Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin manipuloiva ihminen on tyytymätön, kun…?

Vierailija
01.09.2016 |

selvästi tahtoo saada muutosta aikaiseksi? Entä henkilö, joka kokee joutuvansa manipuloinnin kohteeksi? Millainen hän on ominaisuuksiltaan?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko mihin manipuloiva henkilö pyrkii manipuloinnillaan, mitä pyrkii sillä muuttamaan? Sanoisin tuohon niin päin, että manipuloiva ihminen ei ole täydellisen tyytyväinen mihinkään. Hän toimii aina kuin jotain olisi vialla tai johonkin tarvittaisiin hänen ainoaa oikeaa mielipidettään tai jotain pitäisi saada muut ajattelemaan tai tekemään. Mikään ei hänelle riitä, vaikka muut kaikkensa antaisivat. Aina on jotain lisää, jotain muuta, mitä ajattelee ja tahtoo elämältä ja muilta ihmisiltä. 

Manipuloinnin kohde, jos itse sen hahmottaa, voi olla joko sellainen, joka jatkaa vastaanottamista, kun ei uskalla / tahdo sanoa vastaan, ettei tule konfliktia. Tai sellainen, joka kun asian hahmottaa, tekee irtioton siitä. Jolloin ei enää ole manipuloinnin kohde. 

Ihan vaan muutamia ajatuksia, mitä kysymykset herätti.

Vierailija
2/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyse on vain vallankäytöstä. Manipuloiva haluaa kontrolloida toista ihmistä.

Se, joka suostuu kontrolloitavaksi, on monesti henkilö, joka tykkää kun toinen osaa ja tietää. Ehkä hän tuntee olonsa turvalliseksi tai jotain?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on voinut jotkut ihmiset pitää manipuloivana. En kuitenkaan koe olevani narsisti. Joku on toki saattanut pitää minua narsistisenakin, mutta toisaalta taas moni pitää minua auttavaisena ja pyytettömänäkin. Olen ollut sosiaalisempi kuin ympäristöni, mutta sopeutunut siihen, että seuraani ei aina kaivata. Saan energiaa sekä yksinolosta että yhdessä tekemisestä. Yhdessä tekemisessä on ollut ongelmia, kun ihmiset kaivautuvat kovin helposti lähtökuoppiinsa.

Olen manipuloidessani ollut tyytymätön valheisiin, joihin nojaten ihmiset jatkavat elämäänsä. Ihmisillä on heikkoa itsetuntoa ja olen yrittänyt kasvattaa heitä vahvemmiksi. Jos minäkin olen vanhva niin miksei sitten muutkin? Olen myös ihan tahallani nostanut joidenkin ihmisten pelkotiloja pintaan, koska olen uskonut heilläkin olevan tarvetta käsitellä eikä kätkeä pelkojaan. Pelkojensa kautta he ovat yrittäneet vaikuttaa minuun ja yrittää saada minutkin mukaan pelkäämään jolloin he ovat ylittäneet rajansa.  Minun tavoite on ollut toisenlainen, selätän pelot.

Olen hakeutunut yksinäisyyteen silloin kun olen kokenut, että minusta ei pidetä. Olen opetellut vasta viimeaikoina pyytämään itsekin apua, koska monesti olen ollut se vahvin, joka ei itse saa sitten mitään. Koen myös, että en ole saanut aina vastakaikua yhteisöllisyyden tarpeilleni. Välillä olen kyllä hämmästynyt tosinpäinkin, kun nyt vanhemmalla iällä olen kokenut positiivisiakin yllätyksiä.

Moni heikolla itsetunnolla varustettu ei vain osaa olla kanssani. Sanon suoraan, mutta toisaalta taas joustan helposti. Mielestäni olen siis helppoa seuraa, koska en ole vankkumattomasti itse aina oikeassa.

Vaikea selittää niin etten tulisi väärinymmärretyksi.

Vierailija
4/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyse on vain vallankäytöstä. Manipuloiva haluaa kontrolloida toista ihmistä.

Se, joka suostuu kontrolloitavaksi, on monesti henkilö, joka tykkää kun toinen osaa ja tietää. Ehkä hän tuntee olonsa turvalliseksi tai jotain?

Täällä yksi manipulaattorin uhri. Minä olen kiltti ja kohtelias. En todellakaan ole samaa mieltä manipuloijan kanssa. Hän toki haluaa rakentaa mielessään kuvan siitä, että minä tarvin häntä tai muuten elämäni menee pipariksi.

Tunnen oloni lähinnä ärtyneeksi. Tekisi mieli repäistä ja todeta että LOPETA! KIITOS, EI ENEMPÄÄ TÄTÄ SHAIBAA! JÄTÄ MINUT RAUHAAN!

Vierailija
5/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi manipulaattorin uhri. Minä olen kiltti ja kohtelias. En todellakaan ole samaa mieltä manipuloijan kanssa. Hän toki haluaa rakentaa mielessään kuvan siitä, että minä tarvin häntä tai muuten elämäni menee pipariksi.

Tunnen oloni lähinnä ärtyneeksi. Tekisi mieli repäistä ja todeta että LOPETA! KIITOS, EI ENEMPÄÄ TÄTÄ SHAIBAA! JÄTÄ MINUT RAUHAAN!

Miksi et sitten totea niin?

Minun eksäni on manipulaattori. Minä lopetin myötäilyn ja kiltteyden. Hän kovensi otteitaan ja meni henkisen väkivallan puolelle. Yhä tein, miten itse halusin. Kuulin olevani vain katkera. Tein mitä halusin. Lopulta hän on jättänyt minut rauhaan. Yrittää nyt manipuloida minua sillä, ettei kerro mitään, mutta ei se minua haittaa. Kunhan pysyy elämästäni poissa eikä puutu minun asioihini.

Vierailija
6/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on voinut jotkut ihmiset pitää manipuloivana. En kuitenkaan koe olevani narsisti. Joku on toki saattanut pitää minua narsistisenakin, mutta toisaalta taas moni pitää minua auttavaisena ja pyytettömänäkin. Olen ollut sosiaalisempi kuin ympäristöni, mutta sopeutunut siihen, että seuraani ei aina kaivata. Saan energiaa sekä yksinolosta että yhdessä tekemisestä. Yhdessä tekemisessä on ollut ongelmia, kun ihmiset kaivautuvat kovin helposti lähtökuoppiinsa.

Olen manipuloidessani ollut tyytymätön valheisiin, joihin nojaten ihmiset jatkavat elämäänsä. Ihmisillä on heikkoa itsetuntoa ja olen yrittänyt kasvattaa heitä vahvemmiksi. Jos minäkin olen vanhva niin miksei sitten muutkin? Olen myös ihan tahallani nostanut joidenkin ihmisten pelkotiloja pintaan, koska olen uskonut heilläkin olevan tarvetta käsitellä eikä kätkeä pelkojaan. Pelkojensa kautta he ovat yrittäneet vaikuttaa minuun ja yrittää saada minutkin mukaan pelkäämään jolloin he ovat ylittäneet rajansa.  Minun tavoite on ollut toisenlainen, selätän pelot.

Olen hakeutunut yksinäisyyteen silloin kun olen kokenut, että minusta ei pidetä. Olen opetellut vasta viimeaikoina pyytämään itsekin apua, koska monesti olen ollut se vahvin, joka ei itse saa sitten mitään. Koen myös, että en ole saanut aina vastakaikua yhteisöllisyyden tarpeilleni. Välillä olen kyllä hämmästynyt tosinpäinkin, kun nyt vanhemmalla iällä olen kokenut positiivisiakin yllätyksiä.

Moni heikolla itsetunnolla varustettu ei vain osaa olla kanssani. Sanon suoraan, mutta toisaalta taas joustan helposti. Mielestäni olen siis helppoa seuraa, koska en ole vankkumattomasti itse aina oikeassa.

Tässähän tämä konretisoituu: manipulaattori katsoo oikeudekseen kasvattaa muita ihmisiä. Se on itsensä nostamista toisten yläpuolelle, ikäänkuin tuomarin asemaan. Olettamuksena että tietää totuuden. Vallan käyttönä toisen ihmisen yli. Toiselta viedään valta siihen, millainen haluaa olla ja miten haluaa toimia.

Oikeasti kukaan ei halua neuvoja toiselta ihmiseltä. Ihminen haluaa pidättää itsemäärämisoikeuden itsellään.

Vierailija
7/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyytymätön ihmisiin, jotka ovat näennäisesti mukavia, mutta eivät kuitenkaan. Miksi myötäilette ja olette kilttejä?  Ette ainakaan epäitsekkäistä syistä, vaan jostain kierosta pelosta, syyllisyyydestä tms.

Vierailija
8/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdotte määrätä itsenne joustamattomiksi pelkureiksi? Tahdotte, että toisetkin olisivat yhtä periaatteettomia? Sitten kun tulee joku sanomaan, että tartutaan hommiin, niin vikisette, että aina tuo on vaatimassa osallistumista omiin juttuihinsa ja ikinä ei saa vain olla. Sitten manipulaattorinne tekee työn yksin. Olikohan hän manipulaattori. Maistuiko kakku?

Vierailija
9/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs perheenjäseneni on manipulaattori. Hänen mielestään vain hän tietää miten käyttäydytään oikein, ja siksi olenkin sosiaalisesti kömpelön autistimieheni kanssa oiva kohde hänen nöyryyttämisleikeilleen. Jo lapsuudessa hän osasi kääntää muut minua vastaan: hän tietää mistä naruista vetää jotta sai minut itkemään tai suuttumaan, ja siitä olikin sitten helppo alkaa huokaillen pudistelemaan päätään että "voi kun tuo ***** on aina niin hankala ja lapsellinen".

Jaa miksi en vastusta häntä? Kyllä vastustankin - ne kolme kertaa kun olen hänelle uskaltanut aikuisiällä sanoa vastaan, hän on kääntänyt koko muun perheen puolelleen. Asumme molemmat ulkomailla samassa kaupungissa, ja törkein esimerkki tästä perheestä eristämisestä oli se, kun vanhempamme viettivät täällä kerran neljä päivää mutta sain nähdä heitä tuona aikana kokonaiset kolme tuntia. Kun itkin asiasta vanhemmilleni, sain kuulla olevani vainoharhainen.

.

Hän on myös maksattanut kaikki Suomen-matkansa vanhemmillamme eikä näe siinä mitään väärää. Kun hänellä on niitä lapsia... Lapsikortti siis heiluu. Minun matkojani ei tietenkään maksettu enkä olisi kehdannut pyytääkään, kun kerran molemmat ollaan jo kolmenkympin paremmalla puolella. Tämä tyyppi myös valehtelee ummet ja lammet, mutta kiinni jäädessään valehtelee lisää ja syyllistää muita, jolloin hän pääsee taas kuin koira veräjästä. Erityisesti hän nauttii kertoessaan miten muu perhe pitää häneen jatkuvasti yhteyttä (vale) ja minuun ei, vihjaten että olen hankala ja vähemmän rakastettu.

.

Luonnollisesti olen vuosikaudet epäillyt omaa mielenterveyttäni ja sitä, olenko tosiaan paranoidi - mutta totuus on että kukaan muu ihminen ei aiheuta minulle näin pahaa oloa. Ja tämä henkilö väittää rakastavansa minua ja "olevansa huolissaan" kun kärsin masennuskausista. Muun perheen takia häntä on pakko sietää ja olla suututtamatta, mutta jos ihan rehellisiä ollaan, haluaisin muuttaa toiselle puolelle maapalloa enkä nähdä häntä enää koskaan. Silloin saisin edes hetken rauhan.

Vierailija
10/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä sukulainen sinulla 9. Tarkoitin kyllä kevyempää manipulaatiota enkä jatkuvaa piinaamista. Joskus on tarpeen herätellä ihmisiä, mutta miten sukulaisesi heräisi näkemään oman käytöksensä? 

8.

Vierailija
11/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi vttu. Inhoan tällaisia ihmisiä sydämeni pohjasta ja välttelen heitä kykyni mukaan. Töissä on pakko sietää. Pahin on sellainen täti-ihminen, jolla on aina mairea hymy huulilla ja joka aina lopussa (yrittää) kertoo, miten ne asiat oikeasti tulee hoitaa. Ja eikö ollutkin ihana palaveri nyt kun tekin opitte näin paljon ja asiat sujuvat niin mukavasti. Jep. 

Ja tiedän, että tämäkin täti-ihminen ystävilleen ihmettelee, miksi hänestä ei pidetä, että minkä takia hyvänen aika, kun hän aina ajattelee vain muiden parasta,  varmaan ovat kateellisia...juu

Vierailija
12/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki manipuloija - manipuloitu -suhteet ole sellaisia, että se manipuloinnin kohde haluaa toisen sanelevan asioita. Esimerkiksi vanhempani olivat manipuloijia, enkä mä halunnut olla manipuloitavana. Mutta sain silti kärsiä manipuloimisesta syntyvät kärsimykset.

Vierailija
13/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 - järkyttävä tarina. Jos tuossa elää, niin alkaahan se mielenterveyskin mennä. Parasta olisi päästä irtautumaan kokonaan. Jos sitten alkaa voida pahemmin, eikä itse ole enää vainoharhanen uusien ihmisten suhteen, niin sehän osoittaa , että itse oli oikeassa.

Vierailija
14/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyi vttu. Inhoan tällaisia ihmisiä sydämeni pohjasta ja välttelen heitä kykyni mukaan. Töissä on pakko sietää. Pahin on sellainen täti-ihminen, jolla on aina mairea hymy huulilla ja joka aina lopussa (yrittää) kertoo, miten ne asiat oikeasti tulee hoitaa. Ja eikö ollutkin ihana palaveri nyt kun tekin opitte näin paljon ja asiat sujuvat niin mukavasti. Jep. 

Ja tiedän, että tämäkin täti-ihminen ystävilleen ihmettelee, miksi hänestä ei pidetä, että minkä takia hyvänen aika, kun hän aina ajattelee vain muiden parasta,  varmaan ovat kateellisia...juu

No et kyllä itsekään miltään viehkeimmältä kedon kukkaselta vaikuta. Mikset anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, jos kerran itse mielestäsi tiedät paremmin? Miksi pitää kehittää tuollaista vihamielisyyttä ketään kohtaan? Ei se ihminen mitenkään ole ansainnut sinun vihaasi.

Vierailija
15/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska heikko itsetunto on kuin riippuvuus. Se ajaa jäseneksi sairaisiin yhteisöihin, on energiasyöppö ja ajaa toiminnallisiin riippuvuuksiin kuten esim. ylensyömiseen ja juopotteluun.

Kirjoitinhan myös, että minua on voinut jotkut pitää manipuloivana. Kääntöpuolena on, että heidän negatiiviset piilossa olevat tunteensa syövät muita ihmisiä, kuten minua.

3.

Vierailija
16/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa niin no nyt luin vasta mustentamasi kohdan, ja tuollainen käytös on kyllä ihan hölmöä. Pyytämättäkö tämä kirjoittaja kuvittelee vahvantavansa muiden itsetuntoa? Häpeä! Itse sain sinunlaisestasi todella pitkät traumat, kun parantamasi ominaisuuteni johtui tuesta vaillejäämisestä lapsuudessa ja aloin hävetä "korjaamaasi" asiaa.

Vierailija
17/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska heikko itsetunto on kuin riippuvuus. Se ajaa jäseneksi sairaisiin yhteisöihin, on energiasyöppö ja ajaa toiminnallisiin riippuvuuksiin kuten esim. ylensyömiseen ja juopotteluun.

Kirjoitinhan myös, että minua on voinut jotkut pitää manipuloivana. Kääntöpuolena on, että heidän negatiiviset piilossa olevat tunteensa syövät muita ihmisiä, kuten minua.

3.

Pointti onkin siinä, että sinä voit määrätä vain itseäsi. Jos muut syövät sinua, on sinun lähdettävä tilanteesta pois tai opittava elämään asenteella, jossa ne menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Eli et anna toisen ihmisten vaikuttaa sinuun. Et anna heille sitä valtaa.

jos lasketaan pomot ja lapset ulos, niin kenelläkään ei ole mitään asiaa kontrolloida toista ihmistä.

Vierailija
18/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä sukulainen sinulla 9. Tarkoitin kyllä kevyempää manipulaatiota enkä jatkuvaa piinaamista. Joskus on tarpeen herätellä ihmisiä, mutta miten sukulaisesi heräisi näkemään oman käytöksensä? 

8.

Hän ei ymmärrä tekevänsä mitään väärin, tai ainakin on olevinaan ymmärtämätön. Jopa silloin kun hän jäi kiinni rahan kuppaamisesta iäkkäältä sukulaiseltamme, hän alkoi syyttää kaikkia muita ja lopulta tämä sukulainen PYYSI ANTEEKSI että oli surrut rahojensa menetystä.

Vaikeaksi asian tekee se, etten itsekään ole mikään täydellinen ihminen; olen tehnyt virheitä, mm. lainaillut rahaa ja hyväksikäyttänyt kumppaneitani helpon elämän toivossa, mutta lopetin kaiken tuon vuosia sitten ja maksan velkojani aktiivisesti takaisin. En myöskään enää valehtele tai liioittele, vaan pysyn todella tiukasti totuudessa. Tajusin olevani kusipää, pyysin kaikilta anteeksi ja muutin käytöstäni syvän masennuksen avulla. Mutta tämä perheenjäseneni jatkaa yhä samaa peliä. Anteeksi hän ei ole pyytänyt koskaan - en muista niin tapahtuneen edes lapsuudessa.

Hän on sosiaalisesti taitava ja erittäin suosittu ihminen, kun taas minä olen vähän outo, kiihkeätunteinen nolo ihminen jolla on ehkä viidennes hänen ystävä- ja kaverimäärästään. Siksi hänen onkin helppo ystävällisenä ja viattomana antaa yhteisten ystäviemme ymmärtää, miten minä olen kovin tasapainoton ja *huokaus* niin kovin, kovin säälittävä ja yksinäinen ihminen. Hänen ei tarvitse edes puhua asiasta; hän on yhdellä sanalla tai sopivalla ilmeellä manipuloinnin suurmestari.

Nyt odotan lasta ja tiedän jo valmiiksi jossain vaiheessa saada kuulla omalta lapseltani miten äiti on tylsä ja hullu, ja täti/setä niin paljon ihanampi. Raskauteni muuten kuulemma näyttää hänen mielestään diabetesraskaudelta koska vatsani on niin iso...

Vierailija
19/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole oikein, että yksi joutuu eristetyksi, kun seuraan hyväksytään vain heikon itsetunnon omaavia! Ilmankos joillekin kehittyy vahva itsetunto! Kun joku puhuu järkeä, niin toiset hyökkäävät itsepuolustukseksi ja se hyökkäys voi näyttää "näennäisesti" siistiltä. Heillä ei ole aikomustakaan muuttua.  Manipulaattorit tuovat tiettyyn rajaan saakka kivaa väriä elämään. Muuten ei mikään muuttuisikaan, jos kukaan ei nostaisi kissoja pöydälle!

Vierailija
20/20 |
01.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 - järkyttävä tarina. Jos tuossa elää, niin alkaahan se mielenterveyskin mennä. Parasta olisi päästä irtautumaan kokonaan. Jos sitten alkaa voida pahemmin, eikä itse ole enää vainoharhanen uusien ihmisten suhteen, niin sehän osoittaa , että itse oli oikeassa.

Irtautuminen merkitsisi myös muun perheen menettämistä. Isämme kuoli viime vuonna ja olen äitini kanssa todella läheinen (eli kaikki mitä olen sanonut täällä vanhemmistani tapahtui ennen isän kuolemaa), ja hänestä tulee ihana mummu lapselleni. Jos pistäisin välit poikki hankalaan sisarukseeni, menettäisin äitini ja muut sisarukseni - ja osan ystävistäni, sekä todennäköisesti myös setäni ja tätini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi