Lääkäriä paikalla? Kysymys alaselän välilevyn pullistumasta
Ajoittaisia alaselkäkipuja ollut jo kauan. Noin kuukausi sitten huomasin toisen jalan isovarpaan ulkoreunan tunnottomuuden. Pari viikkoa sitten alkoi tunne, ettei virtsarakko oikein tyhjene. Tätä kesti noin viikon verran, mutta helpottui sitten. (Ollut joskus ennenkin, ja olen käynyt lääkärissä, mutta epäilemääni tulehdusta ei ole ollut. En siis mennyt lääkäriin tämän takia.)
Eilen sitten puutui toisenkin isovarpaan ulkoreuna ja tuli todella kova alaselkäkipu. Tänä aamuna selkä parempi, mutta virtsaamisongelmaa jälleen ja varpaat edelleen puuduksissa.
Pitääkö mennä lääkäriin tänään vai voinko odotella ensi viikkoon?
Kommentit (9)
En ole lääkäri vaan ex-potilas, selkä leikattiin 2001. Suosittelen lääkäriin menoa heti. Älä jää odottelemaan halvaantumisoireita.
Viittaisi vahvasti välilevypullistumaan. Mene suoraan privaatti selkäortopedille tai neurokirurgille ja saat sieltä lähetteen MRI kuvaukseen. Nopein tie, jos leikattavaa ja jos ei ole leikattavaa niin pistävät sitten fysiatrille, joka hoitaa selkävaivoja ei-leikkauksellisin keinoin.
Vierailija kirjoitti:
En ole lääkäri vaan ex-potilas, selkä leikattiin 2001. Suosittelen lääkäriin menoa heti. Älä jää odottelemaan halvaantumisoireita.
Hei,
Oliko oma tilanteesi vastaava? Paheniko nopeasti?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ap
Jaloissa oli tunnottomuutta, alkoi toisesta jalasta ja vaihtui sitten toiselle puolelle. Kipu säteili jalkaan, lihakset eivät toimineet kunnolla. Pystyin kyllä kävelemään, mutta toisella jalalla en saanut otettua kunnollista askelta. Kerran kumartuessani jalka lähti alta kokonaan. Magneettikuvauksen jälkeen pääsin melko nopeasti leikkaukseen. Selkä parani hyvin ja on kipuillut sen jälkeen paljon vähemmän kuin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Ap
Jaloissa oli tunnottomuutta, alkoi toisesta jalasta ja vaihtui sitten toiselle puolelle. Kipu säteili jalkaan, lihakset eivät toimineet kunnolla. Pystyin kyllä kävelemään, mutta toisella jalalla en saanut otettua kunnollista askelta. Kerran kumartuessani jalka lähti alta kokonaan. Magneettikuvauksen jälkeen pääsin melko nopeasti leikkaukseen. Selkä parani hyvin ja on kipuillut sen jälkeen paljon vähemmän kuin nuorempana.
Kiitokset sinulle vastauksesta. Olen itse tässä pohtinut, että ehkä "pelkkä" varpaiden puutuminen ei ole yhtä vakavaa kuin monissa välilevyn pullistumaa koskevissa kirjoituksissa mainittu jalkojen puutuminen - eli siis että hälyyttävää olisi vasta laajempi puutuminen. Päädyin nyt kuitenkin siihen, että käyn vielä tänään lääkärissä - kaiken varalta.
Ap
Mulla ollut jaloissa tunnottomuutta,hermokipua,lihasheikkoutta ym. Mitkä johtuneet välilevyn pullistumasta,lihas spasmista ja lisäksi ollut välilevytyrä,selkä on kulunut pilalle,olen ollut myös keskus-sairaalassa kuntoutuksessa,vuosia käynyt fysioterapiassa ym.
leikattu ei ole koska pullistuma ja tyrä hävinneet itsestään ja oireet helpottaneet aina akuutin vaiheen jälkeen,mutta mulle on sanottu,jos pidätys vaivoja ilmenee pitää soittaa välittömästi ambulanssi ja suoraan leikkaukseen.
t.M40v
Mullakin on välilevyn pullistuma/repeämä. Noin pari kuukautta sitten alkoi säteilykipu oikeaa jalkaa pitkin. Alaselkä oli ollut kipeä jo kauemmin, mutta meni lopullisesti siinä pari kuukautta sitten. En siis pystynyt muuta kuin makaamaan ja päivystyksessä vietetyn päivän jälkeen en päässyt edes mri:hin:(
Antoivat kipulääkkeet vaikka todettiin jo sairaalassa ollessani että eivät auta mitään. Ainoa mitä sanoivat oli että jos tulee halvausoireita tai kusen housuun niin sitten kiireesti takaisin.
No, jalat oli välillä osittain tunnottomina ja se vihlova kipu jalassa oli 24/7 + jatkuva alaselkäkipu paitsi selällä maatessa.
Otin sitten itse viimein yhteyttä fysioterapeuttiin kun kipu ei helpottanut enkä pystynyt muuta kuin makaamaan. Fysioterapeutti sitten diagnosoi välilevyn pullistuman tai repeämän. Varmuutta ei siis ole kumpi, koska lääkärit eivät suostu mri:hin minua päästämään. Fyssa sanoi että saa sen kyllä kuntoutettua harjoituksilla ajan kanssa ja että leikkausta kannattaa välttää kuin ruttoa.
Nyt kuin olen päälle pari viikkoa käynyt siellä ja tehnyt niitä liikkeitä niin tuntuu että rupeaa helpottamaan.
Istuminen on tosin edelleen saatanasta ja sitä vältänkin kaikin keinoin.
Eli oman kokemukseni perusteella neuvoisin käymään myös fysioterapiassa, sillä mua ei ainakaan lääkärit olleet halukkaita auttamaan. Tunkivat vaan kolmiolääkkeitä jotka eivät kipuun auttaneet mutta pään pistivät kyllä sekaisin. Yritä siinä nyt sitten olla pienen lapsen kanssa kotona valppaana, pumpattuna täyteen vahvoja kipulääkkeitä:(
Kokeilin pari kertaa hierojaakin ennen "diagnoosia" mutta siitä ei ollut mitään apua. Seuraavana päivänä oli vaan vielä kipeämpi jos mahdollista.
Tuohon edelliseen viestiin lisäisin että hierontaan ei todellakaan kannata mennä jos epäilee välilevyoireita. Kipu voi mennä aivan hirveäksi möyhimisen myötä ja lihasten puristelu ei paranna selkärangan vaurioita. Tai ainakin kannattaa pitää se mahdollisuus mielessä.
Fysioterapeutti ei voi täysin luotettavasti diagnosoida mitään, vaan siihen tarvitaan MRI-kuvaus, jota pitää osata vaatia. Toki fysioterapeuttikin tietää paljon.
Kipuun voi auttaa paremmin hermokipulääke kuin tavalliset kipulääkkeet. Esim.lyrica on hermokipulääkkeenä käytetty. Toiset lääkärit suosittelevat peruskipulääkkeitä.
Isokin puutuminen voi kestää kauan ilman suurempia kipuoireita että siinä mielessä puutuminen itsessään ei ole niin pelottava juttu, vaikka jostain kertookin. On aina parempi jos kipu pysyy selässä eikä leviä sieltä alaspäin pakaraan ja jalkoihin. Pitää välttää liikkeitä, jotka saavat kivun leviämään jalkaan.
Ap lisää: epäilen siis pullistumaa, sellaista ei ole toistaikseksi diagnosoitu (kun ei ole tutkittukaan).