Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähihoitaja vai sairaanhoitaja?

Vierailija
01.09.2016 |

Olen jo 40 vuotias, pienet lapset, miehellä päivätyö. Olen opiskellut sosiaalialaa, mutta valitettavasti nyt en voinut opintojani jatkaa itsestä riippumattomista syistä. Olen siis työtön. Mietin, yrittäisinkö päästä opiskelemaan lähihoitajaksi vai sairaanhoitajaksi? Lähinnä mietin asiaa siitä näkökulmasta, että haluaisin työllistyä mahdollisimman nopeasti. lh olisi lyhyempi koulutus, mutta toisaalta tiedän jo nyt että haluaisin jatkaa opintoja sairaanhoitajaksi tms sillä lh työtä ei varmaankaan eläkeikään jaksa tehdä.

Kuinka paljon sh ja lh työnkuvat eroavat? Päivätyössä palkkaero (nettona) on vain n. 150 e ja lh kestäisi minulla 1,5 v tai vähemmänkin, sh sen 3 v (jos saisin ekat opinnot hyväksiluettua sosiaalialan opinnoista).

Mitä tekisit itse? Onko sairaanhoitajaksi vaikea päästä pk seudulla, moninmuotokoulutukseen siis (vaadittava työkokemus löytyy)? Voisin kyllä matkustaa vaikka Lohjalle tai Hyvinkäälle jos koulutusta järjestettäisiin siellä (asun Helsingissä).

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monissa paikoissa tekevät aivan samaa työtä. Palkkaero on niin pieni, että itse menisin lh-koulutukseen.

Vierailija
2/3 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh - koulutukseen ilman muuta! Enemmän valinnanvaraa ja helpompi vanhemmiten löytää kevyempää työtä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh moninkertaisesti vaikeampaa päästä opiskelemaan, työtilanne tosin parempi kuin lähäreillä. Lähihoitaja pääsee vastuuasioissa paljon helpommalla. Se n200e palkkaero tosin vuositasolla voi tuntua, vaikka näin muuten kuulostaisi pieneltä. Kuka nyt vastaan laittaisi jos saisi vaikka ylimääräisen tonnin joulukuussa?

Jos halut kuitenkin lopulta sairaanhoitajaksi, niin lähihoitajakoulutuksesta et mitään saa hyväksiluettua ja käyt sitten siihen päälle 3,5vuotta lisää koulua..

T. Sh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi