Espoon keskus slummiutuu
Kukaan ei sieltä enää osta kovan rahan asuntoa. Tilalle tulee lisää ja lisää sosiaalista asuntoa jo ennestään monenkirjavaan sakkiin. Kaupunki yrittää hätäpäissään purkaa kirstinmäen pahimmat vuokratalot ja suvelan kansainvälistyneen koulun, mutta too late. Kaupungin rahat menee metron moninkertaisesti ylittyneeseen budjettiin. Espoonkeskus saa rauhassa muuttua no go zoneksi.
Kommentit (54)
Kyse ei ole siitä mitä Espoon keskus on nyt. Siellä on toki kaksi halal kauppaa ja värikäs historia jne. 10 vuoden päästä siellä on yli 10 000 ihmistä enemmän. Ne kenellä on rahaa muuttavat jonnekin muualle, vaikka etelä Espooseen jota kaavoitetaan aivan kautokeinona.
Joko se Espoon keskuksen silpojaraiskaaja jäi kiinni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuin Espoon keskuksessa 3 kk:ta 18 vuotta sitten ja slummi se oli silloin jo.
Kuinka räkäsemmäksi paikka voi vielä muuttua?
Et sitten lukenut, miten paikka ei ole muuttunut räkäisemmäksi vaan paremmaksi vuosituhannen vaihteen tilanteesta.
En lukenut, koska vastasin vain alkuperäiseen. En kyllä usko moiseen väitteeseen sekuntiakaan.
Mitä olen siellä kavereillani kyläillyt, niin räkää riittää.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä mitä Espoon keskus on nyt. Siellä on toki kaksi halal kauppaa ja värikäs historia jne. 10 vuoden päästä siellä on yli 10 000 ihmistä enemmän. Ne kenellä on rahaa muuttavat jonnekin muualle, vaikka etelä Espooseen jota kaavoitetaan aivan kautokeinona.
Täällä asuvat (joilla on rahaa) eivät halua Etelä-Espooseen, siksi asumme täällä. Ja totta, voi olla tilanne, että täältä on poistuttava, mutta oletettavasti se tapahtuu kehäkolmosen tuntumaan pikemmin kuin Etelä-Espooseen, joka tuntuu ahdistavalta tiiviimmän ja edelleen tiivistyvän asukas- ja rakennustiheytensä vuoksi.
Ja nyt lähden ulkoiluttamaan koiraa tuonne slummiin. Täytyy kai ottaa haarniska, pamppu ja pippurisumute mukaan näiden juttujen jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Ketkä täällä taas rutisee ja mustamaalaa? Olen liikkunut siellä niin aamulla, päivällä kuin illallakin enkä tajua näitä arvosteluja, en ole koskaan pelännyt siellä kulkiessani. Entressestä tykkään kun on sopivan pieni kauppakeskus. Vanhapuolikin on remontoitu siistiksi. Olen työssäkäyvä eläkeikää lähestyvä nainen, en katso olevani sen parempi kuin joku muukaan joten ei kai sitten tule poimittua silmiini sellaista mitä voisi ylenkatsoa tms.
En tajunnut, että slummiutuminen tarkoittaa pelkäämistä.
En mäkään siellä ole koskaan pelännyt, enkä oikeastaan missään. Slummiutumassahan se on. Kontulaan verrattavissa.
Pääkaupunkiseutu on siitä erikoista aluetta mamut asuu arkkitehtonisesti hienoimmilla , uusilla, asuinalueilla. Ei se kuitenkaan meri-rastilasta tapiolaa tee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herää, pönttö! Toki on paljon (liikaa) maahanmuuttajia, mutta näyttääkö tämä slummilta?
Mikään sijoitus Espoon keskukseen ei ole järkevä. Sinne ei muuta asunnonostajia, ainoastaan asumistuella eläviä. Kaavoitettu tontit menevät yksi kerrallaan vuokra-asunnoiksi. Se tekee sen, että ne kenellä on rahaa hakeutuvat pois.
Tulepa kylään joskus. Meidän omistustalossa neliöhinta on noin 4000 e/m2, rapussa suomalaisia sukunimiä noin 90 % ja musliminimiä yksi (loput sukunimet muihin etnisyyksiin viittaavia, ei kuitenkaan turvapaikanhakijoihin). Espoon keskuksen ytimessä ollaan.
Minulla on uusi avoauto. Voinko jättää talosi eteen parkkiin siksi aikaa kun poikkean käymään?
Voit, siinä on vieraspaikat.
Auton voi toki jättää vieraspaikalle, mutta pois lähdet taksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä täällä taas rutisee ja mustamaalaa? Olen liikkunut siellä niin aamulla, päivällä kuin illallakin enkä tajua näitä arvosteluja, en ole koskaan pelännyt siellä kulkiessani. Entressestä tykkään kun on sopivan pieni kauppakeskus. Vanhapuolikin on remontoitu siistiksi. Olen työssäkäyvä eläkeikää lähestyvä nainen, en katso olevani sen parempi kuin joku muukaan joten ei kai sitten tule poimittua silmiini sellaista mitä voisi ylenkatsoa tms.
En tajunnut, että slummiutuminen tarkoittaa pelkäämistä.
En mäkään siellä ole koskaan pelännyt, enkä oikeastaan missään. Slummiutumassahan se on. Kontulaan verrattavissa.
Mikä on määritelmäsi slummille?
Espoon keskuksessa asuu vaan köyhiä, mamuja ja/tai landeja, jotka ei tiedä paremmasta.
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskuksessa asuu vaan köyhiä, mamuja ja/tai landeja, jotka ei tiedä paremmasta.
Suurin osa pk-seudun asukkaista on landeja. Osa ei ehkä tiedä paremmasta, suuri osa kuitenkin päinvastoin puolestaan on katsonut liikaa tv:tä ja luulee, että muualla kuin arvostetuilla alueilla käytäisiin jotain kaupunkisissisotaa :D Ja että asuminen parin kilometrin päässäkin huonomaineisesta kohdasta on jotenkin kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskushan on jo pitkään ollut aikamoista seutua, siis muistelen että jo 90-luvun alkupuolella oli aika rauhatonta aluetta, nykypäivä voi olla tietysti ihan jotain muuta.....
Lisäksi paljon rumia rakennuksia (hallinnolliset rakennukset ym.).
Oli jo 80-luvulla ihan hirveä mesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoon keskushan on jo pitkään ollut aikamoista seutua, siis muistelen että jo 90-luvun alkupuolella oli aika rauhatonta aluetta, nykypäivä voi olla tietysti ihan jotain muuta.....
Lisäksi paljon rumia rakennuksia (hallinnolliset rakennukset ym.).
Oli jo 80-luvulla ihan hirveä mesta.
Joo, silloin oli ja 70-luvulla myös. Ystäväni muutti alueelle 90-luvun alussa ja oli vielä aika hurjaa. Itse muutin vuosituhannen vaihteessa ja silloinkin vielä välillä Suvelassa kaupassa oli aika villi fiilis. Tällä vuosituhannella kuitenkin kehitys on ollut koko ajan rauhallisempaan suuntaan. Liikun alueella jalkaisin usean kerran päivässä, enkä ole itse kokoenut tai todistanut välikohtauksia. Kolme vuotta sitten tuli joku pelottava sekakäyttäjä vastaan ja vuosi sitten yksi mamu, jota pelästyin.
Suomen Monacohan se on: asukkaissa monia eri kansallisuuksia ja kukaan ei maksa veroa.