Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi tytöt eivät saa olla poikamaisia mutta on muotia pukea pojat hameeseen?

Vierailija
31.08.2016 |

Itselläni on tyttömäinen 3 vuotias tyttö. Rakastaa mekkoja ja rusetteja jne, joita minä äitinä mielellänin hänelle hankin,pidän itsekin kauniista vaatteista.Jokin aika sitten aloin miettimään, miksi olen hankkinut vain "tyttöjen leluja" ja päätin hankkia myös poikien leluja ja supersankarivaatteita. Kyselin niitä lähiseutuni kierrätysryhmässä, jossa olen nähnyt parin pojan äidin aiemmin kyselevän tutuhameita pojilleen. Nämä äidit ovat saaneet halumansa ja tsemppitykkäyksiä jne ilmoitukseensa, itse en saanut yhtä ainutta lelua tuota kautta, päin vastoin yksityisviestillä ihmettelvän kommentin miksi jaan leluja poikien ja tyttöjen leluihin?

Siis, silloin kun tytön äitinä haluan poikien leluja ja vaatteita, sitä ihmetellään kun kaikki on kuulemma neutraalia nykyään, mutta poikien äidit, joiden lapset haluavat tutu- hameita, se onkin niin että on tyttöjen ja poikien maailma erikseen? Eli siis on ok että pojat saavat tyttöjen juttuja mutta jos tyttö haluaa poikien juttuja se ei olekaan ok ja niitä asioita jotenkin mustasukkaisesti suojellaan vain poikein juttuina?

Tämän saman pelkään myöhemmin toistuvat harrastuksia valitessa. Tyttöjen harrastuksian tuetaan huomattavasti vähemmän kuin poikien,joilla harrastus on kokonaisvaltaisempaa (fudis, jäkis) aiemmin. Tytöt käyvät jumpassa. Tämä siis ihan kaupungin tasolla asti kun verovaroin rakennetaan kuplahalleja ja kaukaloita,tyttöjen harrastkset tapahtuvat joissain yksityisen toimijoiden tiloissa. Sukulaistyttö halusi harrastaa ja on harrastanut nyt 10 vuotta jalkapalloa, ja heillä on tyttöjoukkueena huomattavasti vähemmän rahaa käytössään kuin saman kaupungin poikajoukkueella. Hänen harrastustaan ja sitä kun pukeutui ja pukeutuu kuin poika, ihmetellään jatkuvasti.

En ole koskaan nähnyt noita juttuja joita nyt niiden poikien äidit jotka haluavat pukeutua tutu hameseen käänteisenä, eli että jonkun tytön äiti valittaisi kuinka tyttöä kiusataan kun haluaa pukeutua vaikka supermieheksi (tutu hame on tytöillekin eräänlainen roolivaate, harvoin sitä arkipäiväisessäm käytössä on). Tuntuu, että tässäkin jyrätään tytöt, kun ollaan huolissan sukupuoli- identiteetin kehittymisestä vain poikien näkökulmasta katsottuna, samaa kun kyselet tytön äitinä, ei eroja olekaan? Missä esim on tyttö/naispuoliset supersankarit? Esim nykyinen Ryhmä Hau sarja, siinä on YKSI tyttökoira, muu ovat poikia.

Sinällään yhdentekevä asia, vai onko sittenkään? Miten nämä asenteet vaikuttavat koulussa ja työelämässä, kun esim. hoitoalalla mies on "kunkku" ja etenee tutkimustenkin mukaan naisia nopeammin. Jos nainen on miesvaltaisella alalla, hän joutuu todistamaan ammattitaitonsa ettei ole vain tyttö miesten hommissa.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma havaintoni on, että ns. miehen malli on suomalaisessa yhteiskunnassa paljon ahtaampi kuin naisen.

Oma 8-v tyttäreni on aina ollut hurjapää ja hänen tyylinsä on jokseenkin poikamainen. Nykyisin, kun oma tyyli on alkanut muotoutumaan, käyttää varsinaisia poikien osastolta ostettuja vaatteita n. 20 %, 70 % on unisex-tyyppisiä vaatteita ja 10 % ns. tyttömäisiä (joku kissanprintti tai pörröinen materiaali). Tukka on pitkä mutta laittamaton.

Kukaan ei ole huomauttanut tytön tyylistä tai olemuksesta ja kavereita on sekä samanhenkisiä että tyttömäisempiä.

Taitaa taas olla kyse enemmän aikuisten omasta halusta kategorisoida kuin lasten havaintomaailmasta.

Vierailija
22/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä valtiolla ja meillä kahdesta yhtä pätevästä valitaan nainen, kun jaetaan johtajanvirkoja. Tosin ei olla nais- eikä miesvaltainen ala.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä sukupuolivauhkontaa. Olen nainen ja en halua kasvattaa partaa, mutta jos haluan metsuriksi niin opiskelen metsuriksi, so what? Miehiä on lähihoitajina, kätilöinä, partureina jne. Kukaan ei puutu toisten ammattiin, harrastuksiin tai mielenkiinnon kohteisiin. Mutta tarvitseeko silti ulkonäöllisesti yrittää näyttää siltä mitä itselle ei ole luotu? Eikö voi vain tyytyä kohtaloonsa ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Ja yrittää selittää tämä sama lapselle.

On ihan todistettu, että mies naisvaltaisella alalla etenee nopeammin kuin nainen samassa asemassa tai nainen miesvaltaisella alalla. Naiset ovat suorastaan innoissan jos johonkin päiväkotiin pelmahtaa nuori mies harjoitteluun ja töihin. Kaikki nähdään hyvässä valossa sukupuolen takia. Luuletko, että menisi samalla tavalla jos olisit metsuri? Melko varmasti joutuisit todistelemaan vaikka kuinka kauan että kelpaat ja ettet ole vain nuori nainen miesten hommissa leikkimässä.

Ilmeisesti sitten asenne ja luonne ratkaisee sopeutuuko porukkaan.

T. Nainen raksalla, mitään ei tarvitse todistella

Vierailija
24/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tätä sukupuolivauhkontaa. Olen nainen ja en halua kasvattaa partaa, mutta jos haluan metsuriksi niin opiskelen metsuriksi, so what? Miehiä on lähihoitajina, kätilöinä, partureina jne. Kukaan ei puutu toisten ammattiin, harrastuksiin tai mielenkiinnon kohteisiin. Mutta tarvitseeko silti ulkonäöllisesti yrittää näyttää siltä mitä itselle ei ole luotu? Eikö voi vain tyytyä kohtaloonsa ja hyväksyä itsensä sellaisena kuin on. Ja yrittää selittää tämä sama lapselle.

Miten vaatteet liittyvät luotuun ulkonäköön? Jos poika haluaa pukea mekon päälleen, se on täysin ok. Jos tyttö haluaa pukea päälleen traktoripaidan, sekin on täysin ok. Kyse on lapsen omista mieltymyksistä, ei siitä että yritetään näyttää joltakin muulta kuin oikeasti on.

Samalla logiikkaa tosin voisi käyttää myös aikuisissa. Miksi meikata, värjätä hiuksiaan, ajella karvojaan, nyppiä kulmia, hommata silareita jne. kun pitäisi kerran hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.

Niin, miksi noita ulkonäköön panostamasia vaaditaan yhä nykypäivänä enemmän naisilta kuin miehiltä? Se alkaa jo vauvoista, oikeasti, tyttövauvoja arvostellaan ulkonäön, ja poikavauvoja taitojen takia. Sama juttu koulussa, jos tyttö on vilkas seuraa ongelmia ja pojat saavat olla "poikia".

Vierailija
25/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt saa olla millaisia haluavat, pojat yritetään lokeroida tietynlaisiksi.

Minäkin ihmettelen miksi sinä olet lokeroinut tietyt asiat poikien maailmaan kuuluviksi; supersankarit, muut kuin prinsessatyyppiset rooliasut ja mystiset "poikien lelut". Mitä ne edes ovat? Minulla on 7-vuotias poika, enkä tiedä mitkä lelut on tarkoitettu vain pojille. Tytöt ovat leikkineet samoilla leikkiautoilla, kauko-ohjattavilla leluilla, leikkiaseilla, supersankari-, ninja-, ritari- ja palomiesvarusteilla, legoilla jne.

Miksi sinun pitää hakea muilta ihmisiltä tukea ja pääntaputusta sille, että olet tajunnut ettei tyttöjen maailmaa tarvitse rajoittaa pinkkiin hörhelöön. Olisit laittanut normaalin ilmoituksen "ostetaan palomies-rooliasu ja varusteet, koko 100cm" tai mitä ikinä halusitkaan ostaa. Katso omaa toimintaasi ja kritisoi vasta sitten muiden toimia.

Vierailija
26/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri oli jossain ip lehdessä miesten avautumista siitä, ettei haluta että naiskumppani osaa tehdä "miesten hommia"... 

Mutta,minä, eli Ap, taitaa kaikissa naamiaisissa jne rohkaista tyttöä pukeutumaan sankariasuun, hankkia entistä enemmän Palomies Sami tyyppisiä dvd levyjä, suosia poikien vaatteita ja kehua tekemisestä ja yrittämisestä. Harmi vain, ettei 3 vuotiaalle oikein olen tyttöpuolista sankaria, johon samaistua, itsekin totesi että Ryhmä Haussa melkein kaikki ovat poikia ja että Palomies Sami on poika... 

Tyttöenergiaa tarvittaisiin enemmän, Spice Girls tai tyttöbändibuumin tyyliin, vaikka oli toki murrosikäisille ja esiteineille suunnattu. Pikkutytöille en oikein keksi mitään muita kuin Peppi Pitkätossun, ja siinä vielä pienelle vähän liian vaikeita asioita käsiteltäväksi. Vähän vaikea vastata kun tyttö kysyy miksi lempisarjoissaan kaikki ovat poikia? Niin miksi?

Vierailija
27/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöt saa olla millaisia haluavat, pojat yritetään lokeroida tietynlaisiksi.

Minäkin ihmettelen miksi sinä olet lokeroinut tietyt asiat poikien maailmaan kuuluviksi; supersankarit, muut kuin prinsessatyyppiset rooliasut ja mystiset "poikien lelut". Mitä ne edes ovat? Minulla on 7-vuotias poika, enkä tiedä mitkä lelut on tarkoitettu vain pojille. Tytöt ovat leikkineet samoilla leikkiautoilla, kauko-ohjattavilla leluilla, leikkiaseilla, supersankari-, ninja-, ritari- ja palomiesvarusteilla, legoilla jne.

Miksi sinun pitää hakea muilta ihmisiltä tukea ja pääntaputusta sille, että olet tajunnut ettei tyttöjen maailmaa tarvitse rajoittaa pinkkiin hörhelöön. Olisit laittanut normaalin ilmoituksen "ostetaan palomies-rooliasu ja varusteet, koko 100cm" tai mitä ikinä halusitkaan ostaa. Katso omaa toimintaasi ja kritisoi vasta sitten muiden toimia.

Ryhmässä edelliset kyselijät mainostivat sukupuolta ISOLLA, kuvan kera :) Itse hain vain leluja tytölleni, kertoen, etten tiedä, mitkä lelut ovat suosittuja samanikäisten poikien keskuudessa. Paikassa jossa olen töissä, lapset ovat kasvaneet pienistä isoiksi, ja hittilelut ovat muuttuneet 10 vuodessa. 

Mitä sukupuolta mainostamasi ninjat, supersankarit, ritarit ovat?Aivan :) Ovatko poikasi leikkineet tyttösi kanssa prinsessaa niin että ovat olleet prinsessoina (ja prinsessat ovat vain kauniita, sinällään TEKEMÄTTÄ mitään toisin kuten ritarit)

Vierailija
28/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä hyviä pointteja, joka osoittaa etten ole ainoa joka näitä asioita päässään pyörittelee:

http://www.naisunioni.fi/doc/kohti_tasa-arvoista_paivakotia.pdf

Ja vaikka sinällään olisi mitä vain mieltä tuosta yhdistyksestä, julkaisussa on hyviä tutkimuksia ja linkkejä aiheeseen liittyen. Aikamoista.

Vierailija
29/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä poistui jostain syystä:

http://www.naisunioni.fi/doc/kohti_tasa-arvoista_paivakotia.pdf

eli tässä hyviä pointteja ja tutkimuslinkkejä aiheeseen liittyen.

Vierailija
30/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että alat tuputtamaan mekkoja ja rusetteja rakastavalle tytölle poikamaisia vaatteita ja leluja on ihan yhtä huono asia kuin vanhoihin sukupuolirooleihin pakottaminen. Anna sen olla sitä mitä haluaa, vaikka se olisikin sitten se perinteinen prinsessatyyppi.

Vierailija
31/31 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni se on aina ollut juuri toisinpäin. Poikatytöt on kaikille okei, mutta nukeista ja pinkistä tykkäävät pojat on varmasti homoja ja kieroonkasvaneita ja tarvisivat oikean miehen mallin.