Miten sanoa ystävällisesti että älä koske raskausmahaan?
Auttakaa fiksummat ja kokeneemmat! Mulle ei tulisi mieleenkään koskea kaverin, työkaverin tai kenekään vatsaa ylipäätään, raskaana tai ei.
Olen vkolla 32 ja viime viikolla kaksi työkaveria (eri tilanteissa tosin) laittoi kätensä mahalleni. Ensimmäisellä kerralla hämmennyin niin, etten osannut sanoa mitään ja toisella kerralla suustani pääsi "näpit irti" ja työkaveri loukkaantui. Aaaargh!
Vastaisuuden varalle, miten sanoa fiksusti ja kohteliaasti että älä koske mun mahaan :)
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskisi kehenkään - siis myöskään halaisi - ilman lupaa. Halatessakin kysyn, että "halataanko?"
;
Onko halattavalla mahdollisuus tuossa kohtaa vastata kieltävästi? Vai kertooko ruumiinkielesi että nyt halataan ja vastarinta on turhaa? Kädet levällään lähestyt etunojassa?
Kierrän kaukaa raskausvatsat ja teen selväksi, että vauvasi on oksettava enkä halua sitä lähellenikään. Sehän on se parempi vaihtoehto. Tyypillinen suomalainen nillittäjä, joka seisoo kaukana bussipysäkistä, ettei kukaan vahingossa hipaise tai hui kauhee juttele. On taas ihmisillä ongelmat. Tuskin niitä taputtelijoita jonoksi asti on. Muista peittää vauvasikin sitten huolella kun menette ulos. Olisi traumaattista jos joku kehuisi vaikka ihanaksi. Kamalat psykopaatit kun tykkäävät myös vauvavatsoista ja pitävät niitä viehättävinä
Vierailija kirjoitti:
No pelkäätkö ap ettei masuasukki tykkää lääpinnasta vai?
Lakkaako nainen olemasta ihminen heti, kun raskausmaha alkaa näkyä, vai miksi ap:n epämiellyttävä olo riitä? Ovatko raskaana olevat naiset mielestäsi jotain yhteistä omaisuutta, joihin eivät päde samat kohteliaisuussäännöt kuin muihin ihmisiin?
Työnnät käden (hellävaraisesti) pois heti kun se koskettaa mahaasi, sanattomasta viestistä kyllä tajuaa että näpit irti. Tai sanot "sori, en tykkää kun mahaani kosketaan".
"Minusta ei tunnu mukavalta, kun minun vatsaani kosketaan." Sen jälkeen vielä selvnnys siltä varalta, että joku ei ymmärtänyt " SE TUNTUU INHOTTAVALTA!"
Tämä siis normaalissa keskustelussa juuri näille ihmisille.
Millaisten ihmisten kanssa te olette tekemisissä vai mistä tuossa on kyse, kun minun raskausmaahaani ei kukaan muu koskenut kuin lapsen isä ja neuvolan kätilö?
Vielä kolmas: " Hanki itse lapsi ja taputtele omaa vatsaasi mielin määrin!" Joo, tiedän että on inhottavasti sanottu sellaiselle, joka ei lapsia saa mutta jos ei vähempi mene perille, niin sitten tämä.
Vierailija kirjoitti:
Taputtelija ei lääpi "masuasukkia" vaan aikuisen naisen vatsaa. Olisiko sinusta mukavaa, jos työkaveri taputtelisi vatsaasi?
Vierailija kirjoitti:
Miten te suhtaudutte muuhun koskettamiseen?
Saako työkaveri koskea hartiaan tai taputtaa selkään? Ja siis en tarkoita mitään seksuaalista koskettamista, vaan esim. jos kerrot olevasi väsynyt työputken tai vaikkapa lapsen valvottamisen takia?
Kysyn ihan utelaisuudesta, kun mietin, miten kovin erilaiset henkilökohtaisen alueen rajat meillä kaikilla on.
t. 16
Selän tauputus tai olan kosketus on eri asioita kun raskausmahan koskettaminen. Raskaana oleva nainen automaattisesti tahtoo suojella sisällään kasvavaa elämää joten ei tehdä että ihmiset ilman lupaa tulee siihen mahaan koskemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en koskisi kehenkään - siis myöskään halaisi - ilman lupaa. Halatessakin kysyn, että "halataanko?"
;
Onko halattavalla mahdollisuus tuossa kohtaa vastata kieltävästi? Vai kertooko ruumiinkielesi että nyt halataan ja vastarinta on turhaa? Kädet levällään lähestyt etunojassa?
Totta kai on, en itsekään aika tykkää halaamisesta, jos kyse on oudommasta. Ojennan vaan käteni, se riittää eleeksi, että kättely riittää nyt. Ja tuolla kysymyksellä ainakin varmistaa, että toinen ehtii valmistautua halaukseen, eikä se tule yllättäen.
16
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako työkaveri koskea hartiaan tai taputtaa selkään? Ja siis en tarkoita mitään seksuaalista koskettamista, vaan esim. jos kerrot olevasi väsynyt työputken tai vaikkapa lapsen valvottamisen takia?
Kysyn ihan utelaisuudesta, kun mietin, miten kovin erilaiset henkilökohtaisen alueen rajat meillä kaikilla on.
t. 16
Selän tauputus tai olan kosketus on eri asioita kun raskausmahan koskettaminen. Raskaana oleva nainen automaattisesti tahtoo suojella sisällään kasvavaa elämää joten ei tehdä että ihmiset ilman lupaa tulee siihen mahaan koskemaan.
Aaa, ei se noin ole. Siis että "automaattisesti" kaikki ajattelevat noin. Sinä ja ap ajattelette noin, mutta ainakaan minua ei semmoinen vatsan koskettanut häirinnyt kummassakaan raskauksessa yhtään. Ok, ilman muuta pitää kysyä ensin, koska se on joistain epämiellyttävää, mutta ei se siis kaikkien raskaana olevien naisten mielestä tunnu automaattisesti pahalta.
Mutta siis sinua saa taputtaa olalle/hartioihin?
Ok. entä muut?
Vierailija kirjoitti:
Tykkäätkö sinä itse, kun sinun vatsaasi taputellaan?
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille! Kysyin vinkkejä miten kohteliaasti kieltää mahaan koskeminen, koska en siitä pidä eikä kuulu mielestäni normaaleihin käytöstapoihin kosketella työkaverin vatsaa. Tyly en myöskään halua olla.
Halaamisen ja selkääntaputtelun nyanssien pohtijat voivat perustaa asiasta oman ketjun.
T. Ap
Todella moukkamaista kosketella toisen mahaa, ainakin kysymättä lupaa. Enkä kyllä kysyisi lupaa sellaisen henkilön mahan kosketteluun, joka ei olisi todella läheinen (esim. oma sisko tai läheinen ystävä raskaana). Mutta eipä tuossa taida olla käpäilyn "uhrilla" juurikaan tyylikkäitä tapoja kieltää koskemasta. Se kun tulkitaan helposti epäystävällisyydeksi ja henkilökohtaiseksi epäluottamuksenosoitukseksi, jos sanoo toiselle innostuneelle, että en tykkää kun mahaani kosketaan. Osan kohdalla voisi toimia se, että jonkun yllättäessä käpäilemällä mahaa koittaisi kehonkielellä, elein ja ilmein ilmaista, että tuntee olonsa epämukavaksi. Viilenneestä tunnelmasta käpäilijä voisi päätellä menneensä liian pitkälle. Mutta toisaalta, jos ei ymmärrä olla käpäilemättä ilman lupaa toisen mahaa, tuskin omaa riittävästi tunneälyä lukemaan tuollaisia signaaleja.
35 hyvin sanottu! Mua otti raskausaikana sen verran päähän mahan lääppiminen että en edes yrittänyt olla kohtelias, sanoin että älä koske mun mahaan ja muutamalle joka naureskeli"ai ootko vähän herkillä, no ne on ne hormonit" otin vatsamakkarasta kiinni ja puristin :) Jännä juttu että mun ihanaa raskausmahaa kyllä sai lääppiä mutta jos minä otin kiinni ihanan pehmeästä masuröllykästä niin ei ollutkaan niin kivaa.
Joo ei kovin kypsää käytöstä mutta viesti meni perille.
Ollaan me erinlaisia. Mulla on aika laaja henkilökohtainen tila, poislukien oma lapsi ja mies, en ole todellakaan mikään halailija/poskipusuttelija. Silti aikoinaan raskausaikana pari kaveria koski niin ihanan hellästi vauvamasua että muistan sen vieläkin vaikka siitä on vuosia :) Kaverit olivat niin onnellisia puolestani että ilmaisivat sen noin. Vaikea olisi kyllä kuvitella että tuntemattomat ihmiset tulisivat taputtelemaan.
t. 16