Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näkyykö sepsis CRP:ssa tai leukosyyteissä vai missä kokeessa?

Vierailija
02.09.2016 |

mikä koe kertoo jos on sepsis , edes alkava tms verenmyrkytys?
Tai jos nuo kokeet on normaalit , niin voiko silti olla sepsis?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

voiko mulla olla sepsis, kun kakki oireet täsmää:

väsymys, alilämpö, KALPEUS, pari tulehusta (alapää, ja korvat, ainakin epäilen) kuukautiset ei tullukkaan, lieviä veren- ja muuta vuotoja (perä ja vag.), yöhikoilu, ....hengenahdistus,jne

tässä verikokeet PVK:

Eryt koholla 5,26,

tromb koholla  398

hb koholl 157

hematokriitti koholla 0,47

muut arvot viitteissä

crp alle 3 (normaali)

auttakaa mikä mulla voi olla? Virustulehuksia? Sepsis?

ap

Vaihdevuodet.

Alilämpö ei viittaa vaihdevuosiin kyllä. Nimimerkillä kokemusta on.

Koululääketiede ei tunne käsitystä alilämpö muutoin kuin vaikeasti kylmettyneellä ihmisellä ja esim. sydänleikkausten yhteydessä, jolloin keho jäähdytetään.

Näiden lisäksi pitkälle edenneessä anoreksiassa ja vaikeassa kilpirauhasen vajaatoiminnassa.

Vierailija
22/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sydämen vajaatoiminnassa on alilämpöä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

naisten hb viite: 117-155. en ole ollu tropiikissa, ei vaihdevuosia vielä, lämpö aina mitattuna jotain 35,3-36,0. ei mittavirhettä , useita mittareita käytän samaan aikaan, molemmista kainaloista.

onko nuo koholla niin paljon että pitäisi huolestua ja vaatia jatkotutkimuksia, koska lääkäri oli sanonut hoitajalle joka toisti puhelimessa että ei niissä arvoissa ole mitään erikoista. Kun aloin tivaamaan niitä arvoja yksittäin alkoikin vasta kertoa totuutta.

ap

Tuo että käytät useita mittareita molemmissa kainaloissa samaan aikaan on kyllä indikaatio jatkotukimuksiin - psykiatrian puolella.

Vierailija
24/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

naisten hb viite: 117-155. en ole ollu tropiikissa, ei vaihdevuosia vielä, lämpö aina mitattuna jotain 35,3-36,0. ei mittavirhettä , useita mittareita käytän samaan aikaan, molemmista kainaloista.

onko nuo koholla niin paljon että pitäisi huolestua ja vaatia jatkotutkimuksia, koska lääkäri oli sanonut hoitajalle joka toisti puhelimessa että ei niissä arvoissa ole mitään erikoista. Kun aloin tivaamaan niitä arvoja yksittäin alkoikin vasta kertoa totuutta.

ap

Tuo että käytät useita mittareita molemmissa kainaloissa samaan aikaan on kyllä indikaatio jatkotukimuksiin - psykiatrian puolella.

aloin mittaamaan useila eri mittareilla siitä lähtien kun kolme eri hoitajaa jankutti "Mitttausvirhettä" kun kerroin lämmön, eli 35. Kyllästyin tuohon epäilyyn ja jankutukseen. Mullaon nyt useita mittareita, digitaalinen, ja pari elohopeista, ja siitä syystä myös mittaan molemmista kainaloista koska huomasin että oikeassa on joskus vähän korkeampi lämpö kuin vasemmassa, ja samoin verenpaineet on huomattavasti korkeammat oikeassa ,kuin vasemmassa. 

ap

Vierailija
25/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle.

Noi labrojen viitearvot ovat nimenomaan viitearvoja. Yksilöllisesti voi olla ylä- tai alapuolella omat arvot, kokonaiskuva ratkaisee ja se, ovatko arvot olleet aiemminkin samansuuntaisia.

Hiukan koholla oleva hemoglobiinikin selittyy usein myös pienestä kuivumisesta, jolloin myös hematokriittikin voi olla "liian korkea". Jne.

Sulla on nyt kova pelkotila päällä, kun olo ei tunnu ihan normaalilta ja kauhukuvat nousevat pintaan omasta vakavasta sairaudesta. Mutta sepsis tosiaan etenee vauhdilla ja tekee ihmisestä valtavan sairaaksi. Yritä erottaa/muistaa pelon aiheuttama tila siitä mitkä ovat realiteetit. Pelko on kauhea peikko, koska se tekee sinänsä kauhean olon kantajalleen.

Pienen potemisen jälkeen alat voida taas paremmin, aikansa ne pienetkin tulehdustilat ottavat parantuakseen.

Vierailija
26/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

väsymys, alilämpö, KALPEUS, pari tulehusta (alapää, ja korvat, ainakin epäilen) kuukautiset ei tullukkaan, lieviä veren- ja muuta vuotoja (perä ja vag.), yöhikoilu, ....hengenahdistus,jne

tässä verikokeet PVK:

Eryt koholla 5,26,

tromb koholla  398

hb koholl 157

muut arvot viitteissä

crp alle 3 (normaali)

ap

Vaihdevuodet.

Koululääketiede ei tunne käsitystä alilämpö muutoin kuin vaikeasti kylmettyneellä ihmisellä ja esim. sydänleikkausten yhteydessä, jolloin keho jäähdytetään.

Kun kotiuduin yo-sairaalasta sepsiksen jälkeen, sain kyllä ohjeistuksen, että selkeä alilämpö on yksi merkki, mikä antaa aihetta huoleen, jos on muuten kipeä ja tooosi huono olo. Yhtä paha kuin korkea kuume. Mutta en muista, mikä mainittiin "alarajaksi". Neuvoja oli infektiolääkäri, ei koululääkäri.

Vierailija
27/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Delirium

Vierailija
28/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Delirium

deliriumkin on muuten merkki sepsiksestä , eli..?

Vierailija
29/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä verikokeet PVK:

Eryt koholla 5,26,

tromb koholla  398

hb koholl 157

muut arvot viitteissä

crp alle 3 (normaali)

ap

Vaihdevuodet.

Kun kotiuduin yo-sairaalasta sepsiksen jälkeen, sain kyllä ohjeistuksen, että selkeä alilämpö on yksi merkki, mikä antaa aihetta huoleen, jos on muuten kipeä ja tooosi huono olo. Yhtä paha kuin korkea kuume. Mutta en muista, mikä mainittiin "alarajaksi". Neuvoja oli infektiolääkäri, ei koululääkäri.

Mutta sanon vielä ap:lle, että silloin kun mulla tuo sepsis oli, tulin nopeasti aivan mielipuolisen kipeäksi, kävelin vielä omin jaloin taksista päivystykseen , mutta en päässyt enää hetken päästä odotushuoneessa tuolista ylös. Muutama tunti tuosta, ja olin kriittisessä tilassa.

Vierailija
30/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Delirium

deliriumkin on muuten merkki sepsiksestä , eli..?

Delirium ilman sepsistä?

Vierailija
31/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

aloin mittaamaan useila eri mittareilla siitä lähtien kun kolme eri hoitajaa jankutti "Mitttausvirhettä" kun kerroin lämmön, eli 35. Kyllästyin tuohon epäilyyn ja jankutukseen. Mullaon nyt useita mittareita, digitaalinen, ja pari elohopeista, ja siitä syystä myös mittaan molemmista kainaloista koska huomasin että oikeassa on joskus vähän korkeampi lämpö kuin vasemmassa, ja samoin verenpaineet on huomattavasti korkeammat oikeassa ,kuin vasemmassa. 

ap

Miksi lämpötilan todistaminen asteen tarkkuudella on sulle niin tärkeää? On aika sama mikä sun normaalilämpö on - korkea kuume sullekin on vasta yli 38,5. Oletko kauankin tarkkaillut terveyttäsi tuolla tavalla?

Vierailija
32/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululääketiede ja koululääkäri on vähän niinku kaks eri asiaa:D

Vierailija
33/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut myös sepsis. Ensimmäisistä oireista meni vuorokausi, kun olin tajuttomana sairaalassa.

Ekat oireet olivat (itse en muista, on vain kerrottu): niin kova voimattomuus ja väsymys, etten voinut mennä hakemaan vettä, mutta jaksoin pyytää. Oli myös kova jano koko ajan. Makasin pitkälläni.

Seuraavana päivänä minut vietiin horjuvana Meilahteen. Lääkäri oli käynyt luonani ja antanut jonkun pistoksen, en tiedä minkä. Pystyin sanomaan sairaalassa kuulemma nimeni, mutta sen jälkeen tuli kouristelut ja tajunnan menetys.

Olin kuukauden tajuttomana ja pari kuukautta teholla.

Monielinvauriot siitä sain, mutta niistä ei nyt enempää tähän.

Vierailija
34/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Miksi lämpötilan todistaminen asteen tarkkuudella on sulle niin tärkeää? On aika sama mikä sun normaalilämpö on - korkea kuume sullekin on vasta yli 38,5. Oletko kauankin tarkkaillut terveyttäsi tuolla tavalla?

no kun on jääkylmä olo, ja jos soittaa hoitajalle, niiin  nehän ekana kysyy  onko sulla kuumetta. Joten mittaan sen joskus valmiiksi.

sitten noista arvoista. Joku besserwisser totesi että vaikka ne ei ole viitteissä, ne voi olla juuri mulle normaalit. Vaan kun ei ole. On lukuisia kertoja aiemminkin otettu samat kokeet ja ne on ollu normaalit eli vitteissä.

kyllä kaikkee yritätte te terveysalan sekoilijat. Teistä on enemmän haittaa kun hyötyä. Minäkin alan olemaan jo parempi ekspertti kun työ. Yritätte tehdä sairaasta tervettä vaikka  väkisin, ja jos ei ole tyhmä potilas, niin  sitten vaikka valehtelette, kuten minun lääkäri valehteli hoitajalle arvojen olevan normaalit ja joka toisti valehtelevan lääkärin valheet minulle. Vaan kun täällä pääsä ei ole nyt joku tyhmä-Jussi tällä kertaa. 

ap

Vierailija
35/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

no kun on jääkylmä olo, ja jos soittaa hoitajalle, niiin  nehän ekana kysyy  onko sulla kuumetta. Joten mittaan sen joskus valmiiksi.

sitten noista arvoista. Joku besserwisser totesi että vaikka ne ei ole viitteissä, ne voi olla juuri mulle normaalit. Vaan kun ei ole. On lukuisia kertoja aiemminkin otettu samat kokeet ja ne on ollu normaalit eli vitteissä.

kyllä kaikkee yritätte te terveysalan sekoilijat. Teistä on enemmän haittaa kun hyötyä. Minäkin alan olemaan jo parempi ekspertti kun työ. Yritätte tehdä sairaasta tervettä vaikka  väkisin, ja jos ei ole tyhmä potilas, niin  sitten vaikka valehtelette, kuten minun lääkäri valehteli hoitajalle arvojen olevan normaalit ja joka toisti valehtelevan lääkärin valheet minulle. Vaan kun täällä pääsä ei ole nyt joku tyhmä-Jussi tällä kertaa. 

ap

Yhä enemmän alkaa kuulostaa siltä että ap:n ongelma on psykiatrinen.

Vierailija
36/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koululääketiede ja koululääkäri on vähän niinku kaks eri asiaa:D

Tajusit, hyvä tyttö!

Ei ole olemassa koululääketiedettä. Sana, mitä tuolla haetaan, on lääketiede.

Vierailija
37/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa siis, joka tietää, olet sinä itse.

Lääkärit, hoitajat ja täällä sinulle vastaavat ovat kaikki väärässä?  Nostamme kädet pystyyn, vain sinä itse tiedät, osaat ja hoidat homman.

Vierailija
38/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ja samoin verenpaineet on huomattavasti korkeammat oikeassa ,kuin vasemmassa. 

ap

Subclavian steal syndrome.

Vierailija
39/50 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sepsis sytostaattien yhteydessä, crp nousi yli 400...

Vierailija
40/50 |
03.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepsis tietty näkyy CRP:ssä ja leukkareissa, mutta veriviljelyistä se varsinaisesti todetaan.

Ei muuten todeta, hoidan sepsispotilaita työssäni erittäin paljon, ja ehkä 1/40 jää veriviljelystä kiinni, eli saadaan selville mikä sen aiheuttaa. Niillä muilla 39 on kyllä sepsis, ei vaan tiedä minkä pöpön aiheuttama, koska veriviljely jää negatiiviseksi. Mutta yhdelläkään ei vielä ole crp jäänyt nousematta, olipa bakteeri, virus tai sienisepsis...