Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri Symfyysi Fundus (SF) mitta

Pelokas Ap
05.09.2016 |

Hei,

Olen nyt raskausviikolla 31 ja muutama päivä päälle.
Sain kuulla taas, että sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella.
Tänään mitta oli 31.
Olen järkyttynyt ja todella peloissani.
Saan lähetteen ylimääräiseen kokoarvioon muutaman viikon päästä.
Olen oikeastaan erittäin peloissani, että tuleeko sieltä joku yli 5 kg megavauva. Olen menettänyt yöuneni ja ruokahaluni asian suhteen. Koko raskaus on ollut vain pelkoa. Radi todettu, mutta arvot nykyään ok ruokavaliolla ja olen laihtunutkin vähän.
Olen ihmeissäni ja en tiedä mitä ajatella.
Mieheni oli syntyessään melkoisen iso, lähelle 4 kg. Itse olin melkein keskonen 2,5 kg.

Onko teillä muilla olleet ylisuuret Sf mitat ja kuinka kaikki loppujen lopuksi meni?
Olisi ihana saada vertaistukea teiltä.
Itkettää ja tunnen syyllisyyttä jostakin, vaikka eihän kai syy minun ole. Huoh...

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä kokoarvioita sitten tehdään, jos ne kerta heittää melkein jokaisella noin paljon.

Samaa minäkin pohdin. Turhaan tehdään niitä, kun ei kuitenkaan pidä paikkaansa. :D

Vierailija
62/71 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei tehdä turhaan. Aina on hyvä tarkistaa tilanne. Minäkin olen pian menossa. Olen huolestunut ja myös hieman pelottaa vauvan tilanne. Sf mitta minullakin reippaasti yli yläkäyrän. Noh. Ehkä tästä selviämme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ite pelkään tulevaa käyntiä kokoarviossa...oon nyt viikolla 32 ja muutaman viikon päästä olisi edessä se... stressiä pukkaa ja täällä pelko käynyt myös kylässä... surettaa ja itkettää... sain lähetteen sikiön suuren koon vuoksi..

Vierailija
64/71 |
09.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä huutaa myös yksi jolla olleet jo viidessä raskaudessa kaikki mitat sun muut ihan liian korkealla. Ei se vakavaa ole. Kaikki kyllä järjestyy.

Vierailija
65/71 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri sf mitta kertoo aika paljolti sikiön suuresta ylipainosta. Sinuna kyllä huolestuisin enkä sivuuttaisi asiaa yhtään.

Vierailija
66/71 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vatsaontelon muoto ja kohdun asento määrittelee osittain tuota sf-mittaa. Itselläni sf-mitat ovat aina olleet reilusti yli käyrien ja yksikään lapsistani ei ole syntyessään ollut yli 3500 g painoinen. Itse olen normaalipainoinen myös.

Mulla kohtu on luonnostaan korkealla muutenkin ja raskauksissa sikiöt ovat kasvaneet "ylöspäin". Yksikään vauvoista ei ollut edes laskeutunut ennen ponnistusvaihetta. Täysiaikaisina syntyivät.

Kolme raskautta ja siis myös synnytystä takana.

Vierailija
67/71 |
12.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä kokoarvioita sitten tehdään, jos ne kerta heittää melkein jokaisella noin paljon.

Samaa minäkin pohdin. Turhaan tehdään niitä, kun ei kuitenkaan pidä paikkaansa. :D

Turhia ne onkin, jos ne tehdään jonkun sf-mitan perusteella. Tuntuu ultraavat lääkäritkin olevan monesti väärässä kokoarviointiensa kanssa. Ei ainakaan omalla kohdallani ole ikinä pitäneet paikkaansa, joskaan ne heitot arvion ja syntymämittojen suhteen ei nyt mitenkään mahdottoman isoja ole mulla olleetkaan, max. 300 g.

Vierailija
68/71 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vatsaontelon muoto ja kohdun asento määrittelee osittain tuota sf-mittaa. Itselläni sf-mitat ovat aina olleet reilusti yli käyrien ja yksikään lapsistani ei ole syntyessään ollut yli 3500 g painoinen. Itse olen normaalipainoinen myös.

Mulla kohtu on luonnostaan korkealla muutenkin ja raskauksissa sikiöt ovat kasvaneet "ylöspäin". Yksikään vauvoista ei ollut edes laskeutunut ennen ponnistusvaihetta. Täysiaikaisina syntyivät.

Kolme raskautta ja siis myös synnytystä takana.

Minullakin mitat suuria. Saas nähdä kun pääsen ylimääräiseen ultraan että onko vauvan kasvu tasaantunut.

Vierailija
69/71 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suuri mitta on vaarallista. Siellä kasvaa teillä sokerilapset.

Vierailija
70/71 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu voi olla korkealla, sikiö iso/isohko, vettä runsaammin, mittaajan käsialavaihdella, tai vauva asennossa mikä vaikuttaa sf:ään. Ei hätää, gdm:n takia raskauttasi seurataan muutenkin tiheämmin. Käyt äitipolilla ja sinut varmastikin ultrataan ja katsotaan miten sikiö vastaa viikkoja + yleistilanne. Toiset tekevät isompia vauvaja. T. Th-opisk.

Vierailija
71/71 |
18.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ulkomailla mitään mittailtu, mutta olen synnyttänyt 2,5 kiloisen ja 4,2 kiloisen eikä synnytyksissä ollut muuta eroa kuin että isompi tuli nopeammin :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi