Suurin osa ihmisistä on todella kaukana kauneusihanteista
Mielestäni se on jopa melko masentavaakin. Siis ehkä noin yksi tuhannesta on ns. mallikelpoinen yksilö fyysisesti. Jos siihen vielä lisää riittävän korkean äö:n ja muut henkiset ominaisuudet sekä terveydentilan sekä ihanteellisen iän, niin Suomessa on vain pieni kourallinen "mallikelposia" yksilöitä, mikä on vieläkin masentavampaa. Mitä kaikille muille käy? Naisista ja miehistä merkittävä osa jää ikisinkuiksi, koska he ovat jotenkin "vaillinaisia" ja poikkeavia.
Itse en ole koskaan ollut mitenkään mallikelpoinen. Ihan teininäkin häiritsi vääränmuotoinen nenä, liian paksut reidet sekä liian hoikka ja luikku yläosa ja kaula. Sitten ihmeen kaupalla päädyin naimisiin ja sain onneksi itseäni nätimpiä lapsia, mutta nyt olenkin vielä teiniaikojani alemmalla tasolla: vatsan iholla on raskausarpia ja olen vanhemman ja plösähtäneemmän näköinen, vaikka olenkin hoikka. Musta ei enää ikinä saisi kauneusihanteen mukaista ja olen jo liian vanhakin. Sivistyksessäkin on liikaa aukkoja ja pitäisi olla henkisesti nopea ja alati skarppi sekä sosiaalinen ja hauskaa seuraa. Pian eroan, jolloin vanhuus tulee olemaan kovin yksinäistä aikaa. :(
Kommentit (25)
Niin on mutta elävät siltikin ihan antoisaa ja mukavaa elämää , muihin asioihin energiansa ja aikansa keskittäen. Harvoinpa kuulee jonkun aikuisen valittavan kauneutensa puutetta, ei ihmiset tuollaisia asioita yleensä niin paljon edes mieti, etenkään ne jotka ovat 30+ vuotiaita. Joillakin teineillä ulkonäköpaineet korostuvat hyvinkin voimakkaasti koska tuossa iässä on se muiden ihmisten miellyttämisen halu mutta aikuisiällä se vähenee merkittävästi. Ihmiset ovat sellaisia kuin ovat, tämäkin on asia johon voi loppupeleissä itse vaikuttaa hyvin vähän.
En voi olla ihan samaa mieltä. Kun olin teini/nuori aikuinen 90- ja 2000-luvuilla, ihanne oli mielestäni ahtaampi. Kaunista oli HOIKKUUS, peppu sai olla mielellään pieni, tissit isot. Liika meikkaus oli horomaista ja persoonallisia haukuttiin hipeiksi, salilla käyvät olivat outoja lihaskimppuja jne. Nykyään kauniina nähdään erityisesti kurvit, mutta myös hoikka varsi on nättiä, saa pukeutua resuisesti tai klassisesti, saa meikata paljon tai ei ollenkaan, saa olla lihaksikas tai vain timmi, pienet rinnat on hyvät, isot rinnat on hyvät. Miehetkin saa olla parran kanssa tai ilman ja ilmentää feminiinistä tai maskuliinista puoltaan ihan kuinka haluaa.
Kauneusihanne taitaa heijastaa aina vähän sitä, mistä on pulaa. Pyöreys oli muodissa 1800-luvulla, kun se ei ollut helposti saavutettavissa. Oma nuoruuteni osui kai nousukauteen, jolloin ei ollut helppoa pysyä hoikkana. Olen miettinyt, liittyisikö kurvien ja terveyden ihannointi nyt vähän tähän maailmanlopun tuntuun, on tajuttu, että ollaan tässä kohta tyhjän päällä ilmastonmuutoksen, työttömyyden ym.ongelmien ja yltäkylläisyys, jolloin voi itse päättää omasta vartalonmuokkauksestaan ja vaikuttaa terveyteensä, ei tule kestämään.
Täällä tunne-elämältään teini, parisuhteeton 3-kymppinen nainen sulle kohtalotoveriksi. Mä taas olen nätti, mutta elämä on heitelly sellasia vastoinkäymisiä mulle, että ei tosiaan mitään juhlaa täälläkään ole. Jokaisella ristinsä.
Minä olen siitä hyvin kaukana. Elämäni on kuitenkin ollut oikein hyvää, enkä edes tekisi kauneudella mitään. Mies ja 2 lastakin on. Ihan tavallinen, kiltti ja älykäs mies, joka ei sovi komeusihanteisiin mutta on maailman ihanin mies juuri minulle. Mitä niillä ulkokuorilla niin väliä?
Istuskelin kesällä Hgin keskustassa terassilla Espalla, ja ohi lappoi valtavasti ihmisiä, niin turisteja, suomalaisia, pakolaisia, harva heistä erottui huippuyksilönä ulkonäkönsä perusteella. Oli vain helpottavaa todeta tämä tosiasia...