Suuri Symfyysi Fundus (SF) mitta
Hei,
Olen nyt raskausviikolla 31 ja muutama päivä päälle.
Sain kuulla taas, että sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella.
Tänään mitta oli 31.
Olen järkyttynyt ja todella peloissani.
Saan lähetteen ylimääräiseen kokoarvioon muutaman viikon päästä.
Olen oikeastaan erittäin peloissani, että tuleeko sieltä joku yli 5 kg megavauva. Olen menettänyt yöuneni ja ruokahaluni asian suhteen. Koko raskaus on ollut vain pelkoa. Radi todettu, mutta arvot nykyään ok ruokavaliolla ja olen laihtunutkin vähän.
Olen ihmeissäni ja en tiedä mitä ajatella.
Mieheni oli syntyessään melkoisen iso, lähelle 4 kg. Itse olin melkein keskonen 2,5 kg.
Onko teillä muilla olleet ylisuuret Sf mitat ja kuinka kaikki loppujen lopuksi meni?
Olisi ihana saada vertaistukea teiltä.
Itkettää ja tunnen syyllisyyttä jostakin, vaikka eihän kai syy minun ole. Huoh...
Kommentit (71)
Ei se sf-mitta vielä yksinään kerro mitään. Ultra+käsikopelolla saa jo vähän lähemmäs arviota, nekin voi heittää kilolla suuntaan ja toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämäkin taas ketju, niin moni ilkeilee. Olkaa hiljaa, jos ei ole asiasta mitään tietoa!
Asiasta on kuules tietoa ja paljon netit pullollaan! Mä tiedän että suurin syy näihin jättikokoisiin fundus mitta lapsosiin on syy te läskit äidit ja se arnolds pullan mussutus. Miksi ei voida myöntää että oma syy se on jos mitta on korkea. Mitä tulla itkemään tänne ja valittamaan ja rypeämään itsesäälissä. Naurettavaa ja laiskanhommaa
Sanon tän nyt kaikille. Syy on teissä läskit tyhmät äidit. Kannattais kaks kertaa miettiä. Avatakko haarat valaana vai oikeasti kattoo miten syö ja liikkuu. Vaarannatte tulevan jälkipolven tolla tavalla. Maapallo on jo muutenkin sairaits täynnä. Ininä pois ja ulos.
Trollollooo, tuliko parempi mieli? Idiootti.
Mulla oli ensinmäisessä raskaudessa tosi iso SF-mitta, huiteli 30. raskausviikon jälkeen täysin omilla käyrillään. Ei diabetesta, mutta raskausmyrkytys loppua kohti. Poika oli 4,3 kg. Seuraavassa raskaudessa SF-mitta täysin keskivertokäyrällä, vatsan muoto oli selvästi erilainen. Tuloksena jälleen poika, 4,2 kg. Kävin koko- ja synnytystapa-arviossa esikoisen kohdalla, mutta siellä veikattiin syntymäpaino lähes kilon verran pieleen.
Älä usko kauhukertomuksia. Jos rakenteesi on normaali, synnyttäminen onnistuu kyllä.
Ota iisisti aapee. Kyllä luonto hoitaa tehtävänsä! ;) Nyt menet laittamaan vauvan tarvikkeita, vaatteita, sänkyä tai mitä vain valmiiksi. Älä stressaa liikaa, sillä sekään ei ole hyväksi teille kummallekaan.
Kylläpä täällä tyhmiä nuo ilkeät trollaajat.
No just taas... tuohan riippuu ihan siitä missä asennossa vauva on. Mitta on niitä peruja, kun ei ollut ultraa eikä mitään muutakaan keinoa seurata vauvan tilaa/kasvua/mitään muutakaan. Sillä ei tänä päivänä ole oikeastaan mitään merkitystä. Näin sanoi minulle oman synnärin ylilääkäri.
Mulla huiteli mitat yli yläkäyrän ja sen laskuopin mukaan olisin ollut synnyttämässä elefanttia. Lapsi oli 47cm ja 2,6kg painava. Sattui vaan istumaan aina sellaisessa asennossa, että mitat oli mitä oli.
Vierailija kirjoitti:
pillu riekaleina kun tuon pusaat maailmaan
ei käy kateeksi
Hyi mitä kielenkäyttöä.
Ap hei ei huolta joten älä stressaa vaan nauti näistä viimeisistä viikoista.
Kyllä terkka ja lääkärit pitävät teistä huolta.
:)
Terkuin saman kokenut.
Vierailija kirjoitti:
No just taas... tuohan riippuu ihan siitä missä asennossa vauva on. Mitta on niitä peruja, kun ei ollut ultraa eikä mitään muutakaan keinoa seurata vauvan tilaa/kasvua/mitään muutakaan. Sillä ei tänä päivänä ole oikeastaan mitään merkitystä. Näin sanoi minulle oman synnärin ylilääkäri.
Mulla huiteli mitat yli yläkäyrän ja sen laskuopin mukaan olisin ollut synnyttämässä elefanttia. Lapsi oli 47cm ja 2,6kg painava. Sattui vaan istumaan aina sellaisessa asennossa, että mitat oli mitä oli.
No ei nyt ihan noinkaan. Kohdun koon muutoksista voidaan arvioida, onko tarvetta erikoissairaanhoitoon (vähän/paljon lapsivettä, sikiön koko muuttunut). Ei se siis todellakaan mikään turha väline ole, vaikkei sillä maagisesti saakaan painoarvioita tehtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei nyt ihan noinkaan. Kohdun koon muutoksista voidaan arvioida, onko tarvetta erikoissairaanhoitoon (vähän/paljon lapsivettä, sikiön koko muuttunut). Ei se siis todellakaan mikään turha väline ole, vaikkei sillä maagisesti saakaan painoarvioita tehtyä.
No eipä sillä mittaamalla saa kyllä selville lapsiveden määrääkään. Vai saako sillä selville muka desi tai litra määrän? Hei haloo nyt.
Pelokas Ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pienet SF mitat ja kolme yli 4kg lasta olen synnyttänyt. Enemmän se luku kertoo veden määrästä kuin lapsen koosta.
Onko todellakin näin. Minulle kerrottu, että lapsen koon kyllä saa tästä selville. Ap
Eikä saa. Juuri kuulin lääkäriltä ultrassa. Minulla liian pieni sf-mitta, mutta vauvan koko täysin normaali.
Tsemppii aloittajalle... ei tuo nyt ihan normaalii ole et se mitta heittää noin korkeelle että olisko laihiksen paikka?jätäs eka kokikset ja muut sokeriset ja sit pikku hiljaa laihdutat raskauden aikana...jos nyt oot rv 31 niin vielä kerkiää pudottaa painoa ja sitä fundus mittaa.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä tulee joo suuret vauvat jos on yläkäyrillä ne mitat. Nuo mitathan on todella tarkkoja ja meillä kunnon järjestelmä ja mittaajat. Että lopeta se syöminen kokonaan niin pentu ei kasva.
Ensinnäkin tämä ei pidä paikkaansa. Mitat eivät ole aina 100% tarkkoja.
Toiseksi, älkää nimessä lopettako syömistä, joten syömälakot seis.
Järkikin jo sanoo, että ensimmäinen kommentoija on hölmöläinen ja tykkää kiusata.
Vierailija kirjoitti:
Pelokas Ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli pienet SF mitat ja kolme yli 4kg lasta olen synnyttänyt. Enemmän se luku kertoo veden määrästä kuin lapsen koosta.
Onko todellakin näin. Minulle kerrottu, että lapsen koon kyllä saa tästä selville. Ap
Eikä saa. Juuri kuulin lääkäriltä ultrassa. Minulla liian pieni sf-mitta, mutta vauvan koko täysin normaali.
Ja lääkärin ikä ja sukupuoli oli? Entä tieto/taito/kokemus/pätevyys?
Mulla huiteli kuopuksen kanssa yläkäyrän päällä ne mitat. Aiemmat kasvaneet keskikäyrän yläpuolella ja olleet silti nelikiloisia. Juoduin uuteen sokerirasiyukseen mutta sekin oli normaali. Sit 34 viikolla kokoarvioon jossa ei saatu luitettavaa mittaa, epäiltiin kuitenkin normaalikokoiseksi. 38 viikolla sitten kontrolli jossa painoarvio 4,8kg.. Syntyi sektiolla tuosta vuikon päästä ja painoi 4,7kg.. Onneksi pääsin sektioon..
Toista lasta odottaessani sf-mitta oli käyrien yläpuolella ja liki 5kg tyttö syntyi elektiivisellä sektiolla ison kokonsa vuoksi. Hyvä että pääset seurantaan ja jos vauva todetaan "liian" suureksi niin saat leikkauksen. Mulla ainakin kaikki meni hienosti. Kaksi muuta raskausmasuani ovat olleet sf-mitaltaan keskikäyrää ja lapset 3,9 ja 4kg.
Hei ap! Myös minä pelkäsin odottavani isoa vauvaa suurehkojen sf-mittojen vuoksi. Plus että olen itse ollut yli 4500 g syntyessäni. Loppupeleissä synnytyksessä kävi ilmi, että lapsivettä oli todella runsaasti, ja lapseni painoi n. 3200 g. Koita olla stressaamatta asiaa :)
Minulla on iso vauva mahassa. En tiedä koska hän tulee ulos. Nyt rv. 34.
Et voi olla oikeasti TOSISSASI ?