Huutava ja raivoava naapurin 1,5-vuotias... Minkä verran on normaalia huutaa?
Itsellä ei ole kokemusta, kun esikoiseni on melko rauhallinen ja huudot ja raivoamiset aika vähäisiä ja lyhytkestoisia.
Kyseessä on naapurin samanikäinen, joka on vauvasta saakka huutanut aivan hurjasti. Nykyäänkin saattaa huutaa suoraa huutoa pitkälle toista tuntia tarhasta tullessaan. Minä en ole siihen niinkään kiinnittänyt huomiota. Olen vain ajatellut, että on tempperamentiltaan tuollainen.
Äitini oli viikon hoitamassa lastamme ja oli aivan järkyttynyt tuosta huutamisesta. Oli sitä mieltä, että ei ole lähelläkään normaalia (Hänellä on kokemusta erityislapsista päiväkodissa). Oli kuulemma monena iltapäivänä meinannut mennä kysymään, että mitä siellä oikein tapahtuu. Ihmetteli, miksi emme ole kysyneet, mikä siellä on hätänä.
Minä koen, ettei ole meidän asia kysellä toisten huutamisista, kun ei naapurin äiti itse ole koskaan ottanut asiaa puheeksi. Tapaamme kuitenkin lähes päivittäin ja juttelemme periaatteessa kaikenlaisista asioista. Kysyisittekö te, mistä on kyse? Olenko siis jotenkin piittaamaton (kuten äitini asian ilmaisi :)), kun en koe asiakseni puuttua naapureiden huutomaratooneihin?
Kommentit (7)
Että kun kerrostalossa asutaan en ole voinut olla kuulematta, että teillä on varmaan jo uhmaikä alkanut tms.
Sinuna en kysyisi suoraan, mutta voithan sanoa vaikkapa että: " Kuuluuko meidän lapsen itkut teidän puolelle?" ja hänen vastattuaan voit luonnollisena jatkona sanoa että teidän lapsenne itkee ilmeisesti aika paljon sillä ne itkut kuuluvat meille. Siinä naapurilla on sitten tilaisuus avautua ja kertoa sulle. Mutta en lähtisi äitisi esittämälle linjalle kuitenkaan. Siinä menee helposti naapurisopu jos alat arvostelemaan ja ohjeistamaan toista äitiä lapsenhoidossa varsinkin jos ko. äiti jo tekee kaikkensa tilanteen eteen.
Mun lapsi on mielestäni ihan normaali, mutta on myöskin vauvasta asti harrastanut kuvailemasi kaltaisia huutomaratoneja. Toki viime aikoina huutamiset on vähentyneet. Huuto ja kiljuminen tuntuvat olevan vieläkin lapseni kommunikointitapoja silloin jos kiellän häneltä jotain tai hän kurottaa esim. ruokapöydässä kohti voiveistä ja kiellän ja laitan veitsen kauemmas, siitä seuraa huutoa.
Älä nyt ruoea penkomaan asiaa, loukkaat vain vanhempia.
Mä en jaksa uskoa, että kyse olisi muusta kuin väsymyksestä ja yksinkertaisesti temperamentista. Mä jotenkin uskoisin, että naapurin äiti kertoisi, jos heillä olisi jokin ongelma. Enkä edelleenkään ole vakuuttunut, että mun tarttis tietää syytä noille huudoille. Jotenkin ärsyttää hirveesti meidän äiti kommentteineen :).
ap
Ja kaverin samanikäiseen verrattuna volyymi on ainakin 5 kertaa isompi!! Pikkuasiakin kyseessä, ja meteli on korvia huumaava. Pahimmillaan oli juuri 1.5-vuotiaana. Hän on tosin ollut paljon kipeänäkin ja normaalia lasta kiukkuisempi siis.
Milät tuo äiti sinusta näppituntumalla vaikuttaa? Kyllä aika paljon voi päätellä lapsen hoidon tasosta noilla ulkoilutapaamisillakin. Muta kuten edelliset kirjoittivatkin, aivan hyvin voi ystävällisesti ottaa puheeksi. Esim. jaa, teillä on sitten jo uhmaikääkin?
Niin, ja kyllä minusta on hyvä tuollaisia asioita naapurien seurailla. Jos okeasti olisikin lastensuojelun tarvetta, kyllä siihen pitää puuttua.
Ja vaikka meillä huudetaan, IKINÄ en laiminlyö lapsia. Olemme molemmat mieheni kanssa osallistuvia, leikkiviä vanhmepia. Joskus mietityttää, mitäköhän nuo naapurit meistä ajattelevat. Luulevatko, että lapsi huutaa yksin ja me nukumme tms. ? Mutta, mitäpä tuosta. Jos sossuntädit soittavat tai tulevat kyselemään, voimme kustua kahville tutustumaan meidän perhe-elämään ihan huoletta :)
Itse erosin lapseni ollessa 1,5 vuotias. Poikani huusi todella paljon vauvana ja todella kovaan ääneen. Noin 3 vuotiaaksi asti hän saattoi huutaa kotona viisikin puolen tunnin jaksoa hoitopäivän jälkeen. Aamulla hän huusi puettaessa hoitoon ja koko matkan (noin 500m) hoitopaikalle. Illalla hän saattoi huutaa puoleen yöhön, eikä saanut unta millään. Naapurissamme asui nelikymppinen lapseton pariskunta joka jaksoi hakata seinäämme päivästä toiseen kruunaten turhautumiseni. Se oli todella rankkaa aikaa, enkä tiedä miten selvisin. Poikani on nyt 5 vuotias, suhteellisen rauhallinen nuorimies. Huudot ovat lähestulkoon historiaa.
Mielestäni sinun tulisi antaa naapurisi olla rauhassa, kuten tähänkin asti. Tietenkin jos seinän läpi kuuluu myös aikuisten huutoa tai jos lapsessa näkyy merkkejä pahoinpitelystä tilanteeseen on puututtava.
Voimia huutavien lasten vanhemmille :) !
Mun nuorempi lapsi huutaa paljon. Ei vauvana huutanut, mutta kun oli tuon 1,5v, niin jonkinlainen oman tahdon osoittaminen sitten alkoi.
Ei sekään päiväkodissa huuda, eikä mummolla eikä muualla hoidossa. Vain kotona, ja vain minulle. Oli vaihe, jolloin joka ikinen ilta meillä huudettiin vähintään se puoli tuntia ihan täysillä.
Lapsi oli varmasti väsynyt hoitopäivän jälkeen, ja äitihän se on se jolle uskalletaan sitten raivotakin...
Niin että sanoisin, että tosi paljon huutoa on ihan normaalia.