Miksi kirkkoon kuulumaton saa halutessaan valita ET:n sijaan uskonnon mutta krikkoon kuuluva ei voi valita ET-opetusta?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vaikken ev.lut olekaan, niin ihmettelen, miksi jotkut kuuluvat ev.lut. kirkkoon vain tavan vuoksi ja eivät sitten kuitenkaan usko sen oppeihin ja halua edes lastensa oppivan sitä sen enempää koulussa kuin vapaa-ajallakaan.
Uskonto ja usko on yksityisasioita joita ei ole minusta koulun tehtävä opettaa. Olin samaa mieltä kun vielä uskoin tai ainakin yritin, enkä ole muuttanyt antaani kun kirkosta ja uskosta luovuin. Moni kuuluu kirkkoon myös siksi että on katsonut sen yleishyödylliseksi yhteisöksi (esim. kerhotoiminta, diakoniatyö, perheasiainneuvottelu) ja haluaa toimintaa, ja siitä huolimatta haluaa lapsilleen vapauden valita uskostaan ilman tunnustuksellista uskonnonopetusta.
Ja kyllä minäkin ihmettelen tavan vuoksi kuuluvia, itse erosin kun lakkasin yrittämästä uskoa. Mutta ihan sama kuuluuko tavan vuoksi vai uskon vuoksi vai minkä vuoksi, mutta kyllä ihmisen silti pitää saada AINA päättää osallistuuko uskonnolliseen toimintaan vai ei (koulun uskonnonopetus sisältää tai ainakin sisälsi mm. kirkkoreissuja).
Tämä menee jo vähän ot, mutta oma lapseni on nyt pilottihankkeen myötä ajautunut kunnan päiväkerhosta seurakuntayhteistyökerhoon, mikä on ollut mulle kova pala, mutta on päätetty antaa lapsen jatkaa kun kaverit ja puolet ohjaajista on niitä tuttuja ja tärkeitä ja muissa kerhoissa on lähinnä 2-3-vuotiaita. Mutta sellaisestakin asiasta on joutunut keskustelemaan, että 5-vuotiaan ei ole pakko rukoilla - miten kenellekään voi olla tarpeen vääntää että yhdenkään ihmisen, ikään ja uskontonkuntaan katsomatta, ei tarvitse rukoilla käskystä?? (Toki olen keskustellut ohjaajien kanssa miten ohjeistan lapseni, että hän mahdollisimman vähän häiritsee toimintaa tai kiinnittää huomiota jos hän valitsee olla rukoilematta.)
Vierailija kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn että miksi te ev.lut-kristityt ette halua lapsianne ev.lut-ussantunneille? Jos kerran olette kasteen myötä päättäneet kasvattaa lapsenne luterilaiseksi niin miksi lapselle ei sitten saisi opettaa luterilaista oppia?
Tuo on vähän sama kuin jos muslimiperhe ei haluaisi kertoa muslimilapsilleen islamista tai jos juutalainen perhe ei opettaisi juutalaisia perinteintä ja oppeja juutalaisille lapsilleen.
Ehkä se perhe haluaa hoitaa opetuspuolen itse tai antaa kirkon hoitaa? Se ei vaan yksinkertaisesti ole koulun tehtävä, tai saisi olla, muuten kuin yleissivistävänä, mitä se ei ainakaan tähän päivään mennessä virrenveisuineen ja osallistuvine kirkkokäynteineen ole ollut.
Senkus ilmoitatte niissä koulun papereissa ettei lapsi osallistu uskonnon opetukseen.
Ei koulu tarkista kuka kuuluu kirkkoon ja kuka ei.