Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Risteilylle Ruotsiin ja ajokortti väärällä nimellä

Vierailija
05.09.2016 |

Havahduin juuri siihen, että ajokorttinihan on tyttönimelläni. Miten nyt olisi helpoin ja nopein toimia?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi tai henkilökortti? Periaatteessa Ruotsiin ei tarvita henkkareita, mutta oman turvallisuutesi takia erittäin järkevää ottaa mukaan. 

Miksi päästelet paskaa. Lakien mukaan henkilöllisyystodistus pitää olla!

Pohjoimaiden välille on solmittu 50-luvulla erityissopimus joka on voimassa edelleen. Poikkeuksena kaikesta musta matkustuksesta ajokortti katsotaan päteväksi matkustusasiakirjaksi.

https://www.vikingline.fi/valitse-matka/hyva-tietaa/henkilotodistus-pas…

Vitun saivartelija! Juuri tätä tarkoitin!

Vierailija
22/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on passissa vielä vanha sukunimi. Sujuvasti kuljen sen kanssa tallinnaan ja ruotsiin, kirjoitan tietoihin vain vanhan sukunimen ja that's it.

Sukunimi passiin vaihtuu vasta, kun tarvitsen uuden passin, en ala pelkän nimenvaihdoksen takia hankkimaan uutta passia.

Menee kivasti siihen saakka jos joudut passintarkastukseen kun henkilötietosi eivät täsmää.

Riski, jonka olen valmis ottamaan. Mä pääsen helpolla, olenhan valkoihoinen suomen kansalainen, jolla ei ole rikostaustaa. Miksi ne mut ottaisi tarkastukseen, kun ympärillä pyörii potentiaalisimpiakin vaihtoehtoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet todistanut henkilöllisyytesi, paketin noudot ym.?

Vanhalla ajokortilla.

Matka on vasta marraskuussa.

Ehdit hyvin hankkia uuden ajokortin. Passikin tulee nykyään sinne ärrälle noin viikossa.

Onko totta, en haluaisi matkustaa Suomeen, täällä Tallinnassakin on lukuisia r-kiskoja, saisiko passin tilattua jotenkin sinne?

Vierailija
24/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sulla on passi tai henkilökortti? Ajokorttihan ei ole virallinen henkilöllisyystodistus muutenkaan.

Ei ole. Eikös pohjoismaihin riitä ajokortti?

Pohjoismaihin riittää ajokortti, mutta miten on mahdollista ettei sinulla ole oikealla nimellä olevaa ajokorttia? Miten noin niin kuin muuten olet asian kanssa pärjäillyt?

Ei se automaattisesti kotiin tule. Itsekään en tarvitse ajokorttia koskaan, enkä edes muistanut sukunimen vaihdon jälkeen koko asiaa, ennen kuin parin vuoden päästä.

Vierailija
25/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on passissa vielä vanha sukunimi. Sujuvasti kuljen sen kanssa tallinnaan ja ruotsiin, kirjoitan tietoihin vain vanhan sukunimen ja that's it.

Sukunimi passiin vaihtuu vasta, kun tarvitsen uuden passin, en ala pelkän nimenvaihdoksen takia hankkimaan uutta passia.

Menee kivasti siihen saakka jos joudut passintarkastukseen kun henkilötietosi eivät täsmää.

Riski, jonka olen valmis ottamaan. Mä pääsen helpolla, olenhan valkoihoinen suomen kansalainen, jolla ei ole rikostaustaa. Miksi ne mut ottaisi tarkastukseen, kun ympärillä pyörii potentiaalisimpiakin vaihtoehtoja.

Mun exäni otettiin passintarkastukseen pistokokeena kerran kun tultiin Tallinnasta. Ja on kyllä ihan suomalaisen näköinen peruspertsa. Ei joka Tallinnanreissulla mitään arabeja liiku jos sitä tarkoitit.

Vierailija
26/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saanko uuden ajokortin ilman passia? Tai passia ilman oikealla nimellä olevaa ajokorttia? Luin, että Ajovarmasta saa uuden ajokortin mutta henkilöllisyystodistus pitää olla mukana.

Miten ihmeessä sä olet onnistumut saamaan sen ajokortin ylipäänsä? Iskä tai äiti hoisi? Mene luovuttamaan se kortti poliisille. Noilla hoksottimilla et kuulu liikenteen sekaan.

Vierailija
27/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdetkö yksin vai jonkun kanssa? Eihän henkkareita kysytä kuin siltä joka matkaliput tiskiltä noutaa. Ja eikös satamassa ole joku laitekin jolle voi tiedot kirjoittaa?

Jos siis pelkästään risteilylle lähdet. Meillä yleensä minä haen perheen matkaliput ja muut odottaa sen aikaa ja ei niitä henkkareita kukaan kysele.

Vierailija
28/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajovarman sivuilta:

"Jos nimesi on muuttunut, voit jättää hakemuksen uudesta ajokortista Ajovarman palvelupisteeseen. Hakiessasi uutta ajokorttia Ajovarmasta ota mukaasi:

2 passivalokuvaa (et tarvitse uusia kuvia, jos olet toimittanut valokuvat vuonna 2013 tai sen jälkeen ajokorttia, kuljettajakorttia, ammattipätevyyskorttia, ADR-ajolupaa tai taksinkuljettajan ajolupaa varten tai sinulle on myönnetty henkilökortti tai passi viimeisen viiden vuoden aikana)

Henkilöllisyystodistus

Aikaisempi ajokorttisi, jos se on tallella

Hakemuksen hinta on 30€."

Minkä henkilöllisyystodistuksen otan mukaan, kun ei ole kun ajokortti ja kuvaton kelakortti.

Vierailija
29/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin reissussa pian naimisiinmenon jälkeen ja oli justa sama kuvio. Matkan järjestäjä sanoi, että olisi kannattanut varata matka vanhalla niellä niin ei tarvitsisi joka paikassa selittää sitä, että varaustiedot ja henkkarit ei vastaa toisiaan.

Vierailija
30/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Passi tai henkilökortti? Periaatteessa Ruotsiin ei tarvita henkkareita, mutta oman turvallisuutesi takia erittäin järkevää ottaa mukaan. 

Miksi päästelet paskaa. Lakien mukaan henkilöllisyystodistus pitää olla!

Ei todellakaan tarvitse Suomesta Ruotsiin matkustavalta Suomen kansalaiselta.

Vierailija
31/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun exäni otettiin passintarkastukseen pistokokeena kerran kun tultiin Tallinnasta. Ja on kyllä ihan suomalaisen näköinen peruspertsa. Ei joka Tallinnanreissulla mitään arabeja liiku jos sitä tarkoitit.

En tarkoittanut arabeja. Tarkoitin niitä suomalaisia/virolaisia/ruotsalaisia, jotka kuljettavat esim. Huumeita, tai on muuta rikostaustaa. Semmoset poliisin ja tullin vanhat tutut. Myös käytökset ja ulkoinen habitus vaikuttaa valintaan. Ihan perus psykologiaa.

Ja mitäs sitten, vaikka jäisi "kiinni", niin maksan sakon ja hankin pikapassin. Elämä jatkuu.

Vierailija
32/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen tullessa jos ei löydy, tarvittavia dokumentteja niin voi tulla kalliiksi.

Eräs purjehtija sai lukuisten tonnien sakot, jotka kuitenkin peruttiin ilmeisesti päiväsakkojen takia tuo sakkosumma kasvoi suureksi, en tiedä miksi peruttiin, tuliko hyväveli vastaan.

Vierailija
33/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs jos vaan otan tyttönimeni takaisin? Eikö se ole kaikista vaivattomin tapa. Sitten pääsen reissuun tuolla ajokortilla.

Vierailija
34/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi Tukholmasta tullessani Värtanilla tarkastettiin joka ikisen henkilöllisyys laivaan mennessä. Maihinnousukortin ja ajokortin/henkkarien nimi piti täsmätä. No muutama älypää ryhmästä oli jo ehtinyt vaihdella hyttiä keskenään ennen laivaan nousua, ja siinä menikin sitten hetki asiaa selvitellessä (siistejä aikuisia suomalaisia vaaleita naisia, eli ei edes mitään matkustajaprofilointia).

Tässä maailmantilanteessa en ottaisi riskiä, että lähtisin matkaan ilman asiaankuuluvaa todistusta tai pahimillaan kokonaan ilman.

Vierailija
35/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittääkö lapsille kuvaton kelakortti?

Vierailija
36/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittääkö lapsille kuvaton kelakortti?

Riittää.

Vierailija
37/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortin uusiminen tänä vuonna meni niin, että vein kuvat, täytin paperin ja näytin vanhaa ajokorttia. Maksoin. Postilaatikkoon se puksahti alle kahden viikon.

Vierailija
38/38 |
05.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota saman tien se passi. Sillä pääsee sitten tarvittaessa muuallekin kuin pelkälle risteilylle. Ja toki se vanha ajokorttikin pitää uusia uudelle nimelle. Onko sulla asiat noin muutenkin aina vähän rempallaan kun ei ole tällaiset perusasiatkaan kunnossa.

Jos passia hakiessa ei pysty todistamaan henkilöllisyyttä niin poliisisetä kyselee parit kysymykset joihin pitää osasta vastata että henkilöllisyys varmistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi