Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normaalisti syövät, auttakaa ahmintahäiriöistä: Minkä kokoinen/kuinka paljon on "yksi päivittäinen herkku"?

Vierailija
02.09.2016 |

Ahmiminen pitäisi lopettaa, mutta tuosta "yhdestä herkusta" en vaan saa otetta. Pystyn oikein kovan paranemismotivaation aikana kyllä vetämään pari viikkoa terveellistä vähäsokerista ruokavaliota, mutta kun sen jälkeen ostan ekaa kertaa esim. karkkia, niin homma karkaa käsistä ja alkaa taas uusi muutaman kuukauden pituinen ahmintaputki.

Voisitteko te normaalisti syövät hiukan antaa vinkkiä, millainen teistä on "päivittäinen herkku"? Mä en osaa ajatella kaloreissa, mutta ilmeisesti sellainen +/- 200 kaloria voisi olla aika sopiva. Itselleni esimerkiksi kolmanneksen syöminen karkkipussista on erittäin vaikeaa, menisi kerralla koko se pussi ja vielä sipist ja suklaat päälle. Tarvitsisin ihan konkreettisia ohjeita siihen, miten paljon voi *herkutella* päivässä niin, että se on vielä ns. normaaliin ruokavalioon sisältyvää. Ja millaisia herkkuja?

("Älä syö herkkuja enää koskaan" ei ole ratkaisu. Eikä myöskään "syö nälän mukaan", sillä silloin syön ostoskorillisen.)

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 100g suklaata päivässä on ok enkä liho.

Söisin enemmän mutten kehtaa.

Vierailija
2/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni karkkiaski tai pieni suklaapatukka tai pieni karkkipussi (alle 100 g). Mut jos syöminen on ongelma, miksi herkuttelisit päivittäin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. pieni jätski/jätskiannos, vanukas, Pätkis tms. pieni suklaa/karkki. Älä osta isoja pakkauksia, niin ei ole houkutusta syödä enempää.

Vierailija
4/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkuja ei syödä päivittäin.

Vierailija
5/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rajana yksi herkku päivässä. Lomalla tai juhlissa enemmän. Tää yksi herkku on esim.yksi pulla, n.100g karkkia, yksi patukka, yksi jäätelö tms. Käytännössä syön lähes päivittäin tuon yhden herkun, mutta en sillä liho niin mitäpä se haittaa. Entisenä syömishäiriöisenä uskon siihen, että parempi joka päivä vähäsen ja hallitusti kuin kieltää itseltään kaikki ja sitten sortua. Eli kohtuus. Vuosia siihen meni minullakin mutta on syömishäiriöistä mahdollisuus parantua! Itsellä oli aluksi anoreksia joka muuttui bulimiaksi/ahmimiseksi. Sairastumisesta on jo kohta 20v, lopullisesta toipumisesta n.7v.

Vierailija
6/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Makeisia, sipsejä, leivonnaisia ja limuja ei todellakaan syödä päivittäin. Kerran viikossakin on hieman kyseenalaista.

Vierailija
7/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esmes salmiakkirasia tai pieni lakupatukka. Herkkujugurtti/ rahka tai keksi (en suosittele sulle koska avatusta paketista on helpompi jatkaa). Ehkä sulle sopii paremmin herkku vaikka kerran viikossa? Suosittelen kaikille aina pöperöproffa- blogia.

Vierailija
8/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi olla päivittäinen herkku?

Joo kyllä mäkin joskus saatan ostaa vaikka suklaapatukan jos on hirveä himo, mutta yleensä ostan karkkia/sipsiä yms kerran pariin viikkoon.

Vierailija
9/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin herkkua syödään päivittäin. Joka päivä on syötävä ruokaa ja siitä voi tehdä herkkua.

Vierailija
10/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle pieni herkku tarkoittaa esim. pientä suklaapatukkaa (Jimit, DaCapot ja Ahaat on oikein kivoja!) tai vaikkapa rivi suklaalevystä, pikkupullaa teen seurana, muutama valkosuklaapähkinä, kourallinen sipsiä/karkkia... Jos siis puhutaan päivittäisestä, tai muutaman kerran viikosta tapahtuvassa herkuttelussa. Harvemmin sitten herkuttelen enemmän vaikkapa leivoskahvilla, ravintolaillallisella tai vastaavalla.

... Mutta tämä vaatii ehdottomasti sen, että normaali ateriarytmi on kunnossa, eikä aterioita nipistele liian laihoiksi tai ohita kokonaan siksi, että voisi herkutella enemmän - sillä tavalla vain lietsoo ongelmaa. Eli pidä huoli, että syöt selkeät ateriat näläntunteeseen. Itselleni on tärkeää syödä selkeä aamiainen ja lounas/päivällinen, ja nälkään ehdottomasti ruokaa, olipa tarve sitten isommalle aterialle tai pienelle välipalalle. Sitten on ihan luontevaa syödä pieniä herkkuja (joista muutoin ajattelisi, että "tuosta tulee vain vihaiseksi"). 

Vierailija
11/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse suosittelisi syömään herkkuja joka päivä. Ne koukuttavat todella paljon. Miksei herkuttomuus onnistu? Se on vain kiinni siitä, koska pääset koukusta eroon. Kerran viikossa mielestäni ok, mutta se ei saisi jatku seuraavalle päivälle. Kokeile syödä hedelmiä herkkujen sijaan, alkavat oikeasti maistua ihan taivaallisilta kun sokerikoukku on poissa.

Vierailija
12/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Makeisia, sipsejä, leivonnaisia ja limuja ei todellakaan syödä päivittäin. Kerran viikossakin on hieman kyseenalaista.

Miten niin? 

Vierailija
13/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä normaaliin päivälliseen kuuluu jälkiruoka.

Itse suosin omatekemiä leivonnaisia, jäätelöä, joskus jotain karkkia tai suklaata. Mun mielestä normaali annos jälkkäriä on esim. yksi korvapuusti (normaalikokoinen, ei jätti joita näkee nykyään kaupoissa) tai vastaavan kokoinen annos jotain muuta. Yksi reilu jätskipallo, yksi Tupla-patukka, pieni kourallinen irttareita, pieni jälkiruokakulhollinen kiisseliä, vanukasta, suklaamoussea tmv. Olen normaalipainoinen ja terve.

Vierailija
14/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin herkkua syödään päivittäin. Joka päivä on syötävä ruokaa ja siitä voi tehdä herkkua.

Näinpä. Normaali huolella laitettu kotiruoka on ainakin minusta herkullisempaa kuin mitkään karkkipussit.

Ehkä jos jotain herkuksi miellettyä ajattelen niin sipsit ja hyvä pizza kyllä minuun uppoaa, mutta en todellakaan syö niitä päivittäin. Ja sikäli sama kuin aloittajalla, että kun sen sipsipussin avaa niin se menee kaikki kerralla.

Vierailija
15/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni karkkiaski tai pieni suklaapatukka tai pieni karkkipussi (alle 100 g). Mut jos syöminen on ongelma, miksi herkuttelisit päivittäin?

Voin tällä hetkellä niin huonosti, etten oikein kestä ajatusta herkuttomasta viikosta :(

Tämänhetkiseen tilanteeseen verrattuna "vain" 100g päivässä suklaata olisi merkittävä parannus. Käsittääkseni ihan virallisiin syömishäiriöisten ravitsemussuunnitelmiinkin sisältyy päivittäin jotain herkuksi määriteltävää, esim. vanukas. Anorektikoiden kohdalla tämä on toki vähän eri asia... Mutta niin kai myös meidän suursyömäreiden kohdalla. Kun ne herkut voivat olla *pienessä määrin* osa jokaista päivää, ilman että täytyy kiskaista ostoskorillinen. Ja tiedän itsestäni, tauon jälkeen se herkku on niin hyvää, että alkaa syötättämään ihan pirusti ja kaikki estot häviää :(

Ja jos pystyisin hillitsemään syömistä, niin en olisi tähän tilaan ikinä ajautunutkaan...

