Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miks juhlissa ei saa tarjota karjalanpiirakoita?

Vierailija
03.09.2016 |

Ne on hyviä ja mummot sekä papat tykkäävät. Ei osa heistä osaa "nykyajan kotkotuksia" syödä. Oma isäni kyllä söi mielellään pizzaa, mutta muuten oli aika epäluuloinen kaikkea uutta (lue=tullut suomeen 70-luvun jälkeen) kohtaan.

Kuka niin on sanonut, joku voi kysyä? Tosi moni av-mamma.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ne juhlaruokaa?

Kyllä perinteisesti kuuluvat juhlatarjottaviin siinä missä karjalanpaistikin ja lihakeitto osassa Suomea. Sopiiko mikään tarjottava jokaiseen mahdolliseen juhlaan, no ei.

Pilaantumisen kannalta mm. graavikala, mäti ym. ovat huomattavasti herkempiä.

Vierailija
22/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en osaa leipoa, joten veikkaan että nuo monien ehdottamat "itse tehdyt" olisivat kaikkea muuta kuin hyviä. Sitä paitsi paistopisteistä saa aivan hyviä karjalanpiirakoita, jotka myös on joku tehnyt itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vaan Ap, nyt alkoi tehdä julmetusti mieli piirakoita.

En kyllä ala tekemään

tai jos nyt puuron keittäisihuomiseksi valmiiksi.

Vierailija
24/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on jotenkin niin suomalaisia ja rahvaanomaisia. Piirakka viela nayttaa ihan pillulta. Esim. somalialainen keittio on ihanan eksoottinen.

Vierailija
25/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon juhlavampaa on tehdä nakkipiiloja.

Vierailija
26/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään einespiirakoita, vaan kotikutoisia. Eikä saa unohtaa perunapiirakoiden rakastajia.

Vierailija
27/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Su-vakki/viherkomukka kirjoitti:

Ne on jotenkin niin suomalaisia ja rahvaanomaisia. Piirakka viela nayttaa ihan pillulta. Esim. somalialainen keittio on ihanan eksoottinen.

No sitten vain hakemaan jotain valmista lähimmästä somaliravintolasta, sillä niissähän on viime vuosina panostettu erityisesti pitopalvelutoimintaan ja siksi nykyään somalialaista ruokaa onkin ihan jokaisissa kissanristijäisissä.

Mitä mieltä olet muuten ranskanleipien mallista?

Vierailija
28/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni palstamamma on oikeasti syönyt kotitekoisia karjalanpiirakoita?

Ei kai kukaan nyt, meinaan kun on karjalaisesta suvusta...

Vierailija
29/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman lakeja sitä nykyään onkin. Saako karjalanpiirakoita tarjoamalla isotkin sakot? Toivottavasti ei sentään vankeutta :/

Vierailija
30/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuha on ite tehty piirakat ja munavoita joka ei oo jääkaappi kovaa ja oikialla voilla ni sit.

Vierailija
31/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karjalanpiirakkaa en pitäisi minään erityisen juhlavana tarjottavana, mutta sopii kyllä ihan hyvin esim. perinteiseen pitopöytään tai vaikka hautajaisiin tarjottavaksi kahvin kanssa. Jossain hienommissa juhlissa saattaisin pitää karjalanpiirakoita ehkä hieman arkisena ja vanhanaikaisena valintana.

Karjalanpiirakoista ei näköjään saa olla eri mieltä, kun tämäkin kommentti on saanut jo nyt melkein kolmekymmentä alapeukkua :D

Vierailija
32/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luoja :D karjalanpiirakoita ja ja älkää sanoko makaronilaatikkoa!  Todella WT juhlat!

Voin kuvitella kun kouvolatukat ryntää pöytään.

Eletään kuitenkin jo 2017 vuotta niin pikkasen panostusta siihen ruokailuun!

Vierailija
33/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ne on itsetehtyjä ja tuoreita ja mukana hyvää munavoita ja teemana on perinneruoat, niin oikein mielellään saa tarjota.

Mutta muuten ne on mielikuvituksettomia. 

Samaa mieltä. Miksi tuota on alapeukutettu?

Ei se tee karjiksista huonoa ruokaa, mutta siis jotkut kaupan valmispiirakat ON arkisia ja koska niitä on maailman sivu syötetty maalla perhejuhlissa, niin on ne myös mielikuvituksettomia.

Kun minä pidän juhlat, mietin siihen teeman ja teen ruuat ja kattauksenkin sen mukaan. Ajattelen, että vieraista on hauskempi juhlissa syödä jotakin, jota ei tule joka arkipäivä syödyksi. 

Vähän samaa siis kuin jos pitäisi juhlat ja tarjoaisi ruisleivän viipaleita, joilla päällä margariinia, edam-juuston viipaleita ja kurkunsiivu. Eikös se olisi vähän ankeaa....?

Vierailija
34/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen suomenruotsalainen ja meidän suvussa ei IKINÄ tarjoilla karjalanpiirakoita eikä niistä edes puhuta kun ollaan mukamas niin ruotsinkielisä (vaikka kenelläkään muilla kun minulla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kanssa, eivätkä he edes puhu Ruotsissa ymmärrettävää ruotsia). Itse kun pidin ensimmäiset omat juhlat omassa kodissani tarjoilin karjalanpiirakoita, vaikka äitini sanoi että se ei ole oveliasta ja teki suolaista piirakkaa, mutta kyllä ne karjalanpiirakat loppuivat aika äkkiä ;) ja hyviä kuulemma olivat. 

Pointti taitaa olla se että rakastan karjalanpiirakoita, mutta en kuitenkaan yleensä tarjoile niitä. Ensi juhlissa on kyllä karjalanpiirakat ja munavoi keskellä pöytää!

Vierailija
35/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kauaa kun palstalla haukuttiin voileipäkakut junttimaisina ja pian niitä alettiinkin eri medioissa hehkuttaa taas niin muodikkaina. Enää ei palstalla voileipäkakkuja haukuta.

Karjalanpiirakat on pahuksen hyviä, kun on hyvin tehty eikä mitään mössöpussikamaa marketista. Perunapiirakat myös.

Vierailija
36/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä niin sanotaan,ettei saisi? Ihan parhaita! Isot piirakat ehkä vähän juhlapöytään turhan tuhteja,mutta pienet coctailpiirakat sopii hyvin.Ite paistan ne ensin uunissa.Sitten kastan ne maito-voiseokseen pienessä kattilassa.Hetkeksi vielä takaisin uuniin.Tarjoillaan munavoin kanssa.Joka kerta loppunu pöydästä ensimmäisenä.

Vierailija
37/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina tykännyt siitä jos tarjolla on karjalanpiirakoita, ja Suomesta muutettuani vielä enemmän. Eli ainakin mä tykkään :)

Vierailija
38/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen suomenruotsalainen ja meidän suvussa ei IKINÄ tarjoilla karjalanpiirakoita eikä niistä edes puhuta kun ollaan mukamas niin ruotsinkielisä (vaikka kenelläkään muilla kun minulla ei ole mitään tekemistä Ruotsin kanssa, eivätkä he edes puhu Ruotsissa ymmärrettävää ruotsia). Itse kun pidin ensimmäiset omat juhlat omassa kodissani tarjoilin karjalanpiirakoita, vaikka äitini sanoi että se ei ole oveliasta ja teki suolaista piirakkaa, mutta kyllä ne karjalanpiirakat loppuivat aika äkkiä ;) ja hyviä kuulemma olivat. 

Pointti taitaa olla se että rakastan karjalanpiirakoita, mutta en kuitenkaan yleensä tarjoile niitä. Ensi juhlissa on kyllä karjalanpiirakat ja munavoi keskellä pöytää!

Mistä päin suku on jos Ruotsissa ei ymmärretä? Itse nimittäin asun Ruotsissa ja kyllä tuo puoliso ja lapset on ihan hyvin tulleet ymmärretyiksi (ovat siis ruotsinkielisiä suomalaisia).

Vierailija
39/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt olko noin mustavalkoisia kuin osa. Aina meillä on muutakin ollut. Mut ei anoppi mihinkään suolaisiin piirakoihin tai salaatteihin koskenut. 

Vierailija
40/54 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän niitä toki ole kielletty, mutta kannattaa kiinnittää huomiota kauanko niitä pitää tarjolla ja missä lämpötilassa. Karjanlanpiirakka on loistava kasvatusalusta bakteereille ja näin niistä tulee äkkiä ruokamyrkytyspommeja. 

Vähän ja usein tarjolle mieluummin, kuin iso kasa, missä muhivat. Kunnon lämmitys ennen tarjoilua auttaa tietysti asiaa..tai paistaminen, jos ostaa pakasteena.

'

No on teillä huono hygienia jos olet onnistunut karjalanpiirakoilla myrkyttämään vieraat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan