Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sillä hajuvedellä pakko läträtä?!

Vierailija
31.08.2016 |

Hyi helvetti, piti vaihtaa just junassa paikkaa, kun voimakkaasti döpäävä nuori naisihminen tunki vastapäätä istumaan. Tiedoksenne, että se kauneinkin tuoksu muuttuu yököttäväksi, jos sitä on liikaa. Ja itse en edes ole mikään allergikko, hajuherkkä tms., mutta heidätkin voisi ottaa huomioon.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas tätä. Mitä jos huomauttaisitte kohteliaasti seuravalla kerralla? Omalle tuoksulle turtuu helposti ja siksi sitä monet ajattelemattomuuttaan laittavat liikaa. Tästä syystä en itse lisää tuoksuja pitkin päivää.

En oikein keksinyt, miten muotoilisin tuon kohteliaasti murtamatta nuoren naisen itsetuntoa. Ehdotuksia? Onko joku joskus huomauttanut tästä? Millaiset kokemukset?

Ap

No ei tuota voi kohteliaasti sanoa. Mitä tuumisit, jos sinun huolella tekemääsi meikkiä kommentoitaisiin kohteliaasti, että näytät turpaasi saaneelta ja sinun olisi syytä pestä naamasi. Ei millään pahalla. Tai kommentoitaisiin jotain muuta.

Jos paikkaa vaihtamalla selvisit tuosta, ei ole kovin iso ongelma. Itse tykkään kun ihmisillä on hyvän tuoksuisia hajuvesiä. Tavallinen loisteputkivalo puolestaan aiheuttaa minulle päänsäsäryn. Tekisi mieli kiljua kun olen yksin toimistossa aamulla miellyttävässä aamuhämärässä ja sitten joku työkaveri ENSI TÖIKSEEN käy laittamassa päälle joka lampun mitä talosta löytyy.

Minustakin se pois siirtyminen oli paras ratkaisu. Ihmettelin vaan, kun neuvottiin huomauttamaan, että miten helvetissä tuollaisesta asiasta voi mitenkään kohteliaasti sanoa? En haluaisi loukata ketään, mutten kyllä kärsiä itsekään. Somessa asiasta sanomalla viesti menee sitä paitsi laajemmalle ihmisjoukolle, eikä vain sille yhdelle löröttelijälle, jota en välttämättä enää koskaan edes kohtaa.

No, ehkä enskerralla sanon, että "mä vaihan nyt paikkaa, lue AV:lta, miksi..." ...? :D

Ap

No onhan tästä asiasta valitettu vuosikymmeniä jo. Silti ihmiset edelleen käyttävät tuoksuja. Jostain syystä kukaan ei kuitenkaan ikinä kommentoi, että miksi ne alkoholistit eivät peseydy vaan löyhkäävät bussissa. Minua se häiritsee enemmän kuin kenenkään hajuvesi.

Vierailija
22/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On pakko läträtä! Mutta vain raikkailla miedoilla tuoksuilla jotka ei varmasti aiheuta hengenahdistusta kenellekään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos peseytyy hyvin ja huolella päivittäin ja ruokavalio on kunnossa, ei tarvitse mitään hajuvettä käyttää.

Ai. siksikö tuoksuja käytettään, että peitellään likaisuutta? :D

Tuoksu on osa asustetta. Tuoksu tuleekin laittaa puhtaalle iholle, melkeinpä heti kylvyn, suihkun tai saunan jälkeen. Tuolloin ihohuokoset ovat auki ja iho lämmin. Ja määrä ja paikat riippuu tuoksun voimakkuudesta.

Alkujaan tuoksut kehitettiin aikana, kun hygienia oli vähän vieraampi käsite. Ja semmoinen olo mulle useimmista tuoksuttelijoista tulee. Sitä paitsi moni kemikaalilitku haisee oikeasti paljon pahemmalta kuin hiki tai paska.

Minulla on mielikuva, että tuoksuja käytettiin silloinkin kun kylpemisestä oltiin hyvinkin innostuneita. Kylmemmissä maissa tuoksuilla kyllä peitettiin pahoja hajuja kun ei ollut tilaisuutta kylpeä. Mutta eikö esim. muinaisessa Egyptissä ja Roomassa kylvetty aika paljon ja kuitenkin käytettiin hajuvesiä?

Vierailija
24/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta on se, että hirveää löyhkäävää hikeä yritetään peittää suurella määrällä hajustetta. Tiedän pari tällästä mieshenkilöä ja lopputulos on kyllä kaamea...

Vierailija
25/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin siirtyminen oli hyvä vaihtoehto :) silloin, jos päivittäin ollaan samassa paikassa (työkaveri, ystävä tms.) saa ja voi huomauttaa, mutta vieras junassa on eri asia. Hänestä joutuu kärsimään vain hetken, ja mitä hän edes junassa voisi asialle tehdä.

On kohtuutonta olettaa, että joku ahtautuisi junan vessaan pesemään hajuvettään pois ja vaihtamaan vaatteitaan. Ja tosiaan koskaan ei voi tietää, kuinka pahasti vieras ihminen pahoittaa mielensä. Kuten jo alussa sanoin, tutut sitten erikseen:)

Vierailija
26/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos peseytyy hyvin ja huolella päivittäin ja ruokavalio on kunnossa, ei tarvitse mitään hajuvettä käyttää.

Ai. siksikö tuoksuja käytettään, että peitellään likaisuutta? :D

Tuoksu on osa asustetta. Tuoksu tuleekin laittaa puhtaalle iholle, melkeinpä heti kylvyn, suihkun tai saunan jälkeen. Tuolloin ihohuokoset ovat auki ja iho lämmin. Ja määrä ja paikat riippuu tuoksun voimakkuudesta.

Alkujaan tuoksut kehitettiin aikana, kun hygienia oli vähän vieraampi käsite. Ja semmoinen olo mulle useimmista tuoksuttelijoista tulee. Sitä paitsi moni kemikaalilitku haisee oikeasti paljon pahemmalta kuin hiki tai paska.

Sinulle tulee sellainen olo, sinusta kemikaalilitkut haisevat pahalle. Älä kiltti yleistä. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Sinun henkilökohtainen mielipiteesi on yksi pieru Saharassa...😉

Vierailija
27/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksua ei välttämättä ole liikaa, vaan se voi olla luonnostaan voimakas tai sillä voi olla pitkä "kantavuus".

Vierailija
28/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin hajuveden tuoksu kuin huuhteluaineen tai pyykkipulverin. Niissä on aika järeitä hajuja.

Vierailija
29/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös venäläiset naiset läträä hajuvesillä peittääkseen paskan hajun? He kun eivät pyyhi rektuumiaan paskalla käynnin jälkeen.

Vierailija
30/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte, että nämä hajuste"allergiat" on ihan teidän omassa päässä ja psykosomaattisia? Mitään lääketieteellistä hajusteallergiaa ei ole olemassa. Joten voitte opetella ihan siedättymään sille asialle, että maailmassa nyt vaan on hajuja ja tuoksuja, ja ne pitää vain kestää.

Niin mäkin ajattelin siihen asti, kun jollain asiakkaalla oli tosi paljon hajuvettä ja mun hengitys salpautui ja jouduin ottamaan avaavaa suihketta.

Vierailija
31/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te tiedätte, että nämä hajuste"allergiat" on ihan teidän omassa päässä ja psykosomaattisia? Mitään lääketieteellistä hajusteallergiaa ei ole olemassa. Joten voitte opetella ihan siedättymään sille asialle, että maailmassa nyt vaan on hajuja ja tuoksuja, ja ne pitää vain kestää.

Olisiko aika vähän päivittää tietojaan?  Aikaisemmin tuoksuyliherkkyyttä pidettiin lähinnä psyykkisenä oireiluna, mutta nykyään lääketiede on tunnistanut sen elimelliseksi vaivaksi.

Vierailija
32/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös venäläiset naiset läträä hajuvesillä peittääkseen paskan hajun? He kun eivät pyyhi rektuumiaan paskalla käynnin jälkeen.

Keksitkö vielä jotain typeriä juttuja venäläisistä?

T. Venäläinen nainen

Vierailija
33/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä että liikaa ei tartte hajuvettä laittaa, eikä sillä saa peittää likaista hajua..mutta.

Nämä hajusteyliherkät terrorisoi nykyään joka paikkaa. Meilläkin on töissä yksi ainut yliherkkä ja sen vuoksi nyt n.50 päisen työyhteisön kaikki tuoksut on kielletty! (partavedet, dödöt, tuoksut, vartalovoiteet, saippuat).

Ja jotenkin nämä hajusteyliherkät ovat muutenkin heikkohermoisia ja herkkiä joka asialle. Mulla on vahva aavistus siitä että tämä on osaksi psykosomaattista oireilua. Eihän ennenvanhaan ihmiset olleet näin allergisia ja herkkiä kaikelle?! Ja tässäkin puhutaan ihan normaaleista tuoksuista, joku jos oli laittanut deodoranttia tai miespuolinen työkaveri ajanut parran after shaven kera, niin tämä kaveri sai heti kohtauksen. Nyt sitten 50 ihmistä pomppii tämän yhden herkän tahtiin.

Vierailija
34/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä, mihin näitä hajuvesiä oikein tarvitaan? Haiseeko nää ihmiset niin pahalta, että pitää jotenkin peitellä sitä hajuaan? Puhdas iho, puhtaat hiukset ja vaatteet, niin ihminen tuoksuu hyvältä. Deodoranttia useimpien tietysti kannattaa käyttää. En ole vielä hyväntuoksuiseen hajuveteen törmännyt, varsinkin päivän mittaan se tuoksu todella muuttuu kamalaksi löyhkäksi.

Vierailija
35/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on muuten totta. Koskee kaikkia liika hajusteiden käyttäjiä. Jotkut luulevat, että se peittää hien ja tupakan hajunkin, mutta oikeasti siitä tulee vain niiden hajujen sekamelska. Mukavaa ku alkaa yököttää ja päätä sitten särkemään loppu päiväksi. Se haju kun ei lähde pois välttämättä koko päivänä nenästä vaikka kuinka haluaisi. 

Vierailija
36/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuli tosta mieleen sellainen mielikuva, että joku paskaista työtä tekevä ei ole kerennyt vaihtaa vaatteitaan ja syystä tai toisesta tulee vastaan julkisella paikalla esim kaupassa tai jossain jonossa, pankissa, kuka teitää vaikka julkisella liikenteellä. Sitten kaikkien muiden tulisi vain sietää... Tosin ei se minua haittaisi koska olen siihen jo tottunut toki kohtuudella jos haisee ( tottumattomat todennäköisesti kitisisi siitäkin). Itse en vain pysty sietämään liian kovaa hajusteen käyttöä. Kun miettii mitä kemikaaleja ne sisältää niin onko ihme, että liiallisella käytöllä on myös haittoja? Nyt ei puhuta kohtuu käytöstä vaan yli käytöstä.

Vierailija
37/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on hypo maa. Missään ei saa olla mitään hajuja, mitään makuja, mausteita, laktoosia, gluteiinia, tai mitään muutakaan. Mahdollisesti allergisoivat asiat on parempi eliminoida jo ennekuin niitä syntyy ja hometta on jokapaikassa ja kaikilla homeallergia. 

Ymmärrän kyllä, että joskus voi tulla voimakkaantuoksuinen henkilö vastaan. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole voimakkaan tuoksuisia. Joskus iskee paska nakki. Vaihda paikkaa, jos ahdistaa. Meitä on eri juniin. MOnenlaisia tapoja ja ihmisiä. Vahvoja hajuvesiä enemmän itseäni ahdistavat vanhan viinan ja tupakan yhdistelmä. Sellanen krapulapilvi, jota ei pääse pakoon. Silloinkin mulla on valinta. vaihtaa paikkaa. Ei voi olla oikein, että koko yhteiskunta muokkautuu täysin hypoallergiseksi kaikilla mahdollisilla tavoilla, koska on mahdollista, että joku jossain on allerginen tai pahoittaa mielensä. 

Vierailija
38/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän tunteja aikuisille iltaisin ja täytyy kyllä todeta, että välillä ne tunnit ovat täyttä tuskaa, ihan oikeasti.

Jo rakennuksen ulko-ovesta sisään tullessa haistaa tuoksujen kakofonian, kun moni tunneille saapuva on lisännyt tuoksua ennen saapumistaan. Sitten suljetussa luokkatilassa haistat vaan kemikaaliseoksen, eikä mikään yksittäinen tuoksu, olkoonkin kuinka hyvä tahansa, enää erotu.

En ole tuoksuyliherkkä, mutta liika on liikaa ja tuntitolkulla hajupilvessä oleminen saa kenen tahansa pään sykkimään.

Joten, jos vaan mahdollista, älkää laittako hajuvesiä, partavesiä jne. tullessanne koulutukseen pieneen tilaan.

Vierailija
39/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No entäs kun meille tuli maahanmuuttajia harjoitteluun niin heillä joku oma tuoksu siis haju, aivan kamalan voimakas, teki pahaa!! Kaikki tilat ja käytävät haisivat!!

Vierailija
40/51 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä että liikaa ei tartte hajuvettä laittaa, eikä sillä saa peittää likaista hajua..mutta.

Nämä hajusteyliherkät terrorisoi nykyään joka paikkaa. Meilläkin on töissä yksi ainut yliherkkä ja sen vuoksi nyt n.50 päisen työyhteisön kaikki tuoksut on kielletty! (partavedet, dödöt, tuoksut, vartalovoiteet, saippuat).

Ja jotenkin nämä hajusteyliherkät ovat muutenkin heikkohermoisia ja herkkiä joka asialle. Mulla on vahva aavistus siitä että tämä on osaksi psykosomaattista oireilua. Eihän ennenvanhaan ihmiset olleet näin allergisia ja herkkiä kaikelle?! Ja tässäkin puhutaan ihan normaaleista tuoksuista, joku jos oli laittanut deodoranttia tai miespuolinen työkaveri ajanut parran after shaven kera, niin tämä kaveri sai heti kohtauksen. Nyt sitten 50 ihmistä pomppii tämän yhden herkän tahtiin.

Astmakohtaus on inhottava, siihen voi kuollakin. Ja jos ei kuole, on sairas ja toipilas monta päivää. Siinä saa valita, onko pois töistä vai puoliteholla töissä sillä riskillä, että alkaa pitempi pahenemisvaihe. Lääkäriin ja lääkkeisiin menee ylimääräistä rahaa.

Onko sinusta kivempi, että yksi työkaveri on usein pois ja työt jäävät teille vai että kaikki pystyvät käymään töissä? Eikä sinun eikä muidenkaan työkavereittesi kannata kauheasti pullistella, voi olla, että vuoden päästä joku teistä saa astmadiagnoosin.