Suuri Symfyysi Fundus (SF) mitta
Hei,
Olen nyt raskausviikolla 31 ja muutama päivä päälle.
Sain kuulla taas, että sf-mitta huitelee yläkäyrän yläpuolella.
Tänään mitta oli 31.
Olen järkyttynyt ja todella peloissani.
Saan lähetteen ylimääräiseen kokoarvioon muutaman viikon päästä.
Olen oikeastaan erittäin peloissani, että tuleeko sieltä joku yli 5 kg megavauva. Olen menettänyt yöuneni ja ruokahaluni asian suhteen. Koko raskaus on ollut vain pelkoa. Radi todettu, mutta arvot nykyään ok ruokavaliolla ja olen laihtunutkin vähän.
Olen ihmeissäni ja en tiedä mitä ajatella.
Mieheni oli syntyessään melkoisen iso, lähelle 4 kg. Itse olin melkein keskonen 2,5 kg.
Onko teillä muilla olleet ylisuuret Sf mitat ja kuinka kaikki loppujen lopuksi meni?
Olisi ihana saada vertaistukea teiltä.
Itkettää ja tunnen syyllisyyttä jostakin, vaikka eihän kai syy minun ole. Huoh...
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jättiläisvauva on tulossa. Varaudu siihen.
Jättiläisbanda sieltä tulee :D
Jättiläispanda sieltä tulee :D
Loppujen lopuksi vauvan painolla ei ole hirveän suurta merkitystä, vaan pään koolla, asennolla ja äidin lantion rakenteella. Kaikki muu, paitsi pää, painuu kasaan (niin myös pää, mutta suhteellisesti vähemmän).
Eniten ihmetyttää se, millainen on se ihminen joka vastaa ilkeästi jo huolestuneelle ap:lle ja nauttii siitä, että saa aiheuttaa toisille pahaa mieltä. Ovatko lapsennekin koulukiusaajia?
Mulla oli radi, joka pysyi kurissa ruokavaliolla ja rv 30 sf-mitta meni yläkäyrällä. Jouduin ylimääräisiin sikiön painoseurantaan sairaalaan ja rv 38 syntyi poika 2,7 kg. Sf-mitta ei siis aina kerro totuutta, vaikka hyvä mittari yleensä onkin. Yritä olla murehtimatta ap! Ja ainakin syyllistämättä itseäsi. Jos radi on pysynyt ruokavaliolla hallinnassa, niin lisäksi voit vain liikkua jaksamisesk ja vointisi mukaan. Onnea loppuraskauteen!
Vierailija kirjoitti:
Loppujen lopuksi vauvan painolla ei ole hirveän suurta merkitystä, vaan pään koolla, asennolla ja äidin lantion rakenteella. Kaikki muu, paitsi pää, painuu kasaan (niin myös pää, mutta suhteellisesti vähemmän).
Eniten ihmetyttää se, millainen on se ihminen joka vastaa ilkeästi jo huolestuneelle ap:lle ja nauttii siitä, että saa aiheuttaa toisille pahaa mieltä. Ovatko lapsennekin koulukiusaajia?
Erittäin hyvin sanottu!
Eikö tärkeintä olisi vauvan vointi ja terveys? Mitäs väliä sillä on kuinka iso hän on ja kuinka painava? Voi olla geeneistä kiinni tai on vain muuten jäntevä ja hyvin kehittynyt. Minulle olisi helpotus, että lapseni olisi "iso", tietäisin silloin että istukka toimii ja kaikki mahdollisesti kunnossa. Miettikääs liian pieni paino vauvalla. Hänellä voi olla vaikka kehityshäiriöitä yms. pahaa :(
Mulla oli matalat sf-mitat joka neuvolakäynnillä ja lapsi oli syntyessään 4,2-kiloinen. Eivät ne siis koko totuutta kerro, mutta hyvä että pääset ylimääräiseen kokoarvioon. Tosin minulle arvioitiin päivä ennen synnytystä sielläkin 3 kg painavaa vauvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tärkeintä olisi vauvan vointi ja terveys? Mitäs väliä sillä on kuinka iso hän on ja kuinka painava? Voi olla geeneistä kiinni tai on vain muuten jäntevä ja hyvin kehittynyt. Minulle olisi helpotus, että lapseni olisi "iso", tietäisin silloin että istukka toimii ja kaikki mahdollisesti kunnossa. Miettikääs liian pieni paino vauvalla. Hänellä voi olla vaikka kehityshäiriöitä yms. pahaa :(
No onko se iso koko sitten taas terveellistä? Onko se normaalia?
Sekin kertoo jo, että lapsella on ongelmia painonsa kanssa jo kohdusta asti.
Kuka hyväksyy tällaisin? Kyllä varmasti moni tietää sen, että vauva kasvaa kun äiti syö.
Jos syöt vähemmän niin pienempi vauva. Jos syöt enemmän niin tulee heti isompi ksvupyrähdys ja iso lihava lapsi.
Se ei ole tervettä.
Sanon vielä, että te kuormitatte meidän hoitopaikat ja terveyskulut vain kasvavat. Lapsenne joutuvat tulevaisuudessa maksumiehiksi. Ei ole kivaa.
Pelokas Ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko lapsesi poika vai tyttö? =) Silläkin voi olla väliä.
Poika näyttäisi olevan tulossa. Ap
Siinäpä voisi olla oiva syy, että on vähän isompi vauva. Pojat yleensä on pontevia ja lihaksikkaita. =) Onnea pojasta ap! =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onko se iso koko sitten taas terveellistä? Onko se normaalia?
Sekin kertoo jo, että lapsella on ongelmia painonsa kanssa jo kohdusta asti.
Kuka hyväksyy tällaisin? Kyllä varmasti moni tietää sen, että vauva kasvaa kun äiti syö.
Jos syöt vähemmän niin pienempi vauva. Jos syöt enemmän niin tulee heti isompi ksvupyrähdys ja iso lihava lapsi.
Se ei ole tervettä.
Sanon vielä, että te kuormitatte meidän hoitopaikat ja terveyskulut vain kasvavat. Lapsenne joutuvat tulevaisuudessa maksumiehiksi. Ei ole kivaa.
Kuka näitä idioottimaisia vastauksia laukoo ?! Ihmettelen suuresti.
Monella Suomalais äidillä tuntuu olevan suuria fundus mittoja.
Onko tuo sf mitta siis mikä mitta? Mahanympärysmittako?
Sf-mitta on itsellänikin ollut kaikilla kolmella yli käyrien. Samoin on kaikkien painot arvioitu väärin. 1. arvio oli 3,4kg vkolla 35, syntyi 36+2 painaen 2,7kg ja oli 50cm pitkä. 2. arvio oli muistaakseni 4.2kg, syntyi 40+3 ja painoi 3710g, 54cm. Kolmas aiheutti päänvaivaa painoarvion ollessa 4,8kg ja kokenut kätilö arvioi käsikopelolla yli 5kg. Tyttö syntyi laskettuna päivänä ja painoi 3980g ja oli 53cm pitkä.. Että se muksun pituuskin voi sekoittaa pakkaa.
Miksi niitä kokoarvioita sitten tehdään, jos ne kerta heittää melkein jokaisella noin paljon.
Mitä kokoarvionnissa tehdään? Kertovatko sen hetken painon ja onko 100% varma tieto.
 Sain ylimääräisen lähetteen kokoarvioon viikolle 34. syynä suuri fundusmitta.
Mulla oli koko raskauden suuri sf-mitta. Ei ollut raskausajan diabetesta enkä lihonut yhtään, olin synnyttämään mentäessä pari kiloa laihempi kuin raskautuessani. Kiitos alkuraskauden oksentelujen ja loppuraskauden pitkän flunssan. Jouduin käymään kaksi kertaa kokoarviossa ja molemmilla kerroilla todettiin, että lapsi on iso ja sillä on iso pään ympärys. Näillä molemmilla kerroilla ja synnytyssalissa vielä erikseen lääkärit totesivat että lapsen iso koko ei johdu mistään mitä minä olen tehnyt tai jättänyt tekemättä. Halusin olla varma tästä koska 14 h synnytys päättyi sektioon vauvan ison koon vuoksi. Lääkärit totesivat että syy vauvan isoon kokoon löytyy mieheni geeneistä: hän on iso ja ennenkaikkea hänen suvussaan vauvat ovat isoja (ilman radia) noin viisikiloisia ja niillä on iso pää.
Minulla meni se kokoarvio täysin väärin. Ultraaja ultrasi että LA vauvamme olisi ainakin 4.5 kg. Noh sieltä tulikin alle 3.5 kg. Pikkuisen ärsytti kun ei mennyt nappiin.
Jättiläisbanda sieltä tulee :D