Näkyykö sepsis CRP:ssa tai leukosyyteissä vai missä kokeessa?
mikä koe kertoo jos on sepsis , edes alkava tms verenmyrkytys?
Tai jos nuo kokeet on normaalit , niin voiko silti olla sepsis?
Kommentit (50)
Sepsis on kliininen tuolla, pelkillä labroilla sepsistä ei voi diagnosoida. Voi olla sepsistä vaikka crp ja leukosyytit on normaalitullut.
Laktaatti ja prokalsitoniini auttaa crp ja leukosyyttien ohella sepsiksen (laboratorio)diagnostiikassa.
Vierailija kirjoitti:
Sepsis on kliininen tuolla, pelkillä labroilla sepsistä ei voi diagnosoida. Voi olla sepsistä vaikka crp ja leukosyytit on normaalitullut.
Laktaatti ja prokalsitoniini auttaa crp ja leukosyyttien ohella sepsiksen (laboratorio)diagnostiikassa.
Jaahas kännykän tekstintäydennys tehnyt omiaan. Tuolla=diagnoosi.
voiko mulla olla sepsis, kun kakki oireet täsmää:
väsymys, alilämpö, KALPEUS, pari tulehusta (alapää, ja korvat, ainakin epäilen) kuukautiset ei tullukkaan, lieviä veren- ja muuta vuotoja (perä ja vag.), yöhikoilu, ....hengenahdistus,jne
tässä verikokeet PVK:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
hematokriitti koholla 0,47
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
auttakaa mikä mulla voi olla? Virustulehuksia? Sepsis?
ap
What??
Vai ei sepsis näy crp:ssä? Enpä ole ennen kuullutkaan!
Crp kohoaa pienellä viiveellä, mutta jos sepsis on tullut, niin kyllä sitä tosi kipeä on. Myös leukosyytit kohoaa ja suunnilleen kaikki alkaa olla pielessä.
Crp-viive maksimissaan n. vuorokausi, mutta kyllä nousee ja korkealle.
Vierailija kirjoitti:
väsymys, alilämpö, KALPEUS, pari tulehusta (alapää, ja korvat, ainakin epäilen) kuukautiset ei tullukkaan, lieviä veren- ja muuta vuotoja (perä ja vag.), yöhikoilu, ....hengenahdistus,jnetässä verikokeet PVK:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
ap
Vaihdevuodet.
Sepsis tietty näkyy CRP:ssä ja leukkareissa, mutta veriviljelyistä se varsinaisesti todetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
väsymys, alilämpö, KALPEUS, pari tulehusta (alapää, ja korvat, ainakin epäilen) kuukautiset ei tullukkaan, lieviä veren- ja muuta vuotoja (perä ja vag.), yöhikoilu, ....hengenahdistus,jnetässä verikokeet PVK:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
ap
Vaihdevuodet.
Alilämpö ei viittaa vaihdevuosiin kyllä. Nimimerkillä kokemusta on.
Duodecim terveyskirjastosta voit tsekata laboratorio-viitearvot.
Ei sulla hemoglobiinikaan ole viitearvojen ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
ap
Oletko ollut viime aikoina tropiikissa?
Vierailija kirjoitti:
What??
Crp kohoaa pienellä viiveellä, mutta jos sepsis on tullut, niin kyllä sitä tosi kipeä on. Myös leukosyytit kohoaa ja suunnilleen kaikki alkaa olla pielessä.
Jos maksa ei toimi kunnolla niin ei crp nouse kunnolla koska crp erittyy maksasta. Ja toisaalta erittäin raju sepsis voi johtaa kuolemaan niin nopeasti (jopa tunneissa, meningokokkisepsis) ettei crp ehdi kohota kuin ehkä lievästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
ap
Vaihdevuodet.
Alilämpö ei viittaa vaihdevuosiin kyllä. Nimimerkillä kokemusta on.
Koululääketiede ei tunne käsitystä alilämpö muutoin kuin vaikeasti kylmettyneellä ihmisellä ja esim. sydänleikkausten yhteydessä, jolloin keho jäähdytetään.
Olet kuivunut jos hemoglobiini nousee.
Vierailija kirjoitti:
What??
Kyllä, sepsispotilas on tosi kipeä, vakavasti sairas. Ja se todetaan nimenomaan potilaan peruselintoimintoja tarkkailemalla: verenpaine, syke, shokin oireet, happeutuminen, virtsaneritys. Sepsiksen hoito pitää aloittaa ennen kuin noita labroja on käytettävissä, koska muuten voi olla liian myöhäistä. Toki näytteet otetaan, mm. se veriviljely, jotta voidaan myöhemmin hoitoa kohdentaa.
Jos ap:n oireet ovat jatkuneet päiviä/viikkoja, voidaan olla kohtuullisen varmoja siitä, että sepsistä hänellä ei ole. Mun korvaan kuulosti siltä että kannattaisi tutkia mm. kilpirauhasen toiminta.
Puutun keskusteluun, koska minullakin on erilaisia oireita, joille ei selitystä löydy ja etsitty on oireiden perusteella syöpää ja sydäntautia. Verikokeet oli kaikki ok, mutta huono vointi pysyy ja en jaksa enää tehdä yhtään mitään. On sama olo, kuin olisi jokin tulehdus, mutta crp ei ainakaan viimeksi ollut noussut.
Mitä maksaan liittyviä kokeita on olemassa, mitä niistä selviää?
naisten hb viite: 117-155. en ole ollu tropiikissa, ei vaihdevuosia vielä, lämpö aina mitattuna jotain 35,3-36,0. ei mittavirhettä , useita mittareita käytän samaan aikaan, molemmista kainaloista.
onko nuo koholla niin paljon että pitäisi huolestua ja vaatia jatkotutkimuksia, koska lääkäri oli sanonut hoitajalle joka toisti puhelimessa että ei niissä arvoissa ole mitään erikoista. Kun aloin tivaamaan niitä arvoja yksittäin alkoikin vasta kertoa totuutta.
ap
Sepsis on sama kuin bakteerin aiheuttama verenmyrkytys, kotilääkärit.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=hoi50032
Määritelmiä
Sepsis on infektion aiheuttama elimistön tulehduksellinen vaste, johon liittyy vaikeissa muodoissa elintoimintahäiriöiden äkillinen kehittyminen
Vierailija kirjoitti:
Eryt koholla 5,26,
tromb koholla 398
hb koholl 157
muut arvot viitteissä
crp alle 3 (normaali)
ap
Jos sulla on sepsis et kirjoittele täällä. Helppo diagnoosi.
Sepsis on peruselintoimintojen häiriö, joten se ei näy verikokeilla. Tosin usein nekin on päin honkia, mutta päädiagnoosi on kyllä kliininen ja tehdään ennen kuin labrahoitaja edes ehtii paikalle.