on ehtinyt jo saada ne pippurimyllyt, suolapurkit ja fairyt äidiltä tai ostaneet itse eikä niitä kahden ihmisen taloudessa niin paljoa kulu että tarvisi kovin usein lisää. Puhumattakaan siitä söpöstä korista johon lahja ehkä tulee mutta uusiokäyttöön mahdoton...

Iloitsisin toki kaikista lahjoista ja idea on kiva, mutta omalle kohdalle sattuessa ei olisi kiva jos joutuisi antamaan puolet lahjasta eteenpäin kavereille kun itse ei tarvitse.