Vierailija
16/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja en usko että minulla kyse on mistään "sokerikoukusta", vaan syön ahdistukseeni. Jollain joka ei tarvitse ruokaa psyykkisiin oireisiinsa asia on varmasti eri tavalla.

ap

Vierailija
17/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro! Täällä toinen ahmimishäiriöstä kärsivä. Tiedän, että kaikki samat jutut ei toimi kaikilla, mutta keinoja herkkukoukusta pääsemiseen/ahmimisen katkaisuun.

1. Täsmäsyöminen (itse syön klo 7, klo 11, klo 14 ja klo 18 Syön ennalta päättämäni asiat, enempää en kaupasta osta)

2. Jotain konkreettista puuhaa syömisen jälkeen, koska mulle tulee n 45 min syömisen jälkeen se, että menen uudestaan ruokakattilalle ja alan mättämään lisää. Yleensä juuri illallisella tuo iskee, ja jos se lähtee käyntiin, syön koko illan jotain. Aivan sairasta

3. Älä osta herkkuja kotiin, josset pysy kontrolloimaan itseäsi niiden kanssa. Itse annoin itselleni luvan syödä herkkuja, MUTTA en itse osta niitä itselleni. Eli jos käyn kylässä, syön sen leivonnaisen, kakkupalan tai pari keksiä. Jos joku tuo töihin kääretorttua, syön samanlaisen palan kuin muut. Näitä tilanteita on vaihtelevasti, joskus kerran kuukaudessa, joskus 2x viikossa.

4. Tarkkaile niitä tilanteita, mistä repsahtaminen alkaa. Itselläni ahmiminen oli aina lähtenyt jo päässäni käyntiin, ennenkun aloin mättämään sitä pskaa suuhuni. Itselläni ehdottomasti pahin laukaisija, on vaalea tuore leipä. Jos otan palan, syön koko leivän. Tämän jälkeen kierrän kaappeja kuin riivattu ja mätän suuhuni mitä vain. Ostan kotiin siis vain tummaa leipää, josta myös pidän, mutta joka ei laukaise ahmintaa.

5. Jos mätät herkkuja iltaisin, vaikka kykenet syömään päivän normaalisti, aseta itsellesi jokin aikaraja kun et enää syö mitään. Mulla toimii tuo klo 18 hyvin, syön silloin illallisen. Tarvetta iltapalalle ei ole, enkä sitä uskalla syödä, koska se myös herkästi laukaisee ahminnan. Jos päiväsyöminen ei ole ongelma, ja jotain herkkua on pakko syödä, syö se esim lounaan jälkeen jälkiruoaksi. Esim joku vanukas, leivonnainen, jäätelöpuikko tms.

.

Tässä tuli nyt joitain jotka itteeni auttaa, näillä on menty nyt puoli vuotta ja olen ihannepainossani, kiloja takana -15kg. Olin siis todella pohjalla tuon ahmimisen kanssa, ennenkun aloin tekemään näitä muutoksia.

Vierailija
18/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahmimishäiriöstä ei parannu herkuttelun kieltämisellä, silloin päivittäinen sallittu herkku voi olla paras reitti kohtuuden. Se, että tänään se herkku on kielletty kun eilen söi, voi olla juuri ahmimisen laukauseva tekijä.

Onnea matkaan aloittajalle, samasta suosta rämpimässä, enimmäkseen kuivilla, mutta...

Vierailija
19/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäinen herkku voisi olla yksi banaani tai yksi pala suklaata. Täytyisi ylipäänsä päästä eroon sellaisesta ajatuksesta, että arkena herkuteltaisiin. Arki on arkea, ja juhla juhlaa.

Minulla lauantai on karkkipäivä, ja silloin syön herkkuja, kuitenkin jollain kohtuudella.

Vierailija
20/45 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta herkkuja kotiin, mutta salli itsellesi se päivittäinen herkku (pieni suklaapatukka tms.) niin että käyt sen erikseen noutamassa joka kerta kaupasta. Näin voit syödä sen hyvällä omallatunnolla kun samalla tulee liikuntaa. Ehkä välillä jää ostamattakin, jos ei viitsi lähteä kauppaan :)

Sokeriton smoothie/fruitie käy myös varmaan herkusta? Tai esim. kirsikat naposteluun ainakin joskus sipsien tilalle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä