Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten sisäilmaoireet - Enemmän vanhempien mentaalioireilua? - Tämän päivän Hesari

Vierailija
06.09.2016 |

Tänään Hesarissa oli juttua lapsista, jotka Espoon / Vantaan alueella eivät voi käydä koulua, koska heille sopivaa koulua ei ole. Kaikissa kouluissa väitetään olevan sisäilmaongelmia. Lapsilla on oireen mm. migreeniä. Senvuoksi vanhemmat ovat ottaneet lapset pois koulusta ja siirtäneet verkossa tapahtuvaan Skype opetukseen.

Mitenkähän nyt 12-vuotiaan pojan tulevaisuudelle käy, jos nyt ei edes löydy sopivaa koulua "sisäilman" vuoksi. Jatko-opiskelut? Työllistyminen? Kaveripiirit? Vai onko tarkoitus näin eristäen kasvattaa lapsesta yksinäinen "nuori eläkeläinen".

Jotenkin tuli vaikutelma ylihysteerisistä vanhemmista, jotka näkevät kaikessa yhteyden mahdolliseen sisäilmaongelmaan. Jos lapsella päänsärkyä >> sisäilmaongelma. Jos mahakipua >> sisäilmaongelma. Jos väsyttää >> sisäilmaongelma yms.

Mistä lähtien migreeni on osoitus sisäilmaongelmista? Oli minullakin lapsena (10-12v) voimakkaita migreenikohtauksia ja jouduin olemaan tuntikausia oksentamassa pimennetyssä huoneessa ja poissa päivän koulusta. Onneksi kuitenkaan vanhempani eivät alkaneet hössöttää asiasta, etsimään jotain ulkoista syytä ja eristämään minut koulusta ja kavereista. Sehän se loppujen lopuksi olisi tehnyt sairaaksi ja johtanut välttämiskäyttäytymiseen.

http://www.hs.fi/kaupunki/a1473050731550?ref=a-luet-#6

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän niinkuin aikanaan kaikki johtui amalgaamista....

Briteissä kasvaa ihan näkyvää hometta jokaisessa talossa ja jokaisessa ikuisesti märässä, tuulettamattomassa kylppärissä kokolattiamattoineen. Taloissa on kymmeniä vuosia vanhat kokolattiamatot, joissa kasvaa vaikka mitä. Taloissa on materiaaleihin imeytyneenä vuosikymmenien savu- ja tupakkajäämät, puhdistusaineet ja myrkyt. Mitään salaojituksia tai tuulettuvia alapohja ei ole, matala betonilaatta ja sen alla ehkä satoja vuosia vanha maapohja sädesienineen kaikkineen. Ilmastointia tai lämmityksiä ei ole, paitsi kaikenlaisia kaasu - ja kivihiilipolttimia. Kaikenlaisia kemikaaleja on paljon enemmän kuin Suomessa, kaikki on hajustettua ja värjättyä ja myrkytettyä. Lapset elää sipseillä ja suklaapatukoilla, aikuiset ranskalaisilla, einesaterioilla, pekonilla ja curryaterioilla. Ja silti siellä ei ole sisäilmahysteriaa ja kemikaali- ja homepakolaisia.

Briteissä on lapsikuolleisuuskin sitten jo erilainen kuin täällä pohjolassa. Esimerkiksi astmaan kuolee lapsia.

Vierailija
62/64 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä toivon että joku olisi alkanut tutkia oireitani jo lapsena. Olin jatkuvasti joko korvatulehduksessa, silmätulehduksessa, poskiontelontulehduksessa, keuhkoputkentulehduksessa... Nyt aikuisena olen herkistynyt homeelle ja kärsin astmasta. Päivittäin menee 4-5 lääkettä astmaan, flunssassa ja katupölyaikaan vielä enemmän. Olen myös alkanut herkistyä muillekin aineille, esimerkiksi hajusteet laukaisevat helposti astmakohtauksen. Voin sanoa ettei ole mitään psykosomaattista kun keuhkoputket alkavat täyttyä räästä, hengitys muuttuu pelkäksi pihinäksi ja rään rohinaksi. Eivät ottaisi ensiapuun jos ei olisi oikeasti kohtaus päällä, näkevät kyllä happisaturaatiosta yms että missä mennään, sellaista kohtausta ei voi feikata.

Tiedän muuten yhden ylimielisen, joka ei suostunut vaihtamaan opetustilaansa homeisesta puhtaaseen. Monet oppilaat saivat oireita, mutta kyseisen opettajan mielestä olivat vaan laiskoja ja luulotautisia. No kuten arvata saattaa, vähän ajan päästä myöskin tämä opettaja itse sairastui... Olisi vaihtanut puhtaisiin tiloihin ajoissa, mutta kun ei! Tässä tapauksessa sairastuminen oli omaa typeryyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
06.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut, että myös home- ja hajusteallergikoilla sekä sisäilmaongelmista kärsivillä oireet ovat vähän valikoivia, samalla tavoin kuin niillä, jotka ovat allergisia maidolle, paitsi jos jälkiruoaksi on jotain hyvää. Työpaikalla parhaan kaverin hajuvesi ei haittaa yhtään niin paljon kuin jonkun, jonka kanssa mielipiteet ei kohtaa muissakaan asioissa. Ulkomaillakin voi majoittua vähän sinne päin olevassa hotellissa, jos se sattuu olemaan edullinen ja Roomassa, mutta työpaikalla ei voi istua monta kertaa tarkistetussa kokoushuoneessa, koska alkaa yskittää. Näin voi valita itselleen mieluisan työ- tai toimipisteen, koska kuka sitä voi vastaankaan väittää, jos joku sanoo oireita saavansa.

Luulen, että joillakin vanhemmilla voi olla tätä samaa. Lapsi oireilee kaikkialla muualla kuin siinä hyvämaineisessa koulussa tai päiväkodissa, joka on työmatkan varrella.

Ja ei, en usko, että kaikki keksivät näitä juttuja, jollekin ongelma on varmasti ihan todellinen. Laiskat, huomionhakuiset ja turhasta panikoitsijat vain vievät pohjaa niiltä, jotka ovat oikeasti sairastuneita. Lisäksi oireilu saattaa johtua kodinkin sisäilmasta tai vaikka lemmikkieläimistä.

Vierailija
64/64 |
07.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten homeoireita pelkäävät vanhemmat suojelevat lapsiaan siitepölyltä, katupölyltä, ilman saasteilta, Radon kaasulta yms? Pitäisikö lapset sulkea jonnekin kallion sisään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme