Pitkään jatkunut kutina joka välillä katoaa ja tulee sitten takaisin - mistä voisi olla kyse?
Yli vuosi sitten yhtenä päivänä sain riesakseni sietämättömän kutinan. Kärsein kutinasta melkein vuoden jonka jälkeen se yhtäkkiä loppui kuin taikaiskusta mutta usean kuukauden päästä palasi jälleen aivan yhtäkkiä takaisin vain yhtenä aamuna kun heräsin.
Kutinaa on joka joka paikassa vartalolla, varpaista päänahkaan. Tämän jälkeen kun kutina palasi usean kuukausien tauon jälkeen on eniten kutissut päänahka ikäänkuin kutinan lisäksi päänahka myös hiuksenhienosti nipistelisi, korvien sisäpuoli, sierainten sisäpuoli ja sierainten reunat sekä kulmakarvojen seutu ja leuka. Kutina on melko voimakasta. Myös selässä ja käsivarsissa se tuntuu erittäin kiusalliselta. Ikäänkuin joku vetäisi hiuksella pitkin näitö kutiaviankohtia tai joku kipittäisi puseron alla.
Kun kärsein vaivasta vuoden kävin 14 kertaa eri lääkäreillä. Yksityisillö ihotautilääkäreillä 4 erillä ja 1 julkisen puolen ihotautilääkäreillä ja loput olivat tavallisia lääkäreitä. Kaikki mahdolliset verikokeet otettiin ja kaiki arvot olivat hyvät. Mitään muita oireita ei ole. Ihollani ei ole ollut mitään ihottumaa, nyppyjä tai jälkiä. En käytä mitään lääkkeitä eikä ole allergioita eikä ole eläimiä eikä ole homettakaan kämpässä. Luulin itse aiemmin kun vuoden kutisin että kyseessä oli syyhy vaikka ne 14lääkäriä kaikki olivat sitä mieltä että syyhystä ei ole kyse. Hoidin syyhysalvalla silloin itseni ja kumppanini 4 kertaa, lähdimme kotoa evakkoon ja kaikki tekstiilit, vaatteet, huonekalut ym, käsiteltiin pikkutarkkaan kuin mielipuolet mutta kutina ei helpottanut silloinkaan. Sitten se vain yhtenä kertana oli hävinnyt (kun syyhyhoidoista oli aikaa puolivuotta joten tuskin liittyi siihen).
Mistähän kummasta tässä voisi olla kyse? Par aikaa koko kasvojen iho kutiaa mielettömästi etenkin kulmakarvoista, sieraimista ja päänahasta sekä tuntuu kuin selässä juoksisi muurahaisarmeija.
Miesystävälläni ei kutinaa oke ollut lainkaan tämän yli vuoden aikana vaikka asumme samassa asunnossa ja nukumme samassa sängyssä saman peiton alla.
En keksi selitystä mistä kutina on ilmaantunut yhtäkkiö takaisin. Mikään asia ei ole muuttunut. Mikä neuvoksi?
Viimeksi kuukausia sitten hoitoni ihopolilla päätettiin koska kutinalleni ei syytä löydetty. Kutinaa ei helpottanut myöskään hydrokortisoonirasva, ihon rasvays apteekin voiteilla, mikään antihistamiinivalmiste eikä mikään konsti. Mystistä on siksikin kun iholla ei näy mitään punoitusts tai nyppyä tai viivaa.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psyykkistä vaivaa. Urtikariaa ei ainakaan ole, jos ei ole näkyviä urtikarianäppyjäkään.
Miksihän ihmeessä olisi psyykkinen vaiva? Kuviteltuahan tämä ei ole kun kutisee niin maan perkeleesti. Muuten elämä sujuu hyvin. Raha-asiat hyvin, työtä on mutta ei liiaksi/rasitukseksi, hyvät yöunet, mukavia harrastuksia, myös liikuntaa harrastan, syön terveellistä kotiruokaa ja ihmissuhdeasiat hyvässä voinnissa. Että minkäänlaisia masennuksia tai ahdistuksia ei kyllä ole ollut eikä ole nytkään
Miksi ei olisi? Ihan tavallista, että psyykkiset sairaudet oireilevat noin. Ei siis mikään mielikuvituksen tuote.
Vierailija kirjoitti:
Onko kutinaa esiintynyt myös matkoilla ja esim. mökillä, tai vieraassa paikassa nukkuessa, eli esiintyykö vain kotona?
Joka paikassa kutiaa. Olen reilun vuoden aikana ollut muutamassa reissussa, pisimmässä yövyin pois kotoa 4viikkoa. Kutinaa on kaiken aikaa ja joka hetki ja joka asennossa ja paikassa. Jos pitäisi nimetä koska kutina on pahimmillaan niin ehkä saunasta tulon jälkeen tuntuisi kuin vihaiset murahaiset juosta vipeltäisivät ja purisivat ihoa. Tällä hetkellä kutina on pahinta päänahassa/hiuspohjassa ja kutisee vietävästi ja tuntuu jopa pienimuotoista kipristelyä/nipistelyä. Päänahkaa on katsonut puoliso ja lääkäri mutta ei oke hilsettä eikä mitään täitä tai nyppyjä tai ihottumia.
Vierailija kirjoitti:
Diabetes?
Aiheuttaako se kutinaa? En ole koskaan kuullutkaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diabetes?
Aiheuttaako se kutinaa? En ole koskaan kuullutkaan..
Minä olen kuullut.
Käytätkö nukahtamislääkkeitä? Minulla ne aiheuttavat kutinaa koko vartalossa.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö nukahtamislääkkeitä? Minulla ne aiheuttavat kutinaa koko vartalossa.
En käytä mitään lääke- tai luontaistuotevalmisteita ollenkaan.
Kokeile jättää kaikki maitotuotteet pois. Minulla auttoi.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile jättää kaikki maitotuotteet pois. Minulla auttoi.
Olen kokeillut. Ja myös kokeillut täysin viljatonta ruokavaliota. Ei apua lainkaan.
Huomenna soittelen ihotautilääkärille aikaa. Harmi vain että paikkakunnallani on vain pari ihotautilääkäriä ja olen no kertaalleen heidän vastaanotoilla käynyt saaden vastauksekwi ettei kutinalleni löydy syytä.
Luulisi että ihmisen piinaavaa yli 1v kestänyttä kutinaa voitaisiin tutkia muutenkin kuin verikokein tai silmin ihoa katsomalla. Muillahan tavoin kutinaa ei olla tutkittu.
Toki itse olen koittanut hydrokortisoia, antihistamiineja, rasvoja, pyykinpesuaineenvaihtoa, ruokavaliomuutoksia... mistään ei ole ollut apua.
Tänäänkin olen etenkin koko kasvojen alueelta kutissut etenkin heti sierainten sisäreunoilta ja heti korvakäytävän sisäreunoista ikäänkuin joku kipristelisi ja kutiaisi. Erityisesti kutiavat myös kulmakarvojen seutu ja sormet/kämmenet. Mitään ei näy mutta kasvojen iho tuntuu sivellessä tosi oudolta ikäänkuin jauhoiselta tai "hiekkaiselta". Selventäälö tämä mitään kellekään?
Jos kutina alkaa raajoissa tai esim selässä tunne taas on ikäänkuin joku kävelisi ihon päällä, ei ihon alla tai jokin pieni mato kiemurtelisi puseron alla aiheuttawh hieman liikkuvaa/kiemurtelevaa kutinaa..
Ensimmäiset kolme vuotta terveyskeskuslääkärit määräsivät eri kortisonivoiteita. Lopulta erikoislääkärille: ei katsonut edes suurennuslasilla, ei omistanut (TYKS) sellaista?
Terveyskeskuslääkäri vasta nyt kertonut ettei yleislääkärin koulutukseen kuulu ihotauteja!
Aion vielä yrittää reseptiä iverfmektiiniin, mitenköhän käy?
Apua kutinaan olen saanut OMENAVIINIETIKASTA.
BETADIINI-voide helpottaa sierainten ja kulmien kutinaa. (Vinkit karstasyyhy-sivuilta.)
Pakastus tuskin tuhoaa munia. Elävät huoneen lämmössä viikkoja/kuukausia, ei sentään vuosia.
Tuttu erikoislääkäri piti hulluna kun näkyvillä vain joitakin kasvojen paksujen (parta!-)karvojen tupen tulehduksia.
Ilmeisesti karvatuppien juurissa (poskilla/sieraimissa) yleensä hautovat muniansa? Öisin vipellystä, pientä kutinaa kasvoilla.
Moneenko olen vaivan tartuttanut, en tiedä? Syytän lääkärien surkeata asaintuntemusta.
Ihmettelen myös miksi tarttuvien vaivojen lääkkeisiin ei järjestetä huippuedullisia HINTOJA? Jos syöpäläiset yhä lisääntyvät ja lopulta köyhimmät lopettavat yrityksensä lääkitä itsensä kustannussyistä, mitä siitä seuraa?
Mä sanoisin, että urtikaria tai joku allerginen reaktio, tai sitten psyykkisperäinen. Jos jatkuisi pitkään niin joku syöpä.
Amalgaamit suussa.
Mulla oli samaa melkein pari vuotta mutta kutina oli vain kasvoissa.
Mikään ei auttanut.
Yks syksy tuli dokkari tästä aiheesta.
Miehellä oli vaikea kutina ja vihdoin se löysi lääkärin joka tiesi asian.
Amalgaamit poistettiin ja mies alkoi tervehtymään.
Vierailija kirjoitti:
Amalgaamit suussa.
Mikään ei auttanut.
Amalgaamit poistettiin ja mies alkoi tervehtymään.
Joo, tää vois olla yks.
Vanha ketju mutta tuli mieleen raskaushepatoosin oireet. Se johtuu maksan ja sapen oireilusta. Tosin verikokeissa näkyisi jos olis niissä häikkää, mutta voisikohan oireilla kutinalla ilman hepatoosia (ja raskautta)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amalgaamit suussa.
Mikään ei auttanut.
Amalgaamit poistettiin ja mies alkoi tervehtymään.Joo, tää vois olla yks.
Niin ja jäi kertomatta että mulla on myös amalgaamia suussa. Se oli henkisesti tuskallista aikaa.
Juoksin myös ihotautilääkäreillä.
Vanha ketju. Olisi kiva tietää mitä ap:lle kuuluu. Itsellä on samantapaista ongelmaa ollut reilun vuoden ja voi vietävä kun kaikki tuollaiset psyykepuheet ärsyttää!!! Itse oon liittänyt tämän siihen, että tulee yhdestäkin pilleristä ja sitten jää päälle. Tietyillä keinoilla (b12, silimariini, mentol) saan kutinaa pidettyä kurissa, kyllä tässä olisi muuten järki lähtenyt (ja eri asia, jos kutina on psyykkistä kuin jos se aiheuttaa psyykkistä).
Yksi lääkäri epäili että maksa ei vaan siedä mitään ylimääräistä, mutta ketään ei kiinnosta asiaa tutkia. Vissii pitävät mielikuvituksen tuotteena, kun iholla ei näy mitään. Sen verran tiedetään, että hermosärkylääkkeet vie kutinan pois, mutta niissä onkin sitten muut haitat niin suuret, etten voi käyttää. Allergialääkkeet ei auta. Kortisoni isoina annoksina, mutta taas ne suuret muut haitat estää sen käytön....
Itsellä lääkityksiä joista olen karsinut jo kaiken minkä suinkin voin. Thyroxinia vain mahdoton jättää pois.... Hienoa ajatella, että jos tulee jokin sairaus mihin pitäisi käyttää lääkettä, niin en voi käyttää. Ja ketään ei tunnu asia vielä kiinnostavan....
Minulla iho ei kestä minkäänlaista voidetta suihketta shamppoota ym jossa on alkoholia jos käytän alkaa sietämätön kutina.Onneksi on olemassa vaihtoehtoja.Ja kannattaa yleensäkin tutkia tuoteselostuksia mitä aineita iholleen laittaa.
Hepuli384220 kirjoitti:
Vanha ketju. Olisi kiva tietää mitä ap:lle kuuluu. Itsellä on samantapaista ongelmaa ollut reilun vuoden ja voi vietävä kun kaikki tuollaiset psyykepuheet ärsyttää!!! Itse oon liittänyt tämän siihen, että tulee yhdestäkin pilleristä ja sitten jää päälle. Tietyillä keinoilla (b12, silimariini, mentol) saan kutinaa pidettyä kurissa, kyllä tässä olisi muuten järki lähtenyt (ja eri asia, jos kutina on psyykkistä kuin jos se aiheuttaa psyykkistä).
Yksi lääkäri epäili että maksa ei vaan siedä mitään ylimääräistä, mutta ketään ei kiinnosta asiaa tutkia. Vissii pitävät mielikuvituksen tuotteena, kun iholla ei näy mitään. Sen verran tiedetään, että hermosärkylääkkeet vie kutinan pois, mutta niissä onkin sitten muut haitat niin suuret, etten voi käyttää. Allergialääkkeet ei auta. Kortisoni isoina annoksina, mutta taas ne suuret muut haitat estää sen käytön....
Itsellä lääkityksiä joista olen karsinut jo kaiken minkä suinkin voin. Thyroxinia vain mahdoton jättää pois.... Hienoa ajatella, että jos tulee jokin sairaus mihin pitäisi käyttää lääkettä, niin en voi käyttää. Ja ketään ei tunnu asia vielä kiinnostavan....
Mikä sinulla on tilanne tällä hetkellä?
Miksihän ihmeessä olisi psyykkinen vaiva? Kuviteltuahan tämä ei ole kun kutisee niin maan perkeleesti. Muuten elämä sujuu hyvin. Raha-asiat hyvin, työtä on mutta ei liiaksi/rasitukseksi, hyvät yöunet, mukavia harrastuksia, myös liikuntaa harrastan, syön terveellistä kotiruokaa ja ihmissuhdeasiat hyvässä voinnissa. Että minkäänlaisia masennuksia tai ahdistuksia ei kyllä ole ollut eikä ole nytkään