No niin Suomen kansalaiset, ette kai te tätä enää niele
Eikö nyt olisi aika pistää vastalause tähän työttömien nakkeluun? Mitä sanotte?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Pientä näpertelyä nuo Suomen leikkaukset ovat siihen verrattuna, mitä Venäjän kansalaiset nielevät. No siellä onkin uusi kansalliskaarti pitämässä traktorimarssit ja muut mielenilmaukset kurissa.
Miksi pitää verrata Venäjään? Se on paljon suurempi maa, kansaa on niin paljon, ettei jokaisesta yksittäisestä ihmisestä tarvitse välittää. Venäjä ei ole koskaan ollut toimiva monipuoluedemokratia, eikä hyvinvointivaltiokaan varsinaisesti. Huono vertailukohde siis.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei meillä olisi tätä unelmaongelmaa, niin työttömiä ei tarvitsisi rangaista.
On se vaan helppoa, kun on osoittaa joku NE, joiden syytä kaikki MEIDÄN ongelmat ovat.
Eipä paljon kiinnosta venakkojen agitointi. Menkää vaikka viljelemään sitä kaalta niin saatte jotain syötävää :D
Mä en ymmärrä, millä tavalla työttömien kyykyttäminen luo yhtään uutta työpaikkaa!
Ai niin, tiedoksi myös sinne putlerin puttepossuille että suomi on syventämässä puolustusyhteistyötä usa:n kanssa. Tänään oli siitä uutinen. Njäh kjeh, nakertaax?
Elintasoa on laskettava, kun sen ylläpitoon ei ole varaa. Niin se vaan on. Kahdessakymmenessä vuodessa olemme saavuttaneet korkean elintason ja nyt kuvittelemme sen olevan itsestäänselvyys. Ei se ole.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, millä tavalla työttömien kyykyttäminen luo yhtään uutta työpaikkaa!
Siltä varalta, ettei niitä uusia työpaikkoja synny niin se ainakin karsii kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ootellaanpa taas ihan rauhassa.. jos täll hetkellä ei edes uusi työtön työnhakija saa tapaamisaikaa TE-keskuksesta, kun niillä on niin karmea resurssipula, niin miten ihmeessä siellä alkaa olla aikaa jututtaa jokainen syrjytynyt pitkäaikaistyötön kolmen kuukauden välein? Ei mitenkään. Eli hieno idea ilman mitään toteutumismahdollisuutta.
Tää ostetaan yksityisiltä konsulteilta, eli se mikä leikataan pois työttömiltä siirtyy konsultin taskuun suoraan. Tällä siis ei haeta säästöä vaan siihen laitetaan 17 miljoonaa euroa, eli valtiolta tulonsiirtoa näille yrittäjille, suoraan siitä valtionvelasta. Jokainen joka on joutunut näiden konsulttiyritysten "kursseille" tietää niiden konsulttien laadun. Eli nyt näillä on valta kyykyttää se työtön ja antaa lasunto jonka nojalla työtön menettää tuen ja raha siirtyy konsultin taskuun.
Vierailija kirjoitti:
Elintasoa on laskettava, kun sen ylläpitoon ei ole varaa. Niin se vaan on. Kahdessakymmenessä vuodessa olemme saavuttaneet korkean elintason ja nyt kuvittelemme sen olevan itsestäänselvyys. Ei se ole.
Huonosti ajoitetulla leikkauspolitiikalla on juuri heikennetty Suomen taloutta. Sitäpaitsi tämän hallituksen päätökset vievät suhteessa enemmän köyhiltä kuin rikkailta, joten leikkaukset eivät ole millään tavalla reiluja.
Olen 90-luvun laman lapsi, omat vanhempani olivat sen ajan uhreja ja ovat vasta viime vuosina päässeet takaisin kiinni leivänsyrjään pätkätöillä jne. Ja minulla on mitta täysi, olen nyt opiskelija ja meitä kuritetaan ihan kohtuuttomasti. Opintotuella ei ole elänyt enää aikoihin, mutta nyt sitten karsitaan TAAS tukikuukausia. Opintoajan pitenee kun pitää tehdä töitä samalla mutta nyt on sitten ongelma että tukikuukaudet loppuu kesken ja pahimmassa tapauksessa pitää mennä kokopäivätöihin pysyäkseen hengissä ja opinnot jää kesken. Puhumattakaan niistä jotka eivät löydä sitä maagista työpaikkaa opintojen ohelle. Heidän on pakko jäädä opinnoista ja hakea työttömyystukea koska opintotuella ei elä.
Saan itse 503e/kk, maksimaalinen asumislisä sisältyy tuohon, ja vuokra yksin on 450e ihan perus solukämpässä. Puhelin, sähkö, netti, vesimaksu, bussikortti, vakuutus jne vie n. 150e kuussa, teen täysipäiväisesti opintoja (n. 60 op/vuosi) ja teen töitä sivussa niin paljon kun aikaa on, saan palkkaa n. 250e/kk. Eli vuokran ja laskujen jälkeen jää 150e/kk lääkkeisiin, ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin, matkoihin vanhempien luokse jne. Pitkäaikaissairaana lääkkeisiin menee melkein 50e/kk eli satanen kuussa ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, näistä säästän rahat matkoihin vanhemmille, vaatteisiin jne. Onko kohtuullista?
En jaksa välittää, onneksi olen työttömänä Nummelassa, täällä on paljon kauppoja joissa ei ole hälytinporttia ja bussit kulkee lähikyliin. Siinähän leikkuri heilukoon.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vai? Tuntuu se kummasti vaan joillekin olevan. Nimittäin jos tässä maassa ei olisi kahden kerroksen väkeä niin se elintason lasku tapahtuisi sieltä toisesta päästä niinkuin todellisuudessa kuuluukin.
Kun kuuntelee näitä juttuja miten "ei ole varaa" ja näkee tilastoista tuloerojen kasvun ja verotiedoista pääomamiljoonat niin tekee mieli sylkeä päälle. Kuvottavaa, kertakaikkiaan kuvottavaa ihmisyyden vastaista itsekkyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Ja eniten korkeasta elintasostaan haluavat pitää kiinni ne, jotka alunperinkin ovat saaneet sen muiden kustannuksella. Nyt niiden kustantajien määrä on romahtanut ja jäljellä olevilta on rahat loppu, joten... Ei voi mitään.
Pakenin ulkomaille töihin ja katselen sieltä kauhuissani Suomessa tapahtuvaa muutosta. Ja olen helvetin onnellinen että lähdin ajoissa tuosta uppoavasta laivasta. Odotan kyllä mielenkiinnolla hallituspuolueiden vaalitappioita ensi vaaleissa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vai? Tuntuu se kummasti vaan joillekin olevan. Nimittäin jos tässä maassa ei olisi kahden kerroksen väkeä niin se elintason lasku tapahtuisi sieltä toisesta päästä niinkuin todellisuudessa kuuluukin.
Kun kuuntelee näitä juttuja miten "ei ole varaa" ja näkee tilastoista tuloerojen kasvun ja verotiedoista pääomamiljoonat niin tekee mieli sylkeä päälle. Kuvottavaa, kertakaikkiaan kuvottavaa ihmisyyden vastaista itsekkyyttä.
Tuloerothan ovat kutistuneet koska hyvätuloisten tulot ovat laskeneet. Kaikilla menee paremmin kun rikkaat tienaavat vähemmän, jee! Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Pakenin ulkomaille töihin ja katselen sieltä kauhuissani Suomessa tapahtuvaa muutosta. Ja olen helvetin onnellinen että lähdin ajoissa tuosta uppoavasta laivasta. Odotan kyllä mielenkiinnolla hallituspuolueiden vaalitappioita ensi vaaleissa :)
Mikä on sinun uuden kotimaasi velkaisuusaste vs. bkt?
Vierailija kirjoitti:
Olen 90-luvun laman lapsi, omat vanhempani olivat sen ajan uhreja ja ovat vasta viime vuosina päässeet takaisin kiinni leivänsyrjään pätkätöillä jne. Ja minulla on mitta täysi, olen nyt opiskelija ja meitä kuritetaan ihan kohtuuttomasti. Opintotuella ei ole elänyt enää aikoihin, mutta nyt sitten karsitaan TAAS tukikuukausia. Opintoajan pitenee kun pitää tehdä töitä samalla mutta nyt on sitten ongelma että tukikuukaudet loppuu kesken ja pahimmassa tapauksessa pitää mennä kokopäivätöihin pysyäkseen hengissä ja opinnot jää kesken. Puhumattakaan niistä jotka eivät löydä sitä maagista työpaikkaa opintojen ohelle. Heidän on pakko jäädä opinnoista ja hakea työttömyystukea koska opintotuella ei elä.
Saan itse 503e/kk, maksimaalinen asumislisä sisältyy tuohon, ja vuokra yksin on 450e ihan perus solukämpässä. Puhelin, sähkö, netti, vesimaksu, bussikortti, vakuutus jne vie n. 150e kuussa, teen täysipäiväisesti opintoja (n. 60 op/vuosi) ja teen töitä sivussa niin paljon kun aikaa on, saan palkkaa n. 250e/kk. Eli vuokran ja laskujen jälkeen jää 150e/kk lääkkeisiin, ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, vaatteisiin, matkoihin vanhempien luokse jne. Pitkäaikaissairaana lääkkeisiin menee melkein 50e/kk eli satanen kuussa ruokaan, hygieniatarvikkeisiin, näistä säästän rahat matkoihin vanhemmille, vaatteisiin jne. Onko kohtuullista?
Ajatteles, jos tuohon lisättäisiin vielä lukukausi maksua 5000€?
Itsehän äänestämme ammattipoliitikot valtaan joka vaaleissa. Toisaalta eivät nuo kansan riveistä nousseet edustajatkaan ole niin häävejä olleet.
Mutta eipä demokratia takaakaan, että valtaan nousevat pätevimmät, vaan ne, jotka onnistuvat höynäyttämään eniten äänestäjiä kannattajikseen.