Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lievä kuume, järkyttävä päänsärky ja projektin deadline, menenkö töihin?

Vierailija
31.08.2016 |

Korostan heti, ettei ole mun vikani, että on jäänyt viime tippaan, vaan pomo on viivytellyt oman osuutensa kanssa. Minun hommiini kuuluu viimeistely ja mulla olisi ollut koko alkuviikko ja viime viikko aikaa tehdä hommat loppuun. Pomollakin olisi, mutta ihan omaa tyhmyyttään otti eiliselle palaverin, jonka olisi voinut sopia loppuviikolle ja piti perjantaina vapaapäivän, ihan vain koska halusi tehdä pienen reissun. Maanantaina oli monen tunnin asiakaslounaalla, ei mikään tärkeä lounas. Hän toimii aina näin, että jättää hommia viime tinkaan, koska ei hallitse ajankäyttöä. Valittaa kiirettä, vaikka hänen tapauksessaan kiire on itse aiheutettua.

Olen ainoa työntekijä, avustaja/sihteeri/monitoimihenkilö yhden hengen suunnittelutoimistossa, eli sijaista ei ole. Opiskelen alaa samalla ja olen tähänkin projektiin tehnyt suunnitteluhommia jo kesäkuun puolella, mutta ne hommat, mihin ei vielä taitoni/lupa edes lain mukaan tehdä riitä, on esimiehen takana ja joudun odottamaan. Esimies osaa nämä hommat itsekin, mutta hän tekee ne huomattavasti hitaammin. Tässä projektissa ei asiakasta haittaa, koska veloitus on kiinteä. Tuntihommalla se haittaisi, koska esimiehen tunnit on kalliimpia ja hän käyttää enemmän aikaa.

Eli mitä teen? Esimies jos jää itse tekemään, hän soittelee ja kyselee neuvoa, koska ei välttämättä muista kaikkea. Lisäksi hän parannuttuani valittaa, että joutui olemaan ylitöissä ja kuinka hänellä on taas kiire takiani.

Tää esimies on muutoin ihan ok ja pidän työstäni. Saan myös parempaa palkkaa, mitä tällaisita hommista yleensä maksetaan. sekä palkka on aina ajallaan tilipäivänä tilillä - kuulemani mukaan pienyrityksissä näissä voi olla vaikeuksia. Tämä on on yksi kahdesta asia, mikä firmassa yleensä nyppii, joten jos joku ehdottaa työpaikan vaihtoa, se ei ole hyvä idea. Alan paikat ovat pääasiassa pienissä firmoissa. Kuumemittari näyttää nyt 37,5, lievä nuha ja yskä. Itse olen sillä ajatuksella, että otan ibumaxia, jolla kuumeen saa alemmaksi ja menen. Töihin on vartin matka pyörällä. Autokin kyllä on. Hommaan menee kyllä koko päivä arvion mukaan, eli en voi aikaisemmin illalla lähteä.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääketieteen mukaan kuumetta on vasta, kun lämpöä on 38. Sitä alemmat on vain lämpöä, ei kuumetta.

Itse menisin töihin. Kaikki lääkkeet vaan naamaan ja menoksi. Mitäön ylimääräistä en tekisi,mutta sen projektin loppuun.

On järjenlahjoilla suakin siunattu.

38 astetta korvasta, pebasta, suusta VOI mennä normaalin rajoihin, etenkin jos kyseessä on pieni lapsi tai juuri riehunut leikki-ikäinen.

Kainalosta 38 ON kuumetta ja kaikki mikä menee yli 37 asteen.

Pitää muistaa, että korvasta ja limakalvoilta tulos on ain 0,5 astetta enemmän ja siksi monesti korvakuumemittarissa on kuumeen raja 37,5.

Vierailija
22/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni olellinen. Kysymys olisi tämä: pystytkö tekemään töitä niin, että edistät hommaasi, vai onko todennäköistä, että sairauden takia sähläät jotain, mistä tulee harmia myöhemmin?

Olen itse erittäin vastuullisessa työssä, jossa tärkeitä deadlineja on koko ajan, tapaamisia, presentaatioita, kaikenlaista. Ajateltuani aikani kuten moni tässä ketjussa - töihin vaan ja projekti loppuun hinnalla millä hyvänsä - olen sittemmin oppinut kysymään itseltäni yllä esitetyn kysymyksen. Lisäksi kysyn toisen kysymyksen: miten tärkeä on se työ, joka nyt pitäisi tehdä? Ja vastauksen vaikutus on päinvastainen kuin yleensä palstalaisilla: mitä tärkeämpi työ, sitä harvemmin sen tekemisessä kannattaa ottaa riskejä. Rutiinihommat voi hoitaa sairaanakin; älykkyyttä, luovuutta tai tarkkaavaisuutta ja muuten parhaimmillaan olemista vaativia töitä ei. Ja niiden yrittämisestä puolikuntoisena voi olla todella isoa vahinkoa, varsinkin sellaisissa tilanteissa, missä tulos tulee ison ihmisjoukon tietoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta. 37,5 astetta "kuumetta" ja ap miettii voiko mennä töihin..

Tiesin jo tuossa vaiheessa, että kuume tulee päivän aikana nousemaan. Nyt sitä on 39,1 tulin juuri töistä. Otin lääkkeen kyllä sekä aamulla että päivällä. Ap. 

Vierailija
24/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sain aamulla tehtyä ihan hyvin, iltapäivästä taas pää oli halkeamispisteessä. Kuume on pienempi paha, jos pysyy hereillä, kestän kyllä pikku kuumeen. Projekti viivästyi nyt kuitenkin, sillä pomo ei tehnyt sen eteen tänään yhtään mitään, ja mun osuus on nyt vain odottaa, eli tein sitten suurimman osan toista projektia. Huomenna on yritettävä mennä taas. Sanon pomolle, että projekti ei edisty huomenna, en sairaana jää odottelemaan. Ap. 

PS. tuo sairaalareissu ei ollut mitenkään flunssaan liittyvä, vaan ihan jotain muuta. 

Vierailija
25/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tän viestiketjun vasta kun vatsasin. Joo tiedän ettei päänsärkyisenä pitäisi olla koneella, se pahentaa. Pystyn silti kirjoittamaan, olen monta kertaa ollut migreenin kourissa töissäkin ja teen töitä pääasiassa koneella. Ei ole kirjanpitoa työni, olen insinööritoimistossa. Tarkkuutta nämä projektit vaativat, äärimmäisen pikkutarkkaakin välillä. Myös ajatella pitää aika paljon. Ei tää nyt hyvänen aika ole mikään stressin aiheuttama flunssa, meillä valmistuu kuitenkin 20 projektia kuukaudessa, toiset pieniä, toiset isoja. Noin puolet noista menee sillä tavalla, että homma jää viime tinkaan. Ap.

Vierailija
26/26 |
31.08.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en todellakaan usko, että olisi stressiflunssaa. Heti kun koulut alko, nii alko pöpötki taas jylläämään. Normaali ensimmäinen flunssa-aalto menossa. Mulla ja miehellä kanssa flunssan ensioireet, toivottavasti menis vaan ohi, nii voi jatkaa elämää. Tosin tää vaikuttaa aika kevyeltä virukselta, mulla on ollut rankempiakin flunssan alkuja.

Lepoa, kuumetta alentavaa lääkettä ja nestettä vaan ap! Ja laitat puhelimen kiinni, ei sua tartte kipeenä kiusata. Ja muista, että jos kuume ei asetu panadolilla ja finrexillä kahdessa päivässä, niin heti lääkäriin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi