Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuri Symfyysi Fundus (SF) mitta

Pelokas Ap
05.09.2016 |

Hei,

Olen nyt raskausviikolla 31 ja muutama päivä päälle.
Sain kuulla taas, että sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella.
Tänään mitta oli 31.
Olen järkyttynyt ja todella peloissani.
Saan lähetteen ylimääräiseen kokoarvioon muutaman viikon päästä.
Olen oikeastaan erittäin peloissani, että tuleeko sieltä joku yli 5 kg megavauva. Olen menettänyt yöuneni ja ruokahaluni asian suhteen. Koko raskaus on ollut vain pelkoa. Radi todettu, mutta arvot nykyään ok ruokavaliolla ja olen laihtunutkin vähän.
Olen ihmeissäni ja en tiedä mitä ajatella.
Mieheni oli syntyessään melkoisen iso, lähelle 4 kg. Itse olin melkein keskonen 2,5 kg.

Onko teillä muilla olleet ylisuuret Sf mitat ja kuinka kaikki loppujen lopuksi meni?
Olisi ihana saada vertaistukea teiltä.
Itkettää ja tunnen syyllisyyttä jostakin, vaikka eihän kai syy minun ole. Huoh...

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättiläisvauva on tulossa. Varaudu siihen.

Vierailija
2/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yläkäyrällä sf-mitta ja vauva normi 3,4kg lasketun ajan jälkeen syntyessään. Sanottiinkin painoarviossa et kohtu on korkealla mut se vauva ei Oo siellä yläällä asti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli pienet SF mitat ja kolme yli 4kg lasta olen synnyttänyt. Enemmän se luku kertoo veden määrästä kuin lapsen koosta.

Vierailija
4/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kuulosta normaalilta. Sinuna soittaisin heti HäKeen.

Vierailija
5/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaikissa kolmessa raskaudessa ollut suuri sf-mitta. Kaikkien käyrien yläpuolella ja reippaasti.

1. vauva syntyi rv40+0 ja painoi 3120 g

2. & 3. vauva molemmat rv 40+2 ja painoivat 3400 g ja 3670 g (ei kaksosia vaan eri vuosina syntyneet).

Vierailija
6/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuinka pitkä? Yleensä vähän lyhyemmillä odottajilla on pikkasen korkeammat SF-mitat koska odottavalla äidillä on lyhyempi selkä kuin pidemmillä odottajilla, eikä vauvalla ole tilaa kasvaa ns. pituussuunnassa vaan kasvaa ns. vaakasuunnassa, jolloin luonnollisesti vatsakin kasvaa eteenpäin ja on isompi. :) Muutenkin SF-mitta on todella epäluotettava kertomaan vauvan koosta koska siihen vaikuttaa niin moni muukin seikka, kuten vaikkapa lapsiveden määrä.

Miehesikin jos on ollut alle 4 kg niin ei sekään ole paljon. Meillä mies oli yli 4,5 kg syntyessään ja minä 3,9 kg ja lapsi oli juuri ja juuri nelikiloinen. Kannattaa odotella rauhassa sinne synnytystapa-arvioon mikä sinulle tehdään jo pelkästään radin takia. Siellä saadaan paljon luotettavampaa tietoa ja vauvan koosta ja jos vauva vaikuttaa isolta niin kyllä lääkärin ainakin pitäisi ohjata lisää koon seurantaa ja tarvittaessa käynnistyspäätös. Yli 4,5-kiloisetkin vauvat ovat nykypäivänä suhteellisen harvinaisia (alle 2 % syntyvistä lapsista ja nekin syntyvät monesti sektiolla), puhumattakaan sitten 5-kiloisista. 

Vierailija
7/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lapsesi olla muutaman päivän/viikon vanhempi? :) Kyllä sekin voi olla mahdollista. Eivät vaan enää muuta LA aikaa ja halua myöntää asiaa. Usein "syyttävät" äitiä. Kokemusta on.

Vierailija
8/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut aina iso sf-mitta ja hieman keskimittaista pienemmät vauvat. En tiedä, liittyykö asiaan, mutta on aina sanottu, että vauvalla on runsaasti vettä, ja istukoiden kokoa on joka kerta päivitelty. Oon tulkinnut asian niin, että mun kroppa tarjoaa vauvalle ison luksushuoneen ja hyvät palvelut...

Vierailija
9/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuinka pitkä? Yleensä vähän lyhyemmillä odottajilla on pikkasen korkeammat SF-mitat koska odottavalla äidillä on lyhyempi selkä kuin pidemmillä odottajilla, eikä vauvalla ole tilaa kasvaa ns. pituussuunnassa vaan kasvaa ns. vaakasuunnassa, jolloin luonnollisesti vatsakin kasvaa eteenpäin ja on isompi. :) Muutenkin SF-mitta on todella epäluotettava kertomaan vauvan koosta koska siihen vaikuttaa niin moni muukin seikka, kuten vaikkapa lapsiveden määrä.

Miehesikin jos on ollut alle 4 kg niin ei sekään ole paljon. Meillä mies oli yli 4,5 kg syntyessään ja minä 3,9 kg ja lapsi oli juuri ja juuri nelikiloinen. Kannattaa odotella rauhassa sinne synnytystapa-arvioon mikä sinulle tehdään jo pelkästään radin takia. Siellä saadaan paljon luotettavampaa tietoa ja vauvan koosta ja jos vauva vaikuttaa isolta niin kyllä lääkärin ainakin pitäisi ohjata lisää koon seurantaa ja tarvittaessa käynnistyspäätös. Yli 4,5-kiloisetkin vauvat ovat nykypäivänä suhteellisen harvinaisia (alle 2 % syntyvistä lapsista ja nekin syntyvät monesti sektiolla), puhumattakaan sitten 5-kiloisista. 

Kiitos vastauksesta! Olen 160 cm ja ihan vähän päälle. Minulla lievää ylipainoa, mutta on nyt kurissa koko paino, tähän mennessä rv 31 lihonut n. 4 kg. Nyt olen laihtunut tuon Radi ruokavalion johdosta. Olen todella peloissani lapseni puolesta. Toivottavasti hänellä kaikki ok.

Muutamia viikkoja sitten lapsi vastasi viikkoa/kahta isompaa.

Olen todella järkyttynyt ja syytän itseäni, en tiedä miksi syytän. Pelottaa. Ap

Vierailija
10/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi poika vai tyttö? =) Silläkin voi olla väliä.

Vierailija
11/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla voi olla raskausdiabetes

Vierailija
12/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli pienet SF mitat ja kolme yli 4kg lasta olen synnyttänyt. Enemmän se luku kertoo veden määrästä kuin lapsen koosta.

Onko todellakin näin. Minulle kerrottu, että lapsen koon kyllä saa tästä selville. Ap

Vierailija
13/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla voi olla raskausdiabetes

Minulla todettu Radi, joka on hallinnassa ja arvoissa ei enää häikkää. Laihtunutkin olen. Joten se puoli on kunnossa. Sokerirasituksessa oli 0.1 arvon pieni heitto ja siitä napsahti tuo Radi diagnoosi. Ap

Vierailija
14/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelokas Ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Olen 160 cm ja ihan vähän päälle. Minulla lievää ylipainoa, mutta on nyt kurissa koko paino, tähän mennessä rv 31 lihonut n. 4 kg. Nyt olen laihtunut tuon Radi ruokavalion johdosta. Olen todella peloissani lapseni puolesta. Toivottavasti hänellä kaikki ok.

Muutamia viikkoja sitten lapsi vastasi viikkoa/kahta isompaa.

Olen todella järkyttynyt ja syytän itseäni, en tiedä miksi syytän. Pelottaa. Ap

Ihan turhaan soimaat itseäsi. Tuon radi-diagnoosin saa nykyään jo 15 % odottajista ja todella isoja lapsia syntyy silti tosi harvoin. Varmasti senkin takia että radi-rajat on vedetty alas jotta ne noilla on pienikin riski saada suurempi kokoinen lapsi saadaan ns. "kiinni" ja ohjataan oikealle ruokavaliolle ja seuraamaan arvoja jotta niitä jättiläisvauvoja ei syntyisi. Sinäkin kerrot että olet saanut pidettyä sekä painon että sokeriarvot kurissa niin teillä ei varmasti ole mitään hätää! Olet päässyt jo noin pitkälle raskautta noinkin maltillisella painonnousulla niin vauvalla pitäisi olla kaikki hyvin. Sekin että lapsi on pikkasen suurempikokoinen on yleensä vain ihan hyvä merkki, kertoo että hän kehittyy hyvin. Jos koko vastaavasti jätättäisi viikoilla niin se kertoisi riskistä kehityshäiriöihin. 

Kerro noista huolistasi ja peloistasi samalla kun sinulle tehdään synnytystapa-arvio niin lääkäri osaa huomioida senkin. Saattaa ohjata sinut helpommin/nopeammin uuteen kokoarvioon ja jos lääkäri näkee aiheelliseksi ja sinä haluat niin esimerkiksi vaikkapa synnytyksen käynnistämiseen. :) 

Vierailija
15/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko lapsesi poika vai tyttö? =) Silläkin voi olla väliä.

Poika näyttäisi olevan tulossa. Ap

Vierailija
16/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämäkin taas ketju, niin moni ilkeilee. Olkaa hiljaa, jos ei ole asiasta mitään tietoa!

Vierailija
17/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso SF, ei radia, poika 4,5kg syntyi rv41. Painoarvio 4kg. Ei repeämiä, mutta synnytystä avustettiin imukupilla. Kesti 30 tuntia

Vierailija
18/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanottiin, että vauvan kokoon vaikuttaa äidin koko, ei isän. Eka raskaudessa iso sfmitta, vauva 53cm 4,6kg. Toka raskaus pieni sf, vauva 48cm 3,7kg

Vierailija
19/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin rauhoitu Ap. Ei tuo niin paha mitta ole. Kaverillani oli noilla viikoilla mitta jo yli 35,oliko peräti 37. Silti syntyi sievä ja sopusuhtainen vauva. Kaverini myös n. 165 cm pitkä ja on kyllä ylipainoinenkin ja rutkasti. Mitan suuruus johtui kohdun muodosta ja rasvapeitteestä. Hänelläkin oli Radi mutta käytti insuliinia hetken.

Terkka ja lääkäri ja muut kommentoijat vaan pelottelevat sinua. Nauti raskaudestasi. Kaikki menee hyvin ja kyllä se lapsi sieltä saapuu ja mahtuu. Tavalla tai toisella. :) <3

Vierailija
20/71 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja molemmat synnytykset alle 5h, ei repeämiä.

-23

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi