Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valtionvelka ja henkilökohtainen velka

Vierailija
02.09.2016 |

Miksi ihmiset valittavat tukileikkauksista sillä jokainenhan voi ottaa lainaa ja vippiä taloutensa paikkaamiseen ihan samoin kuin valtiokin ottaa. Maksettavahan se on se velka, oli se sitten valtion tai omissa nimissä olevaa.
Oikeastaan voisimme luopua valtion velasta ja valtio voisi ottaa kansainvälisiltä rahamarkkinoilta velkaa ihmislle itselleen, Siis valtio vain välittäisi noita velkoja ulkomailta tänne meille.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, sinä et näy ymmärtävän kansantaloudesta hittojakaan.

Koetanpa vääntää sinulle rautalangasta.

Valtion ja kuntien julkisesta budjetista rahoitettavat menot ja toisaalta tulot ovat yhteisen politiikan päätöksiä. Jos minä otan lainaa, se ei vähennä pätkääkään velvollisuuttani maksaa veroja (paitsi ensiasunnon korkojen osalta). Toisin sanoen ottaisin vain henkilökohtaista velkaa sen LISÄKSI, että maksaisin entiseen tapaan veroja ja saisin huonommin veroilleni vastinetta palveluiden ja tukiverkon muodossa.

Ajatus henkilökohtaisesta velasta pitänee sisällään sen, että itse sitten sillä kustantaisimme palvelut, joita käytämme. Luuletko ihan tosissasi, että olisi halvempaa esimerkiksi se, että 5,5 miljoonaa suomalaista erikseen maksaisi itselleen sairausvakuutusta ja yksityislääkärit voisivat sitten velottaa ihan mitä lystäävät?

Mieti tukkukauppaa: ison määrän ostaminen on per kappale aina halvempaa kuin ostaa ko. tuotetta yksitellen. Palvelutuotannossa pelaa sama logiikka: on parempi keskitetysti ja valvotusti tuottaa palveluita isolle joukolle.

Hyvä esimerkki on Yhdysvallat, jossa iso osa kansasta on Obamacarenkik jälkeen ilman oikeutta terveydenhoitoon, ja hoitokustannukset ovat hurjasti isommat kuin Suomessa.

Sitä paitsi.... Huomaisit aika pian, että vaikka et NYT käytäkään monia yhteiskunnan palveluita tai turvaverkkoja, sinun pitäisi niitä varten alkaa säästää. Koskaan et voi tietää, sairastutko ja menetätkö työkykysi, koskaan et voi tietää, meneekö työpaikka alta jne.

Se on ihan veroihin verrannollinen menoerä, joka kuukausi.

Joten on järkevää tuottaa monia palveluita ja tukiverkkoa yhdessä, yhteisin päätöksin. Niitä ei voi poimia niin, että "minä en halua maksaa puolustusvoimista, enpä maksamaan veroista kuin osan!", vaan jos harmittaa jokin budjettimeno, niin äänestää seuraavissa vaaleissa puoluetta, joka haluaa siitä säästää. Se on sitä demokratiaa, ap hyvä!

Valtionvelan taso on Suomella vielä eurooppalaisittain hyvin maltillisella tasolla. Oikeisto haluaa sitä ehdottomasti supistaa, mutta kuten oikeistolaiseen politiikkaan (joka haluaa leikata veroja ja vähentää valtion roolia palveluiden tuottajana) kuuluu, ei korottamalla veroja, vaan vähentämällä valtion palveluita ja tukia eli menoja.

Monet nobelistitkin - siis taloustieteilijät - taas katsovat, että säästöt pitkittävät lamaa. Meillä olisi varaa velkaantua ja elvyttää.

Vasemmisto haluaisi nostaa verojakin mieluummin, ja itse asiassa puolet suomalaisista olisi valmiita maksamaan enemmän veroja, jos niillä kohennettaisiin mm. terveydenhoitoa ja vanhustenhoitoa.

Vierailija
2/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sehän on elvyttävää jos ottaa itse lainaa ja käyttää sen heti johonkin.

Sen lainauksenhan voisi hoitaa siten, että valtionvelka jaetaan jokaiselle kansalaiselle tasan ja henkilökohtaiseksi velaksi. Paljon selvempää kun velka ei häviä jonnekin tuntemattomuuksiin, vaan jokainen voi katsoa sen kulloisenkin velan ihan omasta velkatilistään.

Eikä tässä ole kyse mistään julkisten palveluiden yksityistämisestä, vaan ihan vain siitä että on tyhmää kun valtionvelka ei muka ole kenenkään velkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta sehän on elvyttävää jos ottaa itse lainaa ja käyttää sen heti johonkin.

Sen lainauksenhan voisi hoitaa siten, että valtionvelka jaetaan jokaiselle kansalaiselle tasan ja henkilökohtaiseksi velaksi. Paljon selvempää kun velka ei häviä jonnekin tuntemattomuuksiin, vaan jokainen voi katsoa sen kulloisenkin velan ihan omasta velkatilistään.

Eikä tässä ole kyse mistään julkisten palveluiden yksityistämisestä, vaan ihan vain siitä että on tyhmää kun valtionvelka ei muka ole kenenkään velkaa.

Valtio ei saisi velkaa ulkomailta, jos se jaettaisiin kansalaisille ja vakuutena olisi sitten vain ihmisten kyky maksaa velkansa. Nyt valtionvelan tärkein vakuus on valtion verotusoikeus, ja rahaa saa todella paljon ja halvalla; tuorein miljardipotti tuli sisään miinuskorolla.

Vierailija
4/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

valtionvelassa on vaan se ero että valtio ei joudu eläkkeelle jota ennen kaikki velat olisi kiva olla maksettuna. Valtiolla on myös hyvin kaikenlaista velan vakuudeksi.

Vierailija
5/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtio ei saisi velkaa ulkomailta, jos se jaettaisiin kansalaisille ja vakuutena olisi sitten vain ihmisten kyky maksaa velkansa. Nyt valtionvelan tärkein vakuus on valtion verotusoikeus, ja rahaa saa todella paljon ja halvalla; tuorein miljardipotti tuli sisään miinuskorolla.

Valtiohan voi ottaa velanmaksukykyä varten vakuutuksen ja nyt miinuskorkojen aikaanhan se ei maksa mitään.

Vierailija
6/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firmatkin vois sitten ottaa velkaa ja maksaa itse täysmääräisesti suoraan tai epäsuorasri käyttämistään hyödykkeistä, kuten infrasta ja oikeuslaitoksesta. Yksityistetään lakien säätäminenkin, ja puistoalueet, ja se silta jota pitkin en ikinä aja, ja ne pyörätiet joita en ikinä käytä. Jokainen yksityishenkilö ja yritys ottakoot velkaa käyttääkseen näitä. En minä tarvitse katuvalojakaan, ja mun isovanhemmat ovat kuolleet, joten en halua maksaa infrasta siltä osin enkä vanhusten hoidosta. Ottakaa lainaa vaan kaikki kaikkeen mitä tarvitsette.

Vierailija
7/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

valtionvelassa on vaan se ero että valtio ei joudu eläkkeelle jota ennen kaikki velat olisi kiva olla maksettuna. Valtiolla on myös hyvin kaikenlaista velan vakuudeksi.

Voihan sen velan maksaa perinnöstä.

Monissa maissa on myös systeemi, jossa velat periytyvät.

Vierailija
8/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtion velka ei ole mitään sen kummempaa kuin etukäteen tuhlattuja veroja. 

Me elämme täällä onnelassa, jossa kaikki on kaikille ilmaista.

Tulevat sukupolvet eivät elä onnelassa, heille kaikki maksaa ja maksavat vielä meidän tekemäämme velkaa.

Toisaalta, aivan oikein niille nenärenkaisille.

Vierailija
9/11 |
02.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Firmatkin vois sitten ottaa velkaa ja maksaa itse täysmääräisesti suoraan tai epäsuorasri käyttämistään hyödykkeistä, kuten infrasta ja oikeuslaitoksesta. Yksityistetään lakien säätäminenkin, ja puistoalueet, ja se silta jota pitkin en ikinä aja, ja ne pyörätiet joita en ikinä käytä. Jokainen yksityishenkilö ja yritys ottakoot velkaa käyttääkseen näitä. En minä tarvitse katuvalojakaan, ja mun isovanhemmat ovat kuolleet, joten en halua maksaa infrasta siltä osin enkä vanhusten hoidosta. Ottakaa lainaa vaan kaikki kaikkeen mitä tarvitsette.

Ei tässä ole kyse mistään yksityistämisestä, eikä lainaraha edes välttämättä näkyisi ihmisten tileillä, vaan valtio käyttäisi sitä ihmisten puolesta ihan samoin kuin nykyistäkin valtionvelkaa.

Voisihan sen nykyisenkin valtionvelan jakaa tasan kullekin kansalaiselle.

Paljonko siitä muuten tulisi???

Vierailija
10/11 |
04.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnönjaossa kukaan ei peri velkaa mutta vauva kun syntyy niin hän saa 170€ äityspakkauken ja 19000€ velkaa jonka eteen vauva joutuu tulevaisuudessa työskentelemään. Siis maksaa veroja ja maksuja valtion kassaan , lisäksi kunnan velat päälle. Vauva ei mahda asialle yhtään mitään mutta niin vain teemmekaiken aikaa.

Vielä jotenkin asian ymmärtäisi jos vauvan , siis tulevan työläisen antamat ropot menisi

velanmaksuun mutta kun päättäjät jakavat rahat Kreikkaan ja EUN: yhteiseen nieluun

joka koko ongelman ydin se syö kaiken eikä saa aikaan muuta kuin kehitysmaiden varojen

ryöstöä aikaiseksi ja jota karkuun ihmiset lähtevät eurooppaan ruokittavaksi.

Kyllä sillä saralla ruokittavia piisaa. Tämä hieno termi Klobaalisaatio, joka koskee vain muutamaa ihmistä ja muut kärsivät. näin se vaan on. turhat palkat alas ja asiattomat virat

pois ja aletaan tekemään työtä, nyt vain pelataan ja juonitaan. Poliisin ylintä jhtoa myöten.

Hävettää asua Euroopassa.

Vierailija
11/11 |
29.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanoteeraus.Valtion ei ole pakko maksaa koko velkaa pois,yksityishenkilön pitää ellei halua loppuiäkseen saneeraukseen.