Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on älykkyysosamääräsi?

Vierailija
02.09.2016 |

Minun on 150, eli alle yksi tuhannesta ihmisestä on yhtä älykäs tai älykkäämpi kuin minä. On mukava tietää, että olen lähes aina älykkäin paikalla oleva henkilö.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

135, keskihajonnalla 15. Minullakin on ADHD, joten älykkyyteni ei näy minkäänlaisena menestyksenä elämässäni...

Vierailija
42/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko lisätä: Mensa ei mittaa kuin loogis/ avaruudellista/ matemaattista kykyä. Ole kriittinen! Onko koulutusta tai älyä? Kovin niukka. Rikoin lupaukseni, etten kommentoi.. Älykkyys niin paljon muutakin. Jatkaa.. Mutta Mensa ei ole mikään " virallinen" - mittari.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäh Täh? Ööö ... niinkus mitäh?

Vierailija
44/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ösämääräni on 10. Olen kännissä.

Sinkkumies

Vierailija
45/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallista testiä en ole tehnyt, enkä teekään koska en ole tarpeeksi älykäs hyötymään sen tekemisestä millään tavalla. Se mensan nettitesti, joka on kuulemma tarkin ilmainen testi, niin siitä sain 125. Kuulemma se testi heittää n. kymmenellä pinnalla testin tekijän eduksi, eli tällöin oikea tulokseni olisi se n. 115, mikä on jo aika hyvä, ja sen perusteella mitä olen nähnyt ja kuullut muita ihmisiä, niin veikkaisin tuon olevan aika lähellä oikeaa, eli keskimääräistä älykkäämpi, mutta kaukana mistään erityisen älykkäästä.

Toisaalta se on loppupeleissä aivan se ja sama mitä se testin tulos näyttää. Testin tekeminen ei tee kenestäkään fiksumpaa tai tyhmempää. Ja testit ei edes huomioi älykkyyttä kovin laajasti, joten tuloksesta on jo siinäkin mielessä turha masentua tai alkaa hurraamaan.

Vierailija
46/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

166 edellisellä Mensan testillä vastaten 148:a nykyisellä eli korkeampi kuin 99,7 prosentilla ihmisistä. Mensan jäsenyys ei muuten tee immuuniksi virheille... Se hyöty älykkyyden selvittämisestä oli, että nyt jos eivät jotkin käyttöohjeet tms. aukea,niin tietää, ettei itse ole liian tyhmä vaan ohjeet on paskat.

Vierailija
47/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä Ap sait testin tehtyä? Joskus muinoin sain nettitestistä 146, mutta nykyään Mensalla ilmoittaa vain, että yli 130. Yhtään kysymystä en joutunut arvaamaan, joten ei ilmeisesti mittaa suurempia tasoja? Pitäisikö tässä mennä viralliseen testiin jos haluaisi haluaisi tietää tarkemmin? En kyllä jaksaisi nähdä vaivaa.

Vierailija
48/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuuko älykkyyttä koskeviin keskusteluihin useimmiten ne älyllisesti yli keskiverron olevat vai miksi näissä tämän tyyppisissä keskusteluissa kaikilla on aina yli keskiarvon oleva ÄO?  Kun se on jo tilastojenkin valossa melkoinen harvinaisuus olla huippuälykäs, sillä keskiverto älykkyysosamäärä on Suomessa siinä 100:n hujakoilla.

Huippuälykäshän oli jotain 130+? Mutta ei se kovin ihmeellistä ole, että suurin osa ilmoittaa olevansa keskivertoa älykkäämpi. Miksi? No koska suurin osa on tehnyt jonkun nettitesin, eikä sitä oikeaa. Nettitestit on aina yläkanttiin, toiset enemmän ja toiset vähemmän. Saa olla aika saapas, että saa ilmaistestistä alle 100 pinnaa. Osa sitten trollaa tai valehtelee itselleen en tuloksensa, ja ne jotka tietävät olevansa keskivertoa heikompia näissä jutuissa, eivät ehkä jaksa vaivautua tai kehtaa kertoa oikeaa tulosta.

Eli toisin sanoen, keskiveroa huonommat pisteet saaneet eivät joko ilmoita tulostaan, antavat pisteensä tahallaan tai tahattomasti (koska nettitesti) yläkanttiin = lähes kaikki ovat keskivertoa "älykkäämpiä".

Vierailija
49/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettitestissä ÄO:ni on "normaali korkeakouluopiskelijan tulos". Nettitesti tod.näk. valehtelee hieman, joten olen varmasti ihan keskiverto.

Vierailija
50/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 ja 147. Kahdesti testattu, virallisesti. Päättelykyky-älyllä ei mielestäni ole mitään tekemistä aidon älykkyyden kanssa, jota voidaan mitata ainoastaan teoilla ja valinnoilla, käyttäytymisellä. Älykästä ihmistä ei toistaiseksi ole vastaan sattunut, enkä sellaista peilistänikään näe. Avauksesi kertoo sinunkin olevan vähemmän älykäs, ts. tavis, ihminen.

Vierailija
51/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä Ap sait testin tehtyä? Joskus muinoin sain nettitestistä 146, mutta nykyään Mensalla ilmoittaa vain, että yli 130. Yhtään kysymystä en joutunut arvaamaan, joten ei ilmeisesti mittaa suurempia tasoja? Pitäisikö tässä mennä viralliseen testiin jos haluaisi haluaisi tietää tarkemmin? En kyllä jaksaisi nähdä vaivaa.

Ei ole hyötyä. Eikös mensan raja ole 130 tai 140? Jos nettitestistä saat 130 tai vähän yli, niin se tarkoittaa että oikea pistemääräsi on about 120 kieppeillä. Jäseneksi ei siis ole asiaa ja ainut mitä sulle jäisi käteen, olisi ns. oikea älykkyysosamääräsi. Sen tietäminen voi olla sikäli kivaa tai mielenkiintoista, mutta käytännössä et sillä mitään tee. Oli äo:si 110 tai 120, niin se ei sinusta sen älykkäämpää tai tyhmempää tee, tuskin se sinua auttaa mitään työtäkään saamaan, joten loppujen lopuksi oikea testi on vain rahanhukkaa. Ellei mielenkiinto tulosta kohtaan ole sulle suurempi plussa, kun se raha jonka käytät saadaksesi tuloksen.

Vierailija
52/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarpeeksi, että pärjään hyvin elämässä, siinä testiä...

Vierailija
53/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan hyvä jos voi heittää huumoria korkeasta ääoostaan. Kovin korkealla älyllä siunatut eivät käsittääkseni kovin hyvin sopeudu tähän muuhun porukkaan ja kärsivät siitä omalla tavallaan.

Itselläni korkea äo ja en kyllä viihdy juuri kenenkään kanssa :D Oikeasti ei ole naurun asia ei, mutta en ole vielä osannut älykkyyttäni hyödyntääkään ja mustahuumori on usein se kantava voima.

Itse olen älyllisesti keskivertoa mutta kiinnostuksen kohteeni ovat ihan erilaiset kuin muilla ihmisillä ja ulkopuolisuuden tunne vaivaa minua jatkuvasti. Että mene ja tiedä näistä, ei taida älykkyydellä olla paljon osaa eikä arpaa tässä asiassa.

Missään ei lue, etteikö voisi olla erilainen ja joukkoon sopeutumaton, vaikkei kovin korkea äo olisikaan. Luepa aiempi viestini uudestaan. Ajatuksella.

Vierailija
54/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti 105-115 välillä, eli semmoista hyvää keskitasoa. ÄO on tosin mielestäni aika kehno määritelmä älykkyydelle. Pidän itseäni joiltain osin keskitasoa hpmattavsti lahjakkaampana ajattelijana, vaikka äo:n puolesta olen aika tusinatavaraa. Olen keskivertoa luovempi ja tunneälyltäni olen huomattavasti keskitasoa lahjakkaampi. Se ilmenee siten, että suurin osa ihmisistä ei tunnu mielestäni ymmärtävän omaa tai muiden käyttäytymistä lainkaan. Ja vaikken ole mikään nopea oppija, omaksun psykologiaan liittyviä seikkoja nopeasti, koska olen usein oivaltanut ne itse jo ennestään.

Vierailija
55/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on 127 virallinen mensan testi. Voisi olla parempikin, mutta itselläni on hiton huono muisti ja ADHD se syö tulosta. Samasta syystä olen älykkyyteeni nähden alisuorittaja. Vedin myös puolustusvoimien palikka testeistä ihan hyvät tulokset.

Mulla on myös ADHD. Muistini on keskiverto, ja älykkyysosamääräni on todella korkea.

Yleensä ihmisen muisti ja älykkyys ovat Gaussin käyrällä, suhteessa muihin, melko samalla kohdalla.

Mistä tämä tieto muistin ja älykkyyden korreloinnista?

Kiinnostaa.

Neuropsykologilta, joka teki testejä mulle kun ADHD diagnosoitiin. En ole selvittänyt asiaa lisää teoriatasolla, mutta itseni ymmärtämiseksi tämä oli aika tärkeä tieto. Tai siis, en ollut tajunnut olevani näin huonomuistinen. Enkä olekaan muihin verrattuna...

Vierailija
56/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

140 ja 147. Kahdesti testattu, virallisesti. Päättelykyky-älyllä ei mielestäni ole mitään tekemistä aidon älykkyyden kanssa, jota voidaan mitata ainoastaan teoilla ja valinnoilla, käyttäytymisellä. Älykästä ihmistä ei toistaiseksi ole vastaan sattunut, enkä sellaista peilistänikään näe. Avauksesi kertoo sinunkin olevan vähemmän älykäs, ts. tavis, ihminen.

No siis, päättelykyky on älyä, mutta älyä on monenlaista ja äo-testit mittaa älykkyyttä aika kapeilta alueilta. Teot ja valinnat kertoo minusta vain karkeasti älykkyydestä. Luonteella on oma roolinsa noissa jutuissa. Joku voisi sanoa, että tietynlainen luonne kertoo jotain älykkyydestä, ja näin voikin olla, mutta ei nää ole niin mustavalkoisia juttuja kuitenkaan. Ja sekin, että mitä älykkyys tarkalleen ottaen on? Kaiken kaikkiaan?

Vierailija
57/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin paljon yli sadan olevasta äo:sta on ihmiselle varmasti vain riesaa.  Luulisi sen turhauttavan ja ärsyttävän, kun suurin osa muista ihmisistä tuntuu tyhmiltä. 

Vierailija
58/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakeutuuko älykkyyttä koskeviin keskusteluihin useimmiten ne älyllisesti yli keskiverron olevat vai miksi näissä tämän tyyppisissä keskusteluissa kaikilla on aina yli keskiarvon oleva ÄO?  Kun se on jo tilastojenkin valossa melkoinen harvinaisuus olla huippuälykäs, sillä keskiverto älykkyysosamäärä on Suomessa siinä 100:n hujakoilla.

Mensan raja on kai 130 ja se ei vielä ole mikään huippuälykäs. Joka 50:s suomalainen on Mensan tasoa, eli palstalaisistakin varmaan aika moni :) Ei me niin tyhmiä olla, ainakaan loogisessa päättelyssä.

Vierailija
59/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkkaa, mensan testissä luki vain >135

Vierailija
60/79 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan hyvä jos voi heittää huumoria korkeasta ääoostaan. Kovin korkealla älyllä siunatut eivät käsittääkseni kovin hyvin sopeudu tähän muuhun porukkaan ja kärsivät siitä omalla tavallaan.

Itselläni korkea äo ja en kyllä viihdy juuri kenenkään kanssa :D Oikeasti ei ole naurun asia ei, mutta en ole vielä osannut älykkyyttäni hyödyntääkään ja mustahuumori on usein se kantava voima.

Itse olen älyllisesti keskivertoa mutta kiinnostuksen kohteeni ovat ihan erilaiset kuin muilla ihmisillä ja ulkopuolisuuden tunne vaivaa minua jatkuvasti. Että mene ja tiedä näistä, ei taida älykkyydellä olla paljon osaa eikä arpaa tässä asiassa.

Missään ei lue, etteikö voisi olla erilainen ja joukkoon sopeutumaton, vaikkei kovin korkea äo olisikaan. Luepa aiempi viestini uudestaan. Ajatuksella.

Tiedän kyllä mitä tarkoitit, se on vain niin että monet kun pitävät itseään älykkäämpinä kuin mitä todellisuudessa ovatkaan, kaikki ajattelevat olevansa jotenkin "special" vaikka olisivat ihan tavallisia, erilaisuus ei siis ole itsessään mikään indikaatio älykkyydestä. Tiedän joitakin oikeasti älykkäitä ihmisiä ja tulevat kyllä ihmisten kanssa toimeen, eivät ole koskaan valittaneet mistään ulkopuolisuuden tunteesta koska kuten sanoin, sillä ei älykkyyden kanssa ole mitään tekemistä. Sopeutuminen ympäröivään maailmaan riippuu ihan muista asioista, kuten persoonallisuuden piirteistä